Kanta-Häme: Käyttökatkoja Fimlabin palveluissa torstaina 6.3.2025 klo 20–23

Kanta-Häme: Käyttökatkoja Fimlabin palveluissa torstaina 6.3.2025 klo 20–23

Teemme huoltotöitä palvelinympäristössämme, minkä seurauksena Fimlabin järjestelmissä on käyttökatkoja torstaina 6.3. klo 20–23. Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.

Kanta-Hämeen alueella käyttökatkot vaikuttavat seuraavasti:

  • Katkon aikana kiireelliset laboratoriopyynnöt tehdään paperilähetteillä, mutta kaikista pyynnöistä tulee soittaa. Vuodeosastojen osalta soitetaan numeroon 041 732 0860 ja päivystyspoliklinikan osalta numeroon 041 732 0858.
  • Veritilaus ja verensiirto -lähete sekä Päivystys Lähete/Vastauslähete löytyvät Fimlabin sivuilta (fimlab.fi) – Ammattilaisten ohjekirja – Kanta-Häme – Lähetteet ja lomakkeet -kohdasta.
  • Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole nähtävissä WebFimlabin kautta.
    • Katkon aikana otetut EKG:t tulostetaan rekisteröintilaitteelta (MAC360 Copy-nappula)
  • Oman organisaation aiemmat laboratoriotutkimustulokset ovat nähtävissä normaalisti omasta potilastietojärjestelmästä.
  • LifeCareen katkon aikana kirjatut tutkimuspyynnöt siirtyvät laboratorioon vasta katkon päätyttyä.
  • Vierilaitteiden (i-STAT) tulokset siirtyvät katkon jälkeen WebFimlabiin ja LifeCareen.
  • Cobas LIAT (KHKS päivystys ja Lasten ja Nuorten yksikkö): Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) tai Kanta-arkistoitumisen takia, tulee häiriön jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään (jos pyyntöä ei katkon aikana saada tehtyä) ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus virka-aikana käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksikköön.

Mahdollisista katkon jälkeisistä laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista pyydetään olemaan yhteydessä omaan käyttötukeen.