Päijät-Häme: Käyttökatkoja Fimlabin palveluissa torstaina 12.6.2025 klo 20–23

Päijät-Häme: Käyttökatkoja Fimlabin palveluissa torstaina 12.6.2025 klo 20–23

Teemme huoltotöitä palvelinympäristössämme, minkä seurauksena Fimlabin järjestelmissä on käyttökatkoja torstaina 12.6.2025 klo 20–23. Pahoittelemme katkosta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. 

Päijät-Hämeessä käyttökatkot vaikuttavat seuraavasti: 

  • Katkon aikana käyttäjät eivät pääse WebFimlabiin ja sähköisiin veritilauksiin. Veritilaukset tehdään paperilähetteillä. Osastot voivat soittaa suoraan verikeskukseen numeroon 041 731 1061. 
  • Katkon aikana kiireelliset laboratoriopyynnöt tehdään paperilähetteillä, mutta kaikista pyynnöistä tulee soittaa numeroon 041 7316292 (päivystävä laboratoriohoitaja). Akuutin laboratoriopyynnöt ilmoitetaan Virvellä.  
  • Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole käytettävissä WebFimlabin kautta. 
    • Katkon aikana otetut EKG:t tulostetaan rekisteröintilaitteelta (Akuutti24:ssä on ohje tuloksen päälle laittamisesta).
  • Katkon aikana Epoc-verikaasuanalysaattoreilla analysoitujen näytteiden tutkimustulokset siirtyvät LifeCareen vasta katkon jälkeen. 
  • Cobas LIAT (Akuutti24): Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) takia, tulee häiriön jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään (jos pyyntöä ei katkon aikana saada tehtyä) ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus virka-aikana käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksikköön

Mahdollisista katkon jälkeisistä laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista pyydetään olemaan yhteydessä omaan käyttötukeen.