2.6.2021
Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä on jo pitkään ollut mahdollista saada verinäytteiden tulokset tekstiviestinä omaan puhelimeen. Nopeimmillaan asiakas voi saada esimerkiksi hemoglobiiniarvon tietoonsa jo näytteenottopäivänä, jos tulos on normaalien viitearvojen sisällä.
Fimlabin tekstiviestipalvelu sai alkunsa vuonna 2007 Tampereen kaupungin kanssa yhteistyössä toteutetussa pilotissa. Ajan myötä palvelun käyttö on laajentunut ja tutkimusnimikevalikoima kasvanut.
Koko laajuudessaan
palvelu on tällä hetkellä käytössä Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla sekä normaalissa koronatutkimuksessa Päijät-Hämeen
alueella, Vaasan keskussairaalassa ja Pietarsaaressa. Jatkossa suunnitelmissa on saada järjestelmä
käyttöön myös muilla Fimlabin toimialueilla.
Asiakastyytyväisyys huipussaan
Kanta-Hämeen alueella
käsitellään keskimäärin noin 650 perusverenkuvanäytettä päivässä.
Analysaattorin suorittaman ajon jälkeen laboratoriohoitaja validoi kiinni
jäävät näytteet, jotka ovat viitearvojen ulkopuolella.
– Jos näytteen Hb-arvo on
huomattavasti alle turvallisten viiterajojen, otamme yhteyttä tietoja
koordinoivaan päivystyspoliklinikkaan, josta soitetaan asiakkaalle
mahdollisimman pian jo ennen tekstiviestin lähettämistä, kertoo hematologian
vastuuhoitaja Jaana Vartiainen Hämeenlinnan
keskuslaboratoriosta.
Tekstiviestipalvelu on
saanut asiakkailta paljon positiivista palautetta. Palvelun toimivuus
edellyttää, että asiakas ilmoittaa puhelinnumeronsa näytteenoton yhteydessä.
– Veritulosten nopeus ja
helppous ovat asiakkaan arkea helpottavia asioita. Monet hoitavat terveyttään
aktiivisesti ja haluavat itse verrata uutta tulosta edellisiin arvoihin ilman
viivettä. Asiakkaan ei tarvitse vastausten saamiseksi ottaa yhteyttä hoitavaan
lääkäriin tai odottaa tiedon ilmestymistä Kanta-arkistoon, kuvailee
hematologian vastuuhoitaja Satu
Ala-Hannula Hämeenlinnan keskuslaboratoriosta.
Viestien määrä kasvanut korona-aikana
Tekstiviestivastaus
lähtee asiakkaalle käytännössä saman tien tuloksen valmistuttua. Analysaattorin
antama tulos tallentuu Fimlabin laboratoriojärjestelmään, josta se lähetetään
yhdessä asiakkaan puhelinnumeron kanssa Mylab Oy:n ylläpitämään
tekstiviestipalveluun. Mylab lähettää tiedot eteenpäin puhelinoperaattorille,
jolta tulee kuittaus viestin toimituksesta. Lähetysvirheiden tapahtuessa
järjestelmän varmistukset huolehtivat siitä, että lähetys toistetaan, kunnes
viesti menee varmasti perille.
– Asiakkaalle lähetetyssä
tekstiviestivastauksessa näkyy tehdyn tutkimuksen tulos ja lyhenne, joiden on
mahduttava SMS-formaatin sallimaan 160 merkkiin.
Vastaus pyritään tiivistämään yhteen viestiin, koska lähtevien viestien volyymi
on erittäin suuri. Ennen koronaa tekstiviestejä lähetettiin kuukaudessa noin
100 000, nyt määrät ovat nousseet jopa yli 160 000:een, kuvailee tietohallintopäällikkö
Kaisa Leponiemi.
Tulosten viemisestä Kanta-arkistoon huolehtii lähetteen tehnyt rekisterinpitäjä eli sairaanhoitopiiri, yksityinen lääkäriasema tai kunta. Näytteiden tulokset tallennetaan potilastietojärjestelmään, josta ne lähtevät eteenpäin Kanta-arkistoon. Rekisterin pitäjästä riippuen tietojen siirron nopeudessa esiintyy vaihtelua. Tietojen tallennettua Kanta-arkistoon asiakas voi itse nähdä omat tuloksensa Omakanta-verkkosivustolta.