Tampere: Fimlabin koronanäytteenotto Nekalassa siirtyy UpWeGo:lle 2.5.2022
Fimlab on kilpailuttanut koronanäytteenoton Tampereella. Maanantaista 2.5.2022 alkaen Nekalan koronanäytteenottopisteessä näytteenottoa tekee UpWeGo.
Ajanvarauskäytäntö koronanäytteenottoon ei muutu. Nekalan näytteenottopisteessä otetut näytteet analysoidaan edelleen Fimlabissa, ja vastaus tulee tekstiviestillä tuloksen valmistuttua.
Nekalan koronanäytteenottopiste palvelee asiakkaita 2.5.2022 alkaen ma-pe 8-20 ja la-su 10-18 osoitteessa Viinikankatu 44 G.
Koronanäytteenottoon tulo vaatii aina lähetteen ja ajanvarauksen.
Monikulttuurinen tausta voi olla näytteenottajalle vahvuus
34-vuotias Noor Alkhabbaz on kotoisin Irakista. Hän tuli Suomeen kuusi vuotta sitten pakolaisena ja päätyi opiskelemaan bioanalyytikoksi. Opintojensa ohella hän on työskennellyt Fimlabin näytteenotossa. Vaikka elämä koki totaalisen muutoksen, Alkhabbaz ei vaihtaisi päivääkään.
Noor Alkhabbaz ehti opiskella kemiaa Mosulin yliopistossa, Irakissa, kolmen vuoden ajan, kunnes Isis valloitti kaupungin, ja Alkhabbazin oli paettava kotimaastaan. Kemian opinnot jäivät kesken, ja edessä oli pitkä matka Suomeen. Myöhemmin kielikurssilla ollessaan hän kuuli bioanalyytikon koulutuksesta.
– Suomen kielen opettajani kannusti minua hakemaan opiskelemaan, vaikkei kielitaitoni ollut vielä paras mahdollinen. Yllätyksekseni pääsin opiskelemaan! Alkhabbaz kertoo.
Opintojen alettua Noor Alkhabbaz huomasi tulleensa raskaaksi. Perheessä oli jo yksi lapsi, joten arjen pyörittäminen kahden pienen lapsen kanssa oli toisinaan raskasta, etenkin kun opinnot piti suorittaa vielä osin vieraalla kielellä, suomeksi. Alkhabbazin aviomies kuitenkin auttoi lasten hoidossa ja opinnot etenivät suunnitellusti.
– Vaikka toisinaan on ollut raskasta, en vaihtaisi hetkeäkään!
Aiemmasta kokemuksesta on ollut hyötyä
Nyt Alkhabbazin opinnot ovat loppumetreillä, ja jäljellä on opinnäytetyön teko. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda arabiankieliset potilasohjeet virtsanäytteenottoon. Ohjeet tulevat tarpeeseen, sillä arabiaa äidinkielenään puhuvia on Suomessa yhä enemmän.
– Osa arabitaustaisista asiakkaista saattaa osata suomea, mutta terveysasioista on helpompi keskustella äidinkielellä. Esimerkiksi Oma Kanta voi olla vaikea käyttää, jos kielitaito ei ole kovin hyvä. Lisäksi moni huojentuu minut nähdessään, sillä kulttuurierot saattavat aiheuttaa joskus väärinkäsityksiä, Alkhabbaz kuvailee.
Alkhabbazilla oli Suomeen tullessaan jo kokemusta lääkäriaseman näytteenotossa työskentelystä. Aiemmasta työkokemuksesta ja opiskelutaustasta on ollut Suomessa hyötyä, vaikka niin opetusmetodit kuin työskentelykulttuuri ovatkin kovin erilaisia.
– Irakissa minut laitetiin opiskelijana pistämään heti ensimmäisestä työpäivästä alkaen, mutta täällä niin ei toimita. Opinnoissa kaikki piti osata ulkoa, Suomessa taas arvostetaan enemmän kykyä soveltaa opittua tietoa. Eroista huolimatta olen viihtynyt Suomessa hyvin ja rakastan työtäni, Alkhabbaz sanoo.
Fimlabissa vallitsee arvostava yrityskulttuuri
Fimlab tarjoaa työntekijöilleen Monikulttuurinen näytteenotto -valmennusta, joka tukee monikulttuurisessa toimintaympäristössä toimimista ja eri kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kohtaamista. Lisäksi tänä keväänä ensimmäisen kerran järjestettävän Haastava gynekologinen näytteenotto -koulutuksen toisena teemana on maahanmuuttajanaisen kohtaaminen.
Monikulttuurisen työympäristön toimivuuden kannalta tärkeimpiä ovat hyvä johtaminen ja hyvä yrityskulttuuri. Tärkeintä ei ole täydellinen kielitaito, tai monikulttuurisuuteen liittyvät koulutukset, vaan toimiva työkulttuuri, jossa jokaisen osaamista arvostetaan. Fimlabilla on pyritty takaamaan, että jokainen työntekijä otetaan vastaan tasavertaisesti ja yhteishenki on hyvä.
Toimiva työyhteisö syntyy yhteisten arvojen ja pelisääntöjen avulla. Alkhabbazin mukaan tunnelma työyhteisössä on ollut erinomainen.
– Työkaverini Fimlabilla ovat mahtavia. En olisi koskaan uskonut pääseväni mukaan näin hienoon ja avuliaaseen työyhteisöön, hän kehuu.
Mustasaari, Närpiö, Vöyri ja Oravainen: Fimlabin näytteenottoon ilmoittaudutaan jatkossa itseilmoittautumisautomaatilla
Fimlabin näytteenottolaboratorioissa Mustasaaressa*, Närpiössä, Vöyrissä ja Oravaisissa otetaan käyttöön itseilmoittautumisautomaatit 2.5.2022 alkaen. Automaateilla ilmoittaudutaan kaikkiin näytteenottopalveluihin eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin (päivystysasiakkaat, näyteastioiden nouto kotona otettavia näytteitä varten ja otettujen näytteiden palautus). Muualla Fimlabin Pohjanmaan alueen laboratorioissa itseilmoittautuminen on jo käytössä.
Itseilmoittautumisautomaattien avulla Fimlab pystyy sujuvoittamaan näytteenottoprosessia ja samalla asiakkaan tietosuoja paranee. Automaatti tulostaa asiakkaalle kuitin, joka sisältää varauksen tiedot ja asiakkaan palvelunumeron. Asiakas kutsutaan palvelunumerolla sisään.
Laboratorioon saapuessaan asiakas ilmoittautuu automaatilla, joka sijaitsee laboratorion aulassa
Ilmoittautuminen tapahtuu viivakoodillisella henkilökortilla (esim. Kela-kortti tai ajokortti) tai näppäilemällä henkilötunnus tai ajanvarausvahvistuksen mukana tullut varausavain automaatin kosketusnäytölle. Asiakas voi ilmoittautua näytteenottoon aikaisintaan 30 minuuttia ennen varattua aikaa.
Jos asiakas on varannut ajan näytteenottoon, hän ilmoittautuu automaatilla varatulle ajalle ja saa kuitin, jossa näkyy varattu aika ja palvelunumero, jolla näytteenottaja kutsuu asiakkaan sisään näytteenottohuoneeseen. Isommissa toimipisteissämme palvelunumero näkyy lisäksi aulan sähköisillä näytöillä.
Automaatti ilmoittaa, mikäli asiakkaalla ei ole varattua aikaa ja tarjoaa mahdollisuutta ilmoittautua jonoon. Tämä toiminto vastaa nykyistä vuoronumeroautomaattia**, jotka korvataan uusilla ilmoittautumislaitteilla. Asiakkaalle tulostuu palvelunumero.
* Muutos ei koske laboratorioita Sulvassa, Helsingbyssä, Raippaluodossa eikä Koivulahdessa.
** Vuoronumeroasiointia tarjotaan ainoastaan osassa toimipisteitämme. Vuoronumeropalvelu palvelee kaikissa toimipisteissämme myös päivystysasiakkaita ja heitä, jotka hakevat tarvikkeita kotinäytteenottoa varten tai palauttavat kotona otettuja näytteitä.
Näin itseilmoittautuminen toimii
Olet varannut ajan näytteenottoon:
- Näytä henkilökortin viivakoodi lukijaan tai näppäile kosketusnäytölle henkilötunnuksesi tai ajanvarausvahvistuksen mukana tullut varausavain.
- Näytöltä näet varatun näytteenottoajan ja palvelunumeron, jolla hoitaja kutsuu sinut sisään.
- Automaatti tulostaa tiedot kuitille. Isommissa toimipisteissämme palvelunumero näkyy lisäksi aulan sähköisillä näytöillä.
Et ole varannut aikaa näytteenottoon / haet näytetarvikkeita / palautat kotona otettuja näytteitä tai tarvitset neuvontaa:
- Näytä henkilökortin viivakoodi lukijaan tai näppäile kosketusnäytölle henkilötunnuksesi.
- Valitse haluamasi palvelu näytölle ilmestyvistä vaihtoehdoista
- Automaatti tulostaa tiedot kuitille. Isommissa toimipisteissämme palvelunumero näkyy lisäksi aulan sähköisillä näytöillä.
Huom! Palveluvalikoima ja aukioloajat vaihtelevat toimipistekohtaisesti.
Muista nämä, kun asioit laboratoriossa:
- Vältä ruuhkaisia aamuaikoja, jos mahdollista.
- Älä tule laboratorioon flunssaisena.
- Käytäthän kasvomaskia.
- Saavu paikalle vasta juuri ennen sinulle varattua aikaa.
- Vain välttämätön saattaja mukaan.
Kanta-Häme: Kalvolan laboratorio suljettu maanantaina 25.4.
Kalvolan laboratorio on poikkeuksellisesti suljettu maanantaina 25.4.2022. Ajan tälle päivälle varanneisiin asiakkaisiin on oltu yhteydessä ja heille on varattu uusi aika.
Pahoittelemme tilannetta.
Pohjanmaa: Vaasan keskussairaalan laboratorio muuttaa 29.4.2022
Vaasan keskussairaalan poliklinikkalaboratorio muuttaa perjantaina 29.4.2022 sairaalan sisällä Y1-lohkoon. Laboratorion toiminta uusissa tiloissa alkaa maanantaina 2.5.2022.
Uudet tilat sijaitsevat röntgenin vieressä päivystysosastoa vastapäätä.
Nykyiset laboratorion väistötilat sairaalan D1-lohkossa palvelevat asiakkaita 29.4.2022 klo 12 saakka.
Vaasan keskussairaalan laboratorio palvelee asiakkaita ainoastaan ajanvarauksella arkisin klo 7–15. Vain päivystysasiakkaat palvellaan vuoronumerolla.
Kanta-Häme: Muutoksia Hämeenlinnan keskussairaalan laboratorion aukioloajoissa 2.5.2022 alkaen
Hämeenlinnan keskussairaalan laboratorio palvelee näytteenottoasiakkaita maanantaista 2.5.2022 alkaen arkisin ma-pe klo 8-14.45. Laboratorion kolme Nopsa-pikapalvelupistettä ovat avoinna arkisin ma–pe klo 8-12.
Asiakkaat voivat asioida millä tahansa alueen Fimlabin näytteenottotoimipisteellä asuinpaikastaan riippumatta.
Ajantasaiset aukioloajat löytyvät osoitteesta fimlab.fi.
Pirkanmaa: Kuninkaankulman laboratorion vuoronumeroasiointi suljettu viikon 16 ajan
Tampereen Kuninkaankulman näytteenottokeskus palvelee ainoastaan ajanvarausasiakkaita tiistaista lauantaihin 19.–23.4.2022. Kaikki kiireetön vuoronumeroasiointi on suljettu.
Ajanvarauksella asioivien lisäksi myös päivystysasiakkaat, eli asiakkaat joiden tutkimukset lääkäri on pyytänyt kiireellisenä, palvellaan. Nopsa-piste palvelee normaalisti.
Fimlab laajenee Kanta-Hämeessä
Fimlabin toiminta Kanta-Hämeessä laajenee, kun Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän (FSHKY) laboratoriotoiminnot siirtyvät Fimlabille maanantaista 2.5.2022 alkaen.
FSHKY:n laboratoriotoimintoihin kuuluvat analytiikkalaboratorion ja polikliinisen näytteenoton toiminnot Forssan sairaalassa sekä näytteenottolaboratoriot Forssan pääterveysasemalla, Humppilassa, Jokioisissa, Tammelassa ja Ypäjällä.
Liittymisen myötä FSHKY:n laboratoriotoimintojen henkilökunta siirtyy Fimlabin palvelukseen.
Fimlab ei ole perjantaina 1.4. alkavan lakon piirissä
Perjantaina 1.4.2022 alkava, terveydenhuoltoa laajasti Pirkanmaalla ja Keski-Suomessa koskeva lakko ei koske Fimlabin työntekijöitä. Fimlabin toimipisteet ja polikliininen näytteenotto palvelevat normaalisti. Myös Tampereen koronanäytteenottotoiminta Nekalassa jatkuu ennallaan.
Päijät-Häme: Nastolan laboratorio palvelee väistötiloissa 21.3.2022 alkaen
Nastolan laboratorio muuttaa väistötiloihin nykyisen sote-keskuksen poistuessa käytöstä. Laboratorio on muuton vuoksi suljettuna perjantaina 18.3.2022.
Maanantaista 21.3.2022 alkaen laboratorio palvelee väistötilojen ensimmäisessä kerroksessa tavanomaisten aukioloaikojensa mukaisesti. Väistötilat sijaitsevat nykyisen terveysaseman pihapiirissä. Pysäköintipaikat säilyvät toistaiseksi nykyisellä paikallaan.
Nastolan laboratorio palvelee ainoastaan ajanvarauksella ma–to klo 7.10–14.45 ja pe klo 7.10–13.45 osoitteessa Pekkalantie 12–14, 15560 Nastola.
Mustasaari, Oravainen, Vöyri ja Närpiö: Muutoksia laboratorion ajanvaraukseen helmikuun aikana
Ajanvaraukset Mustasaaren, Vöyrin ja Närpiön alueella 2.5.2022 alkaen tehtäviin laboratoriotutkimuksiin tehdään Fimlabin uuden Vihta-ajanvarausjärjestelmän kautta helmikuusta 2022 alkaen. Huhtikuun loppuun asti ajoittuvat varaukset hoituvat normaalisti nykyisten järjestelmien kautta. Muualla Fimlabin alueella uusi järjestelmä on jo otettu käyttöön, eikä muille alueille tule tässä vaiheessa muutoksia.
Ajanvaraukset helmikuun puolivälistä 2022 alkaen
Fimlabin Vihta-ajanvarausjärjestelmään ohjaudutaan Fimlabin nettisivujen kautta fimlab.fi/ajanvaraus tai suoraan osoitteesta fimlab.vihta.com. Myös Nettilab- ja Abilita-ajanvarausjärjestelmien sivuille tulee linkki Vihta-ajanvarausjärjestelmään. Vihta-ajanvaraussivustolla ohjeistetaan asiakasta yksityiskohtaisesti ajanvarauksen tekemisessä. Pohjanmaan puhelinajanvaraus ja asiakasneuvonta palvelevat myös Mustasaaren, Oravaisten, Vöyrin ja Närpiön alueita numerossa 06 2131626 arkisin klo 7–15.
Helmikuun puolivälistä alkaen nettisivuillamme on väliaikaisesti Pohjanmaan ajanvaraukseen kolme linkkiä:
- Pohjanmaa
- Mustasaari, Oravainen, Vöyri 30.4.2022 asti
- Närpiö 30.4.2022 asti
Näin varaat ajan verkossa 2.5.2022 alkaen tehtäviin tutkimuksiin
- Klikkaa varaa aika -painiketta etusivullamme tai mene osoitteeseen fimlab.vihta.com.
- Valitse alue, palvelu (esim. verikokeet) ja toimipiste.
- Hae vapaat ajat ja valitse sinulle sopiva aika.
- Täytä tarvittavat asiakastiedot.
- Saadaksesi varausvahvistuksen lisääthän asiakastietoihisi myös puhelinnumeron ja/tai sähköpostiosoitteen.
- Voit myös tilata muistutuksen varauksestasi sähköpostilla tai tekstiviestillä.
- Vahvista varaus.
- Saat sähköpostitse tai tekstiviestillä varausvahvistuksen, joka sisältää varausavaimen ja pin-koodin, joiden avulla voit tarkistaa, muuttaa tai peruuttaa aikasi. Varausvahvistus sisältää myös palvelunumeron, jolla sinut kutsutaan näytteenottoon.
- Huomaathan, että 2.5.2022 alkaen asioidessasi Mustasaaren, Oravaisten, Vöyrin ja Närpiön alueen laboratorioissa myös ajanvarausajalle on ilmoittauduttava laboratorioon saavuttaessa.
Mikäli asioit usein laboratoriossa, suosittelemme käyttäjätunnuksen luomista ajanvarausjärjestelmään. Käyttäjätilin avulla voit hallita tekemiäsi varauksia ilman varausavainta ja pin-koodia. Voit luoda tunnukset kohdassa ”kirjaudu > rekisteröidy”. Saat sähköpostiisi ohjeet tunnuksen vahvistamiseksi.
Mobiilinäytteenotto helpottaa näytteenottajien arkea – Uuden ohjelman kehittäminen oli tietohallinnon taidonnäyte
Mobiilinäytteenotto helpottaa näytteenottajien arkea monella tavalla. Uuden järjestelmän kehittämisessä on kuultu niin ohjelman varsinaisia käyttäjiä kuin sovellusasiantuntijoita.
Sairaaloiden ja terveyskeskusten vuodeosastoilla otetaan vuosittain valtava määrä erilaisia näytteitä. Tähän asti näytteenotot osastokierroilla on toteutettu niin, että vanhasta järjestelmästä on tulostettu kullekin osastokierrolle tilattujen tutkimusten näytetarrat etukäteen ja niiden mukaisesti lähdetty hakemaan näytteet. Näin tarroihin on jäänyt tulostushetken aika, vaikka näyte onkin otettu vasta myöhemmin.
Nyt vanhaa järjestelmää ollaan korvaamassa uudella, mobiilinäytteenotoksi kutsutulla ohjelmalla. Uusi ohjelma on otettu käyttöön jo Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueilla kaikissa Fimlabin toimipisteissä, joissa on vuodeosastoja ja osastonäytteenottoa. Tavoitteena on laajentaa mobiilinäytteenotto koko Fimlabin alueelle.
Mobiilinäytteenotto toimii niin, että jokaisella näytteenottajalla on mukanaan tabletti ja kannettava tulostin, jolla näytetarrat saa tulostettua oikea-aikaisesti. Tabletin osastokiertotyökalu on vaatinut näytteenottohenkilöstöltä uuden toimintatavan opettelua.
– Jo nyt mobiilinäytteenoton on opetellut noin 300 työntekijää. Perehdytys ja toimintatavan muutos on ollut suuri ponnistus niin tietohallinnolta kuin käyttäjiltä. Oppiminen on tapahtunut päivittäisen työn lomassa ja se on onnistunut mielestäni erinomaisesti, Fimlabin IT-palvelupäällikkö Olli Pietilä kertoo.
Pitkä projekti on vaatinut useiden asiantuntijoiden työpanoksen
Pietilän mukaan mobiilinäytteenotosta saatu palaute on ollut positiivista. Vaikka uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyykin haasteita, itse toiminnallisuuksiin ollaan oltu tyytyväisiä ja ongelmakohtia on paranneltu sitä mukaa kun niitä on löytynyt.
Mobiilinäytteenoton kehittämisprojekti käynnistyi jo kolme vuotta sitten. Tuolloin alettiin tehdä ensimmäisiä määritelmiä siitä, miten osastonäytteenottoa voitaisiin kehittää ja millainen työkalu näytteenottajia palvelisi parhaiten. Ohjelman toiminnallisuuksista keskusteltiin yhdessä käyttäjien kanssa, minkä jälkeen käyttöliittymäasiantuntija piirsi hahmotelman siitä, miltä sovellus lopulta näyttäisi ja miten se toimisi. Kehitystiimi hoiti varsinaisen koodaustyön.
– Luomassamme osastokiertotyökalussa nähdään osastoittain, kuinka monta potilasta osastolla on, kuinka monta tutkimusta potilaasta on pyydetty ja missä kukin näytteenottaja menee. Kierron etenemistä voidaan seurata reaaliajassa, minkä ansiosta voidaan ohjata vaikkapa apukäsiä osastolle, jossa näytteenotossa meneekin odotettua pidempään, Pietilä kuvailee.
Fimlabin tietohallinnon näkökulmasta projekti on ollut onnistunut, suorastaan taidonnäyte Fimlabin omasta tuotekehityksestä. Projekti on vaatinut useiden eri asiantuntijoiden työpanoksen käyttäjistä koodareihin.
– Matkan varrelle on mahtunut paljon testausta ja dokumentointia, mutta lopullinen tuote on kaiken tuon vaivan arvoinen, Pietilä kehuu.
Asiakaspalvelu on asiakkaan kohtaamista ja kuuntelemista
Laadukas asiakaspalvelu on meille Fimlabissa sydämen asia. Ammattilaisemme eri toimipaikoissa tekevät aina parhaansa, jotta asiakas tulee kuulluksi ja hänen tarpeensa huomioidaan.
Päivi Metsäranta valmistui bioanalyytikoksi vuosituhannen alussa. Uran varrelle on mahtunut niin keikkatyötä kuin pidempiä pestejä sekä näytteenotossa että analytiikan puolella. Päivi on työskennellyt Fimlabin riveissä näytteenottajana vuodesta 2012 alkaen, ensin Hämeenlinnassa ja vuodesta 2015 alkaen Valkeakoskella Pirkanmaalla.
Tavanomainen näytteenottajan työpäivä pitää sisällään monenlaisia asiakaskohtaamisia. Asiakas viettää hoitopolullaan vain hetken näytteenottajan kanssa, mutta tuo lyhyt kohtaaminen on usein sitäkin tärkeämpi.
– Vaikka asiakaspalvelutilanne voi kestää vain viidestä kymmeneen minuuttia, siinä ajassa ehtii hyvinkin kertoa elämäntarinansa. Pidän itse näistä kohtaamisista ja tiedän, että monelle tuo hetki on tärkeä, Päivi kuvailee.
Näytteenoton ja rupattelun ohella asiakaspalvelutilanteeseen sisältyy myös ohjeiden antamista. Näytteenottaja on yleensä se, joka kertoo mitä hoitoketjussa seuraavaksi tapahtuu, minne tulokset tulevat ja mitä asiakkaan tulee itse huomioida.
– Haluan välittää asiakkaalle sellaisen olon, että asiat kyllä hoituvat. Lisäksi pyrin ohjeistamaan esimerkiksi kotinäytteenoton niin hyvin, ettei niiden tekeminen aiheuta päänvaivaa, Päivi kertoo.
Kehut lievittävät jännitystä
Hyvä asiakaspalvelu alkaa tervehtimisestä ja siitä, miten ihminen kohdataan. Ensimmäiset minuutit ovat tärkeitä. Lähes päivittäin näytteenottoon tulee asiakkaita, joilla on piikkikammo tai jotka jännittävät tilannetta muuten. Etenkin lapsilla jännitystä ja pelkoa on havaittavissa enemmän, sillä tilanne on uusi, näytteenottaja on vieras ja käytettävät välineet ovat erikoisia.
– Pyrimme aina huomioimaan jännityksen. On hyvä, että potilas kertoo jännityksestä ja peloista, jotta osaamme suhtautua häneen oikealla tavalla. Usein kehut ja oma rauhallisuus auttavat asiakasta, Päivi sanoo.
Samalla linjalla on myös Päivin kollega Piia Koivula, joka työskentelee näytteenottajana Äänekosken laboratoriossa Keski-Suomessa.
– Luottamuksen rakentaminen on erityisen tärkeää lasten kohdalla ja sille tulee varata aikaa. Näytteenottotilanteessa on tärkeää olla lapselle vilpitön ja osoittaa välittämistä, Piia luonnehtii.
Pitkää pinnaa ja luottamuksen rakentamista
Piia Koivula aloitti uransa terveyskeskusavustajana Äänekosken laboratoriossa jo vuonna 1999. Myöhemmin hän opiskeli bioanalyytikoksi ja valmistuttuaan aloitti vakituiset työt Äänekosken laboratoriossa. Työssä parasta on hänen mielestään erilaisten ja eri ikäisten asiakkaiden kohtaaminen.
Näytteenotossa työskenteleviltä kaivataan tilannetajua ja taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Jos näytteenottotilanteessa ilmenee haasteita, tilanne yritetään kääntää positiiviseksi. Usein näytteenottajan rauhallinen toiminta rauhoittaa myös asiakasta.
Lapsiasiakkaiden kohdalla on pystyttävä ottamaan lapsen lisäksi huomioon aikuinen, jonka kanssa lapsi näytteenottoon saapuu. Vanhemman läsnäolo on tärkeää niin lapselle, kuin vanhemmillekin. Näytteenoton aikana vanhempi pystyy rauhoittamaan lasta, ja hoitohenkilökunnan tärkeä rooli on ohjata vanhempaa tilanteiden vaatimalla tavalla.
– Pyrimme aina luomaan perheen kanssa kunnioittavan ja luottamuksellisen suhteen, jotta näytteenottotilanteesta tulee kaikille positiivinen kokemus!
Fimlab laajenee Pohjanmaalla
Fimlabin toimipisteverkosto Pohjanmaalla laajenee kahdeksan toimipisteen verran, kun Mustasaari, Vöyri ja Närpiö liittyvät osaksi Fimlabia vuoden 2022 alusta alkaen. Liittymisen myötä alueen toimipisteiden nykyinen henkilöstö siirtyy Fimlabin palvelukseen. Toiminnan yhtenäistäminen käynnistyy vuoden 2022 aikana.
Päijät-Häme: Salpakankaan laboratorio aukeaa Hollolan uudessa sote-keskuksessa tammikuussa
Toimipisteverkostomme uudistuu jälleen, kun Salpakankaan laboratorio aukeaa Hollolan uudessa sote-keskuksessa maanantaina 3.1.2022. Salpakankaan nykyinen laboratorio palvelee vanhoissa tiloissa perjantaihin 31.12.2021 saakka. Vesikansan laboratorio palvelee jatkossa keskiviikkoisin klo 7.30–13 (pl. viikot 51–52).
Salpakankaan uudessa sote-keskuksessa saamme käyttöömme laboratoriotoimintaan suunnitellut, modernit tilat, joissa pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin. Fimlabin palvelukonseptin mukaisesti tilojen selkeyteen, viihtyvyyteen ja toimivuuteen on kiinnitetty paljon huomiota.
Muistathan ilmoittautua saapuessasi laboratorioon
Uudessa Salpakankaan laboratoriossa asiakkaita palvellaan verinäytteenotossa neljässä näytteenottohuoneessa, joista yksi on lisäksi EKG-huone ja yksi on varusteltu gynekologiseen näytteenottoon.
Asiakkaita palvellaan ajanvarauksella, ja päivystysasiakkaita palvellaan myös vuoronumerolla. Päivystysasiakkaiden lisäksi vuoronumerolla palvellaan kotona otettujen näytteiden tuojia ja näyteastioita noutavia asiakkaita. Laboratorion aukioloajat säilyvät ennallaan.
Salpakankaan laboratoriossa ajanvarausajalle ja vuoronumerojonoon ilmoittaudutaan itseilmoittautumisautomaatilla joko viivakoodillisella henkilökortilla, henkilötunnuksella tai ajanvarauksen yhteydessä saadulla varausavaimella.
Huomaathan, että voit asioida millä tahansa Fimlabin Päijät-Hämeen toimipisteellä asuinalueestasi riippumatta.
Maanantaista 3.1.2022 alkaen Salpakankaan laboratorio palvelee asiakkaita arkisin ma–pe klo 7.30–14.30 osoitteessa Terveystie 2, 15870 Hollola.
Päijät-Häme: Fimlab Aleksanteri palvelee ajanvarauksella lauantaina 20.11.
Lahden keskustassa sijaitseva näytteenottokeskus Fimlab Aleksanteri palvelee ajanvarausasiakkaita tulevana lauantaina 20.11.2021 klo 7.30–13.
Näytteenotossa voi asioida tällöin ajanvarauksella sekä verikoe- että EKG-tutkimuksissa. Vuoronumeroasiointi ja Nopsa-palvelu eivät ole tällöin käytössä.
Kanta-Häme: Hämeenlinnan pääterveysasemalla gynekologisten seulontanäytteiden ottoa 27.11. ja 11.12. ajanvarauksella
Hämeenlinnan pääterveysaseman Fimlabin laboratorio palvelee gynekologisten seulontanäytteiden ajanvarausasiakkaita lauantaina 27.11.2021 ja 11.12.2021 klo 9–15.
Vuoronumeroasiointi ei ole tällöin käytössä.
Koronanäytteenottaja tekee tärkeää työtä
Koronanäytteenottajat tekevät yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä, johon kukaan ei vielä pari vuotta sitten ollut osannut varautua. Näytteenottopisteiden arki on rutinoitunut, mutta yhä testattavaksi tulee asiakkaita, joille koronatesti tehdään ensimmäisen kerran.
Tarja Heikkisellä on takana pitkä ura laboratoriossa Heinolassa. Työhön on kuulunut lähinnä sydänfilmien ottamista, joskin Fimlabin myötä toimenkuva on monipuolistunut. Kun koronatartuntoja alkoi keväällä 2020 tulla, Tarjaa pyydettiin töihin koronanäytteenottoon.
– Vastasin ensin kieltävästi, koska ajattelin etten osaa hypätä uuteen rooliin. Toukokuussa esimies ehdotti asiaa uudelleen ja totesin, että hyvä on, näin tehdään, Tarja muistelee.
Tarja kehuu saamaansa perehdytystä työhön. Työstä näytteenottajana on tullut lopulta varsin mieluisa, vaikka alku jännittikin. Aiempaan työhön verrattuna Tarja saa myös olla enemmän vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, mikä on edesauttanut viihtymistä. Etenkin lasten kanssa työskentely on ollut mieluisaa.
– Näytteenottoon saapuvat ihmiset ovat yleensä varsin kiitollisia saamastaan palvelusta ja palaute on pääasiallisesti myönteistä, Tarja kertoo.
Turvallinen työ epävarmoina aikoina
Tampereen Hakametsän drive-in-koronanäytteenotossa työskentelevä Heli Sinisaari siirtyi koronanäytteenottajaksi aiemmasta työstään Fimlabin Nokian laboratoriosta elokuussa 2020. Nokialla hän oli tottunut ottamaan verinäytteitä, sydänfilmejä ja ohjaamaan spirometriatutkimuksia. Vaikka vielä tuolloin näytteenoton arjessa oli monia epäselvyyksiä esimerkiksi suojautumisesta, Heli otti tehtävän innolla vastaan.
– Minulla oli hyvin turvallinen olo, vaikka ajat olivatkin epävarmoja. Osa asiakkaista sen sijaan jännittää näytteenottoa edelleen, sillä joka päivä drive-in-linjalle saapuu ihmisiä, jotka eivät ole ennen olleet koronatestissä, Heli sanoo.
Heli muistuttaakin, että kohtaaminen koronanäytteenottajan kanssa on aina asiakkaalle ainutlaatuinen tilanne. Heli haluaa omalta osaltaan pitää huolta siitä, että jokaisella asiakkaalla on testissä turvallinen olo ja että he saavat tarpeeksi tietoa siitä, miten prosessi etenee.
Vaikka koronanäytteenottajan työ onkin niin sanotusti pätkätyötä, Heli on viihtynyt siinä hyvin. Työt saattavat loppua, jos koronatilanne muuttuu radikaalisti, mutta toistaiseksi testaukselle on vielä runsaasti kysyntää.
– Työn ehdoton suola on ollut tiimi, jossa saan työtä tehdä. Tulemme eri taustoista ja meitä on myös johdettu erinomaisesti, Heli kehuu.
Eturintamassa yhteisen hyvän puolesta
Sekä Heli että Tarja kokevat, että heidän tekemäänsä työtä arvostetaan ja se on merkityksellistä. Molemmilla on ollut vahva tunne siitä, että he haluavat toimia niin sanotusti eturintamassa, kantaa oman kortensa kekoon ison asian puolesta.
– En halua missään nimessä nostaa itseäni ja omaa työpanostani kenenkään yläpuolelle, sillä tämä tehtävä vain nyt sattui eteeni. Olen kuitenkin ylpeä siitä työstä, jota teemme, ja vaikka korona onkin ikävä asia, olen nauttinut tästä haasteesta vielä näin urani ”iltatunteina”, Tarja kuvailee.
Jotta näytteenottajien työ toimii, tarvitaan kaikkien työntekijöiden saumatonta yhteistyötä. Asiakas varaa ajan ensin puhelimitse ja käy testissä, sen jälkeen esimerkiksi Helin tai Tarjan ottama näyte kulkee laboratorioon analysoitavaksi. Kun asiakas saa tuloksensa, näytteenotto on täyttänyt tehtävänsä ja on valmiina palvelemaan seuraavia näytteelle tulijoita.