Korsholm, Närpes, Vörå och Oravais: Anmälan till Fimlabs provtagning sker i fortsättningen vid en självbetjäningsautomat
Fimlabs provtagningslaboratorier i Korsholm*, Närpes, Vörå och Oravais tar i bruk självbetjäningsautomater från och med den 2 maj. Anmälan till alla provtagningstjänster sker via automaterna, såväl för tidsboknings- och könummertjänster (dejourklienter, hämtning av provtagningsmaterial för prover som tas hemma och inlämning av prover tagna hemma). I andra Fimlabs laboratorier i Österbotten självbetjäningsautomaterna är redan i bruk.
Med hjälp av självbetjäningsautomaterna kan Fimlab göra provtagningsprocessen smidigare. Samtidigt förbättras klienternas dataskydd. Automaten skriver ut ett kvitto till klienten med bokningsuppgifterna och klientens servicenummer. Klienten kallas in med servicenumret.
När klienten kommer in i laboratoriet anmäler hen sig via en automat i laboratoriets entré
Anmälan sker med ett streckkodsförsett ID-kort (såsom Fpa- eller körkort) eller genom att mata in personnumret eller bokningsnyckeln som medföljde tidsbokningens bekräftelse på automatens pekskärm. Klienten kan anmäla sig till provtagningen högst 30 minuter före den bokade tiden.
Om klienten har bokat tid för provtagning anmäler hen sig till den bokade tiden via automaten och får ett kvitto som visar bokningstiden och servicenumret, med vilket provtagaren kallar klienten till provtagningsrummet. Vid våra större verksamhetsenheter visas även servicenumret på elektroniska skärmar i väntrummet.
Automaten meddelar om klienten inte har en bokad tid och erbjuder en möjlighet att anmäla sig i kön. Den här funktionen motsvarar dagens könummerautomat**, som ersätts av de nya anmälningsautomaterna. Ett servicenummer skrivs ut för klienten.
* Ändringen gäller inte laboratorierna i Solf, Helsingby, Replot och Kvevlax.
** Ärendehantering med könummer erbjuds endast vid en del av våra verksamhetsenheter. Alla våra verksamhetsenheter betjänar även jourklienter och klienter som avhämtar tillbehör för provtagning i hemmet eller returnerar prover som tagits i hemmet.
Så här fungerar självanmälan
Om du bokat tid till provtagningen:
- Visa ID-kortets streckkod för läsaren eller klicka på bokningsnyckeln som medföljde ditt ID-nummer eller din bokningsbekräftelse på pekskärmen.
- På skärmen ser du din bokade provtagningstid och servicenumret som skötaren kallar in dig med.
- Automaten skriver ut uppgifterna på kvittot. Vid våra större verksamhetsenheter visas även servicenumret på elektroniska skärmar i väntrummet.
Om du inte bokat provtagningstid/avhämtar tillbehör för provtagning i hemmet/returnerar prover som tagits i hemmet eller behöver rådgivning:
- Visa ID-kortets streckkod för läsaren eller mata in ditt personnummer på pekskärmen.
- Välj önskad tjänst från skärmens alternativ.
- Automaten skriver ut uppgifterna på kvittot. Vid våra större verksamhetsenheter visas även servicenumret på elektroniska skärmar i entrén.
Obs! Tjänsteutbudet och öppethållningstiderna varierar beroende på verksamhetsenhet.
Kom ihåg vid laboratoriebesök:
- Undvik om möjligt morgonens rusningstid.
- Kom inte förkyld till laboratoriet.
- Bär munskydd.
- Kom till provtagningen först strax före bokad tid.
- Endast en nödvändig ledsagare är tillåten.
Förändringar i Fimlab Österbottens tidsbokningar till laboratoriet fr.o.m 15.2.
Tidsbokningar till laboratorieundersökningar i Österbottens område görs fr.o.m 3.5.2021 i Fimlabs Vihta-tidsbokningssystem istället för i de nuvarande systemen. Tiderna öppnas för bokning i Vihta 15.2.2021. Bokningar till slutet av april görs som normalt i de nuvarande systemen.
Elektronisk tidsbokning till laboratoriet fr.o.m 15.2.2021
Kunden hänvisas till Vihta-tidsbokningssystemet via Fimlabs internetsidor fimlab.fi/ajanvaraus eller direkt via adressen fimlab.vihta.com. Även på Nettilab tidsbokningssytemets sidor finns en länk till Vihta-tidsbokningssystem. På tidsbokningssidan ges detaljerade anvisningar åt kunden hur en tid bokas. Tidsbokning och kundrådgivning via telefon betjänar även i fortsättningen på nummer 06 2131626 vardagar kl 7–15.
Fr.o.m 15.2.2021 finns det tillfälligt två länkar till Österbottens tidsbokning:
- Tider t.o.m 30.4.2021
- Tider fr.o.m 3.5.2021
Så här bokar du en tid på nätet till undersökningar fr.o.m 3.5.
- Klicka på boka tid på vår framsida eller gå till adressen fimlab.vihta.com
- Välj område, service (tex. blodprov) och verksamhetsställe.
- Sök lediga tider och välj den tid som passar dej.
- Fyll i nödvändiga kunduppgifter
- För att få en bokningsbekräftelse, fyll i under kunduppgifter även telefonnummer och/eller e-postadress.
- Du kan även beställa en påminnelse om din bokning med e-post eller textmeddelande.
- Bekräfta bokningen.
- Du får en bokningsbekräftelse till e-posten eller som textmeddelande, som innehåller en bokningsnyckel och pin-kod, med vilka du kan kontrollera, ändra eller avboka din tid. Bokningsbekräftelsen innehåller även en servicenummer, med vilken du kallas in till provtagningen.
- Observera, fr.o.m 3.5 när du besöker laboratorierna i Österbottens område ska du även med tidsbokning anmäla dej när du kommer till laboratoriet.
Vi rekommenderar att du skapar användarnamn till tidsbokningssystemet om du besöker laboratoriet ofta. Med användarkontot kan du hantera dina bokningar utan bokningsnyckel och pin-kod. Du kan skapa användarnamn under “logga in > skapa ett konto”. Till din e-post får du anvisningar hur du bekräftar ditt användarnamn.
Tidsbokning och kundrådgivning via telefon fortsätter som tidigare
Tidsbokning och kundrådgivning via telefon betjänar även i fortsättningen på nummer 06 2131626 vardagar kl 7–15.