Kanta-Häme: Käyttökatko Fimlabin palveluissa ke 10.12.2025 klo 19–19.30 — kiireellisistä pyynnöistä soitettava laboratorioon

Kanta-Häme: Käyttökatko Fimlabin palveluissa ke 10.12.2025 klo 19–19.30 — kiireellisistä pyynnöistä soitettava laboratorioon

Fimlab toteuttaa keskiviikkona 10.12.2025 klo 18.30–21 välisenä aikana muutoksen, jossa laboratoriojärjestelmän tietokanta siirretään uuteen ympäristöön. Muutos aiheuttaa klo 19–19.30 täydellisen käyttökatkoksen osaan järjestelmän toiminnoista. Laboratoriotilausten teko ja näytteenotto on estetty WebFimlabissa eikä Tarrat heti -toiminnallisuus toimi katkon aikana. Laboratoriopyynnöt, -vastaukset ja EKG-rekisteröinnit eivät välity järjestelmiin katkon aikana klo 19–19.30. Tänä aikana kiireelliset näytteenotot ja veritilaukset tehdään normaalin poikkeusprosessin mukaan paperilähetteellä, ja kiireellisistä ja päivystyksellisistä pyynnöistä pitää soittaa laboratorioon. EKG-rekisteröintien osalta toimitaan myös poikkeusprosessin mukaisesti.

Käyttökatkon aikana aikaisemmin vastattujen tulosten tarkastelu: käyttäjät ohjataan kirjautumaan varayhteyden (https://login.laboratorio.fi) kautta tulosnäkymään. Varayhteyden kautta voi tarkastella ennen katkoa vastattuja tuloksia (mm. tulokset, EKG-rekisteröinnit ja muut liitetiedostot).

Katkon jälkeen pyynnöt ja vastaukset siirtyvät normaalisti järjestelmiin ja Tarrat heti -toiminnallisuus toimii. Jos katkon aikana on tehty Tarrat heti -tilauksia, niistä tarrat tulostuvat automaattisesti katkon jälkeen.

Kanta-Hämeessä käyttökatko vaikuttaa seuraavasti

Keskiviikkona 10.12.2025 klo 19-19.30:

  • Katkon aikana kiireelliset laboratoriopyynnöt tehdään paperilähetteillä. Vuodeosastojen osalta soitetaan numeroon 041 732 0860 ja päivystyspoliklinikan osalta numeroon 041 732 0858.
  • Veritilaukset tehdään katkon aikana paperilla ja niistä soitetaan numeroon 041 732 0861
  • Veritilaus ja verensiirto -lähete sekä Päivystys Lähete/Vastaus -lähete löytyvät Fimlabin Extranetistä (Lähetteet ja lomakkeet-osiosta) sekä Fimlabin Lähetteet ja lomakkeet -sivulta.
  • Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole käytettävissä WebFimlabin kautta katkon aikana. Katkon aikana otetut EKG:t tulostetaan rekisteröintilaitteelta.
  • Hoitoyksiköiden vierianalytiikkalaitteiden (cobas LIAT, i-stat Alinity ja ABL verikaasulaitteiden) tulokset eivät siirry katkon aikana potilastietojärjestelmiin.
  • Cobas LIAT: Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) tai Kanta-arkistoitumisen takia, tulee katkon jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään (jos pyyntöä ei katkon aikana saada tehtyä) ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus virka-aikana käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksikköön.

Mahdollisista ongelmista pyydetään olemaan yhteydessä omaan käyttötukeen.

Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.