Pohjanmaa: Käyttökatko Fimlabin palveluissa ke 10.12.2025 klo 19–19.30 — kiireellisistä pyynnöistä soitettava laboratorioon
Fimlab toteuttaa keskiviikkona 10.12.2025 klo 18.30–21 välisenä aikana muutoksen, jossa laboratoriojärjestelmän tietokanta siirretään uuteen ympäristöön. Muutos aiheuttaa klo 19–19.30 täydellisen käyttökatkoksen osaan järjestelmän toiminnoista. Laboratoriopyynnöt, -vastaukset ja EKG-rekisteröinnit eivät välity järjestelmiin katkon aikana klo 19–19.30. Tänä aikana kiireelliset näytteenotot ja veritilaukset tehdään poikkeusprosessin mukaan paperilähetteellä ja kiireellisistä ja päivystyksellisistä pyynnöistä pitää soittaa laboratorioon. EKG-rekisteröintien osalta toimitaan myös poikkeusprosessin mukaisesti. Tarrat heti -toiminnallisuus ei toimi katkon aikana.
Oman organisaation ennen katkoa vastatut laboratoriotutkimustulokset ovat nähtävissä normaalisti omasta potilastietojärjestelmästä. Katkon jälkeen pyynnöt ja vastaukset siirtyvät normaalisti järjestelmiin ja Tarrat heti-toiminnallisuus toimii. Jos katkon aikana on tehty Tarrat heti -tilauksia, niistä tarrat tulostuvat automaattisesti katkon jälkeen.
Pohjanmaalla käyttökatko vaikuttaa seuraavasti
Keskiviikkona 10.12.2025 klo 19-19.30:
- Katkon aikana kiireelliset laboratoriopyynnöt tehdään paperilähetteillä, ja pyynnöistä soitetaan numeroon puh: 06 213 2520
- Päivystyslähete ja -vastaus -lomake
- Katkon aikana veritilaukset tehdään paperilähetteillä. Osastot voivat soittaa suoraan verikeskukseen puh: 06 213 2522
- Veritilaus ja verensiirto -lomake
- Veritilaus ja verensiirto -lähete sekä Päivystys Lähete/Vastaus -lähete löytyvät Fimlabin Extranetistä (Lähetteet ja lomakkeet -osio) sekä Fimlabin Lähetteet ja lomakkeet -sivulta.
- Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole käytettävissä WebFimlabin kautta. Katkon aikana otetut EKG:t tulostetaan rekisteröintilaitteelta. Ennen katkoa lähetettyjä digitaalisia EKG-rekisteröintejä voi katsella neaLinkin kautta.
- Oman organisaation ennen katkoa vastatut laboratoriotutkimustulokset ovat nähtävissä normaalisti omasta potilastietojärjestelmästä.
- Hoitoyksiköiden vierianalytiikkalaitteiden (ABL verikaasulaitteiden) tulokset eivät siirry katkon aikana potilastietojärjestelmiin.
Mahdollisista ongelmista pyydetään olemaan yhteydessä omaan käyttötukeen.
Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
