Tays sairaalat, Sydänsairaala, Coxa: Käyttökatko Fimlabin palveluissa ke 10.12.2025 klo 19–19.30 — kiireellisistä pyynnöistä soitettava laboratorioon
Fimlab toteuttaa keskiviikkona 10.12.2025 klo 18.30–21 välisenä aikana muutoksen, jossa laboratoriojärjestelmän tietokanta siirretään uuteen ympäristöön. Muutos aiheuttaa klo 19–19.30 täydellisen käyttökatkoksen osaan järjestelmän toiminnoista. Laboratoriotilausten teko ja näytteenotto on estetty WebFimlabissa eikä Tarrat heti -toiminnallisuus toimi katkon aikana. Laboratoriopyynnöt, -vastaukset ja EKG-rekisteröinnit eivät välity järjestelmiin katkon aikana klo 19–19.30. Tänä aikana kiireelliset näytteenotot ja veritilaukset tehdään normaalin poikkeusprosessin mukaan paperilähetteellä, ja kiireellisistä ja päivystyksellisistä pyynnöistä pitää soittaa laboratorioon. EKG-rekisteröintien osalta toimitaan myös poikkeusprosessin mukaisesti.
Käyttökatkon aikana aikaisemmin vastattujen tulosten tarkastelu: käyttäjät ohjataan kirjautumaan varayhteyden (https://login.laboratorio.fi) kautta tulosnäkymään. Varayhteyden kautta voi tarkastella ennen katkoa vastattuja tuloksia (mm. tulokset, EKG-rekisteröinnit ja muut liitetiedostot).
Katkon jälkeen pyynnöt ja vastaukset siirtyvät normaalisti järjestelmiin ja Tarrat heti-toiminnallisuus toimii. Jos katkon aikana on tehty Tarrat heti -tilauksia, niistä tarrat tulostuvat automaattisesti katkon jälkeen.
Tays kantasairaala, Tays Hatanpää, Tays Valkeakoski, Sydänsairaala ja Coxa – käyttökatko vaikuttaa seuraavasti
Keskiviikkona 10.12.2025 klo 19–19.30:
- Katkon aikana kiireelliset laboratoriopyynnöt tehdään paperilähetteillä ja pyynnöistä tulee soittaa laboratorioon.
- Päivystyslähete ja -vastaus -lomake
- Veritilaukset täytyy tehdä katkon aikana paperilla. Sopivuusnäytepyynnöistä tulee soittaa, kuten muistakin näytteistä.
- Veritilaus ja verensiirto -lomake
- Veritilaus ja verensiirto -lähete sekä Päivystys Lähete/Vastaus -lähete löytyvät Fimlabin Extranetistä (Lähetteet ja lomakkeet -osio) sekä Fimlabin Lähetteet ja lomakkeet -sivulta
- Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole käytettävissä WebFimlabin kautta katkon aikana. Katkon aikana otetut EKG:t tulostetaan rekisteröintilaitteelta.
- Tays, Tays Valkeakoski, Sydänsairaala: Hoitoyksiköiden vierianalytiikkalaitteiden (cobas LIAT, i-stat Alinity ja ABL verikaasulaitteiden) tulokset eivät siirry katkon aikana potilastietojärjestelmiin.
- Cobas LIAT (Tays, Tays Valkeakoski): Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) tai Kanta-arkistoitumisen takia, tulee katkon jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään (jos pyyntöä ei katkon aikana saada tehtyä) ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus virka-aikana käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksikköön.
Taysin alueella kiireelliset näytteenotot tilataan puhelimitse:
Acuta
- Näytteenotto Ensihoito ja Konservatiivinen, p. 74949
- Näytteenotto Operatiivinen, p. 77961
Vuodeosastot
- Näytteenotto, p. 76536
- EKG, p. 76538
Lastentautien päivystyspoliklinikka (PLAP)
- Näytteenotto, p. 76136
Verikeskus
- Tilaukset ja tiedustelut, p. 76551
Näytteiden vastaanotto 3. krs
- Tiedustelut, p. 76536
Tays Valkeakoski
- Kiireelliset näytteenotot puhelimitse, p. 77251
Mahdollisista ongelmista pyydetään olemaan yhteydessä omaan käyttötukeen.
Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
