Fimlabs provtagningslaboratorier i Kronoby, Terjärv och Nedervetil tar i bruk självbetjäningsautomater från och med 2.1.2023. Anmälan till alla provtagningstjänster sker via automaterna, såväl för tidsboknings- och könummertjänster (dejourklienter, hämtning av provtagningsmaterial för prover som tas hemma och inlämning av prover tagna hemma). I andra Fimlabs laboratorier i Österbotten självbetjäningsautomaterna är redan i bruk.
Med hjälp av självbetjäningsautomaterna kan Fimlab göra provtagningsprocessen smidigare. Samtidigt förbättras klienternas dataskydd. Automaten skriver ut ett kvitto till klienten med bokningsuppgifterna och klientens servicenummer. Klienten kallas in med servicenumret.
När kunden kommer in i laboratoriet anmäler hen sig via en automat i laboratoriets entré
Anmälan sker med ett streckkodsförsett ID-kort (såsom Fpa- eller körkort) eller genom att mata in personnumret eller bokningsnyckeln som medföljde tidsbokningens bekräftelse på automatens pekskärm. Klienten kan anmäla sig till provtagningen högst 30 minuter före den bokade tiden.
Om klienten har bokat tid för provtagning anmäler hen sig till den bokade tiden via automaten och får ett kvitto som visar bokningstiden och servicenumret, med vilket provtagaren kallar klienten till provtagningsrummet. Vid våra större verksamhetsenheter visas även servicenumret på elektroniska skärmar i väntrummet.
Automaten meddelar om klienten inte har en bokad tid och erbjuder en möjlighet att anmäla sig i kön. Den här funktionen motsvarar dagens könummerautomat*, som ersätts av de nya anmälningsautomaterna. Ett servicenummer skrivs ut för klienten.
* Ärendehantering med könummer erbjuds endast vid en del av våra verksamhetsenheter. Alla våra verksamhetsenheter betjänar även jourklienter och klienter som avhämtar tillbehör för provtagning i hemmet eller returnerar prover som tagits i hemmet.
Så här fungerar självanmälan
Om du bokat tid till provtagningen:
- Visa ID-kortets streckkod för läsaren eller klicka på bokningsnyckeln som medföljde ditt ID-nummer eller din bokningsbekräftelse på pekskärmen.
- På skärmen ser du din bokade provtagningstid och servicenumret som skötaren kallar in dig med.
- Automaten skriver ut uppgifterna på kvittot. Vid våra större verksamhetsenheter visas även servicenumret på elektroniska skärmar i väntrummet.
Om du inte bokat provtagningstid/avhämtar tillbehör för provtagning i hemmet/returnerar prover som tagits i hemmet eller behöver rådgivning:
- Visa ID-kortets streckkod för läsaren eller mata in ditt personnummer på pekskärmen.
- Välj önskad tjänst från skärmens alternativ.
- Automaten skriver ut uppgifterna på kvittot. Vid våra större verksamhetsenheter visas även servicenumret på elektroniska skärmar i entrén.
Obs! Tjänsteutbudet och öppethållningstiderna varierar beroende på verksamhetsenhet.
Kom ihåg vid laboratoriebesök:
- Undvik om möjligt morgonens rusningstid.
- Kom inte förkyld till laboratoriet.
- Bär munskydd.
- Kom till provtagningen först strax före bokad tid.
- Endast en nödvändig ledsagare är tillåten.