Palvelun kuvaus ja yleistä

Fimlab tarjoaa asiakkailleen diabeteksen omaseurantaan liittyvää palvelua sisältäen diabeteksen hoidossa tarvittavat laitteet ja kulutustarvikkeet sekä WebFimlab omamittausalustan laitteiden rekisteröintiin, elinkaaren seurantaan ja laitteen käyttämään pilvipalveluun siirtymiseen. Palvelua tarjotaan erillisten sopimusten mukaisesti Keski-Suomen, Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien alueilla.

Palvelun piirissä toimivat hoitoyksiköt päättävät sopivan laitteen valinnasta potilaalle kliinisen tarpeen perusteella. Valittavana olevat, kilpailutetut tuotteet sisältävät omaseurannan glukoosi- ja ketoainemittarit tarvikkeineen, ammattikäytön glukoosi- ja ketoainemittarit tarvikkeineen, kudosnesteen glukoosipitoisuutta joko ajoittain tai jatkuvatoimisesti mittaavat sensorit, insuliinipumput, pistolaitteet, verilansetit ja insuliinikynäneulat.

Tuotteiden tilaus ja jakelu tapahtuu alueella toimivien Fimlabin logistiikkakumppaneiden tilausjärjestelmien kautta.

Tältä sivustolta löytyy monipuolisesti tietoa diabeteksen seurantaan liittyen.

  • Laitekohtaiset ohjeet
  • Monipuolinen koulutusmateriaali
  • Usein kysytyt kysymykset
  • Yhteystiedot ja reklamointiohjeet

Palautteet ja kehitysehdotukset palveluun liittyen diabetes@fimlab.fi.

HUOM, TÄRKEÄ TIEDOTE PIRKANMAALLE:
Fimlab Laboratoriot Oy:n Diabeteksen hoitoa tukevat, tiedonhallintapalveluun liittyvät laitteet, tarvikkeet ja data – tuotteiden tilaaminen Pirkanmaalla

Koulutustallenteita:
Tuotekohtaiset koulutukset löytyvät tuotteiden alta

Tuomilogistiikan tilauskäytäntö ja KORI-tilaus
Ihopistonäytteenotto ja kontrollointisuositus

Sivuja päivitetään

Usein kysytyt kysymykset Laitteiden ohjeet Asiakaspalvelu

Usein kysytyt kysymykset

  • Milloin järjestetään koulutuksia terveydenhuollon ammattilaisille, ja löytyykö materiaali niihin jostakin

    Ensimmäiset koulutukset pidetään helmi- ja maaliskuussa 2021. Lisää koulutuksia tulossa myös syksyllä 2021. Aikataulutetut koulutukset löytyvät koulutuskalenterista.

    Koulutukset nauhoitetaan, ja ne ovat katsottavissa myös jälkikäteen Fimlabin verkkosivuilta.

    Jatkokoulutukseia on tulossa laajan käytön mittareista sekä pistolaitteista ja lanseteista.

    Laitetoimittajia voi myös aina pyytää omaan yksikköön kouluttamaan käytettäviä tuotteita.

  • Millainen on siirtymäkausi uusiin tuotteisiin
    • Käyttöönottoprojektissa huomioitava koronarajoitteet
    • Laajan käytön verensokerimittarit
      • Potilaille ei tarjota isoja mittareidenvaihtopäiviä
      • Potilaiden verensokerimittarit vaihdetaan esimerkiksi vastaanoton yhteydessä tai hoitotarvikejakelussa vanhan mittarin liuskojen loppumisen yhteydessä
      • Uusille potilaille otetaan heti uudet mittarit käyttöön
        • Rochen tuotteet ja Mediqin tuotteet ovat jo tilattavissa esimerkiksi Tuomilogistiikalta
      • Pirkanmaalla CareSens N –mittarille liuskoja saatavilla maaliskuun 2021 loppuun saakka – viimeistään silloin otettava uusi mittari käyttöön
    • Insuliinipumput
      • Uudet aloitettavat tuotteet valitaan uuden sopimuskauden tuotteista
      • Vanhoille pumpuille tarjotaan käyttötarvikkeita, kunnes pumppu vaihdetaan uuteen – vanhoja pumppuja ei kuitenkaan enää tilata
    • FreeStyle Libre 1 ja 2 sensorit
      • Kilpailutuksessa valittiin FreeStyle Libre 2, sensoreiden lukijat eivät toimi ristiin
      • Uusille potilaille aloitetaan FreeStyle Libre 2
      • FreeStyle Libre 1 -sensoria käyttäville potilaille tarjotaan Libre 1 sensoria niin kauan kuin lukulaite toimii -> Lukulaitteen mennessä vaihtoon, vaihdetaan myös Libre 2 käyttöön
  • Miten teen laite- tai tarviketilauksen

    Pirkanmaalla tilaukset tehdään Tuomi Logistiikan Kori-järjestelmän kautta. Järjestelmän käyttäjätunnukset haetaan sähköisellä lomakkeella, jonka yksikön esimies täyttää.  Tarvittaessa yhteydenotot suoraan asiakaspalvelu@tuomilogistiikka.fi.

    Kanta-Hämeessä tilaukset tehdään Kanta Logistiikan Bos-järjestelmän kautta.

    Keski-Suomessa tilaukset tehdään alueen tilausohjeita ja -tapoja noudattaen.

    Tuotteita viedään tilausjärjestelmiin vaiheittain. Kori- ja Bos-järjestelmälinkit tulevat jatkossa Omamittaussovelluksen sivulle.

  • Mittari ei toimi, mitä teen
    • Jos mittari on täysin pimeä eikä käynnisty, kokeile vaihtaa patterit ja varmista, että ne ovat oikein päin.
    • Jos mittaria antaa virhekoodin, katso laitemanuaalista sille selitys ja pyri korjaamaan vika.
    • Jos mittarin toiminta on epävarmaa, tarkista liuskaportin puhtaus. Veri ja lika häiritsevät mittausta.
    • Jos kontrolli ei mene tavoitealueelle, katso vinkkejä testiliuskakohtaisen kontrollilomakkeen yhteydessä olevasta ohjeesta.
  • Tulos ei vastaa odotuksia tai epäilet tuloksen olevan virheellinen
    • Tarkista liuskojen viimeinen käyttöpäivämäärä.
    • Onko liuskapurkki voinut jäädä auki?
    • Onko liuskapurkkia säilytetty liian kuumassa tai kylmässä esim. ikkunalaudalla. Onko liuskapurkki päässyt jäätymään?
    • Varmista, että asiakkaan kädet olivat puhtaat.
    • Pyyhitkö ensimmäisen pisaran pois, oliko veripisara riittävän suuri, jouduitko puristamaan sormea pisaran saamiseksi.
    • Toista mittaus uudella liuskalla.
    • Tee kontrollimittaus.
  • Miten teen reklamaation

    Potilaan omahoidon mittarit, liuskat ja kontrollit

    • Laitteen käyttäjä: Ota yhteys omaan hoitoyksikköösi havaitessasi ongelmia mittarin tai liuskojen kanssa.
    • Hoitoyksikkö: Ota tarvittaessa yhteyttä laitevalmistajaan (tarvitaan neuvontaa) tai Fimlabiin (tuotetta epäillään vialliseksi). Jos havaitset mittarissa, liuskoissa tai kontrolleissa vikaa, joka johtuu tuotteen viallisuudesta, tee reklamaatio Fimlabiin: täytä glukoosimittareiden reklamaatiolomake ja lähetä se mittarin/liuskojen/kontrollien kanssa lomakkeesta löytyvään osoitteeseen.
      Laajamittaisissa tai toistuvissa ongelmissa ota aina yhteys Fimlabiin.

    Insuliinipumput

    • Laitteen käyttäjä: Ota teknisissä ongelmissa ja kiireellisissä tapauksissa yhteys suoraan laitetoimittajaan. Pumpputoimittajilla on 24/7 päivystys kiireellisiä tapauksia varten. Mikäli pumppu on vikaantunut ja pumpun takuu on voimassa, laitetoimittaja lähettää uuden pumpun takuuvaihtona. Mikäli pumpun takuu ei ole enää voimassa, ota yhteys hoitoyksikköösi, joka tilaa uuden pumpun viallisen tilalle. Hoitoyksikkö ohjaa ottamaan tarvittaessa varajärjestelmän (pistohoidon) käyttöön siihen saakka, kunnes uusi pumppu on saatu käyttöön. Ota yhteys hoitoyksikköön pumpun asetuksiin liittyvissä ongelmissa.
    • Hoitoyksikkö: Tilaa uusi pumppu tilausjärjestelmän kautta tai ota ongelmissa yhteys laitevalmistajaan.

    Sensorit

    • Laitteen käyttäjä: Ota teknisissä ongelmissa ja kiireellisissä tapauksissa yhteyttä suoraan laitetoimittajaan, muutoin hoitoyksikköösi. Laitetoimittajat lähettävät rikkoutuneen sensorin tilalle uuden veloituksetta.
    • Hoitoyksikkö: Ota tarvittaessa yhteys laitetoimittajaan.

    Tilaukset

    • Tilauksiin, toimituksiin ja kulutustarvikkeisiin liittyvät selvittelypyynnöt tai reklamoinnit tehdään logistiikkatoimijalle.

     

  • Milloin Omamittaussovellus otetaan käyttöön

    Omamittaussovellus otetaan käyttöön helmikuussa 2021. Ominaisuuksia lisätään asteittain keväällä 2021.

  • Saanko tilattua vielä Libren lukijaan sopivia Freestyle Precision verensokeri- ja ketoliuskoja

    Precision liuskoja pystyy edelleen tilaamaan. Tilaus tehdään Tuomilogistiikan KORI-järjestelmän kautta. Kts. kysymys ”Miten teen laite- tai tarviketilauksen”

  • Mikä mittari otetaan CareSens N POP:n tilalle ja millä aikataululla

    Potilaat siirretään vähitellen käyttämään Accu-Check Intsant -mittaria. Edustaja ei tule varsinaisia mittarinvaihtoja tekemään koronatilanteen takia. Mittari vaihdetaan uuteen esimerkiksi vastaanoton yhteydessä tai kun potilas hakee liuskoja. CareSens N liuskat ovat saatavilla enää maaliskuun 2021 loppuun.

    Vaikka mittarinvaihtopäiviä ei järjestetä, tuote-edustajan voi pyytää aina kouluttamaan omaa yksikköä paikan päälle (oman yksikön koronavarotoimet huomioiden)

  • Kilpailutuksessa ei tullut valituksi Libren lukijaan sopivia Freestyle Precision verensokeri- ja ketoliuskoja - miten toimin

    Abottin liuskat tulevat valikoimaan Libren käyttäjille. Mutta mikäli potilas käyttää sensoria kännykällä, kannattaa tällöin ottaa käyttöön Caresens Dual -mittari.

  • Haluaisin hoitoyksikkööni sokerimittarin, josta tulokset välittyvät suoraan potilastietojärjestelmään

    Jos olet kiinnostunut ammattikäytön automaattisen tulosvälityksen mahdollistavasta mittarista. Ole yhteydessä vierianalyytiikka@fimlab.fi

  • Mikä glukoosi-/ketoainemittari sopii vastasyntyneille

    Kaikki kolme ammattikäyttöön valittua verensokerimittaria soveltuvat käytettäviksi vastasyntyneiden kantapääpistonäytteillä – napanuoraverelle nämä sen sijaan eivät käy.

    Oman testauksemme tulosten perusteella CareSens Dualin tulokset vastaavat laboratorion tulostasoa Accu-Chek Instantia paremmin matalalla glukoositasolla (alle 4 mmol/l).

    Paras yhtenevyys on kuitenkin StatStrip-mittarin tuloksilla, jotka voidaan myös lähettää sähköisesti tietojärjestelmään. StatStripiä suosittelemme käyttöön silloin, kun matalan glukoosipitoisuuden tuloksilta vaaditaan mahdollisimman hyvää yhtenevyyttä laboratoriotulosten kanssa.

     

  • Miten Minimed 780G-pumpun käyttäjä saa tilattua uuden Accu-Chek Guide Link-mittarin rikkoutuneen tai kadonneen tilalle?

    Accu-Chek Guide Link -mittaria käytetään ainoastaan Medtronicin Minimed 780G pumpun kanssa ja mittari tulee pumpun aloituspakkauksessa. Mikäli mittariin tulee vikaa tai se katoaa, pitää potilaan tai hoitoyksikön olla yhteydessä suoraan Rochen asiakaspalveluun. Roche lähettää uuden mittarin rikkoutuneen tai kadonneen tilalle. Guide Link -mittaria ei siis voi tilata esim. Tuomi Logistiikan Kori-järjestelmän kautta johtuen Rochen ja Medtronicin sisäisestä sopimuksesta mittarin ja pumpun yhteiskäyttöön liittyen.

Laitteiden ohjeet

Asiakaspalvelu

Fimlab:
diabetes@fimlab.fi
Fimlab, ammattilaiskäytön mittarit: vierianalytiikka@fimlab.fi

Tuomi Logistiikka:
asiakaspalvelu@tuomilogistiikka.fi

Toimittajakohtaiset asiakaspalvelun yhteystiedot virka-aikana: