Användaravbrott i Fimlabs tjänster onsdag 23.4.2025 kl 21.30–22.30 (Österbotten)
Fimlab utför uppdatering av laboratorieinformationssystemet på onsdag 23.4.2025 kl 21.30–22.30.
Noggranna förberedelser inför avbrottet har gjorts, men trots det har avbrottet inverkan på våra tjänster.
Beställning av undersökningar i WebFimlab och Lifecare fungerar under avbrottet, men överföringen till laboratoriets system är fördröjt under avbrottet. Vi rekommenderar användningen av pappersremisser, ifall brådskande provtagning under avbrottet är nödvändig. Under avbrottet kan det förekomma fördröjningar i svarsöverföringen, men svaren kommer ändå inom ramen för serviceavtalet. Vi beklagar olägenheter p.g.a. avbrottet.
Österbotten påverkas av avbrottet enligt följande:
Avdelningsprovtagning på Vasa centralsjukhus (brådskande provtagning utanför normala avdelningsronder)
- Under avbrottet 23.4 kl 21.30-22.30 ska vårdavdelningarna göra beställningen på pappersremiss samt meddela laboratoriet 06 213 2520 om provtagare behövs.
- Provtagare utför provtagningen enligt processen för pappersremisser.
- Provtagare utför provtagningen enligt processen för pappersremisser.
- Laboratoriebeställningar till efter avbrottet kan göras elektroniskt under avbrottet som normalt. Remisserna sparas i systemet efter avbrottet.