Fimlab slutar skicka undersökningsresultat per brev till minderåriga privatkunder – resultaten överförs till digitala tjänster
Fimlab skickar inte längre undersökningsresultat per brev till minderåriga (0–17 år) privatkunder efter slutet av september. Ändringen gäller situationer där undersökningarna har gjorts med remiss från privatläkare.
Hur får man resultaten i fortsättningen?
- Resultaten överförs automatiskt till MittKanta, där de är tillgängliga.
Vårdnadshavarens rätt att se resultaten ändras från och med 1.10.2025
- Vårdnadshavaren kan se undersökningsresultaten från laboratorieundersökningar som gjorts hos Fimlab för sitt minderåriga barn i MittKanta utan separat samtycke för att agera på den minderårigas vägnar, om undersökningen har gjorts med remiss från privatläkare.
- Om den minderåriga inte vill att vårdnadshavaren ska ha tillgång till resultaten, kan hen inte använda Fimlabs tjänster som privatkund.
- Inom den offentliga hälso- och sjukvården kan vårdnadshavarens rätt att se sitt minderåriga barns undersökningsresultat fortfarande hanteras via samtycke för att agera på dennes vägnar.
Driftavbrott i Fimlab.fi-webbtjänsten den 10.12.2025 på eftermiddagen
08.12.2025
Egentliga Tavastland - Mellersta Finland - Päijänne-Tavastland - Birkaland - Österbotten
Ärendehantering med betalningsförbindelse har upphört vid Fimlabs serviceställen
08.12.2025
Egentliga Tavastland - Mellersta Finland - Päijänne-Tavastland - Birkaland - Österbotten
Fimlab utreder en utvidgning av samarbetet med Mellersta Finlands välfärdsområde
03.12.2025
Mellersta Finland
Birkaland: Serviceställens avvikande öppettider under julen och årsskiftet 2025
01.12.2025
Birkaland
