Fimlab-mobilapp
Laboratorieresultat till din mobiltelefon
Du får resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna till din mobiltelefon om du laddar ner Fimlab-mobilappen. Tjänsten är i bruk för klienterna i Birkalands, Egentliga Tavastlands och Mellersta Finlands välfärdsområde samt för klienter som uträttar ärenden i Fimlabs tjänst OmaLabra och via den privata hälso- och sjukvården.
Du kan ladda ner appen redan innan du besöker laboratoriet. Du kan utan kostnad ladda ner och använda mobilappen, vare sig du är klient inom den privata eller den offentliga hälso- och sjukvården. I appen ser du dina resultat från de senaste tre åren.
I den datasäkra appen ser du dina undersökningsresultat. Användningen av appen kräver att du identifierar dig starkt med personliga bankkoder, ett mobilcertfifikat eller MBD:s certifikatkort när du loggar in i appen för första gången. Efter den första inloggningen kan du ta i bruk en fyrsiffrig PIN-kod eller biometrisk inloggning.
Undersökningsresultaten sänds utöver till mobilappen på normalt sätt till den hälso- eller sjukvårdsenhet där du vårdas. Läs mer om mottagning av resultaten.
Så har syns resultaten i appen
Undersökningsurval
I mobilappen kan du granska resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna.
Se det aktuella undersökningsurvalet
Om du har genomgått andra laboratorieundersökningar än de som finns i listan, får du resultaten från dem på normalt sätt till den hälso- eller sjukvårdsenhet där du vårdas.
Att ta i bruk appen
1. Ladda ner Fimlab-mobilappen till din enhet från appbutiken.
Appen finns att laddas från Google Play- och AppStore -appbutikerna på namnet ”Fimlab”.
2. Identifiera dig starkt med bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Du bör identifiera dig starkt en gång i samband med registreringen.
3. Om du vill kan du tillåta meddelanden om nya laboratorieresultat.
Du kan ta i bruk meddelanden senare eller ta bort dem i appens inställningar. Meddelanden skickas endast om nya laboratorieresultat och om appens uppdateringar.
4. Ställ in en PIN-kod i appen eller ta i bruk biometrisk identifiering.
Ställ in en egen valfri fyrsiffrig PIN-kod för att logga in i appen eller ta i bruk biometrisk identifiering. Du kan senare ändra inloggningssättet i appens inställningar.
Appen stöder fingeravtrycksidentifiering på Android-enheter och fingeravtrycksidentifiering och FaceID-ansiktsigenkänning på iOS-enheter.
Om du glömmer PIN-koden kan den återställas genom stark identifiering.
5. Godkänn användningsvillkoren för appen.
Användningen av appen förutsätter att du godkänner användningsvillkoren.
Vanliga frågor
Det är datasäkert att använda Fimlab-mobilappen: för att granska undersökningsresultaten krävs stark identifiering med bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort. Appen sparar ingen information i din telefon och du kan när som helst radera dina uppgifter i appens inställningar.
Det kan bero på följande saker att resultaten saknas:
- Beställaren av undersökningen: I mobilappen vissas endast resultaten för de undersökningar som har blivit beställda av Birkalands, Egentliga Tavastlands eller Mellersta Finlands välfärdsområde eller via den privata hälso- och sjukvården eller tjänsten OmaLabra. Om undersökningen har blivit beställd någon annanstans syns resultaten inte i appen.
- Tidpunkt för undersökningen: Det är över två år sedan resultaten färdigställdes. Du ser dina resultat från de senaste två åren i appen.
- Färdigställande av resultaten: Resultaten har inte ännu färdigställts. Beroende på undersökning kan det finnas fördröjningar i förmedlingen av resultaten och alla resultat färdigställs inte nödvändigtvis samtidigt.
I appen kan du granska resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna: Här kan du se det aktuella undersökningsurvalet.
Man har till appen valt allmänna undersökningar som lämpar sig för uppföljning av den egna hälsan eller vården. Det går vanligen tydligt att tolka dessa undersökningar. I appen syns inte resultaten av sådana undersökningar som kräver en noggrannare tolkning av en läkare. Man kan till exempel inte i appen visa sådana laboratoriesvar som har ett utlåtande.
I paketundersökningar som består av flera undersökningar, (till exempel B -TVK), står det för huvudundersökningens del ”Tehty” (Gjord) och de egentliga värdena hittas i delundersökningarna.
Av dataskyddsskäl använder man en landbegränsning i appen och den kan endast laddas från appbutikerna till Google- och Apple-konton som är registrerade i Finland, Sverige eller Norge. Du kan kontrollera och vid behov ändra landuppgiften i telefonens inställningar.
Fimlab-mobilappen finns att laddas från Google Play- och AppStore -appbutikerna på namnet ”Fimlab”. Appen kan laddas till enheter som har Android version 10 eller iOS version 15 eller ett operativsystem som är nyare än dessa. Du kan fortsätta använda appen på enheter som använder äldre operativsystem, men du kan inte uppdatera appen till en nyare version.
Det är tills vidare inte möjligt att uträtta ärenden för en annan person i Fimlab-mobilappen. Undersökningsresultaten skickas förutom till appen, även till MittKanta, där det är möjligt att uträtta ärenden för en annan person.
- Öppna menyn Inställningar i högra hörnet av appen.
- Välj Radera användaruppgifter.
- Bekräfta raderingen av användaruppgifter. Nu kan du ta bort appen från appmenyn i din telefon.
Om du vill ta i bruk Fimlab-mobilappen på nytt kan du ladda der den från appbutiken och identifiera dig på nytt.