Tidsbokning och remisser

  • Kan jag komma till laboratoriet utan tidsbokning?

    En del av Fimlabs verksamhetsställen betjänar också med könummer. Det kan vara rusning på verksamhetsställena på morgnarna innan klockan 10 och på månadens första dagar. Om din undersökning inte förutsätter provtagning på morgonen lönar det sig att komma utanför rusningstiden. Genom att boka tid kan du komma till laboratorieundersökningar utan att stå i kö. Till vår Nopsa -snabbservicen behövs ingen tidsbokning eller könummer (remiss från offentlig hälso- och sjukvård krävs). Läs mer: Nopsa

     

    Obs. Följande undersökningar alltid kräver tidsbokning: sockerbelastning, gynekologiska prov, svampprov 

    Platsspecifik information finns på sidan verksamhetsställen och öppetider.

     

     

  • Behöver jag alltid en läkarremiss för laboratorieundersökningar?

    Nej, det behöver du inte.

    De vanligaste undersökningarna relaterade till uppföljning av din egen hälsa kan du beställa utan remiss i vår OmaLabra service. Sätt ihop en remiss från vårt undersökningsurval och boka tid till undersökningar. OmaLabra servicen omfattar landskapen Birkaland, Egentliga Tavastland, Mellersta Finland, Päijänne-Tavastland och Österbotten.

    Läs mer: OmaLabra

  • Jag har en remiss från en privatläkare. Vad ska jag göra?

    Om du har en remiss från en privatläkare ska du boka tid och ta med dig den utskrivna remissen till provtagningen. En faktura för undersökningarna kommer att skickas hem till dig per post.

  • Hur avbokar jag min bokning?

    Du kan avboka din bokning på nätet via vårt tidsbokningssystem eller genom att ringa vårt tidsbokningsnummer: 010 808 515 (vardagar mån-fre kl. 7-18). Mer detaljerad områdesspecifik information finns nedan.

    Birkaland, Egentliga Tavastland, Mellersta Finland och Päijänne-Tavastland

    Du kan avboka din tid med en bokningsnyckel och en pinkod som följde med bekräftelsen. Klicka på länkrutan på startskärmen: ändra eller avboka bokningen.

    Österbotten

    Du kan avboka din tid på nätet via vårt tidsbokningssystem eller genom att ringa tidsbokningsnumret: 06 2131 626 (vardagar mån-fre kl. 7-15).

  • Jag kommer för sockerbelastningstest, kan jag boka tid för ett vanligt blodprov?

    Sockerbelastningstest tar cirka 2 timmar. Undersökningen bokas under ”sokerbelastning”. Du kan inte boka en vanlig blodprovstid för sockerbelastningstest.

  • Kan man ta andra blodprover samtidigt som man har sockerbelastning?

    Ja, det är möjligt.

  • Jag glömde när jag har en tid, var kan jag kolla det?

    Du kan kontrollera den tid som bokats åt dig i den tidsbokningsbekräftelse du fått. Tillsammans med bekräftelsemeddelandet får du en kod med vilken du kan kontrollera/ändra eller avboka tiden.

    Telefonbokning hjälper också med alla ärenden som rör tidsbokning på nummer: 010 808 515 (vardagar mån-fre kl. 7-18).

    I Österbottens område betjänar tidsbokning och kundrådgivning via telefon på nummer 06 213 1626 (vardagar mån-fre kl. 7-15).

  • Jag har remisser från två olika enheter; kan alla prover tas på samma gång?

    Om det bara är blodprover kan vi samtidigt ta prover med remisser från två olika enheter.

  • Ska jag ta ett könummer trots att jag har bokat en tid?

    Ja. Anmälan till alla provtagningstjänster sker via självbetjäningsautomaterna, såväl för tidsboknings- som könummertjänster. Automaten skriver ut ett kvitto med ditt servicenummer. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.

  • Kostar en oanvänd tid som inte har avbokats?

    Vi debiterar inte för tider som inte avbokats men vi hoppas att du avbokar tiden så tidigt som möjligt innan provtagningstillfället. Detta frigör tiden för en annan klient.

  • Ska jag skriva vilka undersökningar jag kommer till när jag bokar tid?

    Det räcker att du bokar tid. Undersökningar som du har ordinerats finns i databasen. Om du kommer med en remiss från en privatläkare, ta med dig en pappersutskrift.

Förberedelser inför undersökningar

  • Hur ska jag förbereda mig för undersökningar?
    1. Vissa laboratorieundersökningar förutsätter fasta.
    2. Vissa laboratorieundersökningar förutsätter provtagning vid en viss tid.
    3. Undvik alkohol, koffeinhaltiga drycker och rökning dagen före provtagning och på morgonen före provtagningen.
    4. Du kan ta dina egna mediciner som vanligt på morgonen före provtagningen om inget annat har ordinerats av din läkare.
    5. Kom till provtagningen först strax före bokad tid.

    Visste du? Med en liten bokstav f framför laboratorieprovets förkortning anges undersökningar som kräver 10–14 timmars fasta. Under fastan får man inte äta eller dricka något förutom vatten.

  • Hur förbereder jag mig för hjärtfilm (EKG)?

    Vid en EKG-undersökning fästs elektroderna på huden på bröstkorgen och vristerna. Vänligen ta hänsyn detta när du klär på dig.

    Du bör undvika tung fysisk ansträngning och konsumtion av drycker som innehåller koffein (t.ex. kaffe, te och energidrycker) innan du kommer till undersökningen.

    När du kommer till undersökningen med ett barn kan du ta med till exempel en mjukisleksak. Läs mer:  I laboratoriet med barn

  • Hur förbereder jag mig för papa-prov?

    Vänligen observera följande innan du kommer till undersökningen: 

    • Gynekologiskt cellprov kan inte tas under pågående menstruation.
    • Om du har någon lokal behandling (vagitorier e.dyl.) kan den fortsätta normalt, utom dagen före provtagningen och på provtagningsdagen.
    • Eventuell hormonbehandling behöver inte avbrytas.
    • Normal graviditet är inte ett hinder till provtagning, fram till graviditetsvecka 35. Anvisningar för provtagning efter en förlossning ges av din egen rådgivningsbyrå.

    Massundersökningar: Gå på provtagning inom en månad efter att du har fått denna kallelse och senast inom kallelseåret. Obs! Screeningprogrammet tillåter inte att screeningundersökningen flyttas till följande år.

  • Kan jag dricka alkohol innan undersökningar?

    Alkohol kan påverka undersökningsresultaten. Undvik att dricka alkohol dagen före undersökningen och på morgonen före undersökningen.

  • Ska jag inte äta eller dricka?

    Vissa laboratorieundersökningar görs efter fastan. Vårdenheten som har ordinerat undersökningar kommer att informera dig om du ska förbereda dig för undersökningarna genom att fasta dvs. inte äta eller dricka.

    Vid behov, börja fasta 10–14 timmar före planerad undersökningstid. Under fastan får man inte äta eller dricka något förutom vatten. Vänligen notera att en för lång fasta kan påverka undersökningsresultaten.

    Instruktioner angående fasta för barn ges av den behandlande enheten.

    Visste du? Med en liten bokstav f framför laboratorieprovets förkortning anges undersökningar som kräver 10–14 timmars fasta. Under fastan får man inte äta eller dricka något förutom vatten. Du kan dricka vatten normalt under fastan.

  • Får jag ta medicinerna?

    Du kan ta medicinerna som vanligt på morgonen före undersökningen om inte annat anges i de undersökningsspecifika särskilda anvisningarna. Till exempel sköldkörtelmedicin tas endast efter sköldkörtelprov.

    Om du fortfarande är tveksam kan du kontakta den behandlande läkaren/remitterande enheten.

    Du kan också fråga om instruktioner från vår kundrådgivning: 03 3117 4445 (vardagar mån-fre kl. 8-16). I Österbottens område betjänar kundrådgivning på nummer 06 213 1626 (vardagar mån-fre kl. 7-15).

  • Får jag dricka kaffe?

    Koffeinhaltiga drycker kan påverka undersökningsresultaten. Undvik konsumtion av sådana drycker på morgonen före undersökningen.

    Visste du? Energidrycker innehåller mycket koffein.

  • Får jag röka?

    Rökning kan påverka undersökningsresultaten. Undvik rökning på morgonen före undersökningen.

Provtagning på barn

  • Mitt barn känner sig ängsligt inför provtagning, vad ska jag göra?

    Ett laboratoriebesök kan vara en spännande upplevelse för ett barn. Det lönar sig att berätta för barnet om undersökningar på förhand, eftersom förberedelserna minskar rädslan och spänningen i samband med laboratoriebesöket.

    Det är möjligt att bedöva injektionsstället före provtagning. Bedövningskrämer som säljs på apotek utan recept är lämpliga för detta ändamål.

    Läs mer: I laboratoriet med barn

  • Vilken typ av tid ska jag boka för barnet?

    Du ska boka en längre tid för barnet i sektionen ”blodprov och/eller urinundersökning och/eller EKG” eller två efterföljande tider i sektionen ”blodprov”.

  • Kan prover tas från fingertopp?

    För vissa undersökningar är det möjligt att ta provet från fingertopp. Fråga provtagaren eller vår kundrådgivning för mer information: 03 3117 4445

  • Var görs provtagning från hälen?

    Vi tar hälprover på nyfödda på några av våra verksamhetsställen. Mer detaljerad information får du genom att ringa vår kundrådgivning: 03 3117 4445

  • Var görs screeningtest av nyfödda?

    Vi gör screening för metabola sjukdomar hos nyfödda på några av våra verksamhetsställen. Mer detaljerad information får du genom att ringa vår kundrådgivning: 03 3117 4445.

Prover som tas hemma och distanstestning

Screeningar

I laboratoriet

  • Hur lång är den genomsnittliga väntetiden?

    Väntetiderna varierar. För att säkerställa snabb tillgång till provtagning rekommenderar vi att du bokar tid i god tid antingen elektroniskt eller per telefon.

  • Jag har en jourremiss, vad gör jag?

    Dejourklienter betjänas med könummer.

    • Ta könummer via knappen ”Dejourprovtagning”
  • Hur fungerar Nopsa?

    Nopsa, dvs. vår snabbservicepunkt fungerar utan könummer och tidsbokning. Nopsa betjänar vuxna och unga klienter som kommer till blodprovstagning. Du kan gå direkt till ett ledigt bås (grönt ljus lyser = ledigt). Du måste ha en giltig remiss från en läkare inom offentlig hälso- och sjukvård och ett identitetskort.

    Läs mer: Nopsa

  • Kan du inte boka tid till barnpolikliniken?

    Provtagning på laboratoriet vid Tays barnpoliklinik fungerar endast med könummer.

  • Kan jag gå till laboratoriet på lördag?

    Endast några av våra verksamhetsställen betjänar på lördagar.

    Kolla öppettider här

  • Jag har en bokad tid, ska jag ta ett könummer?

    Ja. Anmälan till alla provtagningstjänster sker via självbetjäningsautomaterna, såväl för tidsboknings- som könummertjänster. Automaten skriver ut ett kvitto med ditt servicenummer. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.

  • Hur fungerar självbetjäningsautomaten?

    Anmälan till alla provtagningstjänster sker via självbetjäningsautomaterna, såväl för tidsboknings- som könummertjänster.

    När du kommer till laboratoriet, börja alltid med att anmäla. (Om du kommer till Nopsa-blodprovstagning behöver du inte att anmäla dig. Se anvisningen om Nopsa ovan i avsnittet ”Hur fungerar Nopsa?”.)

    Automaten ger dig råd om hur du ska agera. Visa streckkoden eller QR-koden på FPA-kortet, körkortet eller något annat ID-kort för läsaren. Du kan också mata in din personbeteckning eller bokningsnyckeln som medföljde tidsbokningens bekräftelse på automatens pekskärm.

    Ett kvitto med ditt servicenummer skrivs ut åt dig vid anmälan. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.

    Se bildinstruktioner här: Så här fungerar självanmälan (öppnar PDF-filen)

Undersökningsresultaten

  • Hur får jag resultaten?

    Resultaten av undersökningar bör efterfrågas från den behandlande enheten, dit de kommer att överföras elektroniskt så snart resultaten är klara. För patienter med remiss från privatläkare och OmaLabra-klienter skickas undersökningsresultaten till den adress klienten har uppgett. Klienter i Egentliga Tavastland och Birkaland kan få resultaten av de vanligaste undersökningarna via SMS om de så önskar. Mer detaljerad information om SMS-tjänsten via länken nedan.

    Läs mer: SMS-tjänst

    Om du vill kan du få resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna på din mobiltelefon eller en annan mobil enhet när du laddar ner Fimlab-mobilapplikationen. Tjänsten används för närvarande i Birkaland, Egentliga Tavastland och Mellersta Finland.

    Läs mer (för närvarande endast på finska): Fimlab-mobiilisovellus

  • Varför syns inte resultaten i Mina Kanta -sidor?

    Alla undersökningsresultaten är för närvarande inte synliga i Mina Kanta -tjänsten.

  • Vem tolkar mina resultat som kom som via SMS?

    Den behandlande läkaren ansvarar alltid för tolkningen av undersökningsresultaten.

  • Varför fick jag inte resultaten via SMS eller på mobilapplikationen?

    Klienter i Egentliga Tavastland och Birkaland kan få resultaten av de vanligaste undersökningarna via SMS om de så önskar. Mer detaljerad information om SMS-tjänsten och undersökningarna tjänsten omfattar får du via länken nedan.

    Läs mer: SMS-tjänst

    Om du vill kan du få resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna på din mobiltelefon eller en annan mobil enhet när du laddar ner Fimlab-mobilapplikationen. Tjänsten används för närvarande i Birkaland, Egentliga Tavastland och Mellersta Finland.

    Läs mer (för närvarande endast på finska): Fimlab-mobiilisovellus

  • Var kan jag se referensvärderna?

    Du kan se referensvärdena för de vanligaste undersökningarna under tjänster, i avsnittet de vanligaste undersökningarna. Observera dock att den behandlande läkaren primärt ansvarar för tolkningen av resultaten.

    De vanligaste undersökningarna

  • Hur kan jag få resultaten via sms?

    När du kommer för provtagning i Fimlabs verksamhetsställen i Egentliga Tavastland eller Birkaland, berätta omedelbart för provtagaren att du vill ha undersökningsresultaten via SMS. När resultaten är klara skickar systemet automatiskt resultaten av de vanligaste undersökningarna via SMS till det nummer du angett. Notera att det kan finnas en fördröjning mellan meddelandena.

    Läs mer: SMS-tjänst

  • Kan jag få resultaten i min e-post?

    För närvarande tillåter vårt datasystem inte leverans av undersökningsresultat via e-post.

  • Kan jag få undersökningresultaten i efterhand via SMS till min telefon?

    Det är för närvarande inte möjligt att leverera resultaten i efterhand via SMS.

  • Kan jag få undersökningsresultaten från Fimlabs kundrådgivning?

    Vår kundrådgivning avslöjar inte undersökningsresultaten. Resultaten av undersökningar bör efterfrågas från den behandlande enheten, dit de kommer att överföras elektroniskt så snart resultaten är klara. För patienter med remiss från privatläkare och OmaLabra-klienter skickas undersökningsresultaten till den adress klienten har uppgett. Klienter i Egentliga Tavastland och Birkaland kan få resultaten av de vanligaste undersökningarna via SMS om de så önskar.

    Mer detaljerad information om SMS-tjänsten via länken nedan.

    Läs mer: SMS-tjänst

  • Hur lång tid tar det att få resultatet?

    Hur lång tid det tar att få resultatet beror på undersökningen. Vår kundrådgivning ger mer detaljerad undersökningsspecifik information.