Tidsbokning och remisser
-
Kan jag komma till laboratoriet utan tidsbokning?
En del av Fimlabs verksamhetsställen betjänar också med könummer. Det kan vara rusning på verksamhetsställena på morgnarna innan klockan 10 och på månadens första dagar. Om din undersökning inte förutsätter provtagning på morgonen lönar det sig att komma utanför rusningstiden. Genom att boka tid kan du komma till laboratorieundersökningar utan att stå i kö. Till vår Nopsa -snabbservicen behövs ingen tidsbokning eller könummer (remiss från offentlig hälso- och sjukvård krävs). Läs mer: Nopsa
Obs. Följande undersökningar alltid kräver tidsbokning: sockerbelastning, gynekologiska prov, svampprov
Platsspecifik information finns på sidan verksamhetsställen och öppetider.
-
Behöver jag alltid en läkarremiss för laboratorieundersökningar?
Nej, det behöver du inte.
De vanligaste undersökningarna relaterade till uppföljning av din egen hälsa kan du beställa utan remiss i vår OmaLabra service. Sätt ihop en remiss från vårt undersökningsurval och boka tid till undersökningar.
Läs mer: OmaLabra
-
Jag har en remiss från en privatläkare. Vad ska jag göra?
Om du har en remiss från en privatläkare ska du boka tid och ta med dig den utskrivna remissen till provtagningen. En faktura för undersökningarna kommer att skickas hem till dig per post.
-
Hur kontrollerar, ändrar eller avbokar jag min bokning?
Du kan kontrollera, ändra eller avboka din bokning på nätet via vårt tidsbokningssystem eller genom att ringa vårt tidsbokningsnummer.
Hantera din bokning elektroniskt här
Birkaland, Egentliga Tavastland, Mellersta Finland och Päijänne-Tavastland 010 808 515 (vardagar mån-fre kl. 7-18).
Österbotten 06 2131 626 (vardagar mån-fre kl. 7-15).
-
Jag kommer för ett sockerbelastningstest. Kan jag boka tid för ett vanligt blodprov?
Du kan inte boka en vanlig blodprovstid för sockerbelastningstest. Sockerbelastningstestet tar cirka 2 timmar. Du kan boka tid för testet under ”sockerbelastning”.
-
Jag kommer för ett sockerbelastningstest. Kan jag ta andra blodprover samtidigt?
Ja, det går bra. Vi kan ta alla blodprover på din remiss samtidigt. Boka en tid under ”sockerbelastning”.
-
Jag har remisser från två olika enheter; kan alla prover tas på samma besök?
Ja, vi kan göra undersökningar med remisser från två olika enheter samtidigt.
-
Ska jag ta ett könummer trots att jag har en tid bokad?
Ja. Anmälan till alla provtagningstjänster, såväl för tidsboknings- som könummertjänster sker via Fimlabs anmälningsautomat. Automaten skriver ut ett kvitto med ditt servicenummer. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.
-
Kostar en oanvänd tid som inte har avbokats?
Vi debiterar inte för tider som inte avbokats, men vi hoppas att du avbokar tiden så tidigt som möjligt innan provtagningstillfället. Detta frigör tiden för en annan kund.
-
Ska jag skriva vilka undersökningar jag kommer till när jag bokar tid?
Det räcker att du bokar tid. Undersökningar som du har ordinerats finns i databasen. Om du kommer med en remiss från en privatläkare, ta med dig en pappersutskrift.
Förberedelser inför undersökningar
-
Hur ska jag förbereda mig för undersökningar?
- Vissa laboratorieundersökningar förutsätter fasta. En liten bokstav f framför laboratorieprovets förkortning anges undersökningar som kräver 10–14 timmars fasta. Under fastan får du inte äta eller dricka något annat än vatten.
- Vissa laboratorieundersökningar förutsätter provtagning vid en viss tid. Hormonprover är vanligtvis av denna typ.
- Undvik alkohol, koffeinhaltiga drycker och rökning dagen före provtagning och på morgonen för provtagningen.
- Du kan ta dina mediciner som vanligt på provtagningsmorgonen om inget annat har ordinerats av din läkare.
- Kom till provtagningen strax före bokad tid.
-
Hur förbereder jag mig för hjärtfilm (EKG)?
Vid en EKG-undersökning fästs elektroderna på huden på bröstkorgen och vristerna. Vänligen ta hänsyn detta när du klär på dig.
Du bör undvika tung fysisk ansträngning och konsumtion av drycker som innehåller koffein (t.ex. kaffe, te och energidrycker) innan du kommer till undersökningen.
När du kommer till undersökningen med ett barn kan du ta med till exempel en mjukisleksak. Läs mer: I laboratoriet med barn
-
Hur förbereder jag mig för papa-prov?
Vänligen observera följande innan du kommer till undersökningen:
- Gynekologiskt cellprov kan inte tas under pågående menstruation.
- Om du har någon lokal behandling (vagitorier e.dyl.) kan den fortsätta normalt, utom dagen före provtagningen och på provtagningsdagen.
- Eventuell hormonbehandling behöver inte avbrytas.
- Normal graviditet är inte ett hinder för provtagning, fram till graviditetsvecka 35. Anvisningar för provtagning under graviditet och efter förlossningen ges av din egen rådgivningsbyrå.
Massundersökningar: Gå på provtagning inom en månad efter att du har fått kallelsen och senast inom kallelseåret. Obs! Screeningprogrammet tillåter inte att du skjuter upp screeningen till följande år.
-
Kan jag dricka alkohol innan undersökningar?
Alkohol kan påverka undersökningsresultaten. Undvik att dricka alkohol dagen före undersökningen och på morgonen före undersökningen.
-
Ska jag inte äta eller dricka?
Vissa laboratorieundersökningar görs efter fastan. Den behandlande läkaren / remitterande vårdenheten informerar dig om du ska förbereda dig för undersökningarna genom att fasta dvs. inte äta eller dricka.
Med en liten bokstav f framför laboratorieprovets förkortning anges undersökningar som kräver 10–14 timmars fasta. Under fastan får man inte äta eller dricka något förutom vatten. Observera att för lång fasta kan påverka resultatet.
Instruktioner angående fasta för barn ges av den behandlande enheten.
Du kan också be om instruktioner från vår kundrådgivning: 03 311 74445 (vardagar mån-fre kl. 8-16). I Österbotten är kundrådgivningen tillgänglig på 06 213 1626 (vardagar mån-fre kl. 7-15).
-
Får jag ta medicinerna?
Du kan ta medicinerna som vanligt på morgonen före undersökningen om inte annat anges i de undersökningsspecifika anvisningarna. Till exempel sköldkörtelmedicin tas endast efter sköldkörtelprov.
Om du är osäker ska du dock kontakta den behandlande läkaren/remitterande enheten.
-
Får jag dricka kaffe?
Koffeinhaltiga drycker kan påverka undersökningsresultaten. Undvik konsumtion av sådana drycker på morgonen före undersökningen.
Visste du? Energidrycker innehåller mycket koffein.
-
Får jag röka?
Rökning kan påverka undersökningsresultaten. Undvik rökning på morgonen före undersökningen.
Provtagning på barn
-
Mitt barn känner sig ängsligt inför provtagning, vad ska jag göra?
Ett laboratoriebesök kan vara en spännande upplevelse för ett barn. Det lönar sig att berätta för barnet om undersökningar på förhand, eftersom förberedelserna minskar rädslan och spänningen i samband med laboratoriebesöket.
Det är möjligt att bedöva injektionsstället före provtagning. Bedövningskrämer som säljs på apotek utan recept är lämpliga för detta ändamål.
Läs mer: I laboratoriet med barn
-
Vilken typ av tid ska jag boka för barnet?
Du ska boka en längre tid för barnet i sektionen ”blodprov och/eller urinundersökning och/eller EKG” eller två efterföljande tider i sektionen ”blodprov”.
-
Var görs provtagning från hälen?
Vi tar hälprover på nyfödda på några av våra verksamhetsställen. Mer detaljerad information får du genom att ringa vår kundrådgivning: 03 3117 4445
-
Var görs screeningtest av nyfödda?
Vi gör screening för metabola sjukdomar hos nyfödda på några av våra verksamhetsställen. Mer detaljerad information får du genom att ringa vår kundrådgivning: 03 3117 4445.
Prover som tas hemma och distanstestning
-
Hur förvarar jag avföringsprovet?
Du får anvisningar när du hämtar de tillbehör som behövs för provtagningen. Om du har några frågor kan du kontakta vår kundrådgivning: 03 3117 4445
-
Hur förvarar jag olika urinprover?
Du får anvisningar när du hämtar de tillbehör som behövs för provtagningen. Om du har några frågor kan du kontakta vår kundrådgivning: 03 3117 4445
-
Kan jag beställa en provtagare hem?
För tillfället inkluderar vårt tjänsteutbud inte hemprovtagning för konsumentklienter.
-
Hur samlar jag dygnsurin?
Se anvisningar för dygnsurinsamling genom att klicka på länken nedan eller kontakta vår kundrådgivning: 03 3117 4445
Läs anvisningar: insamling av dygnsurin
-
Hur vet jag att jag har rätt samlingskärl?
Du kan kolla upp det genom att ringa vår kundrådgivning. Vår kundrådgivning betjänar på vardagar kl. 8-16 på nummer: 03 3117 4445.
-
Jag tvättade urinsamlingsburken, får jag ta ett prov i den igen?
Provtagningskärl är avsedda för engångsbruk. Om du behöver ett nytt samlingskärl får du det från laboratoriet.
-
Kan jag ta provet i mitt eget kärl?
Prover bör tas i kärl som erhållits från laboratoriet eller den behandlande enheten. På så sätt kan vi säkerställa att provet är undersökningsbart.
-
Hur returnerar jag ett urinprov som tagits hemma?
Du kan returnera urinprovet till närmaste verksamhetsställe utan tidsbokning.
- Ta könummer via knappen ”Prover tagna hemma och rådgivning”.
Obs. Om du kommer till Fimlab för provtagning kan du returnera prover som tagits hemma till provtagaren i samband med provtagningen. I så fall behöver du inte ta ett separat könummer för att lämna in proverna. Vänligen notera att prover som tagits hemma inte kan returneras till Nopsa-punkter.
-
Hur returnerar jag ett avföringsprov som tagits hemma?
Du kan returnera avföringsprovet till närmaste verksamhetsställe utan tidsbokning.
- Ta könummer via knappen ”Prover tagna hemma och rådgivning”.
Obs. Om du kommer till Fimlab för provtagning kan du returnera prover som tagits hemma till provtagaren i samband med provtagning. I så fall behöver du inte ta ett separat könummer för att lämna in proverna. Vänligen notera att prover som tagits hemma inte kan returneras till Nopsa-punkter.
-
Hur returnerar jag ett upphostningsprov som tagits hemma?
Du kan returnera upphostningsprovet till närmaste verksamhetsställe utan tidsbokning.
- Ta könummer via knappen ”Prover tagna hemma och rådgivning”.
Obs. Om du kommer till Fimlab för provtagning kan du returnera prover som tagits hemma till provtagaren i samband med provtagning. I så fall behöver du inte ta ett separat könummer för att lämna in prover. Vänligen notera att prover som tagits hemma inte kan returneras till Nopsa-punkter.
-
Var får jag tag i ett provtagningskärl?
Du kan hämta ett provtagningskärl och provtagningsanvisningar från Fimlabs verksamhetsställen.
- Ta könummer via knappen ”Prover tagna hemma och rådgivning”.
- För vissa undersökningar kan den behandlande enheten förse dig med provtagningsmaterialet.
-
Var får jag tag i ett distanstestpaket för könssjukdomar?
Beställ ett avgiftsfritt testpaket till ditt hem. Provet tas hemma och postas till laboratoriet. Resultaten får du via SMS till din mobiltelefon.
Läs mer och beställ paketet: Distanstestning
-
Vem hör distanstestning av könssjukdomar till?
Du kan beställa ett klamydia- och gonorrétestpaket om du är från Tammerfors eller Orivesi eller om du studerar i Tammerfors eller Orivesi vid ett gymnasium, en yrkesskola, en vuxenutbildning eller en yrkeshögskola. Tilläggsinformation: Distanstestning
Om du är från Jyväskylä, Hankasalmi eller Urais läs mer om hemtesttjänst för könssjukdomar här: Hemtestning
-
Var kan jag få resultatet av distanstest för könssjukdomar?
Vi skickar dig testresultatet som ett anonymt SMS.
Läs mer här:
-
Det är minusgrader ute, kan jag returnera distanstestpaketet för könssjukdomar till brevlådan?
Du kan returnera paketet genom att lämna det i posten eller direkt i brevlådan.
Screeningar
-
Vilka screeningar gör ni?
Fimlab fungerar som en tjänsteleverantör för både livmoderhalscancer- och tarmcancerscreeningar. Du kan få mer information om screeningar genom att klicka på länkarna nedan.
- Läs mer: Screeningar för tarmcancer
- Läs mer: Screeningar för livmoderhalscancer
-
Jag har fått en kallelse till screening för livmoderhalscancer, men jag vill inte delta
Deltagandet i screeningar är inte obligatoriskt, men det rekommenderas starkt. Screening, dvs. massundersökningar syftar till att hitta cancer så tidigt som möjligt, vilket gör det mycket lättare att behandla cancer.
Vårt motto är: tidigt upptäckt, lättare att behandla.
Läs mer: Screening för livmoderhalscancer
-
Jag fick screeningresultatet, men vad betyder detta?
Om du vill ha mer information om ditt svar eller andra ärenden som rör screeningundersökningen i din hemkommun kan du kontakta din hälsovårdscentral eller kontaktpersonen i din hemkommun.
- Screening för tarmcancer: se kontaktpersonerna
- Screening för livmoderhalscancer: se kontaktuppgifter
-
Varför har jag inte fått en kallelse än?
Screening för livmoderhalscancer: vi levererar kallelserna i en viss ordning.
Läs mer: Screening för livmoderhalscancer
Screening för tarmcancer: År 2023 erbjuds screening för tarmcancer till dem som fyller 60, 62, 64, 66, 68 och 70 år. I framtiden, med utvidgningen av screening för tarmcancer, kommer alla personer i åldern 56–74 år att kallas till screeningen.
Läs mer: Screening för tarmcancer
-
Jag tappaden bort min screeningkallelse, vad gör jag?
Inga problem, du kommer att få en ny kallelse per post.
I laboratoriet
-
Hur lång är den genomsnittliga väntetiden?
Väntetiderna varierar. För att säkerställa snabb tillgång till provtagning rekommenderar vi att du bokar tid i god tid antingen elektroniskt eller per telefon.
-
Jag har en jourremiss, vad gör jag?
Dejourklienter betjänas med könummer.
- Ta könummer via knappen ”Dejourprovtagning”
-
Hur fungerar Nopsa?
Nopsa, dvs. vår snabbservicepunkt fungerar utan könummer och tidsbokning. Nopsa betjänar vuxna och unga klienter som kommer till blodprovstagning. Du kan gå direkt till ett ledigt bås (grönt ljus lyser = ledigt). Du måste ha en giltig elektronisk remiss från en läkare inom offentlig hälso- och sjukvård och ett identitetskort.
Läs mer: Nopsa
-
Kan du inte boka tid till barnpolikliniken?
Provtagning på laboratoriet vid Tays barnpoliklinik fungerar endast med könummer.
-
Kan jag gå till laboratoriet på lördag?
Endast några av våra verksamhetsställen betjänar på lördagar.
-
Jag har en bokad tid, ska jag ta ett könummer?
Ja. Anmälan till alla provtagningstjänster sker via självbetjäningsautomaterna, såväl för tidsboknings- som könummertjänster. Automaten skriver ut ett kvitto med ditt servicenummer. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.
-
Hur fungerar självbetjäningsautomaten?
Anmälan till alla provtagningstjänster sker via självbetjäningsautomaterna, såväl för tidsboknings- som könummertjänster.
När du kommer till laboratoriet, börja alltid med att anmäla. (Om du kommer till Nopsa-blodprovstagning behöver du inte att anmäla dig. Se anvisningen om Nopsa ovan i avsnittet ”Hur fungerar Nopsa?”.)
Automaten ger dig råd om hur du ska agera. Visa streckkoden eller QR-koden på FPA-kortet, körkortet eller något annat ID-kort för läsaren. Du kan också mata in din personbeteckning eller bokningsnyckeln som medföljde tidsbokningens bekräftelse på automatens pekskärm.
Ett kvitto med ditt servicenummer skrivs ut åt dig vid anmälan. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.
Se bildinstruktioner här: Så här fungerar självanmälan (öppnar PDF-filen)
Undersökningsresultaten
-
Hur får jag resultaten?
Resultaten av undersökningar bör efterfrågas från den behandlande enheten, dit de kommer att överföras elektroniskt så snart resultaten är klara. För patienter med remiss från privatläkare och OmaLabra-klienter skickas undersökningsresultaten till den adress klienten har uppgett. Klienter i Egentliga Tavastland och Birkaland kan få resultaten av de vanligaste undersökningarna via SMS om de så önskar. Mer detaljerad information om SMS-tjänsten via länken nedan.
Läs mer: SMS-tjänst
Om du vill kan du få resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna på din mobiltelefon eller en annan mobil enhet när du laddar ner Fimlab-mobilapplikationen. Tjänsten används för närvarande i Birkaland, Egentliga Tavastland och Mellersta Finland.
Läs mer (för närvarande endast på finska): Fimlab-mobiilisovellus
-
Varför syns inte resultaten i Mina Kanta -sidor?
Alla undersökningsresultaten är för närvarande inte synliga i Mina Kanta -tjänsten.
-
Vem tolkar mina resultat som kom som via SMS?
Den behandlande läkaren ansvarar alltid för tolkningen av undersökningsresultaten.
-
Varför fick jag inte resultaten via SMS eller på mobilapplikationen?
Klienter i Egentliga Tavastland och Birkaland kan få resultaten av de vanligaste undersökningarna via SMS om de så önskar. Mer detaljerad information om SMS-tjänsten och undersökningarna tjänsten omfattar får du via länken nedan.
Läs mer: SMS-tjänst
Om du vill kan du få resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna på din mobiltelefon eller en annan mobil enhet när du laddar ner Fimlab-mobilapplikationen. Tjänsten används för närvarande i Birkaland, Egentliga Tavastland och Mellersta Finland.
Läs mer (för närvarande endast på finska): Fimlab-mobiilisovellus
-
Var kan jag se referensvärderna?
Du kan se referensvärdena för de vanligaste undersökningarna under tjänster, i avsnittet de vanligaste undersökningarna. Observera dock att den behandlande läkaren primärt ansvarar för tolkningen av resultaten.
-
Kan jag få resultaten i min e-post?
För närvarande tillåter vårt datasystem inte leverans av undersökningsresultat via e-post.
-
Kan jag få undersökningsresultaten från Fimlabs kundrådgivning?
Vår kundrådgivning avslöjar inte undersökningsresultaten. Resultaten av undersökningar bör efterfrågas från den behandlande enheten, dit de kommer att överföras elektroniskt så snart resultaten är klara. För patienter med remiss från privatläkare och OmaLabra-klienter skickas undersökningsresultaten till den adress klienten har uppgett. Klienter i Egentliga Tavastland och Birkaland kan få resultaten av de vanligaste undersökningarna via SMS om de så önskar.
Mer detaljerad information om SMS-tjänsten via länken nedan.
Läs mer: SMS-tjänst
-
Hur lång tid tar det att få resultatet?
Hur lång tid det tar att få resultatet beror på undersökningen. Vår kundrådgivning ger mer detaljerad undersökningsspecifik information.