Tidsbokning och remisser

Förberedelser inför undersökningar

  • Hur ska jag förbereda mig för undersökningar?
    1. Vissa laboratorieundersökningar förutsätter fasta. En liten bokstav f framför laboratorieprovets förkortning anges undersökningar som kräver 10–14 timmars fasta. Under fastan får du inte äta eller dricka något annat än vatten.
    2. Vissa laboratorieundersökningar förutsätter provtagning vid en viss tid. Hormonprover är vanligtvis av denna typ.
    3. Undvik alkohol, koffeinhaltiga drycker och rökning dagen före provtagning och på morgonen för provtagningen.
    4. Du kan ta dina mediciner som vanligt på provtagningsmorgonen om inget annat har ordinerats av din läkare.
    5. Kom till provtagningen strax före bokad tid.

     

  • Hur förbereder jag mig för hjärtfilm (EKG)?

    Vid en EKG-undersökning fästs elektroderna på huden på bröstkorgen och vristerna. Vänligen ta hänsyn detta när du klär på dig.

    Du bör undvika tung fysisk ansträngning och konsumtion av drycker som innehåller koffein (t.ex. kaffe, te och energidrycker) innan du kommer till undersökningen.

    När du kommer till undersökningen med ett barn kan du ta med till exempel en mjukisleksak. Läs mer:  I laboratoriet med barn

  • Hur förbereder jag mig för papa-prov?

    Vänligen observera följande innan du kommer till undersökningen: 

    • Gynekologiskt cellprov kan inte tas under pågående menstruation.
    • Om du har någon lokal behandling (vagitorier e.dyl.) kan den fortsätta normalt, utom dagen före provtagningen och på provtagningsdagen.
    • Eventuell hormonbehandling behöver inte avbrytas.
    • Normal graviditet är inte ett hinder för provtagning, fram till graviditetsvecka 35. Anvisningar för provtagning under graviditet och efter förlossningen ges av din egen rådgivningsbyrå.

    Massundersökningar: Gå på provtagning inom en månad efter att du har fått kallelsen och senast inom kallelseåret. Obs! Screeningprogrammet tillåter inte att du skjuter upp screeningen till följande år.

  • Kan jag dricka alkohol innan undersökningar?

    Alkohol kan påverka undersökningsresultaten. Undvik att dricka alkohol dagen före undersökningen och på morgonen före undersökningen.

  • Ska jag inte äta eller dricka?

    Vissa laboratorieundersökningar görs efter fastan. Den behandlande läkaren / remitterande vårdenheten informerar dig om du ska förbereda dig för undersökningarna genom att fasta dvs. inte äta eller dricka.

    Med en liten bokstav f framför laboratorieprovets förkortning anges undersökningar som kräver 10–14 timmars fasta. Under fastan får man inte äta eller dricka något förutom vatten. Observera att för lång fasta kan påverka resultatet.

    Instruktioner angående fasta för barn ges av den behandlande enheten.

    Du kan också be om instruktioner från vår kundrådgivning: 03 311 74445 (vardagar mån-fre kl. 8-16). I Österbotten är kundrådgivningen tillgänglig på 06 213 1626 (vardagar mån-fre kl. 7-15).

  • Får jag ta medicinerna?

    Du kan ta medicinerna som vanligt på morgonen före undersökningen om inte annat anges i de undersökningsspecifika anvisningarna. Till exempel sköldkörtelmedicin tas endast efter sköldkörtelprov.

    Om du är osäker ska du dock kontakta den behandlande läkaren/remitterande enheten.

     

  • Får jag dricka kaffe?

    Koffeinhaltiga drycker kan påverka undersökningsresultaten. Undvik konsumtion av sådana drycker på morgonen före undersökningen.

    Visste du? Energidrycker innehåller mycket koffein.

  • Får jag röka?

    Rökning kan påverka undersökningsresultaten. Undvik rökning på morgonen före undersökningen.

Provtagning på barn

  • Mitt barn känner sig ängsligt inför provtagning, vad ska jag göra?

    Ett laboratoriebesök kan vara en spännande upplevelse för ett barn. Det lönar sig att berätta för barnet om undersökningar på förhand, eftersom förberedelserna minskar rädslan och spänningen i samband med laboratoriebesöket.

    Det är möjligt att bedöva injektionsstället före provtagning. Bedövningskrämer som säljs på apotek utan recept är lämpliga för detta ändamål.

    Läs mer: I laboratoriet med barn

  • Vilken typ av tid ska jag boka för barnet?

    Du ska boka en längre tid för barnet i sektionen ”blodprov och/eller urinundersökning och/eller EKG” eller två efterföljande tider i sektionen ”blodprov”.

  • Var görs provtagning från hälen?

    Vi tar hälprover på nyfödda på några av våra verksamhetsställen. Mer detaljerad information får du genom att ringa vår kundrådgivning: 03 3117 4445

  • Var görs screeningtest av nyfödda?

    Vi gör screening för metabola sjukdomar hos nyfödda på några av våra verksamhetsställen. Mer detaljerad information får du genom att ringa vår kundrådgivning: 03 3117 4445.

Prover som tas hemma och distanstestning

Screeningar

I laboratoriet

  • Hur lång är den genomsnittliga väntetiden?

    Väntetiderna varierar. För att säkerställa snabb tillgång till provtagning rekommenderar vi att du bokar tid i god tid antingen elektroniskt eller per telefon.

  • Jag har en jourremiss, vad gör jag?

    Dejourklienter betjänas med könummer.

    • Ta könummer via knappen ”Dejourprovtagning”
  • Hur fungerar Nopsa?

    Nopsa, dvs. vår snabbservicepunkt fungerar utan könummer och tidsbokning. Nopsa betjänar vuxna och unga klienter som kommer till blodprovstagning. Du kan gå direkt till ett ledigt bås (grönt ljus lyser = ledigt). Du måste ha en giltig elektronisk remiss från en läkare inom offentlig hälso- och sjukvård och ett identitetskort.

    Läs mer: Nopsa

  • Kan du inte boka tid till barnpolikliniken?

    Provtagning på laboratoriet vid Tays barnpoliklinik fungerar endast med könummer.

  • Kan jag gå till laboratoriet på lördag?

    Endast några av våra verksamhetsställen betjänar på lördagar.

    Kolla öppettider här

  • Jag har en bokad tid, ska jag ta ett könummer?

    Ja. Anmälan till alla provtagningstjänster sker via självbetjäningsautomaterna, såväl för tidsboknings- som könummertjänster. Automaten skriver ut ett kvitto med ditt servicenummer. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.

  • Hur fungerar självbetjäningsautomaten?

    Anmälan till alla provtagningstjänster sker via självbetjäningsautomaterna, såväl för tidsboknings- som könummertjänster.

    När du kommer till laboratoriet, börja alltid med att anmäla. (Om du kommer till Nopsa-blodprovstagning behöver du inte att anmäla dig. Se anvisningen om Nopsa ovan i avsnittet ”Hur fungerar Nopsa?”.)

    Automaten ger dig råd om hur du ska agera. Visa streckkoden eller QR-koden på FPA-kortet, körkortet eller något annat ID-kort för läsaren. Du kan också mata in din personbeteckning eller bokningsnyckeln som medföljde tidsbokningens bekräftelse på automatens pekskärm.

    Ett kvitto med ditt servicenummer skrivs ut åt dig vid anmälan. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.

    Se bildinstruktioner här: Så här fungerar självanmälan (öppnar PDF-filen)

Undersökningsresultaten

  • Hur får jag resultaten?

    Resultaten av undersökningar bör efterfrågas från den behandlande enheten, dit de kommer att överföras elektroniskt så snart resultaten är klara. För patienter med remiss från privatläkare och OmaLabra-klienter skickas undersökningsresultaten till den adress klienten har uppgett. Klienter i Egentliga Tavastland och Birkaland kan få resultaten av de vanligaste undersökningarna via SMS om de så önskar. Mer detaljerad information om SMS-tjänsten via länken nedan.

    Läs mer: SMS-tjänst

    Om du vill kan du få resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna på din mobiltelefon eller en annan mobil enhet när du laddar ner Fimlab-mobilapplikationen. Tjänsten används för närvarande i Birkaland, Egentliga Tavastland och Mellersta Finland.

    Läs mer (för närvarande endast på finska): Fimlab-mobiilisovellus

  • Varför syns inte resultaten i Mina Kanta -sidor?

    Alla undersökningsresultaten är för närvarande inte synliga i Mina Kanta -tjänsten.

  • Vem tolkar mina resultat som kom som via SMS?

    Den behandlande läkaren ansvarar alltid för tolkningen av undersökningsresultaten.

  • Varför fick jag inte resultaten via SMS eller på mobilapplikationen?

    Klienter i Egentliga Tavastland och Birkaland kan få resultaten av de vanligaste undersökningarna via SMS om de så önskar. Mer detaljerad information om SMS-tjänsten och undersökningarna tjänsten omfattar får du via länken nedan.

    Läs mer: SMS-tjänst

    Om du vill kan du få resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna på din mobiltelefon eller en annan mobil enhet när du laddar ner Fimlab-mobilapplikationen. Tjänsten används för närvarande i Birkaland, Egentliga Tavastland och Mellersta Finland.

    Läs mer (för närvarande endast på finska): Fimlab-mobiilisovellus

  • Var kan jag se referensvärderna?

    Du kan se referensvärdena för de vanligaste undersökningarna under tjänster, i avsnittet de vanligaste undersökningarna. Observera dock att den behandlande läkaren primärt ansvarar för tolkningen av resultaten.

    De vanligaste undersökningarna

  • Kan jag få resultaten i min e-post?

    För närvarande tillåter vårt datasystem inte leverans av undersökningsresultat via e-post.

  • Kan jag få undersökningsresultaten från Fimlabs kundrådgivning?

    Vår kundrådgivning avslöjar inte undersökningsresultaten. Resultaten av undersökningar bör efterfrågas från den behandlande enheten, dit de kommer att överföras elektroniskt så snart resultaten är klara. För patienter med remiss från privatläkare och OmaLabra-klienter skickas undersökningsresultaten till den adress klienten har uppgett. Klienter i Egentliga Tavastland och Birkaland kan få resultaten av de vanligaste undersökningarna via SMS om de så önskar.

    Mer detaljerad information om SMS-tjänsten via länken nedan.

    Läs mer: SMS-tjänst

  • Hur lång tid tar det att få resultatet?

    Hur lång tid det tar att få resultatet beror på undersökningen. Vår kundrådgivning ger mer detaljerad undersökningsspecifik information.