Tidsbokning och remisser
-
Kan jag komma till laboratoriet utan tidsbokning?
En del av Fimlabs verksamhetsställen betjänar också med könummer. Det kan vara rusning på verksamhetsställena på morgnarna innan klockan 10 och på månadens första dagar. Om din undersökning inte förutsätter provtagning på morgonen lönar det sig att komma utanför rusningstiden. Genom att boka tid kan du komma till laboratorieundersökningar utan att stå i kö. Till vår Nopsa -snabbservicen behövs ingen tidsbokning eller könummer (remiss från offentlig hälso- och sjukvård krävs). Läs mer: Nopsa
Obs. Följande undersökningar alltid kräver tidsbokning: sockerbelastning, gynekologiska prov, svampprov
Platsspecifik information finns på sidan verksamhetsställen och öppetider.
-
Behöver jag alltid en läkarremiss för laboratorieundersökningar?
Nej, det behöver du inte.
De vanligaste undersökningarna relaterade till uppföljning av din egen hälsa kan du beställa utan remiss i vår OmaLabra service. Sätt ihop en remiss från vårt undersökningsurval och boka tid till undersökningar.
Läs mer: OmaLabra
-
Jag har en remiss från en privatläkare. Vad ska jag göra?
Om du har en remiss från en privatläkare ska du boka tid och ta med dig den utskrivna remissen till provtagningen. En faktura för undersökningarna kommer att skickas hem till dig per post.
-
Hur kontrollerar, ändrar eller avbokar jag min bokning?
Du kan kontrollera, ändra eller avboka din bokning på nätet via vårt tidsbokningssystem eller genom att ringa vårt tidsbokningsnummer.
Hantera din bokning elektroniskt här
Birkaland, Egentliga Tavastland, Mellersta Finland och Päijänne-Tavastland 010 808 515 (vardagar mån-fre kl. 7-18).
Österbotten 06 2131 626 (vardagar mån-fre kl. 7-15).
-
Jag kommer för ett sockerbelastningstest. Kan jag boka tid för ett vanligt blodprov?
Du kan inte boka en vanlig blodprovstid för sockerbelastningstest. Sockerbelastningstestet tar cirka 2 timmar. Du kan boka tid för testet under ”sockerbelastning”.
-
Jag kommer för ett sockerbelastningstest. Kan jag ta andra blodprover samtidigt?
Ja, det går bra. Vi kan ta alla blodprover på din remiss samtidigt. Boka en tid under ”sockerbelastning”.
-
Jag har remisser från två olika enheter; kan alla prover tas på samma besök?
Ja, vi kan göra undersökningar med remisser från två olika enheter samtidigt.
-
Ska jag ta ett könummer trots att jag har en tid bokad?
Ja. Anmälan till alla provtagningstjänster, såväl för tidsboknings- som könummertjänster sker via Fimlabs anmälningsautomat. Automaten skriver ut ett kvitto med ditt servicenummer. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.
-
Kostar en oanvänd tid som inte har avbokats?
Vi debiterar inte för tider som inte avbokats, men vi hoppas att du avbokar tiden så tidigt som möjligt innan provtagningstillfället. Detta frigör tiden för en annan kund.
-
Ska jag skriva vilka undersökningar jag kommer till när jag bokar tid?
Det räcker att du bokar tid. Undersökningar som du har ordinerats finns i databasen. Om du kommer med en remiss från en privatläkare, ta med dig en pappersutskrift.
Förberedelser inför undersökningar
-
Hur ska jag förbereda mig för undersökningar?
- Vissa laboratorieundersökningar förutsätter fasta. En liten bokstav f framför laboratorieprovets förkortning anges undersökningar som kräver 10–14 timmars fasta. Under fastan får du inte äta eller dricka något annat än vatten.
- Vissa laboratorieundersökningar förutsätter provtagning vid en viss tid. Hormonprover är vanligtvis av denna typ.
- Undvik alkohol, koffeinhaltiga drycker och rökning dagen före provtagning och på morgonen för provtagningen.
- Du kan ta dina mediciner som vanligt på provtagningsmorgonen om inget annat har ordinerats av din läkare.
- Kom till provtagningen strax före bokad tid.
-
Hur förbereder jag mig för hjärtfilm (EKG)?
Vid en EKG-undersökning fästs elektroderna på huden på bröstkorgen och vristerna. Vänligen ta hänsyn detta när du klär på dig.
Du bör undvika tung fysisk ansträngning och konsumtion av drycker som innehåller koffein (t.ex. kaffe, te och energidrycker) innan du kommer till undersökningen.
När du kommer till undersökningen med ett barn kan du ta med till exempel en mjukisleksak. Läs mer: I laboratoriet med barn
-
Hur förbereder jag mig för papa-prov?
Vänligen observera följande innan du kommer till undersökningen:
- Gynekologiskt cellprov kan inte tas under pågående menstruation.
- Om du har någon lokal behandling (vagitorier e.dyl.) kan den fortsätta normalt, utom dagen före provtagningen och på provtagningsdagen.
- Eventuell hormonbehandling behöver inte avbrytas.
- Normal graviditet är inte ett hinder för provtagning, fram till graviditetsvecka 35. Anvisningar för provtagning under graviditet och efter förlossningen ges av din egen rådgivningsbyrå.
Massundersökningar: Gå på provtagning inom en månad efter att du har fått kallelsen och senast inom kallelseåret. Obs! Screeningprogrammet tillåter inte att du skjuter upp screeningen till följande år.
-
Kan jag dricka alkohol innan undersökningar?
Alkohol kan påverka undersökningsresultaten. Undvik att dricka alkohol dagen före undersökningen och på morgonen före undersökningen.
-
Ska jag inte äta eller dricka?
Vissa laboratorieundersökningar görs efter fastan. Den behandlande läkaren / remitterande vårdenheten informerar dig om du ska förbereda dig för undersökningarna genom att fasta dvs. inte äta eller dricka.
Med en liten bokstav f framför laboratorieprovets förkortning anges undersökningar som kräver 10–14 timmars fasta. Under fastan får man inte äta eller dricka något förutom vatten. Observera att för lång fasta kan påverka resultatet.
Instruktioner angående fasta för barn ges av den behandlande enheten.
Du kan också be om instruktioner från vår kundrådgivning: 03 311 74445 (vardagar mån-fre kl. 8-16). I Österbotten är kundrådgivningen tillgänglig på 06 213 1626 (vardagar mån-fre kl. 7-15).
-
Kan jag ta mina mediciner?
Du kan ta dina mediciner som vanligt på morgonen före undersökningen om inte annat anges i de undersökningsspecifika anvisningarna. Till exempel sköldkörtelmedicin tas endast efter sköldkörtelprov.
Om du är osäker ska du dock kontakta den behandlande läkaren/remitterande enheten.
-
Kan jag dricka kaffe eller en energidryck?
Koffeinhaltiga drycker kan påverka undersökningsresultaten. Undvik att dricka sådana drycker på undersökningsdagen, före undersökningen.
-
Kan jag röka eller använda nikotinprodukter?
Rökning och nikotin kan påverka undersökningsresultaten. Undvik att röka och använda nikotinprodukter på undersökningsdagen, före undersökningen.
Provtagning på barn
-
Mitt barn känner sig ängsligt inför provtagning, vad ska jag göra?
Ett laboratoriebesök kan vara en spännande upplevelse för ett barn. Det lönar sig att berätta för barnet om undersökningar på förhand, eftersom förberedelserna minskar rädslan och spänningen i samband med laboratoriebesöket.
Det är möjligt att bedöva injektionsstället före provtagning. Bedövningskrämer som säljs på apotek utan recept är lämpliga för detta ändamål.
Läs mer: I laboratoriet med barn
-
Vilken typ av tid ska jag boka för barnet?
Du ska boka en längre tid för barnet i sektionen ”Blodprov och/eller urinundersökning och/eller EKG” eller två efterföljande tider i sektionen ”Blodprov”.
-
Var görs provtagning från hälen?
Vi tar hälprover på nyfödda på några av våra verksamhetsställen. För att ta reda på var vi gör screeningar för ämnesomsättningssjukdomar och provtagning för bilirubinundersökningar hos nyfödda, se vår lista över verksamhetsställen (filtrera verksamhetsställen efter tjänst).
Mer detaljerad information får du genom att ringa vår kundrådgivning: 03 3117 4445 (vardagar kl. 8-16). Kundrådgivning i Österbotten: 06 213 1626 (vardagar kl. 7-15).
-
Var görs screeningtest av nyfödda?
För att ta reda på var vi gör screeningar för ämnesomsättningssjukdomar och provtagning för bilirubinundersökningar hos nyfödda, se vår lista över verksamhetsställen (filtrera verksamhetsställen efter tjänst).
Mer detaljerad information får du genom att ringa vår kundrådgivning: 03 3117 4445 (vardagar kl. 8-16). Kundrådgivning i Österbotten: 06 213 1626 (vardagar kl. 7-15).
Prover som tas hemma och distanstestning
-
Hur förvarar jag avföringsprovet?
Du får anvisningar när du hämtar dina provbehållare. Om du har några frågor kan du kontakta vår kundrådgivning: 03 3117 4445 (vardagar kl. 8-16). Kunrådgivning i Österbotten: 06 213 1626 (vardagar kl. 7-15).
-
Hur förvarar jag olika urinprover?
Du får anvisningar när du hämtar dina provbehållare. Om du har några frågor kan du kontakta vår kundrådgivning: 03 3117 4445 (vardagar kl. 8-16). Kundrådgivning i Österbotten: 06 213 1626 (vardagar kl. 7-15).
-
Kan jag beställa en provtagare hem?
För tillfället inkluderar vårt tjänsteutbud inte hemprovtagning för personkunder.
-
Hur samlar jag dygnsurin?
Följ de skriftliga instruktioner som du får. Du kan också se instruktionerna för dygnsurinsamlingen genom att klicka på länken nedan eller kontakta vår kundrådgivning: 03 3117 4445 (vardagar kl. 8-16). Kundrådgivning i Österbotten: 06 213 1626 (vardagar kl. 7-15).
Läs anvisningar: insamling av dygnsurin
-
Hur vet jag om jag har rätt provbehållare?
Du kan kontrollera detta genom att ringa vår kundrådgivning: 03 3117 4445 (vardagar 8-16). Kundrådgivning i Österbotten: 06 213 1626 (vardagar 7-15).
-
Jag tvättade urinsamlingsburken, får jag ta ett prov i den igen?
Provtagningskärl är avsedda för engångsbruk. Om du behöver ett nytt samlingskärl får du det från laboratoriet.
-
Kan jag ta ett prov i min egen behållare?
Prover måste tas i behållare som tillhandahålls av laboratoriet eller den behandlande enheten. På så sätt kan vi säkerställa att provet är lämpligt för analys.
-
Hur returnerar jag ett urinprov som tagits hemma?
Du kan returnera urinprovet till närmaste verksamhetsställe utan tidsbokning.
- Ta könummer via knappen ”Prover tagna hemma och rådgivning”.
Om du kommer till Fimlab för provtagning kan du returnera prover som tagits hemma till provtagaren i samband med provtagningen. I så fall behöver du inte ta ett separat könummer för att lämna in proverna.
-
Hur returnerar jag ett avföringsprov som tagits hemma?
Du kan returnera avföringsprovet till närmaste verksamhetsställe utan tidsbokning.
- Ta könummer via knappen ”Prover tagna hemma och rådgivning”.
Om du kommer till Fimlab för provtagning kan du returnera prover som tagits hemma till provtagaren i samband med provtagning. I så fall behöver du inte ta ett separat könummer för att lämna in proverna. Vänligen notera att avföringsprover som tagits hemma inte kan returneras till Nopsa-punkter.
-
Hur returnerar jag ett upphostningsprov som tagits hemma?
Du kan returnera upphostningsprovet till närmaste verksamhetsställe utan tidsbokning.
- Ta könummer via knappen ”Prover tagna hemma och rådgivning”.
Om du kommer till Fimlab för provtagning kan du returnera prover som tagits hemma till provtagaren i samband med provtagning. I så fall behöver du inte ta ett separat könummer för att lämna in prover. Vänligen notera att upphostningsprover som tagits hemma inte kan returneras till Nopsa-punkter.
-
Var får jag tag i ett provtagningskärl?
Du kan hämta ett provtagningskärl och provtagningsanvisningar från Fimlabs verksamhetsställen.
- Ta könummer via knappen ”Prover tagna hemma och rådgivning”.
- För vissa undersökningar kan den behandlande enheten förse dig med provtagningsmaterialet.
-
Var får jag tag i ett distanstestpaket för könssjukdomar?
Beställ ett avgiftsfritt testpaket till ditt hem. Provet tas hemma och skickas till laboratoriet. Resultaten får du via SMS på din mobiltelefon eller direkt i Fimlab-mobilappen.
Läs mer och beställ paketet: Distanstestning
-
Vem hör distanstestning av könssjukdomar till?
Du kan beställa ett klamydia- och gonorrétestpaket om du är från Tammerfors eller Orivesi eller om du studerar i Tammerfors eller Orivesi vid ett gymnasium, en yrkesskola, en vuxenutbildning eller en yrkeshögskola. Tilläggsinformation: Distanstestning
Om du är från Jyväskylä, Hankasalmi eller Urais läs mer om hemtesttjänst för könssjukdomar här: Hemtestning
-
Var kan jag få resultatet av distanstest för könssjukdomar?
Vi skickar testresultatet till dig som ett anonymt SMS eller så kan du få det i Fimlab-mobilappen om du har laddat ner appen till din telefon.
Läs mer om distanstestning av könssjukdomar och tolkning av resultat här:
-
Det är minusgrader ute, kan jag returnera distanstestpaketet för könssjukdomar till brevlådan?
Du kan returnera paketet genom att lämna det i posten eller direkt i brevlådan, även när det är minusgrader ute.
Screeningar
-
Vilka screeningar gör ni?
Fimlab fungerar som en tjänsteleverantör för både livmoderhalscancer- och tarmcancerscreeningar. Du kan få mer information om screeningar genom att klicka på länkarna nedan.
- Läs mer: Screeningar för tarmcancer
- Läs mer: Screeningar för livmoderhalscancer
-
Jag har fått en kallelse till screening för livmoderhalscancer, men jag vill inte delta.
Det är inte obligatoriskt att delta i screeningundersökningarna, men vi uppmuntrar dig att göra det. Screeningundersökningar, eller massundersökningar, syftar till att hitta cancer så tidigt som möjligt, vilket gör det mycket lättare att behandla. Tidigt upptäckt, lättare att behandla.
Läs mer: Screening för livmoderhalscancer
-
Jag fick ett screeningresultat, men vad betyder det?
Om du vill ha mer information om ditt svar eller någon annan fråga som rör screeningundersökningen i din hemkommun kan du kontakta din hälsocentral eller kontaktpersonen i din hemkommun.
- Screening för tarmcancer: se kontaktpersonerna
- Screening för livmoderhalscancer: se kontaktuppgifter
-
Varför har jag ännu inte fått en kallelse till screening?
Screening för livmoderhalscancer:
Läs mer: Screening för livmoderhalscancer
Screening för tarmcancer:
Läs mer: Screening för tarmcancer
-
Jag tappaden bort min screeningkallelse, vad gör jag?
Inga problem, du kommer att få en ny kallelse per post.
I laboratoriet
-
Hur lång är den genomsnittliga väntetiden?
Väntetiderna varierar. För att säkerställa en smidig service rekommenderar vi att du bokar din tid i god tid.
-
Jag har en jourremiss, vad gör jag?
Jourkunder betjänas med könummer.
- När du kommer till provtagningen ska du ta könumret via knappen ”Dejourprovtagning” eller knappen ”Provtagning” på anmälningsautomaten.
-
Hur fungerar Nopsa?
Nopsa, dvs. vår snabbt blodprovstagning fungerar utan könummer och utan tidsbokning. Nopsa betjänar vuxna och ungdomar som kommer för blodprovstagning. Du kan gå direkt till ett ledigt bås (grönt ljus lyser = ledigt). Du måste ha en giltig elektronisk remiss från en läkare inom offentlig hälso- och sjukvård och ett identitetskort.
Läs mer: Nopsa
-
Kan jag gå till laboratoriet på lördag?
Endast några av våra verksamhetsställen betjänar på lördagar.
-
Jag har en bokad tid, ska jag ta ett könummer?
Ja. Anmälan till alla provtagningstjänster sker via självbetjäningsautomaterna, såväl för tidsboknings- som könummertjänster. Automaten skriver ut ett kvitto med ditt servicenummer. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.
-
Hur fungerar självbetjäningsautomaten?
Anmälan till alla provtagningstjänster sker via självbetjäningsautomaterna, såväl för tidsboknings- som könummertjänster.
Automaten ger dig råd om hur du ska agera. Visa streckkoden eller QR-koden på ditt FPA-kort, körkort eller något annat ID-kort för automatens läsare. På pekskärmen kan du också ange din personbeteckning eller den bokningsnyckel som du fick när du bokade tid.
Ett kvitto med ditt servicenummer skrivs ut åt dig vid anmälan. Provtagaren kallar dig in med servicenumret från väntrummet.
Undersökningsresultaten
-
Hur får jag resultaten?
När resultaten är klara överförs de elektroniskt till den vårdenhet som skickat laboratorieremissen. Följ de anvisningar som fu får av din läkare eller sjukskötare. Fimlabs kundrådgivning avslöjar inte undersökningsresultat.
För patienter hos privata läkare och OmaLabra-kunder skickas undersökningsresultaten till kundens hemadress.
En del av undersökningsresultaten finns också tillgängliga på MittKanta-tjänsten.
Du kan också få resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna i din mobiltelefon eller annan mobil enhet genom att ladda ner Fimlab-mobilappen. Tjänsten finns för närvarande tillgänglig i Birkaland, Egentliga Tavastland och Mellersta Finland.
Läs mer: Fimlab-mobiilisovellus
-
Varför visas inte resultaten i MittKanta?
Alla undersökningsresultat syns ännu inte i MittKanta-tjänsten. Du kan begära att få de undersökningsresultat som saknas från den remitterande vårdenheten.
-
Vem tolkar mina resultat?
Den behandlande läkaren ansvarar alltid för tolkningen av undersökningsresultaten.
-
Varför fick jag inte resultaten på Fimlab-mobilappen?
Med hjälp av Fimlab-mobilappen kan du få resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna till din mobiltelefon eller annan mobil enhet. Tjänsten finns för närvarande tillgänglig i Birkland, Egentliga Tavastland och Mellersta Finland.
Läs mer: Fimlab-mobiilisovellus
-
Var kan jag se referensvärderna?
Du kan se referensvärderna för de vanligaste undersökningarna i avsnittet De vanligaste undersökningarna. Observera dock att den behandlande läkaren primärt ansvarar för tolkningen av resultaten.
-
Kan jag få resultaten i min e-post?
Tyvärr är detta inte möjligt. Du kan dock få dina undersökningsresultat elektroniskt via Fimlab-mobilappen. En del av resultaten finns också tillgängliga på MittKanta-tjänsten.
Du kan också få resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna i din mobiltelefon eller annan mobil enhet genom att ladda ner Fimlab-mobilappen. Tjänsten finns för närvarande tillgänglig i Birkaland, Egentliga Tavastland och Mellersta Finland.
Läs mer: Fimlab-mobiilisovellus
-
Kan jag få undersökningsresultaten från Fimlabs kundrådgivning?
Vår kundrådgivning avslöjar inte undersökningsresultaten. Resultaten av undersökningar bör efterfrågas från den behandlande enheten, dit de kommer att överföras elektroniskt så snart resultaten är klara. För patienter hos privata läkare och OmaLabra-kunder skickas undersökningsresultaten till kundens hemadress.
En del av undersökningsresultaten finns också tillgängliga på MittKanta-tjänsten.
Du kan också få resultaten av de vanligaste laboratorieundersökningarna i din mobiltelefon eller annan mobil enhet genom att ladda ner Fimlab-mobilappen. Tjänsten finns för närvarande tillgänglig i Birkaland, Egentliga Tavastland och Mellersta Finland.
Läs mer: Fimlab-mobiilisovellus
-
Hur lång tid tar det att få resultatet?
Hur lång tid det tar att få resultatet beror på undersökningen. Vid behov kan vår kundrådgivning ge mer detaljerad undersökningsspecifik information.
Kundrådgivning: 03 3117 4445 (vardagar kl. 8-16). Kundrådgivning i Österbotten: 06 213 1626 (vardagar kl. 7-15).