Ajanvaraus ja lähetteet

  • Voiko laboratorioon tulla aikaa varaamatta?

    Osa Fimlabin toimipisteistä palvelee myös vuoronumerolla. Toimipisteissä voi olla ruuhkaa aamuisin ennen klo 10 sekä alkuviikosta ja kuukauden alkupäivinä. Jos tutkimuksesi ei edellytä näytteenottoa aamulla, kannattaa tulla vasta ruuhka-aikojen ulkopuolella. Varaamalla ajan pääset jonottamatta laboratoriotutkimuksiimme. Nopsa-pikapalvelumme palvelee ilman ajanvarausta ja vuoronumeroa. Helppoa ja nopeaa! Lue lisää: Nopsa 

    Huom. Seuraaviin tutkimuksiin ajanvaraus on aina pakollinen: sokerirasitus, allergiatutkimus (Prick-testi), gynekologiset näytteet, sieninäytteet

    Toimipistekohtaiset tiedot ovat sivulla toimipisteet ja aukioloajat.

     

     

  • Tarvitsenko aina lääkärin lähetteen laboratoriotutkimuksiin?

    Et tarvitse.

    Tavallisimmat oman terveyden seurantaan liittyvät tutkimukset voit teettää ilman lähetettä OmaLabra-palvelussamme. Kokoa tutkimusvalikoimastamme itsellesi lähete ja varaa aika tutkimuksiin. OmaLabra-palvelu kattaa tällä hetkellä Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Keski-Suomen ja Päijät-Hämeen alueet.

    Lue lisää: OmaLabra

  • Minulla on yksityislääkärin lähete. Miten toimin?

    Jos sinulla on yksityislääkärin lähete, varaa aika ja ota tulostettu lähete mukaasi näytteenottoon. Lasku tutkimuksista toimitetaan jälkikäteen postitse kotiisi.

  • Miten perun aikani?

    Voit perua aikasi sähköisesti ajanvarausjärjestelmämme kautta tai soittamalla ajanvarausnumeroon: 010 808 515 (arkisin ma-pe klo 7-18). Alla tarkemmat aluekohtaiset tiedot.

    Pirkanmaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi ja Päijät-Häme
    Voit perua aikasi vahvistuksen mukana tulleella varausavaimella ja pin-koodilla. Klikkaa aloitusnäytön linkkilaatikkoa: muuta tai peruuta varaus.

    Pohjanmaa / Österbotten

    Voit perua aikasi sähköisesti ajanvarausjärjestelmämme kautta tai soittamalla ajanvarausnumeroon: 06 2131 626 (arkisin ma-pe klo 7-15).

  • Minulla on sokerirasitus voinko varata tavallisen verikoeajan?

    Sokerirasitustutkimuksen kesto on arviolta 2 tuntia. Tutkimukseen varataan aika kohdasta ”sokerirasitus”. Sokerirasitukseen ei voi varata tavallista verikoeaikaa.

  • Voiko samalla kun on sokerirasitus ottaa muut verikokeet?

    Kyllä, se on mahdollista.

  • Unohdin koska minulla oli aika, mistä näen sen?

    Voit tarkistaa sinulle varatun ajan saamastasi ajanvarausvahvistuksesta. Vahvistusviestin mukana saat myös koodin, jolla voit tarkastaa/muuttaa tai perua ajan.

    Puhelinajanvaraus auttaa myös kaikissa ajanvaraukseen liittyvissä asioissa numerossa: 010 808 515 (arkisin ma-pe klo 7-18).

    Pohjanmaan alueella puhelinajanvaraus ja asiakasneuvonta palvelee numerossa 06 213 1626 (arkisin ma-pe klo 7-15).

  • Voiko kahden eri yksikön lähetteellä olevat kokeet ottaa samalla ajanvarauksella

    Jos kyseessä on pelkkiä verikokeita, voimme samalla kertaa ottaa kahden eri yksikön lähetteellä olevia tutkimuksia.

  • Otanko vuoronumeron vaikka minulla on aika varattuna?

    Kyllä. Kaikkiin näytteenottopalveluihin ilmoittaudutaan itseilmoittautumisautomaatilla eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin. Ilmoittautumisen yhteydessä automaatista tulostuu kuitti, jossa on palvelunumerosi. Näytteenottaja kutsuu sinua palvelunumerolla odotusaulasta.

  • Maksaako peruuttamatta jätetty aika?

    Emme veloita käyttämättömistä ajoista, mutta toivomme että perut ajan mahdollisimman hyvissä ajoin ennen näytteenottohetkeä. Näin ollen aika vapautuu toiselle asiakkaalle.

  • Pitääkö aikaa varatessa kirjoittaa mihin tutkimuksiin on tulossa?

    Riittää, että varaat ajan. Sinulle määrätyt tutkimukset löytyvät tietokannasta. Jos tulet yksityislääkärin lähetteellä, ota paperinen tuloste mukaasi.

Tutkimuksiin valmistautuminen

  • Miten valmistaudun tutkimuksiin?
    1. Jotkut laboratoriotutkimukset edellyttävät paastoa.
    2. Jotkut laboratoriotutkimukset edellyttävät näytteenottoa tiettyyn kellonaikaan.
    3. Vältä alkoholia, kofeiinipitoisia juomia ja tupakointia näytteenottoa edeltävänä päivänä ja näytteenottoaamuna.
    4. Voit ottaa omat lääkkeesi normaalisti näytteenottoaamuna, ellei lääkärisi ole määrännyt toisin.
    5. Saavu paikalla vasta juuri ennen sinulle varattua aikaa.

    Tiesitkö? Pieni f-kirjain tutkimuslyhenteen edessä tarkoittaa tutkimusta, jota edeltää 10-14 tunnin paasto.

  • Kuinka valmistaudun sydänfilmiin (EKG)?

    EKG-tutkimuksessa rintakehä ja nilkat on riisuttava paljaaksi elektrodien kiinnitystä varten. Huomioithan tämän pukeutumisessa.

    Vältä voimakasta fyysistä rasitusta ja kofeiinia sisältävien juomien (esim. kahvi, tee, energiajuomat) nauttimista ennen tutkimukseen tuloa.

    Lapsen kanssa EKG-tutkimukseen tullessa voi mukaan ottaa esimerkiksi pehmolelun. Lue lisää: Lapsen kanssa laboratoriossa

  • Kuinka valmistaudun papakokeisiin?

    Huomioithan seuraavat asiat ennen tutkimukseen tuloa:

    • Gynekologista irtosolunäytettä ei voida ottaa kuukautisten aikana.
    • Jos sinulla on jokin paikallishoito (emätinpuikko tms.), se voi jatkua normaalisti, mutta näytteenottopäivänä pois jättäen.
    • Mahdollisia hormonikorvaushoitoja ei tarvitse keskeyttää.
    • Raskaus ei yleensä ole este näytteenotolle. Synnytyksen jälkeisen ajan näytteenottoa koskevat ohjeet voit varmistaa omasta neuvolastasi.

    Joukkoseulontanäytteet: Käy näytteenotossa kuukauden kuluessa kutsun saapumisesta, mutta kuitenkin viimeistään kutsuvuoden aikana. Huom. Seulontaohjelma ei mahdollista seulontatutkimuksen siirtämistä seuraavaan vuoteen.

  • Saako ennen tutkimuksia ottaa alkoholia?

    Alkoholi voi vaikuttaa tutkimustuloksiin. Vältä alkoholin käyttöä tutkimusta edeltävänä päivänä ja tutkimusaamuna.

  • Pitääkö olla syömättä ja juomatta?

    Osa laboratoriotutkimuksista otetaan paaston jälkeen. Tutkimukset määrännyt hoitoyksikkö ilmoittaa, tuleeko tutkimuksiin varautua paastoamalla eli olemalla syömättä ja juomatta.

    Aloita tarvittaessa paasto 10-14 tuntia ennen suunniteltua tutkimusajankohtaa. Tutkimusaamuna voit juoda lasillisen vettä. Huomaathan, että liian pitkä paasto voi vaikuttaa saataviin tuloksiin.

    Lapsille paastoa koskevat ohjeet antaa hoitava yksikkö.

    Tiesitkö? Pieni f-kirjain tutkimuslyhenteen edessä tarkoittaa tutkimusta, jota edeltää 10-14 tunnin paasto.

  • Saako ottaa lääkkeet?

    Voit ottaa lääkkeesi tutkimusaamuna tavalliseen tapaan, ellei tutkimuskohtaisissa erityisohjeissa toisin mainita. Esimerkiksi kilpirauhaslääkitys otetaan vasta kilpirauhaskokeiden jälkeen.

    Jos kuitenkin epäröit, ota yhteyttä hoitavaan lääkäriin/lähetteen tehneeseen tahoon.

    Voit tiedustella ohjeita myös asiakasneuvonnastamme: 03 311 74445 (arkisin ma-pe klo 8-16). Pohjanmaan alueella asiakasneuvonta palvelee numerossa 06 213 1626 (arkisin ma-pe klo 7-15).

  • Voinko juoda kahvia?

    Kofeiinipitoiset juomat voivat vaikuttaa tutkimustuloksiin. Vältä juomien nauttimista tutkimusaamuna.

    Tiesitkö? Energiajuomat sisältävät paljon kofeiinia.

  • Saako tupakoida?

    Tupakointi voi vaikuttaa tutkimustuloksiin. Vältä tupakointia tutkimusaamuna.

Lasten näytteenotto

  • Lapseni jännittää näytteenottoa, mitä teen?

    Käynti laboratoriossa voi olla lapselle jännittävä kokemus. Lapselle kannattaa kertoa tutkimuksista etukäteen, koska valmistautuminen vähentää laboratoriokäyntiin liittyvää pelkoa ja jännitystä.

    Pistoskohta on mahdollista puuduttaa ennen näytteenottoa. Apteekissa ilman reseptiä myytävät puudutevoiteet sopivat tähän tarkoitukseen

    Lue lisää: Lapsen kanssa laboratoriossa

  • Millaisen ajan varaan lapselle?

    Lapselle varataan pidempi aika osiosta ”verikokeet ja/tai virtsatutkimukset ja/tai sydänfilmi (EKG)” tai kaksi peräkkäistä aikaa osiosta ”verikokeet”.

  • Voiko näytteet ottaa sormenpäästä?

    Tiettyjen tutkimusten kohdalla on mahdollista ottaa näyte sormenpäästä. Kysy lisää näytteenottajalta tai asiakasneuvonnastamme: 03 311 74445

  • Missä tehdään kantapäänäytteenottoa?

    Otamme vastasyntyneiden kantapäänäytteitä osassa toimipisteitämme. Tarkempia tietoja saat soittamalla asiakasneuvontaamme: 03 311 74445

     

     

  • Missä tehdään vastasyntyneiden seulontakoetta?

    Otamme vastasyntyneiden aineenvaihduntasairauksien seulontanäytteitä osassa toimipisteitämme. Tarkempia tietoja saat soittamalla asiakasneuvontaamme: 03 311 74445.

Kotinäytteenotto ja etätestaus

  • Miten säilytän ulostenäytteen?

    Saat ohjeet näyteastioita noutaessasi. Mikäli kysyttävää voit olla yhteydessä asiakasneuvontaamme: 03 311 74445

  • Miten säilytän erilaiset virtsanäytteet?

    Saat ohjeet näyteastioita noutaessasi. Mikäli kysyttävää voit olla yhteydessä asiakasneuvontaamme: 03 311 74445.

  • Voinko tilata kotiin näytteenottajan?

    Tällä hetkellä palveluvalikoimaamme ei kuulu kuluttaja-asiakkaiden kotinäytteenotto.

  • Miten teen vuorokausivirtsan keräyksen?

    Katso ohje vuorokausivirtsan keräykseen klikkaamalla alla olevaa linkkiä tai ota yhteyttä asiakasneuvontaamme: 03 311 74445

    Lue ohje: vuorokausivirtsan keräys

  • Mistä tiedän onko minulla oikea näyteastia?

    Voit tarkistaa asian soittamalla asiakasneuvontaamme. Asiakasneuvontamme tavoitat arkisin klo 8-16 numerosta: 03 311 74445.

  • Pesin virtsapurkin, voinko ottaa siihen uudestaan näytteen?

    Näytteenottoastiat ovat kertakäyttöisiä. Mikäli tarvitset uuden näyteastian saat sen laboratoriosta.

  • Voinko ottaa näytteen omaan astiaan?

    Näytteet tulee ottaa laboratoriosta tai hoitoyksiköstä saatuihin astioihin. Näin voimme varmistaa, että näyte on tutkimuskelpoinen.

  • Miten palautan kotona otetun virtsanäytteen?

    Voit palauttaa virtsanäytteen lähimpään toimipisteeseen ilman ajanvarausta.

    • Ota vuoronumero ”Kotona otettavat näytteet ja neuvonta” -painikkeesta.

    Huom. Mikäli olet tulossa Fimlabin näytteenottoon, voit antaa kotona ottamasi näytteet näytteenottajalle näytteenoton yhteydessä. Tällöin et tarvitse erillistä vuoronumeroa näytteiden palauttamista varten. Huomaathan, että kotona otettuja näytteitä ei voi palauttaa Nopsa-pisteisiin.

  • Miten palautan kotona otetun ulostenäytteen?

    Voit palauttaa ulostenäytteen lähimpään toimipisteeseen ilman ajanvarausta.

    • Ota vuoronumero ”Kotona otettavat näytteet ja neuvonta” -painikkeesta.

    Huom. Mikäli olet tulossa Fimlabin näytteenottoon, voit antaa kotona ottamasi näytteet näytteenottajalle näytteenoton yhteydessä. Tällöin et tarvitse erillistä vuoronumeroa näytteiden palauttamista varten. Huomaathan, että kotona otettuja näytteitä ei voi palauttaa Nopsa-pisteisiin.

  • Miten palautan kotona otetun yskösnäytteen?

    Voit palauttaa yskösnäytteen lähimpään toimipisteeseen ilman ajanvarausta.

    • Ota vuoronumero ”Kotona otettavat näytteet ja neuvonta” -painikkeesta.

    Huom. Mikäli olet tulossa Fimlabin näytteenottoon, voit antaa kotona ottamasi näytteet näytteenottajalle näytteenoton yhteydessä. Tällöin et tarvitse erillistä vuoronumeroa näytteiden palauttamista varten. Huomaathan, että kotona otettuja näytteitä ei voi palauttaa Nopsa-pisteisiin.

  • Mistä saan näytteenottoastian?

    Voit noutaa näyteastian ja näytteenotto-ohjeet Fimlabin toimipisteistä.

    • Ota vuoronumero ”Kotona otettavat näytteet ja neuvonta” -painikkeesta.
    • Joidenkin tutkimusten osalta hoitoyksikkö voi antaa sinulle näytteenottotarvikkeet.

     

  • Mistä saan etätestauspaketin?

    Tilaa maksuton etätestauspaketti kotiisi. Näyte otetaan kotona ja postitetaan laboratorioon. Tulokset saat tekstiviestinä matkapuhelimeesi.

    Lue lisää ja tilaa paketti:  Etätestaus

  • Kenelle etätestaus kuuluu?

    Voit tilata klamydian ja tippurin etätestauspaketin, jos olet tamperelainen tai orivesiläinen tai opiskelet Tampereella tai Orivedellä lukiossa, ammattioppilaitoksessa, aikuiskoulutuskeskuksessa tai ammattikorkeakoulussa. Lisätietoja: Etätestaus

    Jos olet jyväskyläläinen, hankasalmelainen tai uuraislainen, lue lisää seksitautien kotitestauspalvelusta täältä: Kotitestaus

  • Mistä saan etätestaustuloksen?

    Lähetämme testituloksen sinulle nimettömänä tekstiviestinä.

    Lue lisää täältä:

  • Ulkona pakkasta voinko palauttaa etätestauspaketin postilaatikkoon?

    Voit palauttaa paketin jättämällä sen postiin tai suoraan postilaatikkoon.

Seulonnat

Laboratoriossa toimiminen

  • Kuinka pitkä odotusaika on keskimäärin?

    Jonotusajat vaihtelevat. Varmistaaksesi nopean pääsyn näytteenottoon, suosittelemme varaamaan ajan hyvissä ajoin etukäteen joko puhelimitse tai sähköisesti.

     

  • Minulla on päivystyslähete, miten toimin?

    Päiystysasiakkaat palvellaan vuoronumerolla.

    • Ota vuoronumero ”Päivystysnäytteenotto”-painikkeesta
  • Miten Nopsa toimii?

    Nopsa eli pikapalvelupisteemme toimii ilman vuoronumeroa ja ajanvarausta. Nopsa palvelee verinäytteenottoon tulevia aikuisia ja nuoria asiakkaita. Voit kävellä suoraan vapaana olevalle pisteelle (vihreä valo palaa = vapaa). Sinulla tulee olla voimassa oleva lähete julkisen terveydenhuollon lääkäriltä ja henkilökortti.

    Lue lisää: Nopsa

  • Eikö lastenpolille voi varata aikaa?

    Taysin lastentautien poliklinikan laboratorion näytteenotto toimii ainoastaan vuoronumerolla.

  • Voinko mennä laboratorioon lauantaina?

    Vain osa toimipisteistämme palvelee lauantaisin.

    Tarkista aukioloaika tästä

  • Minulla on aika varattuna, otanko vuoronumeron?

    Kyllä. Kaikkiin näytteenottopalveluihin ilmoittaudutaan itseilmoittautumisautomaatilla eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin. Ilmoittautumisen yhteydessä automaatista tulostuu kuitti, jossa on palvelunumerosi. Näytteenottaja kutsuu sinua palvelunumerolla odotusaulasta.

Tutkimustulokset

  • Miten saan tulokset?

    Tutkimusten tuloksia tulee tiedustella hoitavasta yksiköstä, jonne ne siirtyvät sähköisesti heti tulosten valmistuttua. Yksityislääkärien potilaille ja OmaLabra-asiakkaille tutkimustulokset postitetaan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla potilasasiakkaat voivat halutessaan saada yleisimpien tutkimusten tulokset tekstiviestinä. Tarkempaa tietoa tekstiviestipalvelusta alla olevan linkin kautta.

    Lue lisää: Tekstiviestipalvelu

  • Miksi tulokset eivät näy omakannassa?

    Kaikki tutkimustulokset eivät toistaiseksi vielä näy OmaKanta-palvelussa.

  • Kuka tulkitsee vastaukseni joka tuli tekstiviestinä?

    Tutkimustulosten tulkinnasta vastaa aina hoitava lääkäri.

  • Miksi en saanut tekstiviestinä vastausta?

    Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla asiakkaat voivat halutessaan saada yleisimpien tutkimusten tulokset tekstiviestinä. Tarkempaa tietoa tekstiviestipalvelusta ja siihen kuuluvista tutkimuksista alla olevan linkin kautta.

    Lue lisää: Tekstiviestipalvelu

  • Mistä näen viitearvot?

    Yleisimpien tutkimusten viitearvot näet palveluiden alla, yleisimmät tutkimukset -osiossa. Huomaathan kuitenkin, että hoitava lääkäri vastaa aina ensikädessä tulosten tulkinnasta.

    Yleisimmät tutkimukset

  • Miten saan tulokset tekstiviestinä?

    Tullessasi Fimlabin Pirkanmaan tai Kanta-Hämeen alueen toimipisteeseen näytteenottoon, kerro heti näytteenottajalle, että haluat tutkimustulokset tekstiviestinä. Tulosten valmistuttua, järjestelmä lähettää automaattisesti yleisimpien tutkimusten tulokset tekstiviestinä antamaasi numeroon. Huom. viestien välillä voi olla viivettä.

    Lue lisää: Tekstiviestipalvelu

  • Voinko saada tulokset sähköpostiini?

    Tietojärjestelmämme ei tällä hetkellä mahdollista tutkimustulosten toimittamista sähköpostitse.

  • Voinko saada tulokset jälkikäteen tekstiviestinä puhelimeeni?

    Tulosten toimittaminen jälkikäteen tekstiviestinä ei ole tällä hetkellä mahdollista.

  • Saako tutkimustuloksia Fimlabin asiakasneuvonnasta?

    Asiakasneuvonnastamme ei luovuteta tutkimustuloksia. Tutkimusten tuloksia tulee tiedustella hoitavasta yksiköstä, jonne ne siirtyvät sähköisesti heti tulosten valmistuttua. Yksityislääkärien potilaille ja OmaLabra-asiakkaille tutkimustulokset postitetaan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla potilasasiakkaat voivat halutessaan saada tavallisimpien tutkimusten tulokset tekstiviestinä matkapuhelimeensa.

    Tarkempaa tietoa tekstiviestipalvelusta alla olevan linkin kautta.

    Lue lisää: Tekstiviestipalvelu

  • Kauanko tuloksen valmistuminen kestää?

    Tuloksen valmistuminen riippuu tutkimuksesta. Asiakasneuvontamme antaa tarkemmat tutkimuskohtaiset tiedot.