Ajanvaraus ja lähetteet

Tutkimuksiin valmistautuminen

  • Miten valmistaudun tutkimuksiin?
    1. Jotkut laboratoriotutkimukset edellyttävät paastoa. Pieni f-kirjain tutkimuslyhenteen edessä tarkoittaa tutkimusta, jota edeltää 10-14 tunnin paasto. Paaston aikana ei saa syödä mitään tai juoda muuta kuin vettä.
    2. Jotkut laboratoriotutkimukset edellyttävät näytteenottoa tiettyyn kellonaikaan. Hormonitutkimukset ovat tyypillisesti tällaisia.
    3. Vältä alkoholia, kofeiinipitoisia juomia ja tupakointia näytteenottoa edeltävänä päivänä ja näytteenottoaamuna.
    4. Voit ottaa lääkkeesi normaalisti näytteenottoaamuna, ellei lääkärisi ole määrännyt toisin.
    5. Saavu paikalla vasta juuri ennen sinulle varattua aikaa.
  • Kuinka valmistaudun sydänfilmiin (EKG)?

    EKG-tutkimuksessa rintakehä ja nilkat on riisuttava paljaaksi elektrodien kiinnitystä varten. Huomioithan tämän pukeutumisessa.

    Vältä voimakasta fyysistä rasitusta ja kofeiinia sisältävien juomien (esim. kahvi, tee, energiajuomat) nauttimista ennen tutkimukseen tuloa.

    Lapsen kanssa EKG-tutkimukseen tullessa voi mukaan ottaa esimerkiksi pehmolelun. Lue lisää: Lapsen kanssa laboratoriossa

  • Kuinka valmistaudun papakokeisiin?

    Huomioithan seuraavat asiat ennen tutkimukseen tuloa:

    • Gynekologista irtosolunäytettä ei voida ottaa kuukautisten aikana.
    • Jos sinulla on jokin paikallishoito (esim. emätinpuikko), voit jatkaa sitä normaalisti. Älä kuitenkaan käytä paikallishoitoa näytteenottoa edeltävänä päivänä ja näytteenottopäivänä.
    • Mahdollisia hormonikorvaushoitoja ei tarvitse keskeyttää.
    • Normaali raskaus ei ole este näytteenotolle raskausviikolle 35 saakka. Raskauden aikaisen ja synnytyksen jälkeisen ajan näytteenottoa koskevat ohjeet voit varmistaa omasta neuvolastasi.

    Joukkoseulontanäytteet: Käy näytteenotossa kuukauden kuluessa kutsun saapumisesta, mutta kuitenkin viimeistään kutsuvuoden aikana. Seulontaohjelma ei mahdollista seulontatutkimuksen siirtämistä seuraavaan vuoteen.

  • Saako ennen tutkimuksia juoda alkoholia?

    Alkoholi voi vaikuttaa tutkimustuloksiin. Vältä alkoholin käyttöä tutkimusta edeltävänä päivänä ja tutkimusaamuna.

  • Pitääkö olla syömättä ja juomatta?

    Osa laboratoriotutkimuksista otetaan paaston jälkeen. Hoitava lääkäri / lähetteen tehnyt taho kertoo, tuleeko tutkimuksiin varautua paastoamalla eli olemalla syömättä ja juomatta.

    Pieni f-kirjain tutkimuslyhenteen edessä tarkoittaa tutkimusta, jota edeltää 10-14 tunnin paasto. Paaston aikana ei saa syödä mitään tai juoda muuta kuin vettä. Huomaathan, että liian pitkä paasto voi vaikuttaa tuloksiin.

    Lapsille paastoa koskevat ohjeet antaa hoitava yksikkö.

    Voit tiedustella ohjeita myös asiakasneuvonnastamme: 03 311 74445 (arkisin ma-pe klo 8-16). Pohjanmaan alueella asiakasneuvonta palvelee numerossa 06 213 1626 (arkisin ma-pe klo 7-15).

  • Voinko ottaa lääkkeeni?

    Voit ottaa lääkkeesi tutkimusaamuna tavalliseen tapaan, ellei tutkimuskohtaisissa erityisohjeissa toisin mainita. Esimerkiksi kilpirauhaslääkitys otetaan vasta kilpirauhaskokeiden jälkeen.

    Jos kuitenkin epäröit, ota yhteyttä hoitavaan lääkäriin/lähetteen tehneeseen tahoon.

  • Voinko juoda kahvia tai energiajuomaa?

    Kofeiinipitoiset juomat voivat vaikuttaa tutkimustuloksiin. Vältä tällaisten juomien nauttimista tutkimuspäivänä ennen tutkimusta.

  • Saako tupakoida tai käyttää nikotiinivalmisteita?

    Tupakointi ja nikotiini voivat vaikuttaa tutkimustuloksiin. Vältä tupakointia ja nikotiinivalmisteiden käyttöä tutkimuspäivänä ennen tutkimusta.

Lasten näytteenotto

  • Lapseni jännittää näytteenottoa, mitä teen?

    Käynti laboratoriossa voi olla lapselle jännittävä kokemus. Lapselle kannattaa kertoa tutkimuksista etukäteen, koska valmistautuminen vähentää laboratoriokäyntiin liittyvää pelkoa ja jännitystä.

    Pistoskohta on mahdollista puuduttaa ennen näytteenottoa. Apteekissa ilman reseptiä myytävät puudutevoiteet sopivat tähän tarkoitukseen.

    Lue lisää: Lapsen kanssa laboratoriossa

  • Millaisen ajan varaan lapselle?

    Lapselle varataan pidempi aika osiosta ”Verikokeet ja/tai virtsatutkimukset ja/tai sydänfilmi (EKG)” tai kaksi peräkkäistä aikaa osiosta ”Verikokeet”.

  • Missä tehdään kantapäänäytteenottoa?

    Otamme vastasyntyneiden kantapäänäytteitä osassa toimipisteitämme. Vastasyntyneiden aineenvaihduntasairauksien seulontojen ja bilirubiinitutkimusten näytteenottoa tekevät toimipisteet voit katsoa toimipisteluettelostamme (toimipisteiden suodatus palvelujen mukaan).

    Tarkempia tietoja saat soittamalla asiakasneuvontaamme: 03 311 74445 (arkisin klo 8-16). Pohjanmaan asiakasneuvonta: 06 213 1626 (arkisin klo 7-15).

     

     

  • Missä tehdään vastasyntyneiden seulontakoetta?

    Vastasyntyneiden aineenvaihduntasairauksien seulontojen ja bilirubiinitutkimusten näytteenottoa tekevät toimipisteet voit katsoa toimipisteluettelostamme (toimipisteiden suodatus palvelujen mukaan).

    Tarkempia tietoja saat soittamalla asiakasneuvontaamme: 03 311 74445 (arkisin klo 8-16). Pohjanmaan asiakasneuvonta: 06 213 1626 (arkisin klo 7-15).

Kotinäytteenotto ja etätestaus

  • Miten säilytän ulostenäytteen?

    Saat ohjeet näyteastioita noutaessasi. Mikäli sinulla on kysyttävää voit olla yhteydessä asiakasneuvontaamme: 03 311 74445 (arkisin klo 8-16). Pohjanmaan asiakasneuvonta: 06 213 1626 (arkisin klo 7-15).

  • Miten säilytän erilaiset virtsanäytteet?

    Saat ohjeet näyteastioita noutaessasi. Mikäli sinulla on kysyttävää voit olla yhteydessä asiakasneuvontaamme: 03 311 74445 (arkisin klo 8-16). Pohjanmaan asiakasneuvonta: 06 213 1626 (arkisin klo 7-15).

  • Voinko tilata kotiin näytteenottajan?

    Tällä hetkellä palveluvalikoimaamme ei kuulu henkilöasiakkaiden kotinäytteenotto.

  • Miten teen vuorokausivirtsan keräyksen?

    Noudata saamiasi kirjallisia ohjeita. Voit myös katsoa ohjeen vuorokausivirtsan keräykseen klikkaamalla alla olevaa linkkiä tai ottaa yhteyttä asiakasneuvontaamme: 03 311 74445 (arkisin klo 8-16). Pohjanmaan asiakasneuvonta: 06 213 1626 (arkisin klo 7-15).

    Lue ohje: vuorokausivirtsan keräys

  • Mistä tiedän onko minulla oikea näyteastia?

    Voit tarkistaa asian soittamalla asiakasneuvontaamme: 03 311 74445 (arkisin klo 8-16). Pohjanmaan asiakasneuvonta: 06 213 1626 (arkisin klo 7-15).

  • Pesin virtsapurkin, voinko ottaa siihen uudestaan näytteen?

    Näytteenottoastiat ovat kertakäyttöisiä. Jos tarvitset uuden näyteastian, saat sen laboratoriosta.

  • Voinko ottaa näytteen omaan astiaan?

    Näytteet pitää ottaa laboratoriosta tai hoitoyksiköstä saatuihin astioihin. Näin voimme varmistaa, että näyte on tutkimuskelpoinen.

  • Miten palautan kotona otetun virtsanäytteen?

    Voit palauttaa virtsanäytteen lähimpään toimipisteeseemme ilman ajanvarausta.

    • Ota vuoronumero ”Kotona otettavat näytteet ja neuvonta” -painikkeesta.

    Jos olet tulossa Fimlabin näytteenottoon, voit antaa kotona ottamasi näytteet näytteenottajalle näytteenoton yhteydessä. Tällöin et tarvitse erillistä vuoronumeroa näytteiden palauttamista varten.

  • Miten palautan kotona otetun ulostenäytteen?

    Voit palauttaa ulostenäytteen lähimpään toimipisteeseen ilman ajanvarausta.

    • Ota vuoronumero ”Kotona otettavat näytteet ja neuvonta” -painikkeesta.

    Jos olet tulossa Fimlabin näytteenottoon, voit antaa kotona ottamasi näytteet näytteenottajalle näytteenoton yhteydessä. Tällöin et tarvitse erillistä vuoronumeroa näytteiden palauttamista varten. Huomaathan, että kotona otettuja ulostenäytteitä ei voi palauttaa Nopsa-pisteisiin.

  • Miten palautan kotona otetun yskösnäytteen?

    Voit palauttaa yskösnäytteen lähimpään toimipisteeseen ilman ajanvarausta.

    • Ota vuoronumero ”Kotona otettavat näytteet ja neuvonta” -painikkeesta.

    Jos olet tulossa Fimlabin näytteenottoon, voit antaa kotona ottamasi näytteet näytteenottajalle näytteenoton yhteydessä. Tällöin et tarvitse erillistä vuoronumeroa näytteiden palauttamista varten. Huomaathan, että kotona otettuja yskösnäytteitä ei voi palauttaa Nopsa-pisteisiin.

  • Mistä saan näytteenottoastian?

    Voit noutaa näyteastian ja näytteenotto-ohjeet Fimlabin toimipisteistä.

    • Ota vuoronumero ”Kotona otettavat näytteet ja neuvonta” -painikkeesta.
    • Joidenkin tutkimusten osalta hoitoyksikkö voi antaa sinulle näytteenottotarvikkeet.

     

  • Mistä saan seksitautien etätestauspaketin?

    Tilaa maksuton seksitautien etätestauspaketti kotiisi. Näyte otetaan kotona ja postitetaan laboratorioon. Tulokset saat tekstiviestinä matkapuhelimeesi tai suoraan Fimlab-mobiilisovellukseen.

    Lue lisää ja tilaa seksitautien etätestauspaketti:  Seksitautien etätestaus

  • Kenelle seksitautien etätestaus kuuluu?

    Voit tilata klamydian ja tippurin etätestauspaketin, jos olet tamperelainen tai orivesiläinen tai opiskelet Tampereella tai Orivedellä lukiossa, ammattioppilaitoksessa, aikuiskoulutuskeskuksessa tai ammattikorkeakoulussa. Lisätietoja: Seksitautien etätestaus

    Jos olet jyväskyläläinen, hankasalmelainen tai uuraislainen, lue lisää seksitautien kotitestauspalvelusta täältä: Kotitestaus

  • Mistä saan tulokset seksitautien etätestauksesta?

    Lähetämme testituloksen sinulle nimettömänä tekstiviestinä tai saat sen Fimlab-mobiilisovellukseen, jos olet ladannut sovelluksen puhelimeesi.

    Lue lisää seksitautien etätestauksesta ja tulosten tulkinnasta täältä:

  • Ulkona on pakkasta, voinko palauttaa seksitautien etätestauspaketin postilaatikkoon?

    Voit palauttaa etätestauspaketin jättämällä sen postiin tai suoraan postilaatikkoon myös silloin, kun ulkona on pakkasta.

Seulonnat

Laboratoriossa toimiminen

  • Kuinka pitkä odotusaika on keskimäärin?

    Jonotusajat vaihtelevat. Varmistaaksesi sujuvan asioinnin, suosittelemme varaamaan ajan hyvissä ajoin etukäteen.

     

  • Minulla on päivystyslähete, miten toimin?

    Päivystysasiakkaat palvellaan vuoronumerolla.

    • Saapuessasi näytteenottoon ota ilmoittautumisautomaatista vuoronumero ”Päivystysnäytteenotto”-painikkeesta tai ”Näytteenotto”-painikkeesta.
  • Miten Nopsa toimii?

    Nopsa eli pikaverinäytteenotto toimii ilman vuoronumeroa ja ajanvarausta. Nopsa palvelee verinäytteenottoon tulevia aikuisia ja nuoria asiakkaita. Voit kävellä suoraan vapaana olevalle pisteelle (vihreä valo palaa = vapaa). Sinulla tulee olla voimassa oleva sähköinen lähete julkisen terveydenhuollon lääkäriltä ja henkilökortti.

    Lue lisää: Nopsa

  • Eikö lastenpolille voi varata aikaa?

    Taysin lastentautien poliklinikan laboratorion näytteenotto toimii ainoastaan vuoronumerolla.

  • Voinko mennä laboratorioon lauantaina?

    Vain osa toimipisteistämme palvelee lauantaisin.

    Tarkista aukioloajat tästä

  • Minulla on aika varattuna, otanko vuoronumeron?

    Kyllä. Kaikkiin näytteenottopalveluihin, eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin, ilmoittaudutaan Fimlabin ilmoittautumisautomaatilla. Ilmoittautumisen yhteydessä automaatista tulostuu kuitti, jossa on palvelunumerosi. Näytteenottaja kutsuu sinua palvelunumerolla odotusaulasta.

  • Miten ilmoittautumisautomaatti toimii?

    Kaikkiin näytteenottopalveluihin, eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin, ilmoittaudutaan Fimlabin ilmoittautumisautomaatilla.

    Automaatti neuvoo sinua, miten toimia. Näytä Kela-kortin, ajokortin tai muun henkilökorttisi viivakoodi tai QR-koodi automaatin lukijaan. Voit myös kirjoittaa kosketusnäytölle henkilötunnuksesi tai ajanvarauksen yhteydessä saamasi varausavaimen.

    Ilmoittautumisesta tulostuu sinulle kuitti, jossa on palvelunumerosi. Näytteenottaja kutsuu sinua palvelunumerolla odotusaulasta.

Tutkimustulokset

  • Miten saan tulokset?

    Kun tulokset valmistuvat, ne siirtyvät sähköisesti laboratoriolähetteen tehneeseen hoitoyksikköön. Toimi lääkäriltä tai hoitajalta saamiesi ohjeiden mukaan. Fimlabin asiakasneuvonta ei luovuta tutkimustuloksia.

    Yksityislääkärien potilaille ja OmaLabra-asiakkaille tutkimustulokset postitetaan asiakkaan kotiosoitteeseen.

    Osa tutkimustuloksista on nähtävissä myös OmaKanta-palvelussa.

    Voit halutessasi saada yleisimpien laboratoriotutkimusten tulokset myös matkapuhelimeesi tai muuhun mobiililaitteeseen, kun lataat käyttöösi Fimlab-mobiilisovelluksen. Palvelu on toistaiseksi käytössä Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Keski-Suomen alueella.

    Lue lisää: Fimlab-mobiilisovellus

  • Miksi tulokset eivät näy omakannassa?

    Kaikki tutkimustulokset eivät toistaiseksi vielä näy OmaKanta-palvelussa. Voit tiedustella puuttuvia tutkimustuloksia laboratoriolähetteen tehneestä hoitoyksiköstä.

  • Kuka tulkitsee vastaukseni?

    Tutkimustulosten tulkinnasta vastaa aina hoitava lääkäri.

  • Miksi en saanut Fimlab-mobiilisovellukseen vastausta?

    Fimlab-mobiilisovelluksella voit vastaanottaa yleisimpien laboratoriotutkimusten tulokset matkapuhelimeesi tai muuhun mobiililaitteeseen. Palvelu on toistaiseksi käytössä Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Keski-Suomen alueella.

    Lue lisää: Fimlab-mobiilisovellus

  • Mistä näen viitearvot?

    Yleisimpien tutkimusten viitearvot näet Yleisimmät tutkimukset -osiossa. Huomaathan kuitenkin, että hoitava lääkäri vastaa aina tulosten tulkinnasta.

    Yleisimmät tutkimukset

  • Voinko saada tulokset sähköpostiini?

    Se ei valitettavasti ole mahdollista. Voit kuitenkin vastaanottaa tutkimustuloksesi sähköisesti Fimlab-mobiilisovelluksella. Osa tutkimustuloksista on nähtävissä myös OmaKanta-palvelussa.

    Fimlab-mobiilisovelluksella voit vastaanottaa yleisimpien laboratoriotutkimusten tulokset matkapuhelimeesi tai muuhun mobiililaitteeseen. Palvelu on toistaiseksi käytössä Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Keski-Suomen alueella.

    Lue lisää: Fimlab-mobiilisovellus

  • Saako tutkimustuloksia Fimlabin asiakasneuvonnasta?

    Asiakasneuvonnastamme ei luovuteta tutkimustuloksia. Tutkimusten tuloksia tulee tiedustella hoitavasta yksiköstä, jonne ne siirtyvät sähköisesti heti tulosten valmistuttua. Yksityislääkärien potilaille ja OmaLabra-asiakkaille tutkimustulokset postitetaan asiakkaan kotiosoitteeseen.

    Osa tutkimustuloksista on nähtävissä myös OmaKanta-palvelussa.

    Voit halutessasi saada yleisimpien laboratoriotutkimusten tulokset myös matkapuhelimeesi tai muuhun mobiililaitteeseen, kun lataat käyttöösi Fimlab-mobiilisovelluksen. Palvelu on toistaiseksi käytössä Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Keski-Suomen alueella.

    Lue lisää: Fimlab-mobiilisovellus

  • Kauanko tuloksen valmistuminen kestää?

    Tuloksen valmistuminen riippuu tutkimuksesta. Tarvittaessa asiakasneuvontamme antaa tarkemmat tutkimuskohtaiset tiedot.

    Asiakasneuvonta: 03 311 74445 (arkisin klo 8-16).
    Pohjanmaan asiakasneuvonta: 06 213 1626 (arkisin klo 7-15).