Fimlab on ottanut käyttöön näkövammaisille tarkoitettuja äänimajakoita. Äänimajakka avustaa näkövammaisia näytteenoton asiakkaita, kun he saapuvat Fimlabin toimipisteen aulaan.
Fimlabin toimipisteet, joissa äänimajakka ohjaa näkövammaisia näytteenoton asiakkaita:
Pirkanmaa
- Akaan laboratorio, Torkontie 2 (Akaan Hyvinvointikeskus), 37800 Akaa
- Hervannan laboratorio, Insinöörinkatu 38, 33720 Tampere
- Kuninkaankulman laboratorio, Kuninkaankatu 14–16, 33210 Tampere
- Linnainmaan laboratorio, Mäentakusenkatu 1 (Citymarketin tiloissa), 33580 Tampere
- Tesoman laboratorio, Tesomankatu 4 B (Kauppakeskus Westeri,1. kerros), 33310 Tampere
- Valkeakosken laboratorio, Valkeakosken terveyskeskussairaala (käynti T-ovesta), Ulvajankatu 20, 37600 Valkeakoski
Keski-Suomi
- Jyväskylän näytteenottokeskus, Telefoonikuja 5 (katutaso), 40100 Jyväskylä
Kanta-Häme
- Hämeenlinnan pääterveysaseman laboratorio, Viipurintie 1–3, 13100 Hämeenlinna
- Turengin laboratorio, Tapailanpiha 11, B-talo, 14200 Turenki
Pohjanmaa
- Vaasanpuistikon näytteenottokeskus, Vaasanpuistikko 19, 65100 Vaasa
Päijät-Häme
- Aleksanterinkadun näytteenottokeskus, Aleksanterinkatu 24 a, 15140 Lahti
Miten äänimajakka toimii?
Äänimajakka antaa laboratorioon tulevalle asiakkaalle kuunneltavia ohjeita. Äänimajakka toimii asiakkaan puhelinsovelluksella. Kun näkövammainen henkilö saapuu laboratorioon, sovellus aktivoi laboratorion aulassa sijaitsevan äänimajakan. Äänimajakan viesti neuvoo asiakasta odottamaan henkilökohtaista apua.
Samaan aikaan äänimajakka käynnistää laboratorion taustatiloissa äänimerkin. Näin laboratorion henkilökunta saa tiedon, että näkövammainen henkilö on saapunut aulaan ja tarvitsee henkilökohtaista apua.
Näkövammaisen muu esteetön asiointi Fimlabin näytteenotossa
Kaikissa toimipisteissämme ei äänimajakoita toistaiseksi ole. Näkövammaisen ei kuitenkaan tarvitse missään toimipisteessämme ilmoittautua ilmoittautumisautomaatilla, jos hän on varannut ajan näytteenottoon kyseiseen toimipisteeseen. Hoitaja kutsuu asiakkaan tällöin nimellä odotusaulasta.
Lisäksi näkövammaisia näytteenoton asiakkaita palvelee aina myös Fimlabin asiakaspalvelu numerossa 03 311 74445 (arkisin ma-pe klo 8–16), Pohjanmaalla numerossa 06 213 1626 (arkisin ma-pe klo 7–15). Näkövammainen voi soittaa Fimlabin asiakaspalveluun ja pyytää itselleen ajanvarausta tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa, milloin hän aikoo saapua toimipisteeseen ilman ajanvarausta. Asiakaspalvelu on tämän jälkeen yhteydessä kyseiseen toimipisteeseen ja järjestää näkövammaiselle asiakkaalle vastaanottajan.
Fimlab jatkaa esteettömyyden ja saavutettavuuden suunnittelua yhdessä hyvinvointialueiden kanssa.