Laboratoriemeddelande 37/2024 • Pohjanmaa/Österbotten
I Vihta-tidsbokningssystemet som Fimlab använder tar man i bruk nya egenskaper från och med 1.3.2024.
I framtiden när kunden identifierar sig starkt till tidsbokningen (med bankkoder eller mobilcertifikat) får hen tillgång till sidan Mina e-tjänster. På sidan ser kunden sina tidigare och kommande tidsbokningar om hen har bokat tiden med stark identifiering, eller om vårdpersonalen som har bokat tiden har gjort det med samma person- och kontaktuppgifter som kunden.
Kunden ser också tidsbokningarna som gjorts för de tjänster som endast är avsedda för vårdenheterna. Till skillnad från det gamla systemet kan kunden själv avboka tiden som vårdenheten har bokat i Vihta. Vårdenheten bör i fortsättningen vägleda kunden om hen inte självständigt kan avboka tiden som vårdenheten har bokat.
Kunderna som bokar tid med stark identifiering i Birkaland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland får därtill på sidan Mina e-tjänster riktade anvisningar på basis av remissen för att boka tid till rätt tjänst och förbereda sig för undersökningen. Anvisningarna syns också för vårdpersonalen som bokar tiden för kunden. Anvisningarna används inte i Österbotten eller Mellersta Finland.
Med ibruktagandet av sidan Mina e-tjänster strävar man efter att förbättra kundens serviceupplevelse, underlätta förberedelserna inför ett laboratoriebesök och att öka självbetjäningen.
Förfrågningar
Kundtjänst och rådgivning för professionella i Österbotten, tel. 041 7314 786
Sanna Määttänen, servicedirektör