Teemme huoltotöitä palvelinympäristössämme, minkä seurauksena Fimlabin järjestelmissä on käyttökatkoja torstaina 16.1. klo 20–23. Pahoittelemme katkoista aiheutuvaa haittaa.
Kanta-Hämeen alueella käyttökatkot vaikuttavat seuraavasti:
- Katkon aikana kiireelliset laboratoriopyynnöt tehdään paperilähetteillä, mutta kaikista pyynnöistä tulee soittaa. Vuodeosastojen osalta soitetaan numeroon 041 732 0860 ja päivystyspoliklinikan osalta numeroon 041 732 0858.
- Veritilaukset tehdään katkon aikana paperilla ja niistä soitetaan numeroon 041 732 0861.
- Veritilaus ja verensiirto -lähete sekä Päivystys Lähete/Vastaus –lähete löytyvät Fimlabin sivuilta (fimlab.fi) – Ammattilaisten ohjekirja – Kanta-Häme – Lähetteet ja lomakkeet -kohdasta.
- Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole nähtävissä WebFimlabin kautta.
- Katkon aikana otetut EKG:t tulostetaan rekisteröintilaitteelta (MAC360 Copy-nappula)
- Oman organisaation aiemmat laboratoriotutkimustulokset ovat nähtävissä normaalisti omasta potilastietojärjestelmästä.
- LifeCareen katkon aikana kirjatut tutkimuspyynnöt siirtyvät laboratorioon vasta katkon päätyttyä.
- Vierilaitteiden (i-STAT) tulokset siirtyvät katkon jälkeen WebFimlabiin ja LifeCareen.
- Cobas LIAT (KHKS päivystys ja Lasten ja nuorten yksikkö): Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) tai Kanta-arkistoitumisen takia, tulee häiriön jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään (jos pyyntöä ei katkon aikana saada tehtyä) ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus virka-aikana käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksikköön.
Mahdollisista katkon jälkeisistä laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista pyydetään olemaan yhteydessä omaan käyttötukeen.