Teemme huoltotöitä palvelinympäristössämme, minkä seurauksena Fimlabin järjestelmissä on käyttökatkoja torstaina 23.3. klo 20–23. Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.
TAYS sairaaloiden, TAYS Sydänsairaalan ja Coxan osalta käyttökatko vaikuttaa seuraavasti:
- Katkon aikana Uranus/Ariel – WebFimlab työpöytäintegraatio ei toimi.
- WebFimlabiin pääsee kirjautumaan katkon aikana VRK-kortilla osoitteessa: https://webfimlabvara.fimlabpalvelu.fi/webxlab-pshp/vrkauth/
- Potilaan aiemmat tulokset ja sähköiset EKG-rekisteröinnit ovat käytettävissä WebFimlabissa.
- Veritilaukset täytyy tehdä katkon aikana paperilla. Sopivuusnäytepyynnöistä tulee soittaa kuten muistakin näytteistä. Käytettävät lähetteet löytyvät PSHP:n lomakerekisteristä sekä Fimlabin verkkosivuilta kohdasta Ohjekirja-Lähetteet.
- Laboratoriotutkimuksia ei voi tilata katkon aikana WebFimlabista, hoitoyksiköt tekevät pyynnöt paperilähetteille ja soittavat noudettavista näytteistä. Käytettävät lähetteet löytyvät PSHP:n lomakerekisteristä sekä Fimlabin verkkosivuilta kohdasta Ohjekirja-Lähetteet.
- Vierilaitteiden (ABL, I-stat) tulokset siirtyvät katkon jälkeen WebFimlabiin.
- Cobas Liat: Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) tai Kanta-arkistoitumisen takia, tulee häiriön jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksiköihin.
Mahdollisista katkon jälkeisistä laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista pyydetään olemaan normaaliprosessin mukaisesti yhteydessä käyttötukeen.