Laboratoriotiedote 156/2024 • Kanta-Häme
Lifecare-kantojen yhdistymisestä johtuva IT-katko aiheuttaa viivettä ja häiriötä Fimlabin palveluihin vuoden 2025 alussa. Katko alkaa vuoden vaihtuessa 1.1.2025 klo 00.00 ja päättyy seuraavana päivänä 2.1.2025 arviolta klo 4.30–7.00.
Fimlab pyytää Oma Hämeen henkilökuntaa tekemään katkon vuoksi laboratoriopyynnöt paperilähetteelle: jos asiakkaista tulee pyydettäväksi laboratoriotutkimuksia IT-katkon aikana 1.1. ja 2.1., on heille tehtävä ja annettava mukaan laboratoriokäyntiä varten paperilähete. Hoitoyksikön täytyy täyttää paperilähete ja liittää lähetteen mukaan potilastarroja riittävä määrä näytteenottoa helpottamaan. IT-katkon aikana kaikista näytteenottopyynnöistä aamukiertoja lukuun ottamatta pitää ilmoittaa laboratorioon soittamalla.
Hoitoyksiköiden on tehtävä mahdollisuuksien mukaan kaikki keskiviikon 1.1. ja torstain 2.1. laboratoriopyynnöt etukäteen sähköisiin järjestelmiin ennen kuin IT-katko alkaa 1.1.2025 klo 00.00.
Pyydämme, että IT-katkon aikana keskiviikkona 1.1. ja torstaina 2.1. hoitoyksiköt huomioivat poikkeustilanteen ja tekevät vain pakolliset laboratoriopyynnöt.
Kun katko on päättynyt, sähköisiä laboratoriopyyntöjä voi jälleen tehdä. Jos katko päättyy ennen 2.1. klo 7.00, on kaikki aamukierron laboratoriopyynnöt tehtävä sähköisiin järjestelmiin.
Fimlab arvioi, että sähköisten lähetteiden näkymisessä laboratoriojärjestelmissä voi olla ongelmia 9.1. saakka. Kanta-Hämeen näytteenottopalveluissa voi esiintyä viivettä 2.1. ja 9.1. välisenä aikana. Potilasasiakkaita pyydetään välttämään kiireetöntä asiointia kyseisenä aikana. Viivettä saattaa esiintyä niin asiakaspalvelussa kuin tutkimustulosten valmistumisessa.
Potilasasiakkaita on hyvä ohjeistaa asioimaan laboratoriossa vasta 9.1. jälkeen, jos mahdollista. Asiakkaita joudutaan myös ohjaamaan olemaan yhteydessä hoitoyksiköihin, jos lähetteet eivät ole laboratorion nähtävillä.
Pahoittelemme tilanteesta aiheutuvaa haittaa.
Lisätiedot
Heli Renko, palvelupäällikkö
Birgit Aikio, aluejohtaja