COVID-19 koronavirus

Sulje
Fimlab
Hae
Nopsa-palvelupisteet
Näytä Nopsa-palvelupisteet
Generic filters
  • Tiede ja kehitys
  • Medialle
  • Yritys
  • UKK
  • Anna palautetta
FI
EN SV
FI
EN SV
A A
Asiakasneuvonta

Asiakasneuvonta
(Arkisin klo 8-16)

03 3117 4445

Huom. ei ajanvarausta tästä numerosta


Pohjanmaan alueen asiakasneuvonta
(Arkisin 7-15)

06 213 1626


Hedelmöityshoitolaboratorio
(Sperma-analyysin ajanvaraus ja asiakasneuvonta)

010 808 525 


Ammattilaisille
(Arkisin klo 7-16)

03 311 77800


Kaikki yhteystiedot
  • Palvelut
    • Palvelut kuluttajille
    • Palvelut ammattilaisille
  • Ajankohtaista
  • Toimipisteet & aukioloajat
  • Meille töihin
  • Ota yhteyttä
Hae
Hae
Nopsa-palvelupisteet
Näytä Nopsa-palvelupisteet
Generic filters
Valikko
  • Palvelut
    • Palvelut kuluttajille
    • Palvelut ammattilaisille
  • Ajankohtaista
  • Toimipisteet & aukioloajat
  • Meille töihin
  • Ota yhteyttä
  • Tiede ja kehitys
  • Medialle
  • Yritys
    • Hallitus ja johto
    • Palvelutoiminta
      • Tuotekehitys
      • Tiedetoiminta
        • Vierianalytiikka
        • Laatu
      • Laboratoriotoiminta
      • Tietosuoja Fimlabissa
  • UKK
  • Anna palautetta
Sulje×

Varaa aika netissä

Pirkanmaa Kanta-Häme Keski-Suomi Päijät-Häme Pohjanmaa / Österbotten
Ajanvaraukset 30.4.2021 asti
Pohjanmaa / Österbotten
Ajanvaraukset 3.5.2021 alkaen
Muuta tai peruuta varaus
i

Suosittelemme vahvasti oman maskin tai suu-nenäsuojuksen käyttöä laboratoriossa asioidessa.

Huom. Ethän asioi laboratoriossa, jos sinulla on hengitystieinfektion oireita.

Varaa aika puhelimitse

Kanta-Häme, Keski-Suomi, Pirkanmaa ja Päijät-Häme
(Arkisin klo 7-18)

Soita 010 808 515


Pohjanmaa / Österbotten
(Arkisin klo 7-15)

Soita 06 213 1626


Hedelmöityshoitolaboratorio
(Ma-to klo 8-16 ja pe klo 8-14)

Soita 010 808 525 


Asiakas maksaa puhelusta teleoperaattorille seuraavilla periaatteilla:

  • suomalaisesta lankaliittymästä soitettaessa peritään paikallisverkkomaksu (pvm)
  • suomalaisen puhelinyhtiön matkapuhelinliittymästä Suomessa soitettaessa peritään matkapuhelinmaksu (mpm)
  • ulkomailta soitettaessa hinnan määrittelee paikallinen operaattori

Puhelujen tarkka hinta määräytyy asiakkaan puhelinyhtiön kanssa tekemän liittymäsopimuksen perusteella.

Näin valmistaudut toimenpiteeseen:

Lue ohjeet

Muutoksia patologian vastausnäkymässä

Tulosta

4.6.2020

Laboratoriotiedote 66/2020 • Päijät-Häme


Patologian laboratorion pyyntöliikenne käännettiin 27.5. vanhasta Qpat-järjestelmästä Pirkanmaan kanssa samaan laboratoriojärjestelmään (LVMS). Tämä aiheuttaa muutoksia sähköisessä sanomaliikenteessä ja sitä kautta Lifecaren ”Patologian vastaus” -näkymässä. Tässä tiivistelmänä olennaisimmat muutokset pyyntö- ja vastausliikenteessä.

Muutokset pyynnöissä

Lifecaren lab-tilausnäkymään on tuotu kaikki PHHYKY:llä käytössä olevat patologian tutkimusnimikkeet. Nimikevalikoima on voimassa olevan Kuntaliiton laboratoriotutkimusnimikkeistön mukainen. Oikeasta nimikkeen valinnasta ohjeistetaan numerossa 03-8192439, lisäksi patologialta voidaan tarvittaessa käydä kouluttamassa nimikkeiden käytöstä eri yksiköitä.

Pyyntönäkymässä Lifecaressa purkkitieto (kpl-määrä) tuli pakolliseksi esitiedoksi kaikilla patologian pyynnöillä.

Muutokset vastaussanomissa

HL7-sanomaliikenteen tämän hetkisten rajoitteiden takia herätteet (poikkeava tulos) eivät nouse normaaliin tapaan Lifecaressa esimerkiksi syöpävastauksista. Tämä ongelma saadaan mitä todennäköisimmin kesän kuluessa korjattua.

Toinen sähköisen vastaussanomaliikenteen ongelma koskee Lifecaren ”Patologian vastaus” näkymää. Siinä on tiiviinä listana patologian vastaukset, eikä tavanomaisena pitkänä sairauskertomuslehtenä. Listasta puuttuvat diagnoosirivi (PAD) ja tavalliset lisävastaukset otsikoituvat väärin muutoksiksi (”korjaus”). Sinänsä patologian vastaus aukeaa entiseen tapaan ”Patologian vastaus” rivin vastaus/liite pienestä ikonista oikeasta reunasta (kuva alla). Näiden listanäkymän puutteiden korjausta työstetään TietoEvryn kanssa yhteistyössä.

Tiedossa on tuleva laajempi Fimlabista riippumaton muutos Lifecaren laboratoriotulosnäkymään: TietoEvry aikoo perusteellisemmin muuttaa tätä näkymää ja patologian vastaukset ovat selvemmin rinnasteisia muihin lab-vastauksiin. Eri tyyppiset lab-tulokset tulevat olemaan suodatettavissa eri tavoin. Myös erilaisia herätteitä on suunnittelun alla. Olemme mielellemme tukena sujuvan tulosnäkymän rakentamisessa Lifecareen. TietoEvry tiedottaa näistä suunnittelemistaan Lifecaren muutoksista erikseen.

Laboratoriojärjestelmän muutos aiheuttaa lisäksi jonkin verran muutoksia esimerkiksi taulukkovastauksiin, jotka ovat hieman laajempia ja paremmin tiettyjä kansallisia syövänhoidon laatujärjestelmiä (esimerkiksi BCB Medical) tukevia. Luokitukset säilyvät entisinä pääsääntöisesti, merkittävimpänä muutoksena virtsan sytologiassa käyttöön tuleva Pariisin luokitus. Siitä antaa lisätietoja tarvittaessa oyl Marita Laurila (etunimi.sukunimi@fimlab.fi), joka on kouluttanut Pariisin luokituksesta eri laboratorioita ja laboratorioiden asiakkaita runsaasti.

Tiedustelut                         

Patologian toimisto, Päijät-Häme
Keskussairaalankatu 7
15850 Lahti
Puh: 03 819 2452


Mika Tirkkonen, ylilääkäri

Anna palautetta

FIMLAB LABORATORIOT OY

Olemme Suomen suurin laboratorioalan yritys ja tuotamme terveydenhuollon laboratoriopalveluja Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa , Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla yli 100 toimipisteessä noin 1100 ammattilaisen voimin.

Asiakkaitamme ovat mm. sairaalat, terveyskeskukset, työterveyshuolto, yksityiset lääkäriasemat ja yksityislääkärien potilaat.

Fimlab Laboratoriot Oy on FINAS -akkreditointipalvelun akkreditoima testauslaboratorio (akkreditointitunnus T043), akkreditointivaatimus SFS-EN ISO/IEC 15189 :2013.

Tietosuoja Fimlabissa

YHTEYSTIEDOT

Y-Tunnus: 2392519-6

Asiakaspalvelu
puh. 03 3117 4445

Hallinto
PL66, 33013 FIMLAB

Arvo Ylpön katu 4, 33520 TAMPERE

Sähköposti
etunimi.sukunimi@fimlab.fi

LASKUTUSOSOITE

Verkkolaskut
OVT 003723925196, Basware Oyj (operaattorin tunnus BAWCFI22)