Teemme huoltotöitä palvelinympäristössämme, minkä seurauksena Fimlabin järjestelmissä on käyttökatkoja torstaina 16.1.2025 klo 20–23. Pahoittelemme katkoista mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
Päijät-Hämeen alueella käyttökatkot vaikuttavat seuraavasti:
- Katkon aikana käyttäjät eivät pääse WebFimlabiin ja sähköisiin veritilauksiin. Veritilaukset tehdään paperilähetteillä.Osastot voivat soittaa suoraan verikeskukseen: p: 041 7311061.
- Katkon aikana kiireelliset laboratoriopyynnöt tehdään paperilähetteillä, muttakaikista pyynnöistä tulee soittaanumeroon 041 7316292 (päivystävä laboratoriohoitaja). Akuutin laboratoriopyynnöt ilmoitetaan Virvellä.
- Veritilaus ja verensiirto -lähete sekä Päivystys Lähete/Vastaus –lähete löytyvät Fimlabin sivuilta (fimlab.fi) – Ammattilaisten ohjekirja – Päijät-Häme – Lähetteet ja lomakkeet -kohdasta.
- Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole käytettävissä WebFimlabin kautta.
- Katkon aikana otetut EKG:t tulostetaan rekisteröintilaitteelta (Akuutti24:ssä on ohje tulostuksen päälle laittamisesta)
- Katkon aikana Epoc-verikaasuanalysaattoreilla analysoitujen näytteiden tutkimustulokset siirtyvät LifeCareen vasta katkon jälkeen.
- Cobas LIAT (Akuutti24): Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) takia, tulee häiriön jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään (jos pyyntöä ei katkon aikana saada tehtyä) ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus virka-aikana käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksikköön.
Mahdollisista katkon jälkeisistä laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista pyydetään olemaan yhteydessä omaan käyttötukeen.