Laboratoriotiedote 136/2023 • Päijät-Häme
Sopivuusnäyte tilataan aina verivalmistetilauksen yhteydessä My+ Verikeskus -järjestelmässä, kuten aiemminkin. Torstaina 2.11.2023 tapahtuvan laboratoriojärjestelmän muutoksen jälkeen sopivuusnäyte ei näy LifeCaren tulosnäkymässä. Sopivuusnäytteeseen liittyvät tiedot tarkastetaan väliaikaisesti My+ Verikeskus -järjestelmästä, jossa myös muut verensiirtoon liittyvät tiedot ovat. Pyrimme siihen, että tulevaisuudessa sopivuusnäytteen tiedot näkyvät myös LifeCaressa.
Kun Sopivuusnäyte on tilattu, näkyy My+ Verikeskus -järjestelmässä potilaan perustiedoissa ”Sopivuusnäyte tilattu” tai Sopivuusnäytteen tiedot -kohdassa pyydetty näytteenottoaika. Kun sopivuusnäyte on saapunut verikeskukseen, näkyy My+ Verikeskus -järjestelmässä ”Sopivuusnäytteen analysointi kesken”. Vastatun sopivuusnäytteen tunnistaa siitä, että potilaan tiedoissa lukee ”Sopivuusnäyte vanhenee pvm” ja valmistetilaus on merkitty valmiiksi.
2.11.2023 tapahtuvan järjestelmämuutoksen yhteydessä päivitetään sopivuusnäytteen tilaamisen näytteenottaja -valikon vaihtoehdot. Merkitykset valikon vaihtoehdoilla pysyvät entisen kaltaisina.
Aiemmat näytteenottajavaihtoehdot: | Korvataan lausekkeilla: |
Laboratorio ottaa näytteen | Laboratorio noutaa osastolta |
Potilas itse näytteenottoon | Näytteenotto laboratoriossa |
Osasto ottaa näytteen | Näytteenotto heti, tarrojen tulostus |
Huomioithan myös aiemman tiedotteen Verikeskuksen puhelinnumeromuutoksesta – Verikeskuksen numero on jatkossa: 041 731 1061. Lue tiedote tästä.
Tiedustelut ja koulutusasiat
Kaisa Tuominen, Verikeskuksen vastuuhoitaja
(kaisa.tuominen@fimlab.fi)