Fimlab toteuttaa tietojärjestelmämuutoksia sunnuntaina 31.10.2021 klo 11–16. Muutostöiden vuoksi osassa Fimlabin palveluja on käyttökatkoja. Muutos on osa Fimlabin tietojärjestelmien isoa uudistushanketta. Katkoon on varauduttu huolellisesti, mutta siitä huolimatta katkolla on joitakin vaikutuksia palveluumme.
Pirkanmaan kuntien osalta käyttökatkot vaikuttavat seuraavasti:
- My+ Mikrobiologia -järjestelmässä on käyttökatko klo 11–16, joka vaikuttaa sunnuntaina tehtävään Covid-analytiikkaan sekä veriviljelyihin.
- Ennen katkon alkua saapuneet pyynnöt analysoidaan, mutta pyyntöjen vastaukset lähetetään vasta katkon päätyttyä. Vastaavasti katkon aikana uudet pyynnöt eivät siirry, vaan jäävät jonottamaan, kunnes katko päättyy. Katkon päättymisen jälkeen pyynnöt ja tulokset siirtyvät normaalisti potilastietojärjestelmiin.
- Käyttökatkon vuoksi Covid-vastauksissa voi olla merkittävää viivettä sunnuntaina. Katkoksella ei ole vaikutusta Fimlabin koronanäytteenottoon, joka toimii normaalisti.
- Niillä yksiköillä, joilla on käytössä Pika-Covid-tutkimus, pyynnöt tehdään normaalisti sähköisenä. Näyte ajetaan ja tulos soitetaan pyytävään yksikköön sen valmistuessa. Huom! Pika-Covid-näytteiden mukana tulee lähettää puhelinnumero, johon näytteen tulos soitetaan.
- My+ Verikeskus -järjestelmässä on osittainen käyttökatko klo 11–16, joka vaikuttaa pyyntö- ja vastausliikenteeseen. Pyynnöt ja vastaukset siirtyvät katkon päätyttyä.
- Katkon aikana valmistuneet veriryhmä- ja sopivuusnäytevastaukset näkyvät vain My+ Verikeskuksessa. Veritilaukset, lähetyspyynnöt ja verensiirtojen kirjaaminen My+ Verikeskuksessa toimivat normaalisti. Katkon aikana klo 11–16 osastoilla My+ Verikeskuksesta tehtävistä sopivuusnäytepyynnöistä pitää soittaa: TAYS kantasairaala p. 03 311 7551 (Verikeskus).
Mahdollisista muista katkon aikaisista laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista pyydetään olemaan yhteydessä puhelimitse käyttökatkon aikaiseen tiedottajaan: p. 03 3117 6809 (su 31.10). Kiireellisissä asioissa yhteys Tampereen keskuslaboratorioon, p. 03 3117 6536.
Käyttökatkon jälkeen yhteydenotot normaalisti oman sovellustuen tai potilastietojärjestelmän pääkäyttäjän kautta Fimlabin tietohallintoon.
Pahoittelemme katkosta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa!