Teemme huoltotöitä palvelinympäristössämme, minkä seurauksena Fimlabin järjestelmissä on käyttökatkoja torstaina 12.9.2024 klo 20–23. Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.
TAYS sairaaloiden, Sydänsairaalan ja Coxan osalta käyttökatkot vaikuttavat seuraavasti:
Katkon aikana Uranus/Ariel – WebFimlab työpöytäintegraatio ei toimi. Uranuksen hoitotaulukko toimii katkon aikana.
Veritilaukset täytyy tehdä katkon aikana paperilla. Sopivuusnäytepyynnöistä tulee soittaa kuten muistakin näytteistä. Käytettävät lähetteet löytyvät Pirhan lomakerekisteristä (Pirhan intra – Lomakerekisteri – Lomakerekisteri M-Ö, kohdasta Verensiirto- ja veritilaus) sekä Fimlabin sivuilta (fimlab.fi) kohdasta Ammattilaisten ohjekirja – Pirkanmaa – Lähetteet ja lomakkeet – Veritilaus ja verensiirto.
- Avaa tästä: Verensiirto- ja veritilaus
Laboratoriotutkimuksia ei voi tilata katkon aikana WebFimlabista, hoitoyksiköt tekevät pyynnöt paperilähetteille ja soittavat noudettavista näytteistä. Käytettävät lähetteet löytyvät Pirhan lomakerekisteristä (Pirhan intra – Lomakerekisteri – Lomakerekisteri M-Ö, kohdasta Päivystyslähete ja -vastaus) sekä Fimlabin sivuilta (fimlab.fi) kohdasta Ammattilaisten ohjekirja – Pirkanmaa – Lähetteet ja lomakkeet – Päivystys Lähete Vastaus.
- Avaa tästä: Päivystyslähete ja -vastaus
Vierilaitteiden (ABL Tays TEHO ja Tays Sydänsairaala, i-STAT) tulokset siirtyvät katkon jälkeen WebFimlabiin.
Cobas Liat:
Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) tai Kanta-arkistoitumisen takia, tulee häiriön jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksiköihin.
Mahdollisista katkon jälkeisistä laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista pyydetään olemaan normaaliprosessin mukaisesti yhteydessä käyttötukeen.