Laboratoriemeddelande 143/2024 • Pohjanmaa/Österbotten
Fimlab börjar använda ljudfyrar för synskadade. En ljudfyr vägleder i Fimlabs entré synskadade som kommer till provtagning.
En ljudfyr för synskadade finns hos dessa av Fimlabs verksamhetsställen:
Österbotten
- Vasaesplanadens provtagningscentral, Vasaesplanaden 19, 65100 Vasa
Birkaland
- Laboratoriet i Ackas, Torkontie 2 (Akaan Hyvinvointikeskus), 37800 Ackas
- Laboratoriet i Hervanta, Insinöörinkatu 38, 33720 Tammerfors
- Laboratoriet i Kuninkaankulma, Kuninkaankatu 14–16, 33210 Tammerfors
- Laboratoriet i Linnainmaa, Mäentakusenkatu 1 (i Citymarket), 33580 Tammerfors
- Laboratoriet i Tesoma, Tesomankatu 4 B (Köpcentret Westeri,1:a våningen), 33310 Tammerfors
- Laboratoriet i Valkeakoski, Valkeakosken terveyskeskussairaala (ingång via T-dörren), Ulvajankatu 20, 37600 Valkeakoski
Mellersta Finland
- Provtagningscentralen i Jyväskylä, Telefoonikuja 5 (gatuplan), 40100 Jyväskylä
Egentliga Tavastland
- Laboratoriet vid Tavastehus huvudhälsocentral, Viipurintie 1–3, 13100 Tavastehus
- Laboratoriet i Turenki, Tapailanpiha 11, B-huset, 14200 Turenki
Päijänne-Tavastland
- Provtagningscentralen på Aleksanterinkatu, Aleksanterinkatu 24 a, 15140 Lahtis
Hur fungerar en ljudfyr?
En ljudfyr ger anvisningar i ljudform för synskadade som kommer till laboratoriet. En ljudfyr fungerar viakundens telefonapp. Appen aktiverar en ljudfyr i laboratoriets entré när en synskadad kommer till laboratoriet. Meddelandet i ljudfyren vägleder kunden att vänta på personlig assistans.
Samtidigt startar ljudfyren en ljudsignal i bakgrundsrummet i laboratoriet. Så här får laboratoriets personal veta att en synskadad kommit till entrén och behöver personlig assistans.
Övrig tillgänglig service för synskadade hos Fimlabs provtagning
Alla våra verksamhetsställen har i nuläget inte ljudfyrar. En synskadad behöver dock inte anmäla sig vid anmälningsautomaten på någon av våra verksamhetsställen om hen har bokat tid för provtagning på det aktuella verksamhetsstället. Skötaren kallar då kunden med namn från väntrummet.
Dessutom betjänas synskadade i provtagningsärenden alltid av Fimlabs kundservice i Österbotten på numret 06 213 1626 , vardagar mån-fre kl. 7–15 (kundservice i andra Fimlab regioner på numret 03 3117 4445, vardagar mån–fre kl. 8–16).
En synskadad kan ringa Fimlabs kundservice och boka en tid eller meddela när hen är på väg till provtagningen utan att boka en tid. Kundservicen kontaktar därefter verksamhetsstället och ordnar en person som tar emot den synskadade.
Fimlab fortsätter med planeringen av tillgänglighet och tillgång i samarbete med välfärdsområdena.
Mer information:
Anna-Maija Haapala, regiondirektör