Koronapandemia on haastanut Fimlab Laboratorioiden asiakaspalvelua kehittymään ennennäkemättömällä vauhdilla ja volyymilla. Samaan aikaan tavanomainen palvelutuotanto ja toiminnan kehittämistyö ovat pyörineet katkeamatta.
Korona ja siitä seuranneet tarpeet palvelutuotannon mukauttamiselle ovat olleet kuluvana vuonna asiakaspalvelun leimallisimpia prioriteetteja Fimlabissa. Koronanäytteenotto käynnistettiin laboratorion toimintana vauhdilla heti maaliskuussa. Toisen aallon alkaessa kesän lopulla Fimlabissa kehitettiin drive in -konsepti helpottamaan näytteenoton massatestaukselle aiheuttamaa pullonkaulaa. Toiminta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen drive-in-näytteenottopisteessä käynnistyi elokuun lopussa. Suurtehotoiminnan näytteenottokapasiteetti on jopa yli 1000 näytettä päivässä.
– Koronasta huolimatta myös tavanomainen palvelutuotantomme on pyörinyt katkeamatta. Olemme palvelleet asiakkaitamme vuoden jokaisena päivänä ja samalla työskennelleet ahkerasti toimintamme jatkuvan kehittymisen eteen, sanoo asiakaspalvelujohtaja Anu Mustila.
Laajentuvaa ja kehittyvää palvelua
Vaasa liittyi alkukeväästä osaksi Fimlabia. Nyt Fimlab palvelee jo yli sadassa toimipisteessä viiden sairaanhoitopiirin alueella Suomessa: Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla. Palvelualueella asuu 1,3 miljoonaa suomalaista.
Vuoden aikana Fimlabin toimipisteitä on uudistettu muun muassa Tampereen Hervannassa, Valkeakoskella, Hattulassa, Joutsassa ja Hankasalmella sekä Jyväskylässä, jonne on kohonnut kokonaan uusi, alkuvuonna 2021 asiakkaille aukeava Sairaala Nova. Novan myötä Keski-Suomeen saadaan jo toinen Nopsa-pikapalvelupiste.
– Nopsa on ollut menestystarina, josta pitävät niin asiakkaat kuin Fimlabin työntekijätkin. Uusia Nopsa-pisteitä on avattu tasaiseen tahtiin, ja tällä hetkellä Nopsassa voi asioida jo kuudessa eri toimipisteessä ympäri Suomea. Esimerkiksi Kuninkaankulmassa Tampereella jo kolmasosa kaikista näytteenotoista hoituu Nopsa-pikapalvelussa, Mustila kertoo.
Entistä laajempaan käyttöön Nopsa-pikapalvelu saadaan ensi vuonna, kun Fimlabin uudet näytteenottokeskukset avautuvat sekä Lahdessa että Vaasassa. Rakenteilla olevat uudet näytteenottokeskukset noudattelevat Fimlabin modernia palvelukonseptia, jossa tilojen toimivuuteen ja viihtyvyyteen kiinnitetään erityistä huomiota.
Modernin asiakaspalvelun laboratorio
Uusi ajanvarausohjelma on otettu käyttöön koko Fimlabissa lukuun ottamatta Pohjanmaata, jonka vuoro on ensi keväänä. Ajanvarausohjelman uudistusta seuraava vaihe on itseilmoittautumisautomaattien käyttöönotto kaikissa Fimlabin näytteenottolaboratorioissa.
– Vuoden 2020 asennusurakka päättyy Päijät-Hämeeseen ja jatkuu ensi vuonna Vaasassa heti, kun uusi ajanvarausjärjestelmä saadaan alueella käyttöön, toteaa Mustila.
Ajanvarausjärjestelmän uudistaminen ja itseilmoittautumisautomaattien käyttöönotto ovat olleet ensimmäisiä askelia kohti laajempaa asiakaspalvelun kehitysprojektia. Uudistusten myötä muun muassa asiakkaiden yksityisyyden suoja paranee ja laboratoriotoiminta sujuvoituu entisestään.