Miltä kuulostaisi näytteenotossa pikaisesti piipahtaminen juuri silloin, kun sinulle sopii? Ei jonoja, ei ilmoittautumista. Onnistuu!
Fimlabissa tunnistettiin tarve kokonaan uudenlaiselle, nopealle näytteenotossa käväisylle. Ideoinnin pohjalta syntyi uusi helpon ja nopean näytteenoton konsepti Nopsa.
Nopsa-pisteellä näytteenottoon tuleva asiakas asioi ketterästi jonottamatta ja aikaa varaamatta. Toiminnan helppous perustuu puoliavoimeen palveluun, jossa näytteenotto tapahtuu avoimessa vastaanottotilassa sijaitsevissa Nopsa-pisteissä. Näytteet otetaan kevytrakenteisten seinäkkeiden suojissa ja henkilöllisyys varmistetaan äänettömästi Kela-korttia näyttämällä.
– Nopsa-palvelun pilottiversio on ollut käytössä Fimlabin Tullinkulman laboratoriossa. Saamamme palaute on ollut yksinomaan positiivista, kertoo Fimlabin palvelujohtaja Anu Mustila.
Asiakaslähtöistä palvelua
Vaikka asiakkaan ei tarvitse ennalta varata aikaa näytteenottoon, on lähete kuitenkin oltava valmiina. Tämän jälkeen riittää, että asiakas saapuu Nopsa-palvelupisteelle itselleen sopivana aikana. Kun Nopsa-pisteessä palaa vihreä valo, on palvelupiste vapaa. Tällöin asiakas menee palvelupisteeseen ja valmistautuu: riisuu päällysvaateensa, istuutuu näytteenottotuoliin, käärii hihansa ja ottaa Kela-kortin esille. Laboratoriohoitajat palvelevat asiakkaita sitä mukaa, kun nämä ovat valmistautuneet. Näytteenoton jälkeen asiakas poistuu omassa tahdissaan ja vapauttaa palvelupisteen seuraavalle.
– Nopsa-pisteessä asiointi on aina vapaaehtoista. Valittavana on yhä edelleen myös perinteisempi tapa, jossa asiointi tapahtuu erillisessä huoneessa ajan varaamalla tai vuoronumerolla jonottamalla, Mustila toteaa.
Nopsa-palvelupisteet on tarkoitettu vain verinäytteiden ottoon. Esimerkiksi sydänfilmit, nieluviljelyt ja kotoa tuotavat näytteet hoidetaan edelleen perinteisen näytteenoton puolella.
Virallisesti uusi Nopsa-konsepti otettiin käyttöön uudessa toimipisteessämme, Fimlab Kuninkaankulmassa Tampereella 21.1.2019.