COVID-19 koronavirus

Sulje
Fimlab
Hae
Nopsa-palvelupisteet
Näytä Nopsa-palvelupisteet
Generic filters
  • Tiede ja kehitys
  • Medialle
  • Yritys
  • UKK
  • Anna palautetta
FI
EN SV
FI
EN SV
A A
Asiakasneuvonta

Asiakasneuvonta
(Arkisin klo 8-16)

03 3117 4445

Huom. ei ajanvarausta tästä numerosta


Pohjanmaan alueen asiakasneuvonta
(Arkisin 7-15)

06 213 1626


Hedelmöityshoitolaboratorio
(Sperma-analyysin ajanvaraus ja asiakasneuvonta)

010 808 525 


Ammattilaisille
(Arkisin klo 7-16)

03 311 77800


Kaikki yhteystiedot
  • Palvelut
    • Palvelut kuluttajille
    • Palvelut ammattilaisille
  • Ajankohtaista
  • Toimipisteet & aukioloajat
  • Meille töihin
  • Ota yhteyttä
Hae
Hae
Nopsa-palvelupisteet
Näytä Nopsa-palvelupisteet
Generic filters
Valikko
  • Palvelut
    • Palvelut kuluttajille
    • Palvelut ammattilaisille
  • Ajankohtaista
  • Toimipisteet & aukioloajat
  • Meille töihin
  • Ota yhteyttä
  • Tiede ja kehitys
  • Medialle
  • Yritys
    • Hallitus ja johto
    • Palvelutoiminta
      • Tuotekehitys
      • Tiedetoiminta
        • Vierianalytiikka
        • Laatu
      • Laboratoriotoiminta
      • Tietosuoja Fimlabissa
  • UKK
  • Anna palautetta
Sulje×

Varaa aika netissä

Pirkanmaa Kanta-Häme Keski-Suomi Päijät-Häme Pohjanmaa / Österbotten Muuta tai peruuta varaus
i

Suosittelemme vahvasti oman maskin tai suu-nenäsuojuksen käyttöä laboratoriossa asioidessa.

Huom. Ethän asioi laboratoriossa, jos sinulla on hengitystieinfektion oireita.

Varaa aika puhelimitse

Kanta-Häme, Keski-Suomi, Pirkanmaa ja Päijät-Häme
(Arkisin klo 7-18)

Soita 010 808 515


Pohjanmaa / Österbotten
(Arkisin klo 7-15)

Soita 06 213 1626


Hedelmöityshoitolaboratorio
(Ma-to klo 8-16 ja pe klo 8-14)

Soita 010 808 525 


Asiakas maksaa puhelusta teleoperaattorille seuraavilla periaatteilla:

  • suomalaisesta lankaliittymästä soitettaessa peritään paikallisverkkomaksu (pvm)
  • suomalaisen puhelinyhtiön matkapuhelinliittymästä Suomessa soitettaessa peritään matkapuhelinmaksu (mpm)
  • ulkomailta soitettaessa hinnan määrittelee paikallinen operaattori

Puhelujen tarkka hinta määräytyy asiakkaan puhelinyhtiön kanssa tekemän liittymäsopimuksen perusteella.

Näin valmistaudut toimenpiteeseen:

Lue ohjeet

Nopsa nopeuttaa näytteenottoon pääsyä

Tulosta

28.8.2019 • Tiedote päivitetty: 19.9.2019

Fimlabissa tunnistettiin tarve kokonaan uudenlaiselle, nopealle näytteenotossa käynnille. Ideoinnin pohjalta syntyi ketterä palveluprosessi Nopsa, jonka avulla laboratorioiden jonojen purkaminen käy nopeammin.

Alkuvuodesta 2019 Tampereella Fimlab Kuninkaankulman laboratoriossa käyttöönotettu nopean näytteenoton Nopsa-konsepti on kerännyt kiitosta – niin asiakkailta kuin henkilökunnaltakin. 

– Nopsa sujuvoittaa palvelua ja prosessia. Toisin sanoen asiakas pääsee nopeammin hänelle määrättyihin laboratoriokokeisiin. Erityinen apu tästä on ruuhkaisissa, isoissa toimipisteissämme, joissa on usein vilkasta, kertoo näytteenoton kehityspäällikkö Nina Isomäki. 

Nopsa-pisteellä näytteenottoon tuleva asiakas asioi ketterästi jonottamatta ja aikaa varaamatta. Toiminnan helppous perustuu puoliavoimeen palveluun, jossa näytteenotto tapahtuu avoimessa vastaanottotilassa sijaitsevissa Nopsa-pisteissä. Näytteet otetaan kevytrakenteisten seinäkkeiden suojissa ja henkilöllisyys varmistetaan äänettömästi Kela-korttia näyttämällä. 

Kiireetön asiointikokemus lyhyellä jonotusajalla 

Kun Nopsa-palvelu vuoden alussa lanseerattiin Kuninkaankulmassa käyttöön, ajateltiin, etteivät ikääntyneet ihmiset kuuluisi kohderyhmään. Toisin kuitenkin kävi. 

– Paljon verikokeissa käyvät vanhukset ovat ottaneet rohkeasti ja ennen kaikkea ilolla uudenlaisen palvelun vastaan. Useasti laboratoriossa asioiville Nopsa on osoittautunut mieluisaksi tavaksi säästää aikaa turhalta jonottamiselta, iloitsee Isomäki. 

Vaikka asiakkaan ei tarvitse ennalta varata aikaa näytteenottoon, on lähete kuitenkin oltava valmiina. Tämän jälkeen riittää, että asiakas saapuu Nopsa-palvelupisteelle itselleen sopivana aikana. Kun Nopsa-pisteessä palaa vihreä valo, on palvelupiste vapaa. Tällöin asiakas menee palvelupisteeseen ja valmistautuu: riisuu päällysvaatteensa, istuutuu näytteenottotuoliin, käärii hihansa ja ottaa Kela-kortin esille. 

Laboratoriohoitajat palvelevat asiakkaita sitä mukaa, kun nämä ovat valmistautuneet. Näytteenoton jälkeen asiakas poistuu omassa tahdissaan ja vapauttaa palvelupisteen seuraavalle. Nopsa-palvelupisteellä asioiminen perustuu aina asiakkaan omaan valintaan. 

– Fimlab Kuninkaankulmassa asioi päivittäin noin 500 asiakasta, ja heistä noin 200 käyttää Nopsaa. Nopsan avulla jonojen purkaminen käy ketterämmin kuin perinteisellä vuoronumerolla vuoroaan odottavien palveleminen, sillä näytteenottaja on läsnä palvelutilanteessa vain näytteenoton ajan. Asiakas saa kiireettä valmistautua näytteenottoon ja tämän jälkeen poistua omassa tahdissaan. Nopsassa näytteenottoon pääsee siis nopeasti, mutta asioinnissa ei silti ole kiireen tuntua, Isomäki luonnehtii. 

Nopsa-konsepti tulossa laajemmin käyttöön 

Hyvän vastaanoton saanut nopean näytteenoton konsepti halutaan ottaa käyttöön laajemminkin. 

– Toimipisteissä, joissa kävijöitä ja näytteenottajia on paljon, Nopsa vähentää ruuhkaisuutta. Uusia Nopsa-palvelupisteitä on suunnitteilla uusien ja isojen toimipisteiden yhteyteen, muun muassa Jyväskylään ja Hämeenlinnaan, Isomäki toteaa. 

Nopsa-palvelupisteet on tarkoitettu vain verinäytteiden ottoon. Esimerkiksi sydänfilmit, nieluviljelyt ja kotoa tuotavat näytteet hoidetaan edelleen perinteisen näytteenoton puolella. 

Anna palautetta

FIMLAB LABORATORIOT OY

Olemme Suomen suurin laboratorioalan yritys ja tuotamme terveydenhuollon laboratoriopalveluja Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa , Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla yli 100 toimipisteessä noin 1100 ammattilaisen voimin.

Asiakkaitamme ovat mm. sairaalat, terveyskeskukset, työterveyshuolto, yksityiset lääkäriasemat ja yksityislääkärien potilaat.

Fimlab Laboratoriot Oy on FINAS -akkreditointipalvelun akkreditoima testauslaboratorio (akkreditointitunnus T043), akkreditointivaatimus SFS-EN ISO/IEC 15189 :2013.

Tietosuoja Fimlabissa

YHTEYSTIEDOT

Y-Tunnus: 2392519-6

Asiakaspalvelu
puh. 03 3117 4445

Hallinto
PL66, 33013 FIMLAB

Arvo Ylpön katu 4, 33520 TAMPERE

Sähköposti
etunimi.sukunimi@fimlab.fi

LASKUTUSOSOITE

Verkkolaskut
OVT 003723925196, Basware Oyj (operaattorin tunnus BAWCFI22)