Fimlabissa tunnistettiin tarve kokonaan uudenlaiselle, nopealle näytteenotossa käynnille. Ideoinnin pohjalta syntyi ketterä palveluprosessi Nopsa, jonka avulla laboratorioiden jonojen purkaminen käy nopeammin.
Alkuvuodesta 2019 Tampereella Fimlab Kuninkaankulman laboratoriossa käyttöönotettu nopean näytteenoton Nopsa-konsepti on kerännyt kiitosta – niin asiakkailta kuin henkilökunnaltakin.
– Nopsa sujuvoittaa palvelua ja prosessia. Toisin sanoen asiakas pääsee nopeammin hänelle määrättyihin laboratoriokokeisiin. Erityinen apu tästä on ruuhkaisissa, isoissa toimipisteissämme, joissa on usein vilkasta, kertoo näytteenoton kehityspäällikkö Nina Isomäki.
Nopsa-pisteellä näytteenottoon tuleva asiakas asioi ketterästi jonottamatta ja aikaa varaamatta. Toiminnan helppous perustuu puoliavoimeen palveluun, jossa näytteenotto tapahtuu avoimessa vastaanottotilassa sijaitsevissa Nopsa-pisteissä. Näytteet otetaan kevytrakenteisten seinäkkeiden suojissa ja henkilöllisyys varmistetaan äänettömästi Kela-korttia näyttämällä.
Kiireetön asiointikokemus lyhyellä jonotusajalla
Kun Nopsa-palvelu vuoden alussa lanseerattiin Kuninkaankulmassa käyttöön, ajateltiin, etteivät ikääntyneet ihmiset kuuluisi kohderyhmään. Toisin kuitenkin kävi.
– Paljon verikokeissa käyvät vanhukset ovat ottaneet rohkeasti ja ennen kaikkea ilolla uudenlaisen palvelun vastaan. Useasti laboratoriossa asioiville Nopsa on osoittautunut mieluisaksi tavaksi säästää aikaa turhalta jonottamiselta, iloitsee Isomäki.
Vaikka asiakkaan ei tarvitse ennalta varata aikaa näytteenottoon, on lähete kuitenkin oltava valmiina. Tämän jälkeen riittää, että asiakas saapuu Nopsa-palvelupisteelle itselleen sopivana aikana. Kun Nopsa-pisteessä palaa vihreä valo, on palvelupiste vapaa. Tällöin asiakas menee palvelupisteeseen ja valmistautuu: riisuu päällysvaatteensa, istuutuu näytteenottotuoliin, käärii hihansa ja ottaa Kela-kortin esille.
Laboratoriohoitajat palvelevat asiakkaita sitä mukaa, kun nämä ovat valmistautuneet. Näytteenoton jälkeen asiakas poistuu omassa tahdissaan ja vapauttaa palvelupisteen seuraavalle. Nopsa-palvelupisteellä asioiminen perustuu aina asiakkaan omaan valintaan.
– Fimlab Kuninkaankulmassa asioi päivittäin noin 500 asiakasta, ja heistä noin 200 käyttää Nopsaa. Nopsan avulla jonojen purkaminen käy ketterämmin kuin perinteisellä vuoronumerolla vuoroaan odottavien palveleminen, sillä näytteenottaja on läsnä palvelutilanteessa vain näytteenoton ajan. Asiakas saa kiireettä valmistautua näytteenottoon ja tämän jälkeen poistua omassa tahdissaan. Nopsassa näytteenottoon pääsee siis nopeasti, mutta asioinnissa ei silti ole kiireen tuntua, Isomäki luonnehtii.
Nopsa-konsepti tulossa laajemmin käyttöön
Hyvän vastaanoton saanut nopean näytteenoton konsepti halutaan ottaa käyttöön laajemminkin.
– Toimipisteissä, joissa kävijöitä ja näytteenottajia on paljon, Nopsa vähentää ruuhkaisuutta. Uusia Nopsa-palvelupisteitä on suunnitteilla uusien ja isojen toimipisteiden yhteyteen, muun muassa Jyväskylään ja Hämeenlinnaan, Isomäki toteaa.
Nopsa-palvelupisteet on tarkoitettu vain verinäytteiden ottoon. Esimerkiksi sydänfilmit, nieluviljelyt ja kotoa tuotavat näytteet hoidetaan edelleen perinteisen näytteenoton puolella.