Yhä harvempi laboratoriotutkimus vaatii näytteeseen saapuvalta henkilöltä erityistä valmistautumista. On kuitenkin joitain näytteitä, joiden luotettavuuden kannalta on oleellista noudattaa annettuja ohjeita. Laboratoriolähetteitä tekevillä ammattilaisilla onkin tärkeä rooli näytteenottoon tulevan ohjeistamisessa.
Kun asiakas saapuu Fimlabin laboratorioon näytteenottoon, hänellä tulisi olla tiedossa, millaista valmistautumista näyte vaatii. Riippuen siitä, mistä näytteestä on kysymys, potilas saattaa joutua olemaan juomatta tai syömättä tietyn ajanjakson. Edelleen käytössä on myös tiettyjä tutkimuksia, joihin pitää tulla tiettyyn aikaan ja joissa lääkitys tai fyysinen rasitus tulee huomioida.
Jotta asiakas tietäisi, mitä ennakkovalmisteluja näytteenottoon tulo vaatii ja milloin näytteenottoon kannattaa ylipäätään mennä, hänen tulisi saada selkeät ohjeet jo laboratoriolähetteitä tekevältä ammattilaiselta.
– Asiakkaat saavat usein todella paljon informaatiota vastaanotolla ollessaan, joten on luonnollista, että jotain voi unohtua. Toivommekin, että laboratoriolähetteitä tekevät ammattilaiset hyödyntäisivät Fimlabin laatimia materiaaleja ja antaisivat ohjeet asiakkaille kirjallisena, sanoo Fimlabin näytteenoton kehittämispäällikkö Nina Isomäki.
”Vaikka möhlin varaukseni kanssa, perään soittaessani sain puhua herttaisen ja miellyttävän naisäänen kanssa. Hänellä ei ollut kiire, vaan asiakaspalvelija jaksoi kuunnella asiani.”
Suurin osa potilaista saa selkeät ohjeet ja näytteenotto sujuu varsin mallikkaasti, mutta joskus kömmähdyksiä sattuu ja esimerkiksi lähete saattaa puuttua kokonaan.
– Teemme osaltamme kaikkemme, että asiakas pääsee näytteenottoon, vaikka kadonneiden lähetteiden metsästys ja väärin valmistautuneet henkilöt hidastavat asiakaspalvelun prosesseja, Fimlabin Pirhan aluejohtaja Anna-Maija Haapala vakuuttaa.
Virheelliset ohjeistukset melko harvinaisia
Puutteellinen asiakkaan ohjeistaminen voi pahimmillaan johtaa tilanteisiin, joissa näytettä ei voida ottaa ollenkaan. Joskus potilas taas tulee näytteenottoon väärään aikaan: esimerkiksi puolen vuoden päähän ajoitettua kontrollikäyntiä ei kannattaisi tehdä liian aikaisin.
”Lääkäri oli unohtanut laittaa lähetteen, mutta näytteenotto onnistui yhden puhelinsoiton jälkeen ja minua palveltiin ystävällisesti.”
Yleisin ongelma näytteenotossa on puuttuva lähete. Se ei ole asiakkaan vika, ja useimmiten tilanne saadaan selvitettyä yhdellä puhelinsoitolla. Puuttuva lähete viestii kiireestä, josta terveydenhuollossa kärsitään. Lisäksi lähetteen puuttuminen voi johtua puhtaasti inhimillisestä virheestä tai järjestelmien häiriöistä.
Isomäki ja Haapala pohtivat, että olisi hienoa, jos järjestelmät muistuttaisivat vielä erikseen lähetteiden kirjoittamisesta. Fimlab pyrkii kehittämään palveluitaan jatkuvasti, ja terveydenhuollon ammattilaisten ohjaaminen ja kouluttaminen ovat tärkeä osa tätä kehitystä.
– Suhteessa näytteenottomääriin virheelliset ohjeistukset ovat melko harvinaisia, mutta meidän tulisi pyrkiä siihen, että suurin osa käynneistä sujuisi ongelmitta. Käymme poikkeamakirjauksia läpi säännöllisesti, jotta huomaisimme, jos jokin ongelma toistuu säännöllisesti ja vaatii erityistä huomiota, Haapala kertoo.
Moniin asiakkaiden kysymyksiin löytyy vastaus Fimlabin verkkosivuilla olevasta usein kysyttyjen kysymysten listasta. Asiakkaan kannattaakin kurkata lista läpi, mikäli jokin näytteenottoon liittyvä asia askarruttaa mieltä. Lisäksi tarjolla on puhelinneuvontaa niin kuluttaja-asiakkaille kuin ammattilaisillekin.
Tutustu Fimlabin Usein kysyttyä -osioon
Asiakkaiden puhelinneuvontapalvelu (ei tutkimustulostiedustelua tai ajanvarausta): Pirkanmaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi ja Päijät-Häme 03 3117 4445 (arkisin ma–pe klo 8–16), Pohjanmaa 06 213 1626 (arkisin ma–pe klo 7–15). Ammattilaisille suunnattu puhelinneuvontapalvelu 03 311 77800 (arkisin ma–pe klo 7–16).
*Tekstin lomassa olevat sitaatit ovat poimintoja Fimlabille tulleesta, vapaasta palautteesta.