COVID-19 koronavirus

SuljeSulje
Fimlab
Hae
Nopsa-palvelupisteet
Näytä Nopsa-palvelupisteet
Generic filters
  • Tiede ja kehitys
  • Medialle
  • Yritys
  • UKK
  • Anna palautetta
Globe FI
EN SV
Globle FI
EN SV
A A
Asiakasneuvonta Nuoli alaspäin

Asiakasneuvonta
(Arkisin klo 8-16)

03 3117 4445

Ei tutkimustulostiedustelua tai ajanvarausta.
Ajanvaraukseen »


Pohjanmaan alueen asiakasneuvonta
(Arkisin 7-15)

06 213 1626

Hedelmöityshoitolaboratorio
(Sperma-analyysin ajanvaraus ja asiakasneuvonta)

010 808 525 

Ammattilaisille
(Arkisin klo 7-16)

03 311 77800
Kaikki yhteystiedot
  • Palvelut
    • Palvelut kuluttajille
    • Palvelut ammattilaisille
  • Ajankohtaista
  • Toimipisteet & aukioloajat
  • Meille töihin
  • Ota yhteyttä
HakuHae
Hae
Nopsa-palvelupisteet
Näytä Nopsa-palvelupisteet
Generic filters
Valikko
  • Palvelut
    • Palvelut kuluttajille
    • Palvelut ammattilaisille
  • Ajankohtaista
  • Toimipisteet & aukioloajat
  • Meille töihin
  • Ota yhteyttä
  • Tiede ja kehitys
  • Medialle
  • Yritys
    • Hallitus ja johto
    • Palvelutoiminta
      • Laboratoriotoiminta
      • Laatu
      • Vastuullisuus
      • Tuotekehitys
      • Vierianalytiikka
      • Tiedetoiminta
    • Tietosuoja Fimlabissa
      • Evästeseloste
  • UKK
  • Anna palautetta
Sulje×

Varaa aika netissä

Pirkanmaa Kanta-Häme Keski-Suomi Päijät-Häme Pohjanmaa / Österbotten Muuta tai peruuta varaus
i

Ethän asioi laboratoriossa, jos sinulla on hengitystieinfektion oireita. Suosittelemme maskin käyttöä laboratoriossa asioidessasi. Saavuthan laboratorioon vasta juuri ennen sinulle varattua aikaa.

Varaa aika puhelimitse

Kanta-Häme, Keski-Suomi, Pirkanmaa ja Päijät-Häme
(Arkisin ma-pe klo 7-18)

Soita 010 808 515

Pohjanmaa / Österbotten
(Arkisin ma-pe klo 7-15) Soita 06 213 1626


Hedelmöityshoitolaboratorio
(Ma-pe klo 8-15.30) Soita 010 808 525 


Asiakas maksaa puhelusta teleoperaattorille seuraavilla periaatteilla:

  • suomalaisesta lankaliittymästä soitettaessa peritään paikallisverkkomaksu (pvm)
  • suomalaisen puhelinyhtiön matkapuhelinliittymästä Suomessa soitettaessa peritään matkapuhelinmaksu (mpm)
  • ulkomailta soitettaessa hinnan määrittelee paikallinen operaattori

Puhelujen tarkka hinta määräytyy asiakkaan puhelinyhtiön kanssa tekemän liittymäsopimuksen perusteella.

Näin valmistaudut toimenpiteeseen:

Lue ohjeet

Verikokeiden tulokset nopeasti tekstiviestillä

Tulosta

2.6.2021

Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä on jo pitkään ollut mahdollista saada verinäytteiden tulokset tekstiviestinä omaan puhelimeen. Nopeimmillaan asiakas voi saada esimerkiksi hemoglobiiniarvon tietoonsa jo näytteenottopäivänä, jos tulos on normaalien viitearvojen sisällä.

Fimlabin tekstiviestipalvelu sai alkunsa vuonna 2007 Tampereen kaupungin kanssa yhteistyössä toteutetussa pilotissa. Ajan myötä palvelun käyttö on laajentunut ja tutkimusnimikevalikoima kasvanut.

Koko laajuudessaan palvelu on tällä hetkellä käytössä Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla sekä normaalissa koronatutkimuksessa Päijät-Hämeen alueella, Vaasan keskussairaalassa ja Pietarsaaressa. Jatkossa suunnitelmissa on saada järjestelmä käyttöön myös muilla Fimlabin toimialueilla.

Asiakastyytyväisyys huipussaan

Kanta-Hämeen alueella käsitellään keskimäärin noin 650 perusverenkuvanäytettä päivässä. Analysaattorin suorittaman ajon jälkeen laboratoriohoitaja validoi kiinni jäävät näytteet, jotka ovat viitearvojen ulkopuolella.

– Jos näytteen Hb-arvo on huomattavasti alle turvallisten viiterajojen, otamme yhteyttä tietoja koordinoivaan päivystyspoliklinikkaan, josta soitetaan asiakkaalle mahdollisimman pian jo ennen tekstiviestin lähettämistä, kertoo hematologian vastuuhoitaja Jaana Vartiainen Hämeenlinnan keskuslaboratoriosta.

Tekstiviestipalvelu on saanut asiakkailta paljon positiivista palautetta. Palvelun toimivuus edellyttää, että asiakas ilmoittaa puhelinnumeronsa näytteenoton yhteydessä.

– Veritulosten nopeus ja helppous ovat asiakkaan arkea helpottavia asioita. Monet hoitavat terveyttään aktiivisesti ja haluavat itse verrata uutta tulosta edellisiin arvoihin ilman viivettä. Asiakkaan ei tarvitse vastausten saamiseksi ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin tai odottaa tiedon ilmestymistä Kanta-arkistoon, kuvailee hematologian vastuuhoitaja Satu Ala-Hannula Hämeenlinnan keskuslaboratoriosta.

Viestien määrä kasvanut korona-aikana

Tekstiviestivastaus lähtee asiakkaalle käytännössä saman tien tuloksen valmistuttua. Analysaattorin antama tulos tallentuu Fimlabin laboratoriojärjestelmään, josta se lähetetään yhdessä asiakkaan puhelinnumeron kanssa Mylab Oy:n ylläpitämään tekstiviestipalveluun. Mylab lähettää tiedot eteenpäin puhelinoperaattorille, jolta tulee kuittaus viestin toimituksesta. Lähetysvirheiden tapahtuessa järjestelmän varmistukset huolehtivat siitä, että lähetys toistetaan, kunnes viesti menee varmasti perille.

– Asiakkaalle lähetetyssä tekstiviestivastauksessa näkyy tehdyn tutkimuksen tulos ja lyhenne, joiden on mahduttava SMS-formaatin sallimaan 160 merkkiin. Vastaus pyritään tiivistämään yhteen viestiin, koska lähtevien viestien volyymi on erittäin suuri. Ennen koronaa tekstiviestejä lähetettiin kuukaudessa noin 100 000, nyt määrät ovat nousseet jopa yli 160 000:een, kuvailee tietohallintopäällikkö Kaisa Leponiemi.

Tulosten viemisestä Kanta-arkistoon huolehtii lähetteen tehnyt rekisterinpitäjä eli sairaanhoitopiiri, yksityinen lääkäriasema tai kunta. Näytteiden tulokset tallennetaan potilastietojärjestelmään, josta ne lähtevät eteenpäin Kanta-arkistoon.  Rekisterin pitäjästä riippuen tietojen siirron nopeudessa esiintyy vaihtelua. Tietojen tallennettua Kanta-arkistoon asiakas voi itse nähdä omat tuloksensa Omakanta-verkkosivustolta.

Liittyvät artikkelit

10.6.2022 • Uutiset

Tampere: Hatanpään laboratoriossa asennustöitä viikoilla 24 ja 25

Hatanpään laboratoriossa Tampereella asennetaan ilmalämpöpumppuja viikkojen 24 ja 25 aikana. Asennustyöt aloitetaan maanantaina 13.6. aamulla. Asennuksista aiheutuu kohtalaista meluhaittaa ja viivettä tavanomaiseen vuoronumeropalveluumme, sillä osa...

8.6.2022 • Ajankohtaista

Uutta: Fimlab-mobiilisovellus on julkaistu Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen asiakkaiden käyttöön

Fimlab-mobiilisovellus on nyt julkaistu Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen kuluttaja-asiakkaillemme. Fimlabin näytteenottotoimipisteiden asiakkaat Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä voivat nyt tarkastella yleisimpien laboratoriotutkimustensa tuloksia omasta...

3.6.2022 • Artikkelit

Fimlabin, Tredun ja TAMKin yhteistyö mahdollistaa tehokkaan näytteenottokoulutuksen

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Fimlabin yhteistyössä toteuttama näytteenottokoulutus antaa lähihoitajille monipuoliset eväät näytteenottajan tehtäviin. Kun Mari Vattula aikoinaan valmistui peruskoulusta, hän...

20.5.2022 • Ajankohtaista

Österbotten: Förändringar i verksamhetspunkternas öppethållningstider under sommaren 2022

Bottenhavets laboratorium (Kristinestad) öppet 4. – 31.7. må-fre kl 7.30 – 13 Lillkyro laboratorium stängt 20.6. – 14.8. Korsnäs laboratorium stängt 20.6. – 14.8. Korsholms byaprovtagningar (Solf, Helsingby, Kvevlax och Replot)...

Fimlab Tiedosta hyöty
Anna palautetta

FIMLAB LABORATORIOT OY

Olemme Suomen suurin laboratorioalan yritys ja tuotamme terveydenhuollon laboratoriopalveluja Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla yli 110 toimipisteessä noin 1 200 ammattilaisen voimin.

Asiakkaitamme ovat mm. sairaalat, terveyskeskukset, työterveyshuolto, yksityiset lääkäriasemat ja yksityislääkärien potilaat.

Fimlab Laboratoriot Oy on FINAS -akkreditointipalvelun akkreditoima testauslaboratorio (akkreditointitunnus T043), akkreditointivaatimus SFS-EN ISO/IEC 15189 :2013.

Tietosuoja Fimlabissa

YHTEYSTIEDOT

Y-Tunnus: 2392519-6

Asiakaspalvelu
puh. 03 3117 4445

Hallinto
PL66, 33013 FIMLAB

Arvo Ylpön katu 4, 33520 TAMPERE

Sähköposti
etunimi.sukunimi@fimlab.fi

LASKUTUSOSOITE

Verkkolaskut
Verkkolaskuosoite: 003723925196
Operaattoritunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText Oy

YouTube Instagram Facebook LinkedIn Twitter Tilaa uutiskirje
Avainlippu Yhteiskunnallinen yritys FINAS T043