Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä on jo pitkään ollut mahdollista saada verinäytteiden tulokset tekstiviestinä omaan puhelimeen. Nopeimmillaan asiakas voi saada esimerkiksi hemoglobiiniarvon tietoonsa jo näytteenottopäivänä, jos tulos on normaalien viitearvojen sisällä.
Fimlabin tekstiviestipalvelu sai alkunsa vuonna 2007 Tampereen kaupungin kanssa yhteistyössä toteutetussa pilotissa. Ajan myötä palvelun käyttö on laajentunut ja tutkimusnimikevalikoima kasvanut.
Koko laajuudessaan palvelu on tällä hetkellä käytössä Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla sekä normaalissa koronatutkimuksessa Päijät-Hämeen alueella, Vaasan keskussairaalassa ja Pietarsaaressa. Jatkossa suunnitelmissa on saada järjestelmä käyttöön myös muilla Fimlabin toimialueilla.
Asiakastyytyväisyys huipussaan
Kanta-Hämeen alueella käsitellään keskimäärin noin 650 perusverenkuvanäytettä päivässä. Analysaattorin suorittaman ajon jälkeen laboratoriohoitaja validoi kiinni jäävät näytteet, jotka ovat viitearvojen ulkopuolella.
– Jos näytteen Hb-arvo on huomattavasti alle turvallisten viiterajojen, otamme yhteyttä tietoja koordinoivaan päivystyspoliklinikkaan, josta soitetaan asiakkaalle mahdollisimman pian jo ennen tekstiviestin lähettämistä, kertoo hematologian vastuuhoitaja Jaana Vartiainen Hämeenlinnan keskuslaboratoriosta.
Tekstiviestipalvelu on saanut asiakkailta paljon positiivista palautetta. Palvelun toimivuus edellyttää, että asiakas ilmoittaa puhelinnumeronsa näytteenoton yhteydessä.
– Veritulosten nopeus ja helppous ovat asiakkaan arkea helpottavia asioita. Monet hoitavat terveyttään aktiivisesti ja haluavat itse verrata uutta tulosta edellisiin arvoihin ilman viivettä. Asiakkaan ei tarvitse vastausten saamiseksi ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin tai odottaa tiedon ilmestymistä Kanta-arkistoon, kuvailee hematologian vastuuhoitaja Satu Ala-Hannula Hämeenlinnan keskuslaboratoriosta.
Viestien määrä kasvanut korona-aikana
Tekstiviestivastaus lähtee asiakkaalle käytännössä saman tien tuloksen valmistuttua. Analysaattorin antama tulos tallentuu Fimlabin laboratoriojärjestelmään, josta se lähetetään yhdessä asiakkaan puhelinnumeron kanssa Mylab Oy:n ylläpitämään tekstiviestipalveluun. Mylab lähettää tiedot eteenpäin puhelinoperaattorille, jolta tulee kuittaus viestin toimituksesta. Lähetysvirheiden tapahtuessa järjestelmän varmistukset huolehtivat siitä, että lähetys toistetaan, kunnes viesti menee varmasti perille.
– Asiakkaalle lähetetyssä tekstiviestivastauksessa näkyy tehdyn tutkimuksen tulos ja lyhenne, joiden on mahduttava SMS-formaatin sallimaan 160 merkkiin. Vastaus pyritään tiivistämään yhteen viestiin, koska lähtevien viestien volyymi on erittäin suuri. Ennen koronaa tekstiviestejä lähetettiin kuukaudessa noin 100 000, nyt määrät ovat nousseet jopa yli 160 000:een, kuvailee tietohallintopäällikkö Kaisa Leponiemi.
Tulosten viemisestä Kanta-arkistoon huolehtii lähetteen tehnyt rekisterinpitäjä eli sairaanhoitopiiri, yksityinen lääkäriasema tai kunta. Näytteiden tulokset tallennetaan potilastietojärjestelmään, josta ne lähtevät eteenpäin Kanta-arkistoon. Rekisterin pitäjästä riippuen tietojen siirron nopeudessa esiintyy vaihtelua. Tietojen tallennettua Kanta-arkistoon asiakas voi itse nähdä omat tuloksensa Omakanta-verkkosivustolta.