Uudenlainen arki on tuonut jouhevuutta työterveyshuollon palveluihin. Finlan hoitajilla on tukenaan Fimlabin osaaminen. Mikä tahansa apu järjestyy.
– Yhteistyö on luontevaa. Enää ei edes muista, miten asiat aiemmin menivätkään.
Näin tuumivat työterveyshoitaja Päivi Kainulainen ja sairaanhoitaja Terhi Helander ykskantaan Finla Työterveys Oy:n ja Fimlabin yhteistyöstä. Hoitajavetoisen työterveyshuollon ammattilaiset osaavat miettiä asiakkaalle työterveyden kannalta tarvittavia laboratoriokokeita. Osa vahvuutta on aina konsultoitavissa oleva työlääketieteeseen erikoistunut lääkäri.
– Hoitaja voi vastaanotolla määrätä laboratoriotutkimuksia rajoitetusti, ja aina tarvittaessa hän konsultoi työterveyslääkäriä. Hyvän hoidon alkuun pääsee nopeasti hoitajankin määräyksestä, Terhi Helander sanoo.
Asiakkaalle sujuva palvelu
– Saamme tarvittaessa puhelimitse nopeasti ohjeita. Välineiden ja tarvikkeiden tilaus sujuu mutkattomasti, he kuvailevat arkea sujuvoittavaa kumppanuutta Fimlabin kanssa.
Mäntässä Fimlabin laboratorio sijaitsee alle kilometrin päässä Finlan toimipisteestä. Hoitajat kehuvat toimipisteiden välistä täsmällistä lähettipalvelua. Potilaiden tulosten tarkastelu ja lähetteiden teko onnistuvat mukavasti yhteen toimivien potilastietojärjestelmien kautta.
Vaikka toiminnan muutokseen ollaankin Finlassa tyytyväisiä, ei perehdytykseen voi Kainulaisen ja Helanderin mielestä milloinkaan varata liialti aikaa. Asiakkaille muutokset näyttäytyvät jouhevana palveluna.
– Meillä on moni palvelu saman katon alla: sairaanhoitajan ja työterveyshoitajan palvelut, näytteenotto, työterveyslääkärin ja työfysioterapeutin vastaanotot. Lisäksi meillä on työpsykologin vastaanotto viikoittain. Asiakkaille tämä on turvallinen reitti hyvään hoitoon. Laboratoriokokeiden vastaukset tulevat nopeasti eikä vastaanottoaikoja tarvitse siirrellä vastausten odottamisen takia. Meillä on hyvä osaaja vierellä, Kainulainen sanoo.
Fimlabin palvelupäällikkö Marjatta Paavilainen on samaa mieltä.
– Yhteistyö on sujunut todella hyvin. Olemme Fimlabissa myös oppineet paljon ja kehittäneet prosesseja entistä asiakaslähtöisemmiksi, kiitos Finlan.