Identifiering av klienten
Klienten berättar själv sitt namn och sin personbeteckning. Identiteten kontrolleras från ett i kraft varande körkort, pass eller ett officiellt identitetskort med bild. Om klienten inte har med sig godkänd identifikation eller om klienten inte på annat tillförlitligt sätt kan identifieras (ledsagare eller, om åldern tillåter, vårdnadshavare som bekräftar identiteten, klient som från tidigare är bekant för vård-/boendeenheten) tas provet inte.
Minderåriga: klientens identitet kan inte bekräftas av den egna vårdnadshavaren om den minderåriga är 16 år eller äldre. Om den testade inte har något av ovan nämnda identitetsbevis med bild, fungerar en ledsagare från vård- eller boendeenheten eller enheten som begär provet som identifierare. En vårdnadshavare kan identifiera en under 16-årig om vård- eller boendeenheten eller enheten som begär provet inte kräver identifiering av sin representant.

Handledning av klienten för provtagning
Klienten informeras om att provet tas övervakat, det vill säga att skötaren är med under provtagningssituationen på toaletten. På detta sätt säkerställs provets ursprung. Klienten lämnar ytterkläder, väskor och andra saker utanför toaletten. Urinprovet tas helst från morgonurinen eller urin som varit i blåsan i minst fyra timmar. Om det är svårt att ge provet eller provmängden inte är tillräcklig, kan klienten i den mån det är möjligt ges högst ett glas vatten med en halv timmes mellanrum, och provtagningen kan göras på nytt senast inom en timme. Det finns ingen anledning att påskynda urinprovtagningen längre än så genom att dricka för att säkerställa att provet kan analyseras.

Provtagning och behandling

  • Klienten och provtagaren använder engångshandskar under hela provtagningen.
  • Provtagaren överlämnar provtagningskärlet till klienten i provtagningslokalen.
  • Provtagaren försäkrar sej om att provet kommer från blåsan. Om provtagaren inte kan försäkra sig om detta finns ingen anledning att ingripa i givandet av provet, utan man beslutar i efterhand huruvida provet undersöks.
  • Klienten lämnar tillbaka provkärlet omgående efter provtagningen.

För varje begärd undersökning tas att eget A-rör, bortsett från bekräftelser av ämnesgrupper som omfattas av U -Huum-O-screeningen, det vill säga U -AmfetCt, U -BendiCt, U -BupreCt, U -CannaCt, U -KokaCt, U -MetadCt och U -OpiaaCt samt därtill U -PregaCt, som görs från samma A-rör. B-röret är ett reservrör som är gemensamt för alla undersökningar. Proverna fördelas i A- och B-rör enligt de undersökningsspecifika anvisningarna om provmängder. Vid screening för flera ämnen ska provmängden vara minst 5 ml och vid bekräftelser minst 1 ml per rör. Otillräckliga prover fördelas med betoning på A-röret (cirka 2/3 av provet) och resten i B-röret, med beaktande av den minska provmängden som undersökningen kräver.

På etiketten som skrivs för hand antecknas den testades namn och personbeteckning, provtagningsdatum och -tid samt den begärda undersökningen.

Försegling av provet
Förseglings etikett fästs över korken och delvis på provtagningsetiketten (med streckkod eller skriven för hand) så att den eventuella streckkoden inte täcks helt. Medan man håller i kanterna riktas etikettens A- och B-bokstäver till mitten av korken, varefter etiketten trycks fast längs röret. Om förseglingsetiketten skadas vid fästandet ska den ersättas och provet ska överföras till ett nytt rör.

Remissen i pappersform för narkotikaundersökningar fylls i vid enheter som använder handskrivna eller utskrivna personuppgiftsetiketter oberoende av om en elektronisk begäran gjorts i systemet eller inte. Provet och remissen i pappersform skickas till Fimlabs verksamhetsställe.

Förvaring av provet
A- och B-rör förvaras i kylskåp (+4°C) och skickas till laboratoriet vid rumstemperatur inom 4 dygn från provtagningen. Efter analysen kan proverna förvaras nedfrysta (-20°C) i minst 6 veckor.