Tiistaina 17. syyskuuta vietetään Maailman terveysjärjestö WHO:n julistamaa potilasturvallisuuspäivää, jonka teemana tänä vuonna on ”lisää potilasturvallisuutta diagnostiikkaa parantamalla”. Suomessa päivää vietetään nimellä asiakas- ja potilasturvallisuuspäivä.
Laboratoriodiagnostiikka on keskeisesti mukana jopa kahdessa kolmasosassa potilasta koskettavista hoitopäätöksistä. Tämän vuoksi käynti laboratoriossa on usein kriittisen tärkeä, jotta potilas saa oikean diagnoosin ja turvallista hoitoa.
Lähetteen laboratorioon tekee potilaan oma hoitoyksikkö: lääkäri tai hoitaja. Hoitoyksikkö myös ohjeistaa potilasta valmistautumaan laboratoriokäynnille, muun muassa siihen, edellyttävätkö laboratoriokokeet paastoa tai muita erityisjärjestelyitä. On tärkeää, että potilas saa käynnilleen oikeat ohjeet.
Fimlabin näytteenottopisteessä olemme huolehtineet ympäristön turvallisuudesta: tilamme ovat esteettömät, ja varmistamme aina asiakkaittemme anonymiteetin ja tietoturvan. On hyvin tärkeää, että näytteen ottava hoitaja varmistaa potilaan henkilötunnuksen tältä itseltään, jotta näyte kirjataan oikealle henkilölle.
Fimlab on FINAS-akkreditointipalvelun pätevöittämä laboratorio, mikä takaa sen, että laboratoriotyömme on kansainvälistä huipputasoa. Älykäs laboratoriomme nopeuttaa diagnoosien tekoa ja minimoi virheet.
Laboratoriokokeiden vastaukset potilas saa aina ensisijaisesti lähetteen tehneeltä lääkäriltä tai hoitajalta, hoitoyksikkö myös vastaa tulosten tulkinnasta ja oikean diagnoosin tekemisestä. Fimlab tekee jatkuvaa yhteistyötä hoitoyksiköiden kanssa, jotta voimme huolehtia potilas- ja henkilöasiakkaittemme turvallisuudesta kaikissa laboratoriotutkimusten vaiheissa.
Lue vinkkejä laboratoriokäyntiin ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin
/
Tisdagen den 17 september firas patientsäkerhetsdagen utlyst av Världshälsoorganisationen. I år är temat ”Bättre diagnoser för bättre patientsäkerhet”. I Finland firas dagen under namnet klient- och patientsäkerhetsdagen.
Laboratoriediagnostiken är centralt involverad i upp till två tredjedelar av vårdbesluten för patienter. Därför är laboratoriebesöken ofta kritiskt viktiga för att patienten ska få den rätta diagnosen och en trygg vård.
Patientens egen vårdenhet: läkaren eller sjukskötaren, ger remissen till laboratoriet. Vårdenheten ger också patienten anvisningar om hur hen bör förbereda sig för laboratoriebesöket, till exempel om laboratorieproverna kräver fasta eller andra specialarrangemang. Det är viktigt att patienten får korrekta anvisningar för sitt besök.
Vid Fimlabs provtagningsställen har vi tagit hand om säkerheten i omgivningen: våra lokaler är hinderfria och vi säkerställer alltid våra klienters anonymitet och datasäkerhet. Det är väldigt viktigt att sjukskötaren som tar ett prov kontrollerar patientens personnummer av patienten själv, så att provet registreras för rätt person.
Fimlab är ett laboratorium ackrediterat av ackrediteringstjänsten FINAS, vilket garanterar att vårt laboratoriearbete är på en internationell toppnivå. Vårt smarta laboratorium påskyndar diagnoserna och minimerar fel.
I första hand får patienten alltid resultaten från laboratorieproven av den remitterande läkaren eller sjukvårdaren. Vårdenheten ansvarar också för tolkningen av resultaten och ställandet av rätt diagnos. Fimlab samarbetar kontinuerligt med vårdenheterna så att vi kan ta hand om säkerheten för våra patienter och privatkunder i alla skeden av laboratorieundersökningarna.
Läs mer om tips för laboratoriebesök och svaren på vanliga frågor