Raportointi ohjaa toimintaa
Fimlabin kokoisessa organisaatiossa dataa kertyy valtavasti. Arvokasta tiedosta tulee, kun sen avulla voidaan helpottaa päätöksentekoa ja ohjata toimintaa. Fimlabin raportointitiimi johtaa tiedon koostamista ja analysointia yhdessä yli erikoisalarajojen.
Fimlabilla on käytössään yksi yhtenäinen tietovarasto, johon kertyy dataa esimerkiksi laboratoriojärjestelmistä. Fimlabin asiakkaisiin kuuluvat muun muassa sairaalat ja terveyskeskukset viiden eri sairaanhoitopiirin alueella, joten dataa kertyy valtavasti. Fimlabin raportointitiimi koostaa tietovaraston tiedosta systemaattisia raportteja asiakkaidensa ja oman tuotantonsa käyttöön.
Kerätty data paljastaa esimerkiksi tutkimusten ja näytteenottojen määrät, tavallisimmat tutkimukset sekä tutkimusnimikkeet, joissa on tapahtunut eniten muutoksia.
– Emme kuitenkaan kerää tietoa yksittäisistä ihmisistä, vaan tutkimuksista ja näytteenotoista kokonaisvaltaisemmin, Fimlabin data-analyytikko Tiina Jarvala selventää.
Tiedosta hyöty
Järjestelmistä kertyvä aineisto ei ole heti vertailukelpoista, vaan se yhteismitallistetaan, jotta tuloksia ja suoritemääriä voidaan vertailla. Yksi tärkeimmistä raportoinnin tehtävistä on ohjata asiakkaita hyödyntämään käytössä olevat resurssit parhaalla mahdollisella tavalla.
Kerätty data antaa Jarvalan mukaan loputtomasti mahdollisuuksia. Raportointitiimin tehtäväksi jää tunnistaa asiakkaan ja Fimlabin kannalta oleellisimmat asiat.
– Toivoisin, että voisimme tulevaisuudessa tehdä asiakkaillemme myös tulosseurantaa esimerkiksi terveyden edistämisen kehittämiseksi. Tulosseurannan tekeminen olisi periaatteessa jo toteutettavissa, mutta vielä se ei toteudu.
Oleellinen esiin
Runsaasta datan määrästä huolimatta on muistettava, että ilman asiantuntijoita ja analysointia tiedosta ei saada hyötyä irti. Raportointitiimin työn tukena ovat Fimlabin asiantuntijat, joiden avulla kaikki oleellinen tulee huomatuksi.
– Asiantuntijat ovat myös yksi raportointitiimin asiakasjoukoista. Teemme datasta raportteja, jotka ovat parhaimmillaan yksilöllisiä työkaluja, ja näin pyrimme saamaan tiedosta hyödyn, Jarvala kuvailee.
Fimlabin ammattilaisasiakkailta Jarvala toivoo aktiivisuutta ja rohkeutta kertoa tarpeistaan. Näin raportoinnista saadaan entistä suurempi hyöty.
– Olemme onnistuneet työssämme, kun raportointimme auttaa ohjaamaan asiakkaidemme käytännön työtä, Jarvala kiteyttää.
Uusi Fimlab Aleksanteri avautuu Lahden keskustassa tammikuussa
Fimlabin uusi näytteenottokeskus Fimlab Aleksanteri avaa ovensa Lahdessa Aleksanterinkadulla maanantaina 4. tammikuuta 2021. Tämän myötä Fimlabin toiminta Launeella sekä Ahtialassa päättyy ja Lahden kaupunginsairaalan toimipiste palvelee jatkossa vain päivystyksen asiakkaita.
Fimlab Aleksanterista on tulossa esteettömän kulun ja toimivan palvelun näytteenottokeskus. Uusi laboratorio sijaitsee katutasossa hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella.
– Saamme käyttöömme laboratoriotoimintaan suunnitellut, modernit tilat, joissa pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin. Fimlabin palvelukonseptin mukaisesti tilojen selkeyteen, viihtyvyyteen ja toimivuuteen on kiinnitetty paljon huomiota. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaille mahdollisimman hyvä palvelukokemus, kertoo Fimlabin Päijät-Hämeen aluejohtaja Sari Paukku-Sani.
Fimlabin toiminta päättyy Launeella joulukuun puolessa välissä ja kaupunginsairaalalla nykylaajuudessaan torstaina 31.12.2020. Harjun terveyden päivystystoimintaa kaupunginsairaalalla palveleva näytteenotto jatkuu ennallaan. Näytteenottotoiminta Ahtialan toimipisteessä päättyi Fimlabin osalta jo aiemmin keväällä. Sulkeutuvista toimipisteistä tuttu ja ystävällinen henkilökunta jatkaa uudessa Aleksanterinkadun näytteenottokeskuksessa.
Asiakaslähtöistä palvelua
Fimlab Aleksanterin myötä näytteenottoon pääsee entistä joustavammin, kun palveluaika laajenee. Laboratorio palvelee maanantaista torstaihin kello 7–18 ja perjantaisin kello 7–16. Toimipiste on kooltaan noin 450 neliötä. Asiakkaita palvellaan 11:ssä näytteenottohuoneessa ja viidellä Nopsa-pikapalvelupisteellä.
– Aleksanterinkadun toimipisteellä asiakkaita palvellaan sekä ajanvarauksella että vuoronumerolla ja lisäksi myös uusissa Nopsa-pikapalvelupisteissä, Paukku-Sani toteaa.
Voimassa olevalla lähetteellä Nopsa-pikapalvelupisteellä voi asioida sujuvasti ilman ajanvarausta. Tunnistautumista varten asiakkaalla on oltava mukanaan esimerkiksi Kela- tai ajokortti. Nopsa-palvelupisteet on tarkoitettu ainoastaan verinäytteiden ottoon. Ajanvaraus vaaditaan edelleen silloin, kun lähetteeseen kuuluu muitakin tutkimuksia kuin verinäyte tai jos on jättämässä kotona otettuja näytteitä.
Fimlab Aleksanterissa ajanvarausajalle ja vuoronumerojonoon ilmoittaudutaan itseilmoittautumisautomaatilla joko viivakoodillisella henkilökortilla, henkilötunnuksella tai ajanvarauksen yhteydessä saadulla varausavaimella. Nopsa-palvelua käyttävien asiakkaiden ei tarvitse ilmoittautua.
Fimlab Aleksanteri palvelee asiakkaita 4.1.2021 alkaen ma–to klo 7–18 ja pe klo 7–16 osoitteessa Aleksanterinkatu 24 A.
Fimlabin näytteenottoon ilmoittaudutaan jatkossa itseilmoittautumisautomaatilla
Fimlabin näytteenottolaboratorioissa ympäri Suomen otetaan käyttöön itseilmoittautumisautomaatit. Itseilmoittautumislaitteiden avulla Fimlab pystyy sujuvoittamaan näytteenottoprosessia ja samalla asiakkaan tietosuoja paranee.
Fimlabin uusilla itseilmoittautumislaitteilla ilmoittaudutaan jatkossa kaikkiin näytteenottopalveluihin eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin. Ilmoitusautomaatti tulostaa asiakkaalle kuitin, joka sisältää varauksen tiedot ja asiakkaan palvelunumeron. Asiakas kutsutaan palvelunumerolla sisään.
– Laboratorioon saapuessaan asiakas ilmoittautuu automaatilla, joka sijaitsee laboratorion aulassa. Hoitaja saa omalle tietokoneelleen tiedon asiakkaan saapumisesta. Tämän ansiosta turhia kutsuja ei tarvitse tehdä ja lisäksi asiakkaalle on mahdollista kertoa, jos vastaanotto viivästyy, näytteenoton kehittämispäällikkö Nina Isomäki kertoo.
Ensimmäiset itseilmoittautumislaitteet otettiin käyttöön Fimlabin Kanta-Hämeen näytteenottolaboratorioissa elokuun alussa. Seuravana vuorossa ovat Fimlabin näytteenottolaboratoriot Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla.
Automaatti palvelee kaikkia näytteenoton asiakkaita
Itseilmoittautumisautomaateilla ilmoittautuminen tapahtuu viivakoodillisella henkilökortilla (esim. Kela-kortti tai ajokortti) tai näppäilemällä henkilötunnus tai ajanvarausvahvistuksen mukana tullut varausavain automaatin kosketusnäytölle.
Jos asiakas on varannut ajan näytteenottoon, automaatin näytöllä näkyy varattu aika ja palvelunumero, jolla hoitaja kutsuu asiakkaan sisään näytteenottohuoneeseen. Tiedot tulostuvat myös kuitille. Tuloste sisältää palvelun lisäksi palvelunumeron, jolla asiakas kutsutaan sisään näytteenottoon. Isommissa toimipisteissämme palvelunumero näkyy lisäksi aulan sähköisillä näytöillä.
Itseilmoittautumislaitteiden avulla Fimlab pystyy sujuvoittamaan näytteenottoprosessia ja samalla asiakkaan tietosuoja paranee.
Automaatti ilmoittaa, mikäli asiakkaalla ei ole varattua aikaa ja tarjoaa mahdollisuutta ilmoittautua jonoon. Tämä toiminto vastaa nykyistä vuoronumeroautomaattia, jotka korvataan uusilla ilmoittautumislaitteilla.
– Kiireetöntä vuoronumeroasiointia tarjotaan ainoastaan osassa toimipisteitämme. Vuoronumeropalvelu palvelee kuitenkin poikkeuksetta päivystysasiakkaita ja heitä, jotka hakevat tarvikkeita kotinäytteenottoa varten tai palauttavat kotona otettuja näytteitä, kuvailee Isomäki.
Nopsa-pikapalveluun ei vaadita ilmoittautumista. Voit siis kävellä suoraan Nopsa-pisteelle, jos olet tulossa verikokeeseen ja sinulla on voimassa oleva lähete. Lue lisää Nopsasta: www.fimlab.fi/nopsa
Näin käytät itseilmoittautumisautomaattia
Olet varannut ajan näytteenottoon: voit ilmoittautua aikaisintaan 30 minuuttia ennen varattua aikaa.
- Näytä henkilökortin viivakoodi lukijaan tai näppäile kosketusnäytölle henkilötunnuksesi tai ajanvarausvahvistuksen mukana tullut varausavain.
- Laitteen näytöltä näet varatun näytteenottoajan ja palvelunumeron, jolla hoitaja kutsuu sinut sisään.
- Automaatti tulostaa tiedot kuitille.
Palveluvalikoima ja aukioloajat vaihtelevat toimipistekohtaisesti.
Sinulla ei ole varattua aikaa:
- Näytä henkilökortin viivakoodi lukijaan tai näppäile kosketusnäytölle henkilötunnuksesi.
- Valitse haluamasi palvelu laitteen näytölle ilmestyvistä vaihtoehdoista.
Huom! Palveluvalikoima ja aukioloajat vaihtelevat toimipistekohtaisesti.
Palvelemme koronapandemiankin aikana
Kevään ajan jatkunut poikkeustila vaikuttaa edelleen Fimlabin näytteenottopalveluihin. Terveydenhuollon sulkujen asteittainen purkaminen kasvattaa laboratoriotutkimusten määrää.
Kiireettömän hoidon määrää on alettu terveydenhuollossa lisätä toukokuun aikana. Valmiustilan purku tulee näkymään myös laboratorioissa lisääntyvinä tutkimusmäärinä. Toisaalta väestössä on myös poikkeustilan aikana kasvanutta painetta käydä muun muassa määräajoin toistuvissa seurantakokeissa, joita on saatettu poikkeusolojen vuoksi siirtää myöhemmäksi.
Suojainten käytössä Fimlab noudattaa THL:n ja sairaanhoitopiirien linjauksia.
– Tähän saakka hengityssuojainten käyttöä on jouduttu saatavuusongelmien vuoksi rajaamaan siten, että niiden riittävyys on turvattu erityisen kriittisissä tilanteissa. Nyt infektioyksiköt ovat ohjeistaneet suojainten käyttöä jo hieman laajemmin, kun niiden saatavuus on parantunut. Seuraamme tilannetta ja otamme kulloistenkin linjausten mukaisesti suu-nenäsuojuksia käyttöön myös näytteenottopalveluissa, Fimlabin palvelujohtaja Anu Mustila kertoo.
Vuoronumeroasiointi keskeytetty ainakin syksyyn asti
Fimlabin laboratorioissa asiointiin on kevään aikana tehty muutoksia, joilla on pyritty vähentämään jonotustilanteita.
– Vuoronumeroasiointi on pois käytöstä, ettei syntyisi jonotustilanteita. Lähtökohtaisesti toimimme vain ajanvarauksella ja vain välttämättömät saattajat saavat tulla mukaan. Ajanvarausasiointia on vielä lisäksi väljennetty, jottei syntyisi pitkiä kohtaamisia aulassa. Näin toimitaan ainakin syksyyn asti, toteaa Mustila.
Kiireelliset päivystysasiakkaat palvellaan edelleen vuoronumerolla. Lisäksi Nopsa-pikapalvelu palvelee ilman ajanvarausta Tampereella Kuninkaankulmassa, Hatanpäällä ja Taysin poliklinikkalaboratoriossa sekä Jyväskylän näytteenottokeskuksessa ja pian myös Kanta-Hämeen keskussairaalan laboratoriossa Hämeenlinnassa.
– Haluamme painottaa, ettei kontrollikäynneistä ole syytä luopua. Näytteenotto tiettyjen sairauksien ja sairauksien hoidon seurannassa on välttämätöntä. Teemme kaikkemme, että näytteenotto sujuu kaikissa tilanteissa mahdollisimman sujuvasti ja mahdollisimman vähin ihmiskontaktein, Mustila sanoo.
Alla listattuna tämän hetkisiä toimenpiteitämme, jotka tähtäävät turvalliseen näytteenottotilanteeseen:
- Toimipisteissämme ei oteta koronanäytteitä.
- Vuoronumeroasiointi on keskeytetty ja asiakasmääriä on rajoitettu mm. ajanvarausaikoja väljentämällä.
- Nopsa-pikapalvelu palvelee normaalisti.
- Turha oleskelu laboratorioiden odotustiloissa on minimoitu.
- Odotustilojen väljyyttä on lisätty, jotta turvavälien huomioiminen on mahdollista.
- Olemme ohjeistaneet hengitystieinfektiota potevia asiakkaitamme välttämään asiointia laboratorioissamme.
- Henkilökuntamme ei tule töihin, jos heillä on hengitysinfektio.
- Henkilökunnan testaukset tehdään valtakunnallisen linjauksen mukaan.
- Henkilökuntamme kiinnittää erityistä huomiota hyvään käsihygieniaan jokaisessa asiakastilanteessa.