IT-portfolion hallinnan avulla asiakas- ja liiketoimintalähtöiseen toimintaan
Fimlabin toiminta ulottuu viiden omistaja-asiakkaan alueelle, ja palveluita tuotetaan useille eri erikoisaloille. Jokaisella toiminta-alueella ja erikoisalalla on omia tarpeita tietojärjestelmille, joiden kehittämiseen ja seurantaan Fimlabin tietohallinnossa hyödynnetään IT-portfolion hallintaa.
Fimlab tunnetaan monipuolisten laboratoriopalveluiden tarjoajana, mutta erilaisten prosessien taustalla vaikuttaa merkittävä määrä teknologiaa ja ohjelmistoja. Fimlab on IT-osaamisen huipputalo, joka kehittää itse omia ohjelmistoja ja teknologiaa ostettujen järjestelmien lisäksi. Niiden hallinta ja yhteensovittaminen ei ole aina täysin mutkatonta. Oma järjestelmävalikoima laajenee jatkuvasti, ja sillä kehitetään Fimlabin toiminnan ketteryyttä.
Ohjelmistojen kehittämisen ja hallinnan tukena hyödynnetään portfolion hallintaa, joka perustuu SAFe ketterään kehitykseen. Se auttaa hahmottamaan, miten suuri määrä erilaisia toimintoja pelaa yhteen. Systemaattisen portfoliohallinnan ansiosta Fimlabissa tiedetään, mitä on työn alla, miten erilaiset järjestelmiin liittyvät toiminnot etenevät ja miten hankkeita saadaan valmiiksi. Toimintatapa on ollut erityisen hyödyllinen Fimlabin laajentuessa, kun uusien toimipisteiden toimintaa on harmonisoitu vastaamaan koko yrityksen toimintaa.
Nopeutta ja laatua uusista menetelmistä
Parhaimmillaan uusien menetelmien hyödyntäminen nopeuttaa esimerkiksi näytteenottajien arkea ja asiakkaille voidaan tarjota laadukkaampia palveluita aiempaa ketterämmin. Myös tutkimukset puhuvat SAFe ketterän kehityksen puolesta: SAFe mallin ansiosta yritysten tuottavuus tyypillisesti paranee ja myös työntekijöiden työtyytyväisyys kohentuu.
– Toimimme viidellä eri hyvinvointialueella, mutta haluamme asioiden toimivan kaikkialla samalla tavalla. Käytössä olevissa järjestelmissä on kuitenkin harmonisoitavaa, joten tarvitsemme siihenkin portfolioita. Portfolioiden ja roadmappien ansiosta tunnistamme esimerkiksi eri tiimien väliset riippuvuudet ja osaamme priorisoida tekemistä, Fimlabin IT-projektijohtaja Tarmo Jukarainen toteaa.
Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja priorisointi
Viime vuonna Fimlabin kehitystiimit kokivat uudistuksen. Nyt jokaisessa tiimissä on IT-tuoteomistaja sekä Scrum Master. Tuoteomistajat koordinoivat asiakaspalvelun ja erikoisalojen kanssa muun muassa erilaiset järjestelmiin liittyvät prioriteetit, kun taas Scrum Masterit toimivat eräänlaisina projektipäällikköinä, jotka vastaavat tiimin tekemisestä.
Portfoliosuunnittelu ja ketterä kehitys voidaan jakaa kolmeen päätehtävään: roadmapit toimivat tiennäyttäjinä, joista nähdään, mitkä ovat tärkeimmät käyttäjätarpeet. Toinen tärkeä asia on kolmen kuukauden välein pidettävä PI-suunnittelupäivä, jossa tiimit suunnittelevat tehtävät seuraavalle kolmelle kuukaudelle ja hahmottavat riippuvuudet. Tämän jälkeen tiimit kehittävät uusia toiminnallisuuksia järjestelmiin ketterästi kahden viikon sprinteissä.
– Portfolion hallinnassa ja suunnittelussa tärkeintä on tunnistaa asiakkaidemme tarpeet ja pystyä priorisoimaan nuo tarpeet oikein, Jukarainen kuvailee.
SAFe otettiin käyttöön Fimlabissa viime vuonna. Se on oppiva järjestelmä, joten käyttöönoton jälkeen moni asia on kehittynyt ja edistynyt. Käytännössä järjestelmät toimivat siis jatkuvasti aiempaa paremmin.
– Uusi toimintatapa auttaa myös tiimejä työskentelemään parhaalla mahdollisella tavalla. Olemme omaksuneet käytön hyvin ja tiimit hiovat jatkuvasti myös omaa toimintaansa parempaan suuntaan. Uskon, että portfolioajattelu auttaa tiimiä sitoutumaan työhönsä, sillä jokaisella on oma roolinsa ja tehtävänsä.
Portfoliot ovat arjen työkalu
SAFe ketterän kehityksen menetelmiä hyödynnetään kansainvälisesti ympäri maailmaa. Järjestelmää on jo pitkään hyödynnetty eri teollisuuden aloilla ja se on koettu hyväksi myös palvelualoille. Toimintamallit toimivat hyvin myös terveys- ja hyvinvointialalla, ja se skaalautuu eri kokoisten yritysten tarpeisiin.
– Jokainen yritys voi myös valita itselleen parhaat käytännöt menetelmästä, kaikkea ei ole pakko ottaa käyttöön. Me Fimlabin tietohallinnossa olemme ottaneet järjestelmän käyttöön askel kerrallaan, sillä suurempi kertamuutos Fimlabin kokoisessa organisaatiossa olisi liian iso pala haukattavaksi, Jukarainen arvioi.
Fimlab voi tarjota unelmien harjoittelupaikan myös IT-alan opiskelijalle
Fimlab tarjoaa harjoittelupaikan vuosittain yli sadalle opiskelijalle. Suurin osa harjoittelupaikoista sijoittuu laboratorio- ja näytteenottopuolelle, mutta paikkoja on tarjolla myös IT-alan opiskelijoille, sillä Fimlab on myös teknologian moniosaaja.
Sara Kopsa aloitti harjoittelijana Fimlabin riveissä viime vuoden toukokuussa. Tieto- ja viestintätekniikan insinööriopiskelijalle harjoittelupaikka automaatiotestauksen parissa oli mieleinen, ja hän päätyi tekemään myös opinnäytetyönsä Fimlabille.
Vaikka automaatiotestaus oli Kopsalle vain etäisesti tuttua, oppi tarttui nopeasti.
– Minuun ei kohdistettu paineita, ja sain opetella uutta rauhassa. Pääsin järjestelmästä nopeasti kärryille ja sain myös apua ja juuri sopivia tehtäviä kehittyäkseni nopeasti, Kopsa kuvailee.
Myös Fimlabin IT-projektijohtaja Tarmo Jukarainen painottaa, että harjoittelijoille pyritään tarjoamaan mielekästä tekemistä, mikä hyödyttää samalla Fimlabia.
– Meillä opiskelija näkee työelämää ja pääsee kehittämään rauhassa omia taitojaan. Olemme panostaneet viime aikoina erityisesti testiautomaatioon, ja varmistamme erilaisten ohjelmistojen laadun automaatiotesteillä. Sara tuli tähän prosessiin mukaan suoraan koulusta, mutta hänen työpanoksensa on ollut todella tärkeä ja hyöty laadunvalvonnan kehittämiseksi konkreettinen, Jukarainen kehuu.
Lisää harjoittelijoita kaivataan mukaan
Fimlab on laboratoriopalveluiden ohella teknologiayritys, joka kehittää itse osan omista järjestelmistään ja ohjelmistoistansa. Mukaan kehitykseen kaivataan myös uusia tekijöitä, ja harjoittelu onkin yksi kanava uusien osaajien löytämiseksi. Monet harjoittelijat tai lopputyönsä Fimlabille tehneet ovat valmistumisensa jälkeen jatkaneet töitä tutuksi tulleessa organisaatiossa.
Harjoittelijalta odotetaan Jukaraisen mukaan halua oppia sekä sopivaa teknistä pohjaa, kuten opintoja alalla. Harjoittelijan työtehtävät ovat oikeita kehitystehtäviä, jotka edistävät parhaimmillaan koko organisaation toimintaa. Harjoittelijalle annetaan mahdollisuus kehittyä juuri niillä osa-alueilla, jotka itseä eniten kiinnostavat.
– Minulla oli koko harjoittelun ajan tunne, että minuun luotettiin ja sain vapauden tehdä töitä omalla tyylilläni. Fimlabin käyttämien järjestelmien moniulotteisuus tuli yllätyksenä, mutta opin paljon uutta. Oli hienoa, että tekemälläni teknisellä työllä oli konkreettinen hyöty koko organisaatiolle, Kopsa sanoo.
Jukarainen on kokonaisuudessaan tyytyväinen Kopsan harjoittelupanokseen. Kopsa yllätti positiivisesti kyvyllään ottaa vaikeammatkin kokonaisuudet nopeasti haltuun.
– Kaipaamme myös jatkossa Saran kaltaisia motivoituneita ja oppimishaluisia opiskelijoita harjoittelijoiksi. Olemme myös teknologiatalo, jolla on monipuolisia mahdollisuuksia innokkaille opiskelijoille! Jukarainen kiteyttää.
Mobiilinäytteenotto helpottaa näytteenottajien arkea – Uuden ohjelman kehittäminen oli tietohallinnon taidonnäyte
Mobiilinäytteenotto helpottaa näytteenottajien arkea monella tavalla. Uuden järjestelmän kehittämisessä on kuultu niin ohjelman varsinaisia käyttäjiä kuin sovellusasiantuntijoita.
Sairaaloiden ja terveyskeskusten vuodeosastoilla otetaan vuosittain valtava määrä erilaisia näytteitä. Tähän asti näytteenotot osastokierroilla on toteutettu niin, että vanhasta järjestelmästä on tulostettu kullekin osastokierrolle tilattujen tutkimusten näytetarrat etukäteen ja niiden mukaisesti lähdetty hakemaan näytteet. Näin tarroihin on jäänyt tulostushetken aika, vaikka näyte onkin otettu vasta myöhemmin.
Nyt vanhaa järjestelmää ollaan korvaamassa uudella, mobiilinäytteenotoksi kutsutulla ohjelmalla. Uusi ohjelma on otettu käyttöön jo Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueilla kaikissa Fimlabin toimipisteissä, joissa on vuodeosastoja ja osastonäytteenottoa. Tavoitteena on laajentaa mobiilinäytteenotto koko Fimlabin alueelle.
Mobiilinäytteenotto toimii niin, että jokaisella näytteenottajalla on mukanaan tabletti ja kannettava tulostin, jolla näytetarrat saa tulostettua oikea-aikaisesti. Tabletin osastokiertotyökalu on vaatinut näytteenottohenkilöstöltä uuden toimintatavan opettelua.
– Jo nyt mobiilinäytteenoton on opetellut noin 300 työntekijää. Perehdytys ja toimintatavan muutos on ollut suuri ponnistus niin tietohallinnolta kuin käyttäjiltä. Oppiminen on tapahtunut päivittäisen työn lomassa ja se on onnistunut mielestäni erinomaisesti, Fimlabin IT-palvelupäällikkö Olli Pietilä kertoo.
Pitkä projekti on vaatinut useiden asiantuntijoiden työpanoksen
Pietilän mukaan mobiilinäytteenotosta saatu palaute on ollut positiivista. Vaikka uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyykin haasteita, itse toiminnallisuuksiin ollaan oltu tyytyväisiä ja ongelmakohtia on paranneltu sitä mukaa kun niitä on löytynyt.
Mobiilinäytteenoton kehittämisprojekti käynnistyi jo kolme vuotta sitten. Tuolloin alettiin tehdä ensimmäisiä määritelmiä siitä, miten osastonäytteenottoa voitaisiin kehittää ja millainen työkalu näytteenottajia palvelisi parhaiten. Ohjelman toiminnallisuuksista keskusteltiin yhdessä käyttäjien kanssa, minkä jälkeen käyttöliittymäasiantuntija piirsi hahmotelman siitä, miltä sovellus lopulta näyttäisi ja miten se toimisi. Kehitystiimi hoiti varsinaisen koodaustyön.
– Luomassamme osastokiertotyökalussa nähdään osastoittain, kuinka monta potilasta osastolla on, kuinka monta tutkimusta potilaasta on pyydetty ja missä kukin näytteenottaja menee. Kierron etenemistä voidaan seurata reaaliajassa, minkä ansiosta voidaan ohjata vaikkapa apukäsiä osastolle, jossa näytteenotossa meneekin odotettua pidempään, Pietilä kuvailee.
Fimlabin tietohallinnon näkökulmasta projekti on ollut onnistunut, suorastaan taidonnäyte Fimlabin omasta tuotekehityksestä. Projekti on vaatinut useiden eri asiantuntijoiden työpanoksen käyttäjistä koodareihin.
– Matkan varrelle on mahtunut paljon testausta ja dokumentointia, mutta lopullinen tuote on kaiken tuon vaivan arvoinen, Pietilä kehuu.
Fimlab on myös teknologian moniosaaja
Fimlab tunnetaan monipuolisten laboratoriopalveluiden tarjoajana. Laboratorion prosessien taustalla vaikuttaa merkittävä määrä teknologiaa ja ohjelmistoja. Niiden ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa Fimlabin ammattitaitoinen tietohallinto-osasto.
Fimlabin IT-projektijohtaja Tarmo Jukarainen kutsuu työnantajaansa teknologiayritykseksi. Fimlab on myös IT-osaamisen huipputalo, joka kehittää itse omia ohjelmistoja ja teknologiaa, joita laboratorioissa ja näytteenottoprosessissa hyödynnetään.
Kaikki Fimlabin IT-osaaminen ja kehitysprojektit nojautuvat vahvasti Fimlabin visioon ja strategiaan. Tekemisen ytimessä on jatkuva uudistuminen.
– Tehtävämme on varmistaa Fimlabin toimintavarmuus, tukea esimerkiksi sovellusten käyttäjiä ja ylläpitää sekä kehittää erilaisia toimintoja. Kaikki IT:n tekeminen tuottaa lisäarvoa, joka tähtää asiakastyytyväisyyden parantamiseen, Jukarainen kuvailee.
Kun Fimlab siirtyy uusiin järjestelmiin tai yritys laajenee ja ohjelmisto otetaan käyttöön uudessa toimipisteessä, IT:llä on prosessissa tärkeä rooli. Yrityksen voimakas kasvuvaihe ja toimintakulttuurin kehittyminen on vaikuttanut myös siihen, miten tietojärjestelmiä hallinnoidaan, jalkautetaan ja uudistetaan.
– IT liittyy kaikkiin Fimlabin prosesseihin, tilaustenhallinnasta eli lähetteistä näytteenottopalveluihin ja diagnostiikkaan sekä tulosten välitykseen. Työssämme on monta kerrosta: omia järjestelmiä ja teknologiaa, kumppaneilta hankittuja järjestelmiä, eri järjestelmien integraatioita ja viestiliikennettä, palvelimia ja tietokantoja sekä tietoturva-asioita. Pyöritämme laajaa ekosysteemiä, jossa avainasemassa ovat osaava henkilöstö ja toimivat kumppanuudet muiden toimijoiden kanssa, Jukarainen kertoo.
Sujuva asiakaskokemus tietohallinnon ponnistelujen tavoitteena
Tietohallinto-osastolla on yleensä käynnissä useita kehitysprojekteja samanaikaisesti. Projekteja on laidasta laitaan ja niiden etenemistä seurataan tiiviisti. Tekeminen on harvinaisen monipuolista ja tarjoaa myös hienoja mahdollisuuksia työntekijöille ja harjoittelijoille.
– Emme Fimlabissa ainoastaan päivitä laboratorioiden järjestelmiä, vaan uudistamme koko laboratorion tapaa toimia. Me emme voi vain ylläpitää samaa vuodesta toiseen, vaan laboratoriokentän muutoksien myötä myös meidän tulee kehittyä koko ajan, Fimlabin kehitysjohtaja Esa Kärkäs sanoo.
Fimlabin käyttämien järjestelmien läpi kulkee vuosittain yli 20 miljoonaa tutkimusta, mikä tarkoittaa valtavaa datamäärää. Kuluttajille järjestelmän onnistunut digitalisaatio näkyy, kun tutkimusten tulokset saapuvat omaan matkapuhelimeen tekstiviestillä pian näytteenoton jälkeen.
– Sujuva asiakaskokemus on myös IT:n ponnisteluiden tavoitteena. Yhteistyömme muiden Fimlabin ammattilaisten kanssa on tärkeää, jotta kokonaisuus toimii. Tietohallinto-tiimissä toimiminen vaatii hyviä kommunikointitaitoja ja etsimmekin koko ajan riveihimme uusia moniosaajia, Kärkäs summaa.