Sovelluksen käyttöön ottaminen

  • Näin lataat sovelluksen mobiililaitteeseen

    Jos olet Fimlabin asiakas Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä tai Keski-Suomessa, voit ladata sovelluksen käyttöösi Android-laitteeseen Google Play-sovelluskaupasta:

    iOS-laitteeseen voit ladata sovelluksen AppStore-sovelluskaupasta:

    Etsi sovellus nimellä ”Fimlab”, seuraa sovelluskaupan ohjeita ja lataa sovellus puhelimeesi tai tabletti-laitteeseesi. Sovellus on maksuton.

    Huomaathan, että sovellus toimii tällä hetkellä Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Keski-Suomessa. Käyttö laajenee myöhemmin myös muille Fimlabin alueille – siitä tiedotetaan erikseen.

  • Näin tunnistautuminen tehdään

    Kun olet ladannut sovelluksen, aloita sen käyttö tunnistautumalla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

    1. Napauta Aloita käyttö -painiketta.
    2. Napauta Siirry tunnistautumiseen -painiketta. Sinut ohjataan verkkopankki-valikkoon, josta voit valita oman pankkisi tai mobiilivarmenteen.
    3. Saat vahvistuksen, kun tunnistautuminen onnistui.
  • Sovelluksen ilmoitukset valmiista laboratoriotuloksista

    Halutessasi voit ottaa käyttöön ilmoitukset valmiista laboratoriotutkimusten tuloksista puhelimeesi.

    Jos sinulla on Android-laite, tee näin:

    1. Android-laitteessa napauta Jatka-painiketta.
    2. Nyt saat ilmoituksen valmiista tuloksista.

    Voit hallinnoida ilmoituksia sovelluksen Asetukset-valikosta.

    Jos sinulla on iOS-laite, tee näin:

    1. iOS-laite pyytää sallimaan ilmoitukset. Napauta ensin vaihtopainiketta ja sitten Jatka ja salli ilmoitukset -painiketta.
    2. Jos et halua ilmoituksia, napauta ilmoitukset pois päältä vaihtopainikkeesta ja napauta Jatka ilman ilmoituksia -painiketta.

  • Määrittele oma tunnusluku
    1. Valitse tunnuslukusi.
    2. Näppäile tunnuslukusi uudelleen.
    3. Tunnusluvun asetus on valmis.
  • Sovelluksen käyttöehdot

    Sovellus näyttää sinulle seuraavaksi käyttöehdot: selaa käyttöehdot ja hyväksy ne napauttamalla Hyväksyn käyttöehdot -painiketta.

    Nyt sovellus on käyttövalmis ja voit tarkistaa valmiit laboratoriotuloksesi. Pääset kirjautumaan sovellukseen näppäilemällä oman tunnuslukusi.

Laboratoriotulosten tarkastelu sovelluksessa

  • Kävit laboratoriossa – miten tuloksesi näkyvät sovelluksessa?

    Laboratoriotulokset -painike näkyy vaaleanpunaisena, kun sinulla on uusia tuloksia.

    Valmiit tulokset näkyvät listana aikajärjestyksessä. Voit napauttaa infokuvaketta ”Ohje” sovelluksen vasemmassa yläkulmassa katsoaksesi tulosnäkymän lukuohjeet.

    Huomaathan, että näet sovelluksesta tavallisimpien laboratoriotestien tulokset. Kanta.fi -osoitteesta näet kaikki tuloksesi.

    Vihreällä taustalla näkyy testitulos, joka on viitearvoalueen sisäpuolella.

    Keltaisella taustalla näkyy tulos, joka on viitearvovälin ulkopuolella.

    Jos tuloksen tausta on valkoinen, tulokselle ei ole viitearvoa, vaan tulos on esimerkiksi NEG eli negatiivinen tai POS eli positiivinen.

Muuta

  • Ota yhteys verkkoajanvaraukseen ja asiakaspalveluun sovelluksen kautta

    Napauttamalla ohjepainiketta pääset myös eteenpäin verkossa tapahtuvaan ajanvaraukseen tai soittamaan asiakaspalveluun.

  • Ongelmatilanteet sovelluksen käytössä – miten toimia?

    ONGELMA:

    RATKAISU: Verkkoyhteys on huono. Yritä hetken kuluttua uudelleen.

    ***

    ONGELMA:

    RATKAISU: Tunnistautumispalvelussa saattaa olla häiriö. Yritä hetken kuluttua uudelleen.

    ***

    ONGELMA:

    RATKAISU: Näppäilit väärän tunnusluvun. Yritä uudelleen.

    ***

    ONGELMA:

    RATKAISU: Jos olet unohtanut salasanasi, tunnistaudu uudelleen pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella ja pääset asettamaan tunnuslukusi uudelleen.

    ***

    ONGELMA:

    RATKAISU: Näppäilit väärän tunnusluvun 3 kertaa ja tunnus lukittui. Tunnistaudu pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella, jotta pääset asettamaan tunnuslukusi uudelleen.

    ***

    ONGELMA:

    RATKAISU: Jos tunnistautuminen on vanhentunut, ja yrität kirjautua sisään eri käyttäjänä kuin millä olit aiemmin kirjautuneena, sisäänkirjautuminen ei onnistu, vaan sovellus palaa takaisin ”Tunnistautuminen vanhentunut” -näkymään.
    Napauta Vaihda käyttäjää, valitse haluamasi tunnistautumistapa ja kirjaudu sisään sovellukseen tunnuksillasi.

    Mikäli käyttäjän vaihtaminen ei auta, toimi näin:

    1. Poista sovellus (kts. ”Sovelluksen poistaminen puhelimesta”)
    2. Asenna sovellus uudelleen (kts. ”Sovelluksen lataus verkkokaupasta”)
    3. Tunnistaudu uudelleen (kts. ”Tunnistautuminen”)

    ***

    ONGELMA:

    Fimlab-mobiilisovellus on puhelimessasi taustalla auki. Palaat sovellukseen, jolloin sovellus pyytää sinulta tunnuslukua. Olet kuitenkin unohtanut tunnuslukusi.

    RATKAISU: Valitse ”Ongelmia sisäänkirjautumisessa?” ja sitten ”Unohdin tunnuslukuni”.

    Sovellus ohjaa sinut tunnistautumaan uudelleen.

    Mikäli käytät tunnistautumiseen sellaisen pankin tunnuksia, joissa vaaditaan välillä käyntiä toisessa sovelluksessa (esimerkiksi Nordean tunnuslukusovellus), Fimlab-mobiilisovellus ohjaa sinut tunnusluvun syötön jälkeen uudelleen ”Aloita käyttö tunnistautumalla” -näkymään.

    Pääset tästä eteenpäin tekemällä tunnistautumisen uudelleen, jolloin kirjautuminen onnistuu.

  • Sovelluksen poistaminen mobiililaitteesta
    1. Napauta Asetukset-valikkoa sovelluksen oikeassa ylälaidassa.
    2. Napauta Poista kirjautumistiedot -kohtaa.
    3. Vahvista kirjautumistietojen poisto. Nyt voit poistaa sovelluksen puhelimesi sovellusvalikosta.