Toimipisteiden poikkeavat aukioloajat kesällä 2022
Pirkanmaa:
Juupajoki
Juupajoen laboratorio | suljettu 27.6. – 31.7. |
Jämsän ja Kuhmoisten alue
Länkipohjan laboratorio | suljettu 20.6. – 31.7. |
Kuoreveden laboratorio | suljettu 27.6. – 31.7. |
Koskenpään laboratorio | suljettu 20.6. – 31.8. |
Jämsänkosken laboratorio | suljettu 27.6. – 31.7. |
Kangasalan alue
Luopioisten laboratorio | suljettu 27.6. – 7.8. |
Sahalahden laboratorio | suljettu 27.6. – 7.8. |
Kihniö
Kihniön laboratorio | suljettu 4. – 31.7. |
Sastamalan alue
Punkalaitumen laboratorio | suljettu 6.6. – 3.7. |
Mouhijärven laboratorio | suljettu 18.7 .- 4.9. |
Tampere
Linnainmaan laboratorio | suljettu 27.6. – 7.8. |
Hervannan laboratorio | suljettu 27.6. – 7.8. |
Lielahden laboratorio | suljettu toistaiseksi |
Tesoman laboratorio | suljettu 27.6. – 7.8. |
Kämmenniemen laboratorio | suljettu 4. – 31.7. |
Vesilahti
Vesilahden laboratorio | 9.5. – 31.7. avoinna vain tiistaisin |
Ylöjärven alue
Kurun laboratorio | suljettu 4. – 31.7. |
Keski-Suomi:
Huhtasuon laboratorio | 27.6.- 5.8. avoinna vain keskiviikkoisin, suljettu 4. – 15.7. |
Konginkankaan laboratorio | suljettu 27.6. – 31.7. |
Konneveden laboratorio | 27.6. – 31.7. suljettu maanantaisin |
Lievestuoreen laboratorio | 1. – 26.6. suljettu perjantaisin, suljettu 27.6. – 31.7. |
Petäjäveden laboratorio | 27.6. – 31.7. suljettu keskiviikkoisin |
Sumiaisten laboratorio | suljettu 27.6. – 31.7. |
Suolahden laboratorio | suljettu 27.6. -31.7. |
Säynätsalon laboratorio | suljettu 27.6. – 29.7. |
Tikkakosken laboratorio | 27.6. – 29.7. avoinna vain torstaisin |
Toivakan laboratorio | 27.6. – 31.7. suljettu torstaisin |
Uuraisten laboratorio | suljettu 27.6. – 29.7. |
Kanta-Häme:
Hauhon laboratorio | suljettu 20.6. – 10.7. |
Kalvolan laboratorio | suljettu 20.6. – 10.7., suljettu perjantaisin 15.7.-5.8. |
Rengon laboratorio | suljettu 20.6. – 10.7. |
Lopen laboratorio | 8.7.-5.8. suljettu perjantaisin |
Päijät-Häme:
Hartolan laboratorio | 27.6. – 24.7. avoinna maanantaisin ja torstaisin. Suljettu 7.7. ja 14.7. |
Myrskylän laboratorio | suljettu 27.6. – 7.8. |
Pukkilan laboratorio | suljettu 27.6. – 7.8. |
Vesikansan laboratorio | suljettu 27.6. – 7.8. |
Pohjanmaa:
Korsnäsin laboratorio | suljettu 20.6. – 14.8. |
Mustasaaren kylävastaanotot (Sulva, Helsingby, Koivulahti ja Raippaluoto) | suljettu 6.6. – 28.8. |
Selkämeren laboratorio (Kristiinankaupunki) | avoinna 4. – 31.7. ma-pe klo 7.30 – 13 |
Vöyrin laboratorio | suljettu 20.6. – 14.8. |
Vähäkyrön laboratorio | suljettu 20.6. – 14.8. |
Muut toimipisteemme toimivat kesällä normaalisti. Ajantasaiset aukioloajat osoitteesta fimlab.fi/toimipisteet-ja-aukioloajat.
Ajanvaraus: netissä fimlab.fi/ajanvaraus tai soittamalla numeroon 010 808 515 arkisin ma-pe klo 7-18 (Pirkanmaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Päijät-Häme). Pohjanmaalla ajanvaraus numerosta 06 213 1626 arkisin ma-pe klo 7-15.
Keski-Suomi: Muutos Sairaala Novan laboratorion näytteenottopalvelussa 1.6.2022 alkaen – kiireetön verikoe- ja EKG-otto edellyttävät ajanvarausta
Yhtenäistämme toimipisteidemme näytteenottopalveluja Keski-Suomen alueella. Keskiviikosta 1.6.2022 alkaen myös Sairaala Novan näytteenottotoimipisteessä normaali kiireetön verikoe- ja EKG-näytteenotto edellyttää aina ajanvarausta.
- Asiakas tekee ajanvarauksen verkkosivuilla www.fimlab.fi tai puhelimitse numerosta 010 808 515 (arkisin ma-pe klo 7-18).
Vuoronumerolla asiointi
Asiakas voi asioida vuoronumerolla Fimlabin näytteenottotoimipisteissä vain silloin, kun
- hoitoyksikkö on pyytänyt tutkimukset päivystyksenä tai
- haetaan tarvikkeita kotinäytteenottoa varten tai palautetaan näytteitä
Nopsa-pikanäytteenottopisteessä asiointi
Asiakas voi asioida Nopsa-pikanäytteenottopisteissä (Sairaala Novassa ja Jyväskylän Telefoonikujan näytteenottokeskuksessa) ilman ajanvarausta, ilmoittautumista tai vuoronumeroa, kun
- asiakas on nuori tai aikuinen ja
- tulee verinäytteenottoon ja
- on saanut julkisen terveydenhuollon lähetteen ja
- mukana on henkilökortti (esim. Kela- tai ajokortti)
Toimipistekohtaiset aukioloajat ja näytteenottopalvelut löytyvät osoitteesta www.fimlab.fi.
Asiakaspalvelu on asiakkaan kohtaamista ja kuuntelemista
Laadukas asiakaspalvelu on meille Fimlabissa sydämen asia. Ammattilaisemme eri toimipaikoissa tekevät aina parhaansa, jotta asiakas tulee kuulluksi ja hänen tarpeensa huomioidaan.
Päivi Metsäranta valmistui bioanalyytikoksi vuosituhannen alussa. Uran varrelle on mahtunut niin keikkatyötä kuin pidempiä pestejä sekä näytteenotossa että analytiikan puolella. Päivi on työskennellyt Fimlabin riveissä näytteenottajana vuodesta 2012 alkaen, ensin Hämeenlinnassa ja vuodesta 2015 alkaen Valkeakoskella Pirkanmaalla.
Tavanomainen näytteenottajan työpäivä pitää sisällään monenlaisia asiakaskohtaamisia. Asiakas viettää hoitopolullaan vain hetken näytteenottajan kanssa, mutta tuo lyhyt kohtaaminen on usein sitäkin tärkeämpi.
– Vaikka asiakaspalvelutilanne voi kestää vain viidestä kymmeneen minuuttia, siinä ajassa ehtii hyvinkin kertoa elämäntarinansa. Pidän itse näistä kohtaamisista ja tiedän, että monelle tuo hetki on tärkeä, Päivi kuvailee.
Näytteenoton ja rupattelun ohella asiakaspalvelutilanteeseen sisältyy myös ohjeiden antamista. Näytteenottaja on yleensä se, joka kertoo mitä hoitoketjussa seuraavaksi tapahtuu, minne tulokset tulevat ja mitä asiakkaan tulee itse huomioida.
– Haluan välittää asiakkaalle sellaisen olon, että asiat kyllä hoituvat. Lisäksi pyrin ohjeistamaan esimerkiksi kotinäytteenoton niin hyvin, ettei niiden tekeminen aiheuta päänvaivaa, Päivi kertoo.
Kehut lievittävät jännitystä
Hyvä asiakaspalvelu alkaa tervehtimisestä ja siitä, miten ihminen kohdataan. Ensimmäiset minuutit ovat tärkeitä. Lähes päivittäin näytteenottoon tulee asiakkaita, joilla on piikkikammo tai jotka jännittävät tilannetta muuten. Etenkin lapsilla jännitystä ja pelkoa on havaittavissa enemmän, sillä tilanne on uusi, näytteenottaja on vieras ja käytettävät välineet ovat erikoisia.
– Pyrimme aina huomioimaan jännityksen. On hyvä, että potilas kertoo jännityksestä ja peloista, jotta osaamme suhtautua häneen oikealla tavalla. Usein kehut ja oma rauhallisuus auttavat asiakasta, Päivi sanoo.
Samalla linjalla on myös Päivin kollega Piia Koivula, joka työskentelee näytteenottajana Äänekosken laboratoriossa Keski-Suomessa.
– Luottamuksen rakentaminen on erityisen tärkeää lasten kohdalla ja sille tulee varata aikaa. Näytteenottotilanteessa on tärkeää olla lapselle vilpitön ja osoittaa välittämistä, Piia luonnehtii.
Pitkää pinnaa ja luottamuksen rakentamista
Piia Koivula aloitti uransa terveyskeskusavustajana Äänekosken laboratoriossa jo vuonna 1999. Myöhemmin hän opiskeli bioanalyytikoksi ja valmistuttuaan aloitti vakituiset työt Äänekosken laboratoriossa. Työssä parasta on hänen mielestään erilaisten ja eri ikäisten asiakkaiden kohtaaminen.
Näytteenotossa työskenteleviltä kaivataan tilannetajua ja taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Jos näytteenottotilanteessa ilmenee haasteita, tilanne yritetään kääntää positiiviseksi. Usein näytteenottajan rauhallinen toiminta rauhoittaa myös asiakasta.
Lapsiasiakkaiden kohdalla on pystyttävä ottamaan lapsen lisäksi huomioon aikuinen, jonka kanssa lapsi näytteenottoon saapuu. Vanhemman läsnäolo on tärkeää niin lapselle, kuin vanhemmillekin. Näytteenoton aikana vanhempi pystyy rauhoittamaan lasta, ja hoitohenkilökunnan tärkeä rooli on ohjata vanhempaa tilanteiden vaatimalla tavalla.
– Pyrimme aina luomaan perheen kanssa kunnioittavan ja luottamuksellisen suhteen, jotta näytteenottotilanteesta tulee kaikille positiivinen kokemus!
Työn imu vie eteenpäin – laboratoriohoitajasta työnjohtajaksi
Bioanalyytikko Solveig Nykvist aloitti vuoden 2021 alussa laboratoriotyönjohtajana Vaasassa. Eteneminen hoitajasta työnjohtajaksi on vaatinut paitsi sitkeyttä ja innostusta alaan, myös aimo annoksen rohkeutta.
Nykvist aloitti työuransa Vaasan keskussairaalan mikrobiologian laboratoriossa vuonna 2008. Muutaman vuoden jälkeen hän siirtyi asiakaspalvelun puolelle. Sitten syttyi kipinä jatko-opintoihin, ja Nykvist aloitti ylemmän AMK-tutkinnon opinnot ammattikorkeakoulu Noviassa. Opinnot ovat nyt loppusuoralla, ja valmistuminen häämöttää lähitulevaisuudessa.
– Haluan kehittyä jatkuvasti, enkä pelkää haasteita. Kun kuulin viime talvena, että paikka on auki, tunsin olevani valmis yrittämään uudessa tehtävässä. Laitoin rohkeasti hakemuksen sisään, ja tässä ollaan nyt, Nykvist hymyilee.
Siirtyminen laboratoriohoitajasta työnjohtajaksi ei käy käden käänteessä. Pitkä työkokemus ja rohkeus ottaa vastaan haasteita ovat auttaneet uuden roolin omaksumisessa. Nykvist pitää ihmisistä ja vuorovaikutuksesta, mistä on paljon apua sekä asiakaspalvelussa että esihenkilön työssä.
– Eniten opittavaa on ollut henkilöstöasioissa. Alkukankeuden jälkeen johtamiseen liittyvät tehtävät ovat alkaneet luonnistua paremmin. Olen saanut korvaamatonta apua Fimlabin HR-osastolta: heillä on erinomaisia työkaluja ja valmennuksia uusille esihenkilöille. Myös oma esihenkilöni ja kollegani ovat tukeneet minua, Nykvist kiittää.
Fimlabissa voimaa kollegoista
Vaasan keskussairaalan laboratoriot liittyivät Fimlabiin vuonna 2020. Se merkitsi Nykvistille ammatillisesti isoa muutosta positiiviseen suuntaan.
– Keskussairaalassa olimme oma erillinen, pieni ammattiryhmämme sairaanhoitajien ja lääkäreiden joukossa. Nyt kaikki kollegat ovat laboratorioalan ihmisiä, mikä on tuonut työhön uutta ulottuvuutta. Kaikilla on yhteinen ymmärrys asioista, joten apua voi saada helposti, Nykvist kehuu.
Laboratorioala on vaativaa, minkä vuoksi Nykvist voi lämpimästi suositella sitä nuorille tai alan vaihtoa harkitseville. Bioanalytiikkaa pitää osata laaja-alaisesti, ja on oltava ymmärrys, miksi mitäkin tehdään. Luotettavan tuloksen saamiseksi on osattava tehdä oikeaa preanalytiikkaa ja tulkittava kokeita oikein.
– Pidän laboratorioalasta sen monipuolisuuden vuoksi, sillä siinä saa tehdä töitä sekä ihmisten että laitteiden kanssa. Esimerkiksi diagnostiikka vaatii erityistä tarkkuutta ja sisältää paljon käsityötä. Asiakaspalvelussa saa puolestaan kohdata ihmisiä iloineen ja suruineen, Nykvist luonnehtii.
Pirkanmaa, Keski-Suomi, Päijät-Häme, Kanta-Häme: Toimipisteiden aukioloajoissa joulun aikaan 2021 tapahtuvat muutokset
Laboratoriotiedote 115/2021 • Pirkanmaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Päijät-Häme
Pirkanmaa
Juupajoki | |
Juupajoen laboratorio | suljettu 23.12.2021 – 9.1.2022 |
Jämsän ja Kuhmoisten alue | |
Länkipohjan laboratorio | suljettu 27.12.2021 – 7.1.2022 |
Koskenpään laboratorio | suljettu 20.12.2021 – 31.12.2021 |
Jämsänkosken laboratorio | suljettu 23.12.2021 – 31.12.2021 |
Kangasalan alue | |
Luopioisten laboratorio | suljettu 23.12.2021 – 6.1.2022 |
Sahalahden laboratorio | suljettu 23.12.2021 – 6.1.2022 |
Lempäälä | |
Kuljun laboratorio | suljettu 28.2.2022 asti |
Sastamalan alue | |
Punkalaitumen laboratorio | suljettu 27.12.-31.12.2021 |
Mouhijärven laboratorio | suljettu 3.1.-7.1.2022 |
Kiikoisten laboratorio | suljettu toistaiseksi |
Suodenniemen laboratorio | suljettu toistaiseksi |
Tampere | |
Kämmenniemen laboratorio | suljettu 27.12.-31.12.2021 |
Vesilahti | |
Vesilahden laboratorio | 20.12.2021 – 9.1.2022 avoinna tiistaisin |
Ylöjärven alue | |
Kurun laboratorio | suljettu 24.12.2021 – 9.1.2022 |
Keski-Suomi:
Uuraisten laboratorio | suljettu 27.12.2021 – 2.1.2022 |
Lievestuoreen laboratorio | suljettu 27.12.2021 – 9.1.2022 |
Toivakan laboratorio | suljettu 30.12.2021 |
Kanta-Häme:
Rengon laboratorio | suljettu 27.12.2021 – 2.1.2022 |
Päijät-Häme:
Vesikansan laboratorio | suljettu 27.12.2021 – 2.1.2022 |
Hartolan laboratorio | suljettu 27.12.2021 – 2.1.2022 |
Muut toimipisteemme toimivat joulun aikaan normaalisti. Ajantasaiset aukioloajat osoitteesta fimlab.fi.
Ajanvaraus: netissä osoitteessa fimlab.fi tai soittamalla numeroon 010 808 515 maanantaista perjantaihin kello 7.00-18.00.
Anu Mustila, palvelujohtaja
Fimlabin asiakaspalvelussa on tehty isoja ponnistuksia
Koronapandemia on haastanut Fimlab Laboratorioiden asiakaspalvelua kehittymään ennennäkemättömällä vauhdilla ja volyymilla. Samaan aikaan tavanomainen palvelutuotanto ja toiminnan kehittämistyö ovat pyörineet katkeamatta.
Korona ja siitä seuranneet tarpeet palvelutuotannon mukauttamiselle ovat olleet kuluvana vuonna asiakaspalvelun leimallisimpia prioriteetteja Fimlabissa. Koronanäytteenotto käynnistettiin laboratorion toimintana vauhdilla heti maaliskuussa. Toisen aallon alkaessa kesän lopulla Fimlabissa kehitettiin drive in -konsepti helpottamaan näytteenoton massatestaukselle aiheuttamaa pullonkaulaa. Toiminta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen drive-in-näytteenottopisteessä käynnistyi elokuun lopussa. Suurtehotoiminnan näytteenottokapasiteetti on jopa yli 1000 näytettä päivässä.
– Koronasta huolimatta myös tavanomainen palvelutuotantomme on pyörinyt katkeamatta. Olemme palvelleet asiakkaitamme vuoden jokaisena päivänä ja samalla työskennelleet ahkerasti toimintamme jatkuvan kehittymisen eteen, sanoo asiakaspalvelujohtaja Anu Mustila.
Laajentuvaa ja kehittyvää palvelua
Vaasa liittyi alkukeväästä osaksi Fimlabia. Nyt Fimlab palvelee jo yli sadassa toimipisteessä viiden sairaanhoitopiirin alueella Suomessa: Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla. Palvelualueella asuu 1,3 miljoonaa suomalaista.
Vuoden aikana Fimlabin toimipisteitä on uudistettu muun muassa Tampereen Hervannassa, Valkeakoskella, Hattulassa, Joutsassa ja Hankasalmella sekä Jyväskylässä, jonne on kohonnut kokonaan uusi, alkuvuonna 2021 asiakkaille aukeava Sairaala Nova. Novan myötä Keski-Suomeen saadaan jo toinen Nopsa-pikapalvelupiste.
– Nopsa on ollut menestystarina, josta pitävät niin asiakkaat kuin Fimlabin työntekijätkin. Uusia Nopsa-pisteitä on avattu tasaiseen tahtiin, ja tällä hetkellä Nopsassa voi asioida jo kuudessa eri toimipisteessä ympäri Suomea. Esimerkiksi Kuninkaankulmassa Tampereella jo kolmasosa kaikista näytteenotoista hoituu Nopsa-pikapalvelussa, Mustila kertoo.
Entistä laajempaan käyttöön Nopsa-pikapalvelu saadaan ensi vuonna, kun Fimlabin uudet näytteenottokeskukset avautuvat sekä Lahdessa että Vaasassa. Rakenteilla olevat uudet näytteenottokeskukset noudattelevat Fimlabin modernia palvelukonseptia, jossa tilojen toimivuuteen ja viihtyvyyteen kiinnitetään erityistä huomiota.
Modernin asiakaspalvelun laboratorio
Uusi ajanvarausohjelma on otettu käyttöön koko Fimlabissa lukuun ottamatta Pohjanmaata, jonka vuoro on ensi keväänä. Ajanvarausohjelman uudistusta seuraava vaihe on itseilmoittautumisautomaattien käyttöönotto kaikissa Fimlabin näytteenottolaboratorioissa.
– Vuoden 2020 asennusurakka päättyy Päijät-Hämeeseen ja jatkuu ensi vuonna Vaasassa heti, kun uusi ajanvarausjärjestelmä saadaan alueella käyttöön, toteaa Mustila.
Ajanvarausjärjestelmän uudistaminen ja itseilmoittautumisautomaattien käyttöönotto ovat olleet ensimmäisiä askelia kohti laajempaa asiakaspalvelun kehitysprojektia. Uudistusten myötä muun muassa asiakkaiden yksityisyyden suoja paranee ja laboratoriotoiminta sujuvoituu entisestään.
Uudistuva ajanvarausohjelma palvelee entistä monipuolisemmin
Fimlabin ajanvarausjärjestelmä uudistui tammikuussa Pirkanmaalla ja Keski-Suomessa. Nyt ajanvaraaminen tutkimuksiin on entistä helpompaa ja joustavampaa.
Ajanvaraukset Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella maaliskuun alusta alkaen tehtäviin laboratoriotutkimuksiin on tehty tammikuun alusta saakka Fimlabin uuden Vihta-ajanvarausjärjestelmän kautta. Helmikuun loppuun asti ajoittuvat varaukset hoituvat vielä normaalisti nykyisen järjestelmän kautta. Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä uusi järjestelmä on otettu käyttöön jo aiemmin, joten jatkossa sama ajanvarausohjelma on käytössä kaikissa Fimlabin toimipisteissä.
– Uusi ajanvarausohjelma on huomattavasti joustavampi ja palvelevampi. Muutoksiin on jatkossa helppo reagoida ajantasaisesti ja ajanvaraukset hoitoyksikköjen välillä onnistuu helposti toimipisteen sijainnista riippumatta, Fimlabin kehityspäällikkö Nina Isomäki kertoo.
Omien tunnusten avulla asiakkaan on myös aiempaa helpompaa tarkastella varattuja aikoja ja tarvittaessa muuttaa varausta.
Uudessa järjestelmässä potilasasiakas voi luoda itselleen käyttäjätilin, jolloin ajanvaraukset hoituvat näppärästi esitäytettyjen tietojen avulla. Omien tunnusten avulla potilasasiakkaan on myös aiempaa helpompaa tarkastella varattuja aikoja ja tarvittaessa muuttaa varausta. Aikaa varatessa uusi ohjelma myös kertoo, missä toimipisteessä lähetettä vastaava tutkimusaika on ensimmäisenä vapaana.
Itseilmoittautuminen sujuvoittaa palvelua
Jatkona ajanvarausohjelman uudistumiselle laboratorioissa otetaan käyttöön itseilmoittautuminen. Laitteiden asennus aloitetaan kevään aikana ja asennukset jatkuvat vielä syksyllä 2020. Jatkossa asiakas ilmoittautuu laboratorioon saapuessaan itseilmoittautumisautomaatilla. Samalta automaatilta asiakas saa tarvittaessa myös vuoronumerolapun asiointia varten. Vuoronumerolla asioinnin laajuus vaihtelee toimipisteittäin.
– Kun asiakas on ilmoittautunut, myös näytteenottaja tietää asiakkaan saapuneen. Näin vältetään turhat kutsumiset ja odottelut. Päivystysasiakkaita palvellaan edelleen saapumisjärjestykseen perustuvalla vuoronumerojärjestelmällä, toteaa Isomäki.
Vahva tunnistautuminen tulossa loppuvuonna
Ajanvarausohjelmauudistus jatkuu vuoden kuluttua vielä toisella vaiheella, jossa ohjelmaan liitetään vahva tunnistautuminen. Vahvan tunnistautumisen myötä järjestelmä pystyy tarkistamaan asiakkaalle laaditun lähetteen ja tarjoamaan sen pohjalta tutkimukseen soveltuvaa aikaa ja valmistautumisohjeita. Vahvan tunnistautumisen käyttöönotto tulee Isomäen mukaan muuttamaan ajanvarausta merkittävästi palvelevampaan suuntaan.
Vahvan tunnistautumisen myötä järjestelmä pystyy tarkistamaan asiakkaalle laaditun lähetteen ja tarjoamaan sen pohjalta tutkimukseen soveltuvaa aikaa ja valmistautumisohjeita.
– Se, että asiakas saa ohjelman avulla varattua itselleen heti oikean mittaisen ja oikeaan kellonaikaan ajoittuvan tutkimusajan sekä hyvät valmistautumisohjeet, tukee tutkimusten onnistumista. Myös lähetteen puuttuminen huomataan jatkossa jo varausta tehdessä, ja turhilta käynneiltä vältytään. Asiakkaiden ohella myös ammattilaiset ovat tyytyväisiä, kun asiakkaat tulevat palvelluiksi suunnitelman mukaisesti.
Fimlabin uuteen ajanvarausjärjestelmään ohjaudutaan totuttuun tapaan Fimlabin internetsivujen kautta (www.fimlab.fi/ajanvaraus), tai suoraan osoitteesta fimlab.vihta.com. Ajanvaraussivustolla ohjeistetaan käyttäjää yksityiskohtaisesti ajanvarauksen tekemisessä.