Päijät-Häme: Nastolan laboratorio palvelee väistötiloissa 21.3.2022 alkaen
Nastolan laboratorio muuttaa väistötiloihin nykyisen sote-keskuksen poistuessa käytöstä. Laboratorio on muuton vuoksi suljettuna perjantaina 18.3.2022.
Maanantaista 21.3.2022 alkaen laboratorio palvelee väistötilojen ensimmäisessä kerroksessa tavanomaisten aukioloaikojensa mukaisesti. Väistötilat sijaitsevat nykyisen terveysaseman pihapiirissä. Pysäköintipaikat säilyvät toistaiseksi nykyisellä paikallaan.
Nastolan laboratorio palvelee ainoastaan ajanvarauksella ma–to klo 7.10–14.45 ja pe klo 7.10–13.45 osoitteessa Pekkalantie 12–14, 15560 Nastola.
Päijät-Häme: Fimlab Aleksanterin aukioloajat muuttuvat maanantaista 2.8. alkaen
Lahden keskustassa sijaitsevan näytteenottokeskuksen Fimlab Aleksanterin aukioloajat muuttuvat maanantaista 2.8. alkaen. Näytteenottokeskus on avoinna ma-ti ja to-pe klo 7-16 sekä keskiviikkoisin klo 7-18, jolloin palvelemme klo 16-18 ainoastaan ajanvarausasiakkaita. Vuoronumeroasiointi ja Nopsa-palvelu eivät ole tällöin käytössä.
Akaan laboratorio aukeaa Akaan uudessa hyvinvointikeskuksessa elokuussa
Fimlabin toimipisteverkosto uudistuu jälleen, kun Akaan laboratorio aukeaa Akaan uudessa hyvinvointikeskuksessa maanantaina 2.8.2021.
– Saamme käyttöömme laboratoriotoimintaan suunnitellut, modernit tilat, joissa pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin. Fimlabin palvelukonseptin mukaisesti tilojen selkeyteen, viihtyvyyteen ja toimivuuteen on kiinnitetty paljon huomiota, kertoo aluejohtaja Anna-Maija Haapala.
Toijalan laboratorio palvelee asiakkaita perjantaihin 30.7. asti. Viialan ja Kylmäkosken laboratoriot on jo suljettu. Toimintamme Urjalassa säilyy ennallaan.
Tulossa myös Nopsa-pikapalvelu
Akaan laboratoriossa asiakkaita palvellaan neljässä näytteenottohuoneessa, joista yksi on EKG-huone ja yksi on varusteltu gynekologiseen näytteenottoon. Asiakkaita palvellaan ajanvarauksella. Päivystysasiakkaita palvellaan myös vuoronumerolla. Päivystysasiakkaiden lisäksi vuoronumerolla palvellaan kotona otettujen näytteiden tuojia ja näyteastioita noutavia asiakkaita.
Maanantaista 30.8. alkaen asiakkaita palvellaan lisäksi kolmella Nopsa-pikapalvelupisteellä.
– Nopsa-pikapalvelupisteellä voi asioida voimassa olevan lähetteen kanssa sujuvasti ilman ajanvarausta. Nopsa-pisteet on tarkoitettu verinäytteiden ottoon aikuisille tai nuorille, Haapala luonnehtii.
Akaan laboratoriossa ajanvarausajalle ja vuoronumerojonoon ilmoittaudutaan itseilmoittautumisautomaatilla joko viivakoodillisella henkilökortilla, henkilötunnuksella tai ajanvarauksen yhteydessä saadulla varausavaimella. Nopsa-palvelussa asioivien ei tarvitse ilmoittautua.
Akaan laboratorio palvelee asiakkaita 2.8.2021 alkaen arkisin ma–pe klo 7.30–15 osoitteessa Torkontie 2.
Päijät-Häme: Fimlab Aleksanteri palvelee ajanvarauksella lauantaina 12.6.
Suuren kysynnän vuoksi Lahden keskustassa sijaitseva näytteenottokeskus Fimlab Aleksanteri palvelee ajanvarausasiakkaita tulevana lauantaina 12.6. klo 7.30–13. Näytteenotossa voi asioida tällöin ajanvarauksella sekä verikoe- että EKG-tutkimuksissa. Vuoronumeroasiointi ja Nopsa-palvelu eivät ole tällöin käytössä.
Verikokeiden tulokset nopeasti tekstiviestillä
Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä on jo pitkään ollut mahdollista saada verinäytteiden tulokset tekstiviestinä omaan puhelimeen. Nopeimmillaan asiakas voi saada esimerkiksi hemoglobiiniarvon tietoonsa jo näytteenottopäivänä, jos tulos on normaalien viitearvojen sisällä.
Fimlabin tekstiviestipalvelu sai alkunsa vuonna 2007 Tampereen kaupungin kanssa yhteistyössä toteutetussa pilotissa. Ajan myötä palvelun käyttö on laajentunut ja tutkimusnimikevalikoima kasvanut.
Koko laajuudessaan palvelu on tällä hetkellä käytössä Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla sekä normaalissa koronatutkimuksessa Päijät-Hämeen alueella, Vaasan keskussairaalassa ja Pietarsaaressa. Jatkossa suunnitelmissa on saada järjestelmä käyttöön myös muilla Fimlabin toimialueilla.
Asiakastyytyväisyys huipussaan
Kanta-Hämeen alueella käsitellään keskimäärin noin 650 perusverenkuvanäytettä päivässä. Analysaattorin suorittaman ajon jälkeen laboratoriohoitaja validoi kiinni jäävät näytteet, jotka ovat viitearvojen ulkopuolella.
– Jos näytteen Hb-arvo on huomattavasti alle turvallisten viiterajojen, otamme yhteyttä tietoja koordinoivaan päivystyspoliklinikkaan, josta soitetaan asiakkaalle mahdollisimman pian jo ennen tekstiviestin lähettämistä, kertoo hematologian vastuuhoitaja Jaana Vartiainen Hämeenlinnan keskuslaboratoriosta.
Tekstiviestipalvelu on saanut asiakkailta paljon positiivista palautetta. Palvelun toimivuus edellyttää, että asiakas ilmoittaa puhelinnumeronsa näytteenoton yhteydessä.
– Veritulosten nopeus ja helppous ovat asiakkaan arkea helpottavia asioita. Monet hoitavat terveyttään aktiivisesti ja haluavat itse verrata uutta tulosta edellisiin arvoihin ilman viivettä. Asiakkaan ei tarvitse vastausten saamiseksi ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin tai odottaa tiedon ilmestymistä Kanta-arkistoon, kuvailee hematologian vastuuhoitaja Satu Ala-Hannula Hämeenlinnan keskuslaboratoriosta.
Viestien määrä kasvanut korona-aikana
Tekstiviestivastaus lähtee asiakkaalle käytännössä saman tien tuloksen valmistuttua. Analysaattorin antama tulos tallentuu Fimlabin laboratoriojärjestelmään, josta se lähetetään yhdessä asiakkaan puhelinnumeron kanssa Mylab Oy:n ylläpitämään tekstiviestipalveluun. Mylab lähettää tiedot eteenpäin puhelinoperaattorille, jolta tulee kuittaus viestin toimituksesta. Lähetysvirheiden tapahtuessa järjestelmän varmistukset huolehtivat siitä, että lähetys toistetaan, kunnes viesti menee varmasti perille.
– Asiakkaalle lähetetyssä tekstiviestivastauksessa näkyy tehdyn tutkimuksen tulos ja lyhenne, joiden on mahduttava SMS-formaatin sallimaan 160 merkkiin. Vastaus pyritään tiivistämään yhteen viestiin, koska lähtevien viestien volyymi on erittäin suuri. Ennen koronaa tekstiviestejä lähetettiin kuukaudessa noin 100 000, nyt määrät ovat nousseet jopa yli 160 000:een, kuvailee tietohallintopäällikkö Kaisa Leponiemi.
Tulosten viemisestä Kanta-arkistoon huolehtii lähetteen tehnyt rekisterinpitäjä eli sairaanhoitopiiri, yksityinen lääkäriasema tai kunta. Näytteiden tulokset tallennetaan potilastietojärjestelmään, josta ne lähtevät eteenpäin Kanta-arkistoon. Rekisterin pitäjästä riippuen tietojen siirron nopeudessa esiintyy vaihtelua. Tietojen tallennettua Kanta-arkistoon asiakas voi itse nähdä omat tuloksensa Omakanta-verkkosivustolta.
Päijät-Häme: Fimlab Aleksanteri palvelee ajanvarauksella lauantaina 22.5.
Suuren kysynnän vuoksi Lahden keskustassa sijaitseva näytteenottokeskus Fimlab Aleksanteri palvelee ajanvarausasiakkaita tulevana lauantaina 22.5. klo 7.30–13. Näytteenotossa voi asioida tällöin ajanvarauksella sekä verikoe- että EKG-tutkimuksissa. Vuoronumeroasiointi ja Nopsa-palvelu eivät ole tällöin käytössä.
Jyväskylä: Fimlab palvelee sairaala Novassa maanantaista 18.1. alkaen
Maanantaista 18.1. alkaen Keski-Suomen keskussairaalan näytteenottotoiminta palvelee asiakkaita uudessa sairaala Novassa. Fimlabin näytteenottotilat sijaitsevat sairaalan pääaulassa ensimmäisessä kerroksessa K1-lohkossa (Hoitajantie 3, 40620 Jyväskylä).
Novassa näytteenotossa asioivia palvellaan ajanvarauksella ja vuoronumerolla sekä Nopsa-pikapalvelupisteessä maanantaista perjantaihin klo 8–15.
Novaan muuton myötä Keski-Suomeen saadaan jo toinen Nopsa-pikapalvelupiste. Alueen ensimmäinen Nopsa-piste palvelee Jyväskylän näytteenottokeskuksessa. Nopsa-pisteessä voi asioida ketterästi ilman ajanvarausta, mikäli asiakkaalla on lähete verinäytteenottoa varten ja mukana on jokin kuvallinen henkilökortti (esim. ajokortti tai Kela-kortti). Lue lisää Nopsa-palvelusta.
Monipuoliset laboratoriopalvelut Novassa
Laboratorion uudet tilat Novassa on suunniteltu alusta alkaen asiakaspalvelua ja näytteenottotoimintaa varten. Asioinnin helppouteen ja tilojen viihtyvyyteen on kiinnitetty paljon huomiota. Lisäksi pysäköintitilaa on aiempaa enemmän ja julkisen liikenteen pysäkit sijaitsevat sairaalan välittömässä läheisyydessä.
Novan näytteenottolaboratoriossa palveluvalikoimaan kuuluvat verinäytteenotto, EKG, sokerirasitus, gynekologinen näytteenotto, seksitautinäytteet, sieninäytteet, kohdunkaulan syövän seulontatutkimukset, näytteenottotarvikkeiden jakelu, itse otettujen näytteiden vastaanotto ja OmaLabra-palvelut.
Polikliinisen näytteenoton ohella Fimlab vastaa Novassa kaikesta osasto- ja päivystysnäytteenotosta ja laboratorioanalytiikasta sekä vierianalytiikan ammattilaistukipalveluista.
Muistathan ilmoittautua näytteenottoon tullessasi
Huomioithan, että Fimlabin näytteenottolaboratorioissa ajanvarausajalle ja vuoronumerojonoon on aina ilmoittauduttava. Ajanvarausajalle ja vuoronumerojonoon ilmoittaudutaan itseilmoittautumisautomaatilla joko viivakoodillisella henkilökortilla, henkilötunnuksella tai ajanvarauksen yhteydessä saadulla varausavaimella. Ainoastaan Nopsa-pikapalvelua käyttävien asiakkaiden ei tarvitse ilmoittautua.
Fimlabin näytteenottotoiminta palvelee asiakkaita sairaala Novassa 18.1.2021 alkaen ma–pe klo 8–15 osoitteessa Hoitajantie 3, 40620 Jyväskylä. Laboratorio sijaitsee sairaalan pääaulassa 1. kerroksessa K1-lohkossa.
Varaa aikasi netissä: fimlab.fi/ajanvaraus tai soittamalla 010 808 515 (ma–pe 7–18).
Käytäthän maskia asioidessasi laboratorioissamme.
Hankasalmen laboratorio palvelee uudella terveysasemalla
Fimlabin Hankasalmen laboratorio aloitti toimintansa Hankasalmen uudella terveysasemalla maanantaina 4.1.2021. Vanhan terveysaseman purkutöiden vuoksi Hankasalmen näytteenottopiste ehti palvella asiakkaita väistötiloissa parin vuoden ajan.
Hankasalmen laboratorio palvelee asiakkaita ajanvarauksella neljänä päivänä viikossa: ma–ti ja to–pe klo 7–13.30 (gynekologisen näytteenoton asiakkaita palvellaan klo 14.45 asti) osoitteessa Keskustie 53 A, 41520 Hankasalmi. Voit asioida ilman ajanvarausta, jos hoitoyksikkö on pyytänyt tutkimukset päivystyksenä tai haet tarvikkeita kotinäytteenottoa varten tai palautat kotona otettuja näytteitä.
Päijät-Häme: näytteenottoon ilmoittaudutaan itseilmoittautumisautomaatilla
Fimlabin näytteenottolaboratorioissa Päijät-Hämeessä otetaan käyttöön itseilmoittautumisautomaatit viikkojen 51-53 aikana. Automaateilla ilmoittaudutaan kaikkiin näytteenottopalveluihin eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin.
Itseilmoittautumislaitteiden avulla Fimlab pystyy sujuvoittamaan näytteenottoprosessia ja samalla asiakkaan tietosuoja paranee. Ilmoitusautomaatti tulostaa asiakkaalle kuitin, joka sisältää varauksen tiedot ja asiakkaan palvelunumeron. Asiakas kutsutaan palvelunumerolla sisään.
Ilmoittaudu automaatilla saapuessasi laboratorioon. Ilmoittautuminen tapahtuu viivakoodillisella henkilökortilla (esim. Kela-kortti tai ajokortti) tai näppäilemällä henkilötunnus tai ajanvarausvahvistuksen mukana tullut varausavain automaatin kosketusnäytölle.
Automaatti ilmoittaa, mikäli asiakkaalla ei ole varattua aikaa ja tarjoaa mahdollisuutta ilmoittautua jonoon. Tämä toiminto vastaa vuoronumeroautomaattia*, jotka on korvattu uudella ilmoittautumislaitteella.
*Huom. Vuoronumeroasiointia tarjotaan ainoastaan osassa toimipisteitämme. Vuoronumeropalvelu palvelee kaikissa toimipisteissämme myös päivystysasiakkaita ja heitä, jotka hakevat tarvikkeita kotinäytteenottoa varten tai palauttavat kotona otettuja näytteitä.
Näin itseilmoittautuminen toimii
Olet varannut ajan näytteenottoon:
- Näytä henkilökortin viivakoodi lukijaan tai näppäile kosketusnäytölle henkilötunnuksesi tai ajanvarausvahvistuksen mukana tullut varausavain.
- Näytöltä näet varatun näytteenottoajan ja palvelunumeron, jolla hoitaja kutsuu sinut sisään.
- Automaatti tulostaa tiedot kuitille. Isommissa toimipisteissämme palvelunumero näkyy lisäksi aulan sähköisillä näytöillä.
Et ole varannut aikaa näytteenottoon / haet näytetarvikkeita / palautat kotona otettuja näytteitä tai tarvitset neuvontaa:
- Näytä henkilökortin viivakoodi lukijaan tai näppäile kosketusnäytölle henkilötunnuksesi.
- Valitse haluamasi palvelu näytölle ilmestyvistä vaihtoehdoista
- Automaatti tulostaa tiedot kuitille. Isommissa toimipisteissämme palvelunumero näkyy lisäksi aulan sähköisillä näytöillä.
Huom! Palveluvalikoima ja aukioloajat vaihtelevat toimipistekohtaisesti
Fimlabin asiakaspalvelussa on tehty isoja ponnistuksia
Koronapandemia on haastanut Fimlab Laboratorioiden asiakaspalvelua kehittymään ennennäkemättömällä vauhdilla ja volyymilla. Samaan aikaan tavanomainen palvelutuotanto ja toiminnan kehittämistyö ovat pyörineet katkeamatta.
Korona ja siitä seuranneet tarpeet palvelutuotannon mukauttamiselle ovat olleet kuluvana vuonna asiakaspalvelun leimallisimpia prioriteetteja Fimlabissa. Koronanäytteenotto käynnistettiin laboratorion toimintana vauhdilla heti maaliskuussa. Toisen aallon alkaessa kesän lopulla Fimlabissa kehitettiin drive in -konsepti helpottamaan näytteenoton massatestaukselle aiheuttamaa pullonkaulaa. Toiminta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen drive-in-näytteenottopisteessä käynnistyi elokuun lopussa. Suurtehotoiminnan näytteenottokapasiteetti on jopa yli 1000 näytettä päivässä.
– Koronasta huolimatta myös tavanomainen palvelutuotantomme on pyörinyt katkeamatta. Olemme palvelleet asiakkaitamme vuoden jokaisena päivänä ja samalla työskennelleet ahkerasti toimintamme jatkuvan kehittymisen eteen, sanoo asiakaspalvelujohtaja Anu Mustila.
Laajentuvaa ja kehittyvää palvelua
Vaasa liittyi alkukeväästä osaksi Fimlabia. Nyt Fimlab palvelee jo yli sadassa toimipisteessä viiden sairaanhoitopiirin alueella Suomessa: Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla. Palvelualueella asuu 1,3 miljoonaa suomalaista.
Vuoden aikana Fimlabin toimipisteitä on uudistettu muun muassa Tampereen Hervannassa, Valkeakoskella, Hattulassa, Joutsassa ja Hankasalmella sekä Jyväskylässä, jonne on kohonnut kokonaan uusi, alkuvuonna 2021 asiakkaille aukeava Sairaala Nova. Novan myötä Keski-Suomeen saadaan jo toinen Nopsa-pikapalvelupiste.
– Nopsa on ollut menestystarina, josta pitävät niin asiakkaat kuin Fimlabin työntekijätkin. Uusia Nopsa-pisteitä on avattu tasaiseen tahtiin, ja tällä hetkellä Nopsassa voi asioida jo kuudessa eri toimipisteessä ympäri Suomea. Esimerkiksi Kuninkaankulmassa Tampereella jo kolmasosa kaikista näytteenotoista hoituu Nopsa-pikapalvelussa, Mustila kertoo.
Entistä laajempaan käyttöön Nopsa-pikapalvelu saadaan ensi vuonna, kun Fimlabin uudet näytteenottokeskukset avautuvat sekä Lahdessa että Vaasassa. Rakenteilla olevat uudet näytteenottokeskukset noudattelevat Fimlabin modernia palvelukonseptia, jossa tilojen toimivuuteen ja viihtyvyyteen kiinnitetään erityistä huomiota.
Modernin asiakaspalvelun laboratorio
Uusi ajanvarausohjelma on otettu käyttöön koko Fimlabissa lukuun ottamatta Pohjanmaata, jonka vuoro on ensi keväänä. Ajanvarausohjelman uudistusta seuraava vaihe on itseilmoittautumisautomaattien käyttöönotto kaikissa Fimlabin näytteenottolaboratorioissa.
– Vuoden 2020 asennusurakka päättyy Päijät-Hämeeseen ja jatkuu ensi vuonna Vaasassa heti, kun uusi ajanvarausjärjestelmä saadaan alueella käyttöön, toteaa Mustila.
Ajanvarausjärjestelmän uudistaminen ja itseilmoittautumisautomaattien käyttöönotto ovat olleet ensimmäisiä askelia kohti laajempaa asiakaspalvelun kehitysprojektia. Uudistusten myötä muun muassa asiakkaiden yksityisyyden suoja paranee ja laboratoriotoiminta sujuvoituu entisestään.
Pirkanmaa: Hervantaan avataan Nopsa-pikapalvelupiste
Suuren suosion saavuttanut Nopsa-näytteenotto on mahdollista myös Hervannassa maanantaista 30.11.2020 lähtien. Uuden pisteen avaaminen tuli ajankohtaiseksi laboratoriotilojen remontoimisen yhteydessä. Muut Pirkanmaan Nopsa-pisteet palvelevat edelleen Kuninkaankulmassa, Hatanpäällä ja Taysin poliklinikkalaboratoriossa.
Hervannassa Insinöörinkatu 38:ssa avautuva Nopsa-pikapalvelupiste palvelee asiakkaita maanantaista perjantaihin kello 7.30–12. Voimassa olevalla lähetteellä Nopsa-pikapalvelupisteellä voi asioida sujuvasti ilman ajanvarausta. Tunnistautumista varten asiakkaalla on oltava mukanaan esimerkiksi Kela- tai ajokortti. Nopsa-palvelupisteet on tarkoitettu ainoastaan verinäytteiden ottoon. Ajanvaraus vaaditaan edelleen silloin, kun lähetteeseen kuuluu muitakin tutkimuksia kuin verinäyte tai jos on jättämässä kotona otettuja näytteitä.
Nopsa-konsepti on ollut Fimlabissa käytössä vajaan kahden vuoden ajan, ja tyytyväiset asiakkaamme ovat kiitelleet palvelun sujuvuutta ja nopeutta. Lisäksi Nopsa poikkeaa perinteisistä laboratorioista miljöönsä puolesta, sillä näytteenottokopeissa kuuluu rauhoittavia luonnonääniä ja seinillä on kauniita luontokuvia kotimaastamme. Miellyttävä ympäristö tekee näytteenottotilanteesta mukavan ja rennon.
Nopsa sopii sinulle, jos:
- tulet antamaan vain verinäytteen
- sinulla on lähete julkisen terveydenhuollon puolelta
- olet aikuinen tai nuori
Varaa aika näytteenottoon tai ota vuoronumero, jos:
- lähetteesi sisältää verikokeiden lisäksi myös muita tutkimuksia
- sinulla on OmaLabra-lähete tai yksityislääkärin lähete
- olet jättämässä kotona otettuja näytteitä
- näyte otetaan lapselta
Nopsa-käynti on helppo ja nopea:
- seuraa liikennevaloja
- punaisen valon palaessa odota vuoroasi
- vihreän valon palasessa siirry sisään näytteenottokoppiin
- ripusta päällysvaatteesi naulakkoon
- ota esille Kela-kortti tai muu henkilökortti
- istu odottamaan hoitajaa, joka tulee paikalle näytteenottovälineiden kanssa
- kääri hiha ylös
Huomaathan, että Nopsa-näytteenottoon ei tarvitse ilmoittautua. Koronan vuoksi pyydämme teitä pitämään turvavälejä muihin asiakkaisiin ja käyttämään kasvomaskeja asioidessanne tiloissamme.
Tervetuloa nopeaan ja miellyttävään verinäytteenottoon Nopsa-pikapalvelupisteelle!