Suosittelemme maskin käyttöä laboratoriossa asioidessasi, mikäli sinulla on hengitystieinfektion oireita. Saavuthan laboratorioon vasta juuri ennen sinulle varattua aikaa.
Fimlab julkaisee ammattilaisasiakkailleen uuden Extranet-palvelun maalis–huhtikuun vaihteessa. Palvelu otetaan käyttöön Fimlabin toiminta-alueilla vaiheittain hyvinvointialue kerrallaan. Palvelun käyttöönotosta viestitään hyvinvointialueen intranetissä.
Extranet-palvelusta löydät jatkossa kootusti muun muassa:
tutkimusohjekirjan
potilasohjeet
näytteenottoon ja laboratoriotutkimuksiin liittyvät ammattilaisohjeet
laboratoriotiedotteet
Fimlabin yhteystiedot ja hinnastot
laboratoriotarvikkeiden tilauskanavan.
Lisäksi palveluun tuodaan kevään 2025 aikana Fimlabin toimipisteiden tiedot ja asiakasraportit.
Extranet-palvelu toimii selaimessa ja sinne tulee ohjaus mm. hyvinvointialueen intranetistä ja WebFimlabista. Palvelun käyttämiseen ei tarvitse erillistä käyttäjätunnusta ja salasanaa, mutta pääsy on rajattu kaikille hyvinvointialueen työntekijöille ja niille palveluntuottajille, joilla on hyvinvointialueen myöntämät kumppanitunnukset. Pääsyn rajaus mahdollistaa palvelun sisällön suodattamisen siten, että käyttäjä näkee ensisijaisesti omaa hyvinvointialuettaan koskevaa tietoa.
Julkinen Fimlab.fi-verkkopalvelu uudistuu Extranet-palvelun käyttöönoton jälkeen ja palvelee jatkossa ensisijaisesti henkilöasiakkaita. Uudella julkisella sivustolla ei ole enää ammattilaisille osoitettua sisältöä, koska nämä sisällöt on koottu Extranet-palveluun. Muutoksen myötä laboratoriotarvikkeita ei voi enää jatkossa tilata julkisen Fimlab.fi-verkkopalvelun kautta, vaan tilaaminen tapahtuu Extranet-palvelussa.
Kun Extranet-palvelu otetaan käyttöön, laboratoriotiedotteiden jakeleminen sähköpostitse päättyy. Jatkossa laboratoriotiedotteet ovat luettavissa Extranet-palvelun etusivulla hyvinvointialueen mukaan kohdistettuna.
Huom! Extranet-palvelussa ei käsitellä potilastietoja eikä sieltä tilata laboratoriotutkimuksia tai varata potilaalle aikoja laboratorioon.
Perjantaina 7.3.2025 asiakaspalveluamme haitannut tietojärjestelmähäiriö on saatu korjatuksi. Palvelemme asiakkaita jälleen normaalisti.
Niitä asiakkaita, joiden laboratorioajan jouduimme häiriön vuoksi perumaan, pyydämme ystävällisesti varaamaan uuden ajan tai asioimaan laboratoriossa vuoronumerolla.
Fimlabissa on tällä hetkellä tietojärjestelmähäiriö, joka vaikuttaa asiakaspalveluumme. Häiriön syytä selvitetään parhaillaan.
Häiriön vuoksi pystymme toistaiseksi palvelemaan ainoastaan paperisella päivystyslähetteellä tulevia asiakkaita ja joudumme perumaan asiakkaiden varaamia aikoja. Pyydämme asiakkaita näissä tapauksissa varaamaan itselleen uuden ajan tai asioimaan laboratoriossa vuoronumerolla toisena ajankohtana.
Keskiviikkona 12.3.2025 klo 19 alkaen on versiopäivityksestä johtuva Weblab Clinical- ja My+ Verikeskus -ohjelmien käyttökatko. Katkon aikana ohjelmien pyyntö- ja vastausliikenne on pois käytöstä eikä tuloksia voi tarkastella niiden kautta.
Laboratoriotutkimuspyynnöt
Mediatri ja Pegasos: Pyyntöjä voidaan tehdä katkon aikana, pyynnöt siirtyvät Fimlabin järjestelmään katkon päätyttyä.
Aikaisempien laboratoriotulosten katsominen
Tulokset katsotaan Lifecaresta, Mediatrista ja Pegasoksesta.
Veritilaukset
Katkon aikana vain kiireelliset verensiirrot potilaalle, jolla on voimassa oleva sopivuuskoetulos.
Veritilaus voidaan tehdä soittamalla verikeskukseen numeroon 014 269 1252 (lyhytnumero 51252) tai varanumeroon 050 471 2621.
56466 –CoInRSV SARS-CoV-2 Influenssa A,B ja RSV nukleiinihappo (kval)
My+ Verikeskus sanomaliikenne
Tietoturvapäivitys aiheuttaa käyttökatkon My+ Verikeskuksen sanomaliikenteeseen. Pyyntöjen ja vastausten siirtymisessä My+ Verikeskuksen ja LifeCaren välillä on katko ke 12.3.2025 klo 19–noin klo 20.15.
Pyynnöt ja vastaukset siirtyvät katkon päätyttyä. Katkon aikana valmistuneet veriryhmä- ja sopivuusnäytevastaukset näkyvät vain My+ Verikeskuksessa.
Katkon aikana osastoilla My+ Verikeskuksesta tehtävistä sopivuusnäytepyynnöistä pitää soittaa:
Keski-Suomen keskussairaalan (Nova) verikeskuksen lyhytvalintanumero 51252 (014 269 1252) tai varanumero 050 471 2621
Veritilaukset
Katkon aikana vain kiireelliset verensiirrot. Veritilaukset tehdään paperisella tilauslomakkeella ja soittamalla.
Käyttökatkon aikana siirrettyjen verivalmisteiden verensiirtotiedot voi kirjata osastolla My+ Verikeskukseen katkon päätyttyä.
Muuta huomioitavaa
Keskiviikkona 12.3.2025 klo 19 – noin klo 23 on Weblab Clinical -järjestelmän versiopäivityksestä johtuva käyttökatko, jonka aikana järjestelmää ei voi käyttää.
Huomioitavaa: Hyvinvointialueelta Pohjoisen Keski-Suomen ja Äänekoskelta tulevien potilaiden Mediatri- ja Pegasos-potilastietojärjestelmien pyyntöjä tai vastauksia ei voi katsoa Weblab Clinicalista.
Fimlab yhtenäistää asiakaspalvelunsa puhelinnumeroita koko toiminta-alueellaan. Pyrimme näin sujuvoittamaan ja selkeyttämään asiakkaidemme puhelinasiointia. Jatkossa kaikki henkilöasiakkaamme viidellä hyvinvointialueella voivat hoitaa ajanvarauksen ja saavat asiakasneuvontaa yhdestä numerosta.
Puhelinnumeromuutos keskiviikosta 12.3.2025 alkaen Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen alueilla:
Nykyinen asiakasneuvontanumero 03 311 74445 jää pois käytöstä.
12.3.2025 alkaen Fimlabin nykyinen ajanvarauksen puhelinnumero 010 808 515 * palvelee kaikilla Fimlabin alueilla sekä ajanvaraus- että asiakasneuvontanumerona arkisin klo 7–16.
*Asiakas maksaa puhelusta teleoperaattorille seuraavilla periaatteilla:
suomalaisesta lankaliittymästä soitettaessa peritään paikallisverkkomaksu (pvm)
suomalaisen puhelinyhtiön matkapuhelinliittymästä Suomessa soitettaessa peritään matkapuhelinmaksu (mpm)
ulkomailta soitettaessa hinnan määrittelee paikallinen operaattori
Puhelujen tarkka hinta määräytyy asiakkaan puhelinyhtiön kanssa tekemän liittymäsopimuksen perusteella.
Fimlab yhtenäistää asiakaspalvelunsa puhelinnumeroita koko toiminta-alueellaan. Jatkossa kaikki henkilöasiakkaamme viidellä hyvinvointialueella voivat hoitaa ajanvarauksen ja saavat asiakasneuvontaa yhdestä numerosta. Tämä sujuvoittaa ja selkeyttää asiointia.
Puhelinnumeromuutos keskiviikosta 12.3.2025 alkaen
Henkilöasiakkaat:
Nykyinen asiakasneuvontanumero 03 311 74445 jää pois käytöstä.
12.3.2025 alkaen Fimlabin nykyinen ajanvarauksen puhelinnumero 010 808 515 * palvelee kaikilla Fimlabin alueilla sekä ajanvaraus- että asiakasneuvontanumerona arkisin klo 7–16.
Käytöstä poisjäävään puhelinnumeroon lisätään vastaajaviesti, joka ohjaa soittajan ottamaan yhteyttä uuteen numeroon.
*Asiakas maksaa puhelusta teleoperaattorille seuraavilla periaatteilla:
suomalaisesta lankaliittymästä soitettaessa peritään paikallisverkkomaksu (pvm)
suomalaisen puhelinyhtiön matkapuhelinliittymästä Suomessa soitettaessa peritään matkapuhelinmaksu (mpm)
ulkomailta soitettaessa hinnan määrittelee paikallinen operaattori
Puhelujen tarkka hinta määräytyy asiakkaan puhelinyhtiön kanssa tekemän liittymäsopimuksen perusteella.
Teemme huoltotöitä palvelinympäristössämme, minkä seurauksena Fimlabin järjestelmissä on käyttökatkoja torstaina 6.3. klo 20–23. Pahoittelemme katkosta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
Keski-Suomen alueella käyttökatkot vaikuttavat seuraavasti:
Sairaala Novan klo 21 iltakierrolle laboratoriolähetteet on tehtävä ennen katkoa klo 19.45 mennessä.
Katkon aikana käyttäjät eivät pääse WebFimlabiin ja sähköisiin veritilauksiin. Veritilaukset tehdään paperilähetteillä. Osastot voivat soittaa suoraan verikeskukseen p. 014 269 1252
Katkon aikana kiireelliset laboratoriopyynnöt tehdään paperilähetteillä, mutta kaikista pyynnöistä tulee soittaa numeroon 014 269 1552 (päivystävä laboratoriohoitaja), päivystysalueella p. 014 269 3193
Veritilaus ja verensiirto-lähetesekä Päivystys Lähete/Vastaus –lähete löytyvät Fimlabin sivuilta (fimlab.fi) – Ammattilaisten ohjekirja – Keski-Suomi – Lähetteet ja lomakkeet -kohdasta
Oman organisaation aiemmat laboratoriotutkimustulokset ovat nähtävissä normaalisti omasta potilastietojärjestelmästä. LifeCareen katkon aikana kirjatut tutkimuspyynnöt siirtyvät laboratorioon vasta katkon päätyttyä.
Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole käytettävissä WebFimlabin kautta. KIBI:n kautta EKG-rekisteröinnit ovat nähtävillä katkon aikanakin.
Cobas LIAT (NOVA päivystys): Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) tai Kanta-arkistoitumisen takia, tulee häiriön jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään (jos pyyntöä ei katkon aikana saada tehtyä) ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus virka-aikana käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksikköön.
Mahdollisista katkon jälkeisistä laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista pyydetään olemaan yhteydessä omaan käyttötukeen.
Mikrobiologian laboratoriossa on havaittu tietojärjestelmäongelma. Myla-palvelimen ongelman vuoksi viljelytulosten vastaamisessa on viikonlopun 1.–2.3.2025 aikana viiveitä Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Keski-Suomen ja Päijät-Hämeen alueilla.
Vuoden 2024 lopussa ulosteen nukleiinihappo-osoitusdiagnostiikassa käyttöön otettu mustakorkkinen Deltaswab Cary Blair -putki vaihtuu takaisin vihreäkorkkiseen Copan Fecalswab -putkeen (kts. kuva alla). Syynä muutokseen on laboratorioprosessin optimointi.
Copan Fecalswab -putki korvaa Deltaswab Cary Blair -putken täysin vastaavana, eli tuotteen vaihtuminen ei aiheuta muutoksia käyttöaiheessa, näytteenottotavassa, näytteen säilymisessä tai näytteen kuljetuksessa.
Copan Fecalswab -putki korvaa Deltaswab Cary Blair -putken maaliskuussa 2025 tuotevarastojen tyhjennyttyä. Voimassa olevia Deltaswab Cary Blair -putkia voi jatkossakin käyttää samassa käyttötarkoituksessa. Deltaswab Cary Blair -putkia voidaan jatkossa käyttää poikkeustilanteissa Fecalswab-putkien varaputkina.
Muutos koskee seuraavia tuotteita:
Korvaava putki: Copan FecalSwab, 2 ml (kuvassa yllä)
Tarkemmat tiedot tutkimuskohtaisista näytteenotto-ohjeista pyydetään tarkistamaan sähköisestä ohjekirjasta fimlab.fi/ohjekirja.
Tiedustelut
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille p. 03 311 77800, Pohjanmaan alueella p. 041 7314 786 (ammattilaisten asiakaspalvelun ja neuvonnan puhelinnumero Pohjanmaalla muuttuu 12.3.2025 alkaen. Tiedotamme asiasta tarkemmin lähempänä muutosajankohtaa.).
Selkäydinnesteen käyttäminen SAV-diagnostiikassa perustuu punasolujen hemoglobiinin hajoamistuotteiden eli oksihemoglobiinin ja bilirubiinin osoittamiseen selkäydinnesteen absorptiospektristä.
Selkäydinnesteen oksihemolobiini saattaa olla peräisin paitsi SAV:sta myös näytteenottoon liittyvästä artefaktaverestä, mutta bilirubiinia muodostuu ainoastaan in vivo. Koska bilirubiinia muodostuu indusoituvan entsyymin katalysoimassa reaktiossa, ei bilirubiinin puuttuminen aivoselkäydinnesteestä poissulje SAV:a, mikäli oireiden alun ja näytteenoton välillä on kulunut alle 12 h.
Kohonnut plasman bilirubiinipitoisuus tai lisääntynyt selkäydinnesteen proteiinipitoisuus voivat myös nostaa selkäydinnesteen bilirubiinipitoisuutta. Mikäli selkäydinnesteessä todetaan bilirubiinista johtuvaa lisääntynyttä absorbanssia ja tutkittavalla todetaan kohonnut plasman bilirubiinipitoisuus (yli 20 umol/l), korjataan tulos laskennallisesti plasman bilirubiinilla sekä seerumin- ja selkäydinnesteen proteiinipitoisuuksilla, jotta voidaan poissulkea plasman lisääntyneestä bilirubiinista aiheutunut väärä positiivinen tulos. Mikäli tutkittavalla todetaan kohonnut selkäydinnesteen proteiinipitoisuus (yli 1 g/l), ei spektritutkimuksen perusteella voida varmuudella ottaa kantaa, johtuuko selkäydinnesteessä todettava bilirubiini SAV:sta vaiko jostakin muusta tilasta, jossa veriaivoesteen läpäisevyys ja/tai selkäydinnesteen kokonaisproteiinipitoisuus ovat lisääntyneet. Tällaisia selkäydinnesteen kokonaisproteiinipitoisuutta ja siten myös bilirubiinipitoisuutta merkittävästi lisääviä tiloja ovat esimerkiksi meningiitit, araknoidiitti, polyradikuliitti (Guillain–Barrén oireyhtymä), krooninen inflammatorinen demyelinoiva polyneuropatia (CIDP) sekä erilaiset aivoselkäydinnestekiertoa häiritsevät tekijät kuten tuumorit ja abskessit.
Uudistamme selkäydinnesteen spektrin lausuntojamme. Lausunnoissa otetaan jatkossa bilirubiinin lisäksi aina kantaa myös oksihemoglobiinin esiintymiseen. Mikäli selkäydinnestenäytteessä todetaan bilirubiinin absorbanssia ja tämän lisäksi tutkittavan plasmassa todetaan kohonnut bilirubiinipitoisuus (P -Bil > 20 umol/l) tai selkäydinnesteessä todetaan bilirubiinin lisäksi korkea proteiinipitoisuus (Li-Prot > 1g/l), sisältää lausunto jatkossa kannanoton näiden merkityksestä. Viittaamme lausunnoissa jatkossa lukinkalvonalaiseen verenvuotoon suomen kielestä tulevalla lyhenteellä SAV (aiemmin SAH).
Uusilla lausunnoilla annetaan tilaavalle lääkärille jatkossa hieman aiempaa enemmän tietoa, millä perustein annettuun lausuntoon on päädytty. Lausuntojen uudistuessa itse tutkimuksen suorittaminen, herkkyys tai lausunnon ydinsisältö eivät muutu.
Lausunnot säilyvät edelleen selkeinä
”Löydös ei tue SAV:ta” käytetään, kun selkäydinnestenäytteessä ei ole bilirubiinin absorbanssia, tai havaittava absorbanssi johtuu todennäköisesti kohonneesta plasman bilirubiinipitoisuudesta (jälkimmäinen tilanne kirjataan lausuntoon).
”Löydös ei poissulje SAV:ta” käytettäessä annetaan aina selitys, mistä tämä johtuu (oksihemoglobiinin korkeasta määrästä tai selvästi koholla olevasta selkäydinnesteen proteiinista).
”Yhtäpitävä SAV:n kanssa” käytetään, kun selkäydinnesteessä todetaan bilirubiinia ja lisäksi mahdollisesti oksihemoglobiinia, mutta tämä ei johdu kohonneesta plasman bilirubiinipitoisuudesta.
Tulkintamme noudattaa UK NEQAS asiantuntijatyöryhmän suositusta koskien selkäydinnesteen bilirubiinin analysointia SAV-epäilyn yhteydessä ¹. Näissä ohjeistuksissa on pyritty minimoimaan väärien negatiivisten tulosten mahdollisuutta. Tämän vuoksi väärä negatiivinen tulos aiheutuu todennäköisimmin bilirubiinin hajoamisesta näytteenoton ja analyysin välillä, mikäli aika näiden välillä kasvaa ja erityisesti jos näyte altistuu lisäksi valolle*.
*Ajan vaikutus aivoselkäydinneste-näytteen bilirubiiniin:
Näytteenoton ja analyysin välisen ajan kasvaessa selkäydinnesteen bilirubiinia hajoaa. Säilytysajan vaikutus bilirubiinin hajoamiselle vaihtelee huomattavasti eri näytteissä. Pimeässä säilytettyjen selkäydinnestenäytteiden bilirubiinista oli hajonnut keskimäärin noin 18 % 24 h kuluessa (näytteiden välillä hajonneen bilirubiinin osuus vaihteli välillä 0–67 %). 48 h kuluessa bilirubiinista oli hajonnut keskimäärin noin 30 % (0-100 %) ². Jatkossa lisäämme kaikkiin näytteisiin, jossa näytteenoton ja analyysin välillä on kulunut yli 24 h seuraavan huomautuksen: ”Näytteenoton ja analyysin välissä on kulunut yli 24 h. Bilirubiinin hajoaminen näytteessä lisääntyy ajan myötä, mikä lisää väärän negatiivisen tuloksen mahdollisuutta”.
*Valon vaikutus aivoselkäydinneste-näytteen bilirubiiniin:
Aivoselkäydinneste-näytteen altistuminen valolle hajottaa näytteen bilirubiinia. Kirjallisuuden perusteella tiedetään, että valon vaikutus bilirubiinin hajoamiseen vaihtelee huomattavasti eri näytteissä. Joissakin näytteissä jo tunnin pituinen valoaltistus saattaa laskea bilirubiinipitoisuutta merkittävästi aiheuttaen virheellisen negatiivisen tuloksen. Keskimäärin bilirubiinin hajoaminen on valossa noin 4 kertaa nopeampaa kuin valolta suojatuissa olosuhteissa ³. Jatkossa lisäämme kaikkiin näytteisiin, joihin liittyen meillä on tieto vähintään 1 tunnin kestäneestä valoaltistuksesta seuraavan huomautuksen: ”Näyte altistunut kuljetuksen aikana valolle, mikä lisää väärän negatiivisen tuloksen mahdollisuutta”. Tämän huomautuksen puuttuminen ei kuitenkaan varmuudella poissulje valoaltistusta, koska laboratoriossa meillä ei ole täysin varmaa tietoa kuljetuksen aikaisista poikkeavista valoaltistuksista.
Koska väärien negatiivisten tulosten mahdollisuus on haluttu minimoida, osa näytteistä todetaan virheellisesti positiivisiksi. Väärän positiiviseen tuloksen aiheuttaa tavallisimmin tila, jossa selkäydinnesteessä todetaan bilirubiinia liittyen selkäydinnesteen proteiinipitoisuuden nousuun ja näytteessä on mahdollisesti lisäksi todettavissa artefaktaverestä johtuvaa oksihemoglobiinia ³ ⁴. Tästä syystä positiivisen tuloksen yhteydessä on kliinisesti syytä pitää mielessä myös esimerkiksi meningiitin mahdollisuus.
Alla taulukossa esitetty tutkimus lyhyesti, näihin tietoihin ei tule muutosta:
2664
Li -Spektri
Menetelmä:
Spektrofotometria
Näytetiedot:
Li-Spektri ja Li-Prot: Selkäydinnestettä 2 ml. Näytteeksi lähetetään fraktioidun näytteenoton viimeinen putki, jotta mahdollinen punktioartefaktasta johtuva verisyys on mahdollisimman vähäistä.
S-Prot: 1 ml (vähintään 0.5 ml) seerumia seerumigeeliputkeen 5/4 ml
P-Bil: 0.5 ml hepariiniplasmaa Li-hepariinigeeliputkeen 5/4 ml
Tulos valmiina:
Kahden arkipäivän kuluessa. Erikseen sovittaessa näyte voidaan tutkia päivystyksenä. Tällöin soitettava eritelaboratorioon ennen näytteenottoa (puh. 03 311 76132).
Tulkinta:
Lausunto. Näytteenotto suositellaan tehtäväksi aikaisintaan 12 h oireiden alkamisesta.
Viitteet:
Cruickshank A, Auld P, Beetham R, Burrows G, Egner W, Holbrook I, Keir G, Lewis E, Patel D, Watson I, White P; UK NEQAS Specialist Advisory Group for External Quality Assurance of CSF Proteins and Biochemistry. Revised national guidelines for analysis of cerebrospinal fluid for bilirubin in suspected subarachnoid haemorrhage. Ann Clin Biochem. 2008 May;45(Pt 3): 238–44.
Foroughi, M., Parikh, D., Wassell, J., & Hatfield, R. (2010). Influence of light and time on bilirubin degradation in CSF spectrophotometry for subarachnoid haemorrhage. British Journal of Neurosurgery, 24(4), 401–404.
Sulaiman, R. A., & Gama, R. (2010). Pitfalls in cerebrospinal fluid spectroscopy results for the diagnosis of subarachnoid haemorrhage. British Journal of Neurosurgery, 24(6), 726.
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot tutkimuksista ja niiden tulkinnasta pyydetään tarkistamaan sähköisestä ohjekirjasta fimlab.fi/ohjekirja.
Tiedustelut
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille, p. 03 311 77800.
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille Pohjanmaan alueella, p. 041 7314 786. (Ammattilaisten asiakaspalvelun ja neuvonnan puhelinnumero Pohjanmaalla muuttuu 12.3.2025 alkaen. Tiedotamme asiasta tarkemmin lähempänä muutosajankohtaa.)
Veripalvelun käyttämät punasolupussit muuttuvat 24.2.2025 alkaen (katso Veripalvelun tiedote). Vanhoja pusseja on käytössä uusien rinnalla, kunnes vanhojen pussien käyttöaika loppuu.
Trombosyyttivalmisteiden bakteeriviljely 1.4.2025 alkaen
Veripalvelu käynnistää kaikkien trombosyyttivalmisteiden bakteeriviljelyn 1.4.2025 (katso tästä Veripalvelun tiedote). Bakteeriviljely parantaa potilasturvallisuutta ja pidentää perusvalmisteiden kelpoisuusaikaa viidestä vuorokaudesta seitsemään. Bakteeriviljelystä aiheutuvat lisäkustannukset nostavat kaikkien trombosyyttivalmisteiden hintoja 25,81 €.
Muutos mahdollistaa myös trombosyyttivalmisteiden kuljetusten optimoinnin, paremman toimintavarmuuden ja helpottaa varaston hallintaa.
Copanin eMRSA-rikastusviljelyputkissa on havaittu ongelma: putkessa oleva neste voi muuttua vihertäväksi jo ennen näytteenottoa. Normaalisti putken neste on kellertävää. Värimuutoksesta huolimatta putkia voi käyttää normaalisti.
Tiedustelut
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille, p. 03 311 77800 (Pohjanmaalla p. 041 731 4786).
Keski-Suomen alueella hoito- ja hoivayksiköiden (pois lukien Sairaala Novan osastot) näytteenottotarvikkeiden tilaaminen muuttuu 1.2.2025 alkaen. Tilaus tapahtuu jatkossa sähköisellä lomakkeella, joka löytyy Fimlabin verkkosivuilta osoitteesta fimlab.fi/tuote-osasto/verinaytteenoton-tarvikkeet.
Sähköinen lomake säästää aikaa: paperiset lomakkeet jäävät pois käytöstä, eikä lomakkeita tarvitse enää viedä Fimlabin toimipisteisiin.
Toimitamme jatkossakin tilatut näytteenottotarvikkeet viikon kuluessa asiakkaan toivomaan Fimlabin toimipisteeseen, josta ne ovat noudettavissa laboratorion aukioloaikoina. Hoitoyksiköt, jotka sijaitsevat samassa rakennuksessa Fimlabin kanssa, voivat noutaa tarvikkeita ilman tilausta laboratoriosta päivystysluontoiseen tarpeeseen.
Sairaala Novan ulkopuoliset hoito- ja hoivayksiköt: Näin tilaat näytteenottotarvikkeita Fimlabilta 1.2.2025 alkaen:
Tilaa kerralla vähintään 2 kuukauden tarvetta vastaava määrä tarvikkeita tuotteiden säilyvyys huomioiden. Tilausten keskittäminen vähentää kustannuksia.
Tärkeää: Kerro tilauksella, mistä Fimlabin toimipisteestä noudat tilauksen. Tilaus on noudettavissa 1 viikon kuluttua tilauksesta valitsemastasi toimipisteestä sen aukioloaikoina.
Tutkimuksen 4446 -PncaNhO aikataulussa tapahtuu muutos 20.1.2025 alkaen: Tampereen keskuslaboratorioon klo 7 mennessä saapuneet näytteet tutkitaan saman arkipäivän aikana.
Aiemmin saman arkipäivän aikana on tutkittu klo 10 mennessä tulleet näytteet.
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot tutkimuksista ja niiden tulkinnasta pyydetään tarkistamaan sähköisestä ohjekirjasta fimlab.fi/ohjekirja.
Tiedustelut
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille, p. 03 311 77800 (Pohjanmaalla p. 041 7314 786).
Verikaasunäytteenotossa käytettävä SafePICO Aspirator -näytteenottoruisku korvataan uudella ruiskutyypillä tammikuusta 2025 alkaen. Aiemmin tiedotimme (Laboratoriotiedote 103/2024), että muutos tapahtuisi 1.9.2024 alkaen. Viivästys johtui valmistajan takaisinvedosta. Vanhat ruiskut käytetään varastotoimijoiden varastoista ensin loppuun.
Poistuva tuote
956-622 SafePICO Aspirator Arterial blood syringe without needle, 0,7‒1,5 mL
Uusi tuote
957-204 SafePICO A Arterial and venous blood syringe without needle, 0,7‒1,0 mL
SafePICO A -ruisku on tarkoitettu verikaasunäytteiden aspirointiin laskimosta ja valtimosta (ruisku ei ole itsetäyttyvä). Tuote vastaa toiminnaltaan ja ominaisuuksiltaan poistuvaa ruiskua. Ruiskun sisällä on sekoittamista helpottava kuula ja se soveltuu ABL90-verikaasulaitteen sekoittajan kanssa.
Muuttuvat ominaisuudet:
Pienempi näytetilavuus 0,7–1,0 ml: ei liikatäyttömahdollisuutta, selkeästi merkitty miniminäytemäärä 0,7 ml
Päivitys tiedotteeseen 16.1.2025: Katko on peruutettu, ilmoitamme uuden päivämäärän myöhemmin.
Teemme huoltotöitä palvelinympäristössämme, minkä seurauksena Fimlabin järjestelmissä on käyttökatkoja torstaina 16.1.2025 klo 20–23. Pahoittelemme katkosta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
Keski-Suomen alueella käyttökatkot vaikuttavat seuraavasti:
Sairaala Novan klo 21 iltakierrolle laboratoriolähetteet on tehtävä ennen katkoa klo 19.45 mennessä.
Katkon aikana käyttäjät eivät pääse WebFimlabiin ja sähköisiin veritilauksiin. Veritilaukset tehdään paperilähetteillä.Osastot voivat soittaa suoraan verikeskukseen: p: 014 269 1252
Katkon aikana kiireelliset laboratoriopyynnöt tehdään paperilähetteillä, muttakaikista pyynnöistä tulee soittaa numeroon 014 269 1552 (päivystävä laboratoriohoitaja), päivystysalueella 014 269 3193
Veritilaus ja verensiirto-lähetesekä Päivystys Lähete/Vastaus –lähete löytyvät Fimlabin sivuilta (fimlab.fi) – Ammattilaisten ohjekirja – Keski-Suomi – Lähetteet ja lomakkeet -kohdasta.
Oman organisaation aiemmat laboratoriotutkimustulokset ovat nähtävissä normaalisti omasta potilastietojärjestelmästä. LifeCareen katkon aikana kirjatut tutkimuspyynnöt siirtyvät laboratorioon vasta katkon päätyttyä.
Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole käytettävissä WebFimlabin kautta. KIBI:n kautta EKG-rekisteröinnit ovat nähtävillä katkon aikanakin.
Cobas LIAT (NOVA päivystys): Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) tai Kanta-arkistoitumisen takia, tulee häiriön jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään (jos pyyntöä ei katkon aikana saada tehtyä) ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus virka-aikana käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksikköön.
Mahdollisista katkon jälkeisistä laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista pyydetään olemaan yhteydessä omaan käyttötukeen.