Suosittelemme maskin käyttöä laboratoriossa asioidessasi, mikäli sinulla on hengitystieinfektion oireita. Saavuthan laboratorioon vasta juuri ennen sinulle varattua aikaa.
Fimlab julkaisee ammattilaisasiakkailleen uuden Extranet-palvelun maalis–huhtikuun vaihteessa. Palvelu otetaan käyttöön Fimlabin toiminta-alueilla vaiheittain hyvinvointialue kerrallaan. Palvelun käyttöönotosta viestitään hyvinvointialueen intranetissä.
Extranet-palvelusta löydät jatkossa kootusti muun muassa:
tutkimusohjekirjan
potilasohjeet
näytteenottoon ja laboratoriotutkimuksiin liittyvät ammattilaisohjeet
laboratoriotiedotteet
Fimlabin yhteystiedot ja hinnastot
laboratoriotarvikkeiden tilauskanavan.
Lisäksi palveluun tuodaan kevään 2025 aikana Fimlabin toimipisteiden tiedot ja asiakasraportit.
Extranet-palvelu toimii selaimessa ja sinne tulee ohjaus mm. hyvinvointialueen intranetistä ja WebFimlabista. Palvelun käyttämiseen ei tarvitse erillistä käyttäjätunnusta ja salasanaa, mutta pääsy on rajattu kaikille hyvinvointialueen työntekijöille ja niille palveluntuottajille, joilla on hyvinvointialueen myöntämät kumppanitunnukset. Pääsyn rajaus mahdollistaa palvelun sisällön suodattamisen siten, että käyttäjä näkee ensisijaisesti omaa hyvinvointialuettaan koskevaa tietoa.
Julkinen Fimlab.fi-verkkopalvelu uudistuu Extranet-palvelun käyttöönoton jälkeen ja palvelee jatkossa ensisijaisesti henkilöasiakkaita. Uudella julkisella sivustolla ei ole enää ammattilaisille osoitettua sisältöä, koska nämä sisällöt on koottu Extranet-palveluun. Muutoksen myötä laboratoriotarvikkeita ei voi enää jatkossa tilata julkisen Fimlab.fi-verkkopalvelun kautta, vaan tilaaminen tapahtuu Extranet-palvelussa.
Kun Extranet-palvelu otetaan käyttöön, laboratoriotiedotteiden jakeleminen sähköpostitse päättyy. Jatkossa laboratoriotiedotteet ovat luettavissa Extranet-palvelun etusivulla hyvinvointialueen mukaan kohdistettuna.
Huom! Extranet-palvelussa ei käsitellä potilastietoja eikä sieltä tilata laboratoriotutkimuksia tai varata potilaalle aikoja laboratorioon.
Perjantaina 7.3.2025 asiakaspalveluamme haitannut tietojärjestelmähäiriö on saatu korjatuksi. Palvelemme asiakkaita jälleen normaalisti.
Niitä asiakkaita, joiden laboratorioajan jouduimme häiriön vuoksi perumaan, pyydämme ystävällisesti varaamaan uuden ajan tai asioimaan laboratoriossa vuoronumerolla.
Fimlabissa on tällä hetkellä tietojärjestelmähäiriö, joka vaikuttaa asiakaspalveluumme. Häiriön syytä selvitetään parhaillaan.
Häiriön vuoksi pystymme toistaiseksi palvelemaan ainoastaan paperisella päivystyslähetteellä tulevia asiakkaita ja joudumme perumaan asiakkaiden varaamia aikoja. Pyydämme asiakkaita näissä tapauksissa varaamaan itselleen uuden ajan tai asioimaan laboratoriossa vuoronumerolla toisena ajankohtana.
Fimlab toteuttaa versiopäivityksen keskiviikkona 12.3.2025 klo 19–noin klo 23. Päivityksen vuoksi osassa Fimlabin palveluja on käyttökatkoja. Katkoon on varauduttu huolellisesti, mutta siitä huolimatta katkolla on joitakin vaikutuksia palveluumme. Pahoittelemme katkosta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
Pirkanmaan alueella käyttökatko vaikuttaa seuraavasti:
My+ Mikrobiologia -järjestelmä
My+ Mikrobiologia -järjestelmässä on käyttökatko keskiviikkona 12.3.2025 klo 19 – noin klo 23. Käyttökatkolla ei pitäisi olla merkittäviä vaikutuksia tulosten valmistumiseen.
My+ Verikeskus sanomaliikenne
Versiopäivitys aiheuttaa käyttökatkon My+ Verikeskuksen sanomaliikenteeseen. Pyyntöjen ja vastausten siirtymisessä My+ Verikeskuksen ja WebFimlabin välillä on katko keskiviikkona 12.3.2025 klo 19 ‒ noin klo 20.15.
Pyynnöt ja vastaukset siirtyvät katkon päätyttyä. Katkon aikana valmistuneet veriryhmä- ja sopivuusnäytevastaukset näkyvät vain My+ Verikeskuksessa.
Veritilaukset, lähetyspyynnöt ja verensiirtojen kirjaaminen My+ Verikeskuksessa toimivat normaalisti.
Katkon aikana osastoilla My+ Verikeskuksesta tehtävistä sopivuusnäytepyynnöistä pitää soittaa:
• TAYS kantasairaala p. (03) 311 76551 (verikeskus)
Fimlab yhtenäistää asiakaspalvelunsa puhelinnumeroita koko toiminta-alueellaan. Pyrimme näin sujuvoittamaan ja selkeyttämään asiakkaidemme puhelinasiointia. Jatkossa kaikki henkilöasiakkaamme viidellä hyvinvointialueella voivat hoitaa ajanvarauksen ja saavat asiakasneuvontaa yhdestä numerosta.
Puhelinnumeromuutos keskiviikosta 12.3.2025 alkaen Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen alueilla:
Nykyinen asiakasneuvontanumero 03 311 74445 jää pois käytöstä.
12.3.2025 alkaen Fimlabin nykyinen ajanvarauksen puhelinnumero 010 808 515 * palvelee kaikilla Fimlabin alueilla sekä ajanvaraus- että asiakasneuvontanumerona arkisin klo 7–16.
*Asiakas maksaa puhelusta teleoperaattorille seuraavilla periaatteilla:
suomalaisesta lankaliittymästä soitettaessa peritään paikallisverkkomaksu (pvm)
suomalaisen puhelinyhtiön matkapuhelinliittymästä Suomessa soitettaessa peritään matkapuhelinmaksu (mpm)
ulkomailta soitettaessa hinnan määrittelee paikallinen operaattori
Puhelujen tarkka hinta määräytyy asiakkaan puhelinyhtiön kanssa tekemän liittymäsopimuksen perusteella.
Fimlab yhtenäistää asiakaspalvelunsa puhelinnumeroita koko toiminta-alueellaan. Jatkossa kaikki henkilöasiakkaamme viidellä hyvinvointialueella voivat hoitaa ajanvarauksen ja saavat asiakasneuvontaa yhdestä numerosta. Tämä sujuvoittaa ja selkeyttää asiointia.
Puhelinnumeromuutos keskiviikosta 12.3.2025 alkaen
Henkilöasiakkaat:
Nykyinen asiakasneuvontanumero 03 311 74445 jää pois käytöstä.
12.3.2025 alkaen Fimlabin nykyinen ajanvarauksen puhelinnumero 010 808 515 * palvelee kaikilla Fimlabin alueilla sekä ajanvaraus- että asiakasneuvontanumerona arkisin klo 7–16.
Käytöstä poisjäävään puhelinnumeroon lisätään vastaajaviesti, joka ohjaa soittajan ottamaan yhteyttä uuteen numeroon.
*Asiakas maksaa puhelusta teleoperaattorille seuraavilla periaatteilla:
suomalaisesta lankaliittymästä soitettaessa peritään paikallisverkkomaksu (pvm)
suomalaisen puhelinyhtiön matkapuhelinliittymästä Suomessa soitettaessa peritään matkapuhelinmaksu (mpm)
ulkomailta soitettaessa hinnan määrittelee paikallinen operaattori
Puhelujen tarkka hinta määräytyy asiakkaan puhelinyhtiön kanssa tekemän liittymäsopimuksen perusteella.
Teemme huoltotöitä palvelinympäristössämme, minkä seurauksena Fimlabin järjestelmissä on käyttökatkoja torstaina 6.3. klo 20–23. Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.
TAYS sairaaloiden, TAYS Sydänsairaalan ja Coxan osalta käyttökatkot vaikuttavat seuraavasti:
Katkon aikana Uranus/Ariel – WebFimlab työpöytäintegraatio ei toimi. Uranuksen hoitotaulukko toimii katkon aikana.
Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole käytettävissä WebFimlabin kautta katkon aikana. Katkon aikana otetut EKG:t tulostetaan rekisteröintilaitteelta.
Veritilaukset täytyy tehdä katkon aikana paperilla. Sopivuusnäytepyynnöistä tulee soittaa kuten muistakin näytteistä. Käytettävät lähetteet löytyvät Pirhan lomakerekisteristä (Pirhan intra – Lomakerekisteri – Lomakerekisteri M-Ö, kohdasta Verensiirto- ja veritilaus) sekä Fimlabin sivuilta (fimlab.fi) kohdasta Ammattilaisten ohjekirja – Pirkanmaa – Lähetteet ja lomakkeet – Veritilaus ja verensiirto.
Laboratoriotutkimuksia ei voi tilata katkon aikana WebFimlabista, hoitoyksiköt tekevät pyynnöt paperilähetteille ja soittavat noudettavista näytteistä. Käytettävät lähetteet löytyvät Pirhan lomakerekisteristä (Pirhan intra – Lomakerekisteri – Lomakerekisteri M-Ö, kohdasta Päivystyslähete ja -vastaus) sekä Fimlabin sivuilta (fimlab.fi) kohdasta Ammattilaisten ohjekirja – Pirkanmaa – Lähetteet ja lomakkeet – Päivystys Lähete Vastaus.
Vierilaitteiden (ABL Tays TEHO ja Tays Sydänsairaala, i-STAT) tulokset siirtyvät katkon jälkeen WebFimlabiin.
Cobas Liat: Näytteet tulee analysoida henkilötunnuksella katkon aikana, mikäli näytetarroja ei ole saatu tulostettua etukäteen. Tulokset eivät siirry potilastietojärjestelmään katkon aikana. Jos tulos halutaan jälkikäteen potilastietojärjestelmään, esim. tartuntatauti-ilmoituksen (positiiviset Inf A&B, RSV+SARS-CoV-2) tai Kanta-arkistoitumisen takia, tulee häiriön jälkeen tehdä pyyntö järjestelmään ja toimittaa seuraavat tiedot (hetu, nimi, pvm, kellonaika, tulokset) laboratorioon. Laboratoriossa voidaan vastata tutkimus käsin jälkikäteen. Tarkempi ohjeistus toimitetaan yksiköihin.
Mahdollisista katkon jälkeisistä laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista pyydetään olemaan normaaliprosessin mukaisesti yhteydessä käyttötukeen.
Teemme huoltotöitä palvelinympäristössämme, minkä seurauksena Fimlabin järjestelmissä on käyttökatko torstaina 6.3. klo 20–23. Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.
Pirkanmaan terveydenhuollon organisaatioiden (perusterveydenhuolto) osalta käyttökatko vaikuttaa seuraavasti:
Katkon aikana WebFimlab työpöytäintegraatio ei toimi.
Digitaaliset EKG-rekisteröinnit eivät ole käytettävissäWebFimlabin kautta. Katkon aikana otetut EKG:t tulostetaan rekisteröintilaitteelta (MAC360 Copy-nappula). MAC3500/5500 tulostus pitää laitaa päälle kyseisenä aikana, mikäli se ei jo ole automaattitulostuksella
Oman organisaation laboratoriotutkimustulokset ovat nähtävissä normaalisti omasta potilastietojärjestelmästä.
Mahdollisista katkon jälkeisistä laboratorion järjestelmiin liittyvistä ongelmista yhteydenotot normaalisti oman käyttötuen, sovellustuen tai potilastietojärjestelmän pääkäyttäjän kautta Fimlabin tietohallintoon.
Mikrobiologian laboratoriossa on havaittu tietojärjestelmäongelma. Myla-palvelimen ongelman vuoksi viljelytulosten vastaamisessa on viikonlopun 1.–2.3.2025 aikana viiveitä Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Keski-Suomen ja Päijät-Hämeen alueilla.
Vuoden 2024 lopussa ulosteen nukleiinihappo-osoitusdiagnostiikassa käyttöön otettu mustakorkkinen Deltaswab Cary Blair -putki vaihtuu takaisin vihreäkorkkiseen Copan Fecalswab -putkeen (kts. kuva alla). Syynä muutokseen on laboratorioprosessin optimointi.
Copan Fecalswab -putki korvaa Deltaswab Cary Blair -putken täysin vastaavana, eli tuotteen vaihtuminen ei aiheuta muutoksia käyttöaiheessa, näytteenottotavassa, näytteen säilymisessä tai näytteen kuljetuksessa.
Copan Fecalswab -putki korvaa Deltaswab Cary Blair -putken maaliskuussa 2025 tuotevarastojen tyhjennyttyä. Voimassa olevia Deltaswab Cary Blair -putkia voi jatkossakin käyttää samassa käyttötarkoituksessa. Deltaswab Cary Blair -putkia voidaan jatkossa käyttää poikkeustilanteissa Fecalswab-putkien varaputkina.
Muutos koskee seuraavia tuotteita:
Korvaava putki: Copan FecalSwab, 2 ml (kuvassa yllä)
Tarkemmat tiedot tutkimuskohtaisista näytteenotto-ohjeista pyydetään tarkistamaan sähköisestä ohjekirjasta fimlab.fi/ohjekirja.
Tiedustelut
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille p. 03 311 77800, Pohjanmaan alueella p. 041 7314 786 (ammattilaisten asiakaspalvelun ja neuvonnan puhelinnumero Pohjanmaalla muuttuu 12.3.2025 alkaen. Tiedotamme asiasta tarkemmin lähempänä muutosajankohtaa.).
Pyydämme TAYSin osastoja kiinnittämään huomiota veriviljelypullojen viimeiseen käyttöpäivään ja tilaamaan ajoissa uusia pulloja. Vanhentuneita veriviljelypulloja ei tule käyttää.
Laboratorioon on tullut osastoilta vanhentuneita pulloja, ja vanhentumisajasta riippuen näyte joudutaan mahdollisesti jättämään analysoimatta ja hävittämään.
Selkäydinnesteen käyttäminen SAV-diagnostiikassa perustuu punasolujen hemoglobiinin hajoamistuotteiden eli oksihemoglobiinin ja bilirubiinin osoittamiseen selkäydinnesteen absorptiospektristä.
Selkäydinnesteen oksihemolobiini saattaa olla peräisin paitsi SAV:sta myös näytteenottoon liittyvästä artefaktaverestä, mutta bilirubiinia muodostuu ainoastaan in vivo. Koska bilirubiinia muodostuu indusoituvan entsyymin katalysoimassa reaktiossa, ei bilirubiinin puuttuminen aivoselkäydinnesteestä poissulje SAV:a, mikäli oireiden alun ja näytteenoton välillä on kulunut alle 12 h.
Kohonnut plasman bilirubiinipitoisuus tai lisääntynyt selkäydinnesteen proteiinipitoisuus voivat myös nostaa selkäydinnesteen bilirubiinipitoisuutta. Mikäli selkäydinnesteessä todetaan bilirubiinista johtuvaa lisääntynyttä absorbanssia ja tutkittavalla todetaan kohonnut plasman bilirubiinipitoisuus (yli 20 umol/l), korjataan tulos laskennallisesti plasman bilirubiinilla sekä seerumin- ja selkäydinnesteen proteiinipitoisuuksilla, jotta voidaan poissulkea plasman lisääntyneestä bilirubiinista aiheutunut väärä positiivinen tulos. Mikäli tutkittavalla todetaan kohonnut selkäydinnesteen proteiinipitoisuus (yli 1 g/l), ei spektritutkimuksen perusteella voida varmuudella ottaa kantaa, johtuuko selkäydinnesteessä todettava bilirubiini SAV:sta vaiko jostakin muusta tilasta, jossa veriaivoesteen läpäisevyys ja/tai selkäydinnesteen kokonaisproteiinipitoisuus ovat lisääntyneet. Tällaisia selkäydinnesteen kokonaisproteiinipitoisuutta ja siten myös bilirubiinipitoisuutta merkittävästi lisääviä tiloja ovat esimerkiksi meningiitit, araknoidiitti, polyradikuliitti (Guillain–Barrén oireyhtymä), krooninen inflammatorinen demyelinoiva polyneuropatia (CIDP) sekä erilaiset aivoselkäydinnestekiertoa häiritsevät tekijät kuten tuumorit ja abskessit.
Uudistamme selkäydinnesteen spektrin lausuntojamme. Lausunnoissa otetaan jatkossa bilirubiinin lisäksi aina kantaa myös oksihemoglobiinin esiintymiseen. Mikäli selkäydinnestenäytteessä todetaan bilirubiinin absorbanssia ja tämän lisäksi tutkittavan plasmassa todetaan kohonnut bilirubiinipitoisuus (P -Bil > 20 umol/l) tai selkäydinnesteessä todetaan bilirubiinin lisäksi korkea proteiinipitoisuus (Li-Prot > 1g/l), sisältää lausunto jatkossa kannanoton näiden merkityksestä. Viittaamme lausunnoissa jatkossa lukinkalvonalaiseen verenvuotoon suomen kielestä tulevalla lyhenteellä SAV (aiemmin SAH).
Uusilla lausunnoilla annetaan tilaavalle lääkärille jatkossa hieman aiempaa enemmän tietoa, millä perustein annettuun lausuntoon on päädytty. Lausuntojen uudistuessa itse tutkimuksen suorittaminen, herkkyys tai lausunnon ydinsisältö eivät muutu.
Lausunnot säilyvät edelleen selkeinä
”Löydös ei tue SAV:ta” käytetään, kun selkäydinnestenäytteessä ei ole bilirubiinin absorbanssia, tai havaittava absorbanssi johtuu todennäköisesti kohonneesta plasman bilirubiinipitoisuudesta (jälkimmäinen tilanne kirjataan lausuntoon).
”Löydös ei poissulje SAV:ta” käytettäessä annetaan aina selitys, mistä tämä johtuu (oksihemoglobiinin korkeasta määrästä tai selvästi koholla olevasta selkäydinnesteen proteiinista).
”Yhtäpitävä SAV:n kanssa” käytetään, kun selkäydinnesteessä todetaan bilirubiinia ja lisäksi mahdollisesti oksihemoglobiinia, mutta tämä ei johdu kohonneesta plasman bilirubiinipitoisuudesta.
Tulkintamme noudattaa UK NEQAS asiantuntijatyöryhmän suositusta koskien selkäydinnesteen bilirubiinin analysointia SAV-epäilyn yhteydessä ¹. Näissä ohjeistuksissa on pyritty minimoimaan väärien negatiivisten tulosten mahdollisuutta. Tämän vuoksi väärä negatiivinen tulos aiheutuu todennäköisimmin bilirubiinin hajoamisesta näytteenoton ja analyysin välillä, mikäli aika näiden välillä kasvaa ja erityisesti jos näyte altistuu lisäksi valolle*.
*Ajan vaikutus aivoselkäydinneste-näytteen bilirubiiniin:
Näytteenoton ja analyysin välisen ajan kasvaessa selkäydinnesteen bilirubiinia hajoaa. Säilytysajan vaikutus bilirubiinin hajoamiselle vaihtelee huomattavasti eri näytteissä. Pimeässä säilytettyjen selkäydinnestenäytteiden bilirubiinista oli hajonnut keskimäärin noin 18 % 24 h kuluessa (näytteiden välillä hajonneen bilirubiinin osuus vaihteli välillä 0–67 %). 48 h kuluessa bilirubiinista oli hajonnut keskimäärin noin 30 % (0-100 %) ². Jatkossa lisäämme kaikkiin näytteisiin, jossa näytteenoton ja analyysin välillä on kulunut yli 24 h seuraavan huomautuksen: ”Näytteenoton ja analyysin välissä on kulunut yli 24 h. Bilirubiinin hajoaminen näytteessä lisääntyy ajan myötä, mikä lisää väärän negatiivisen tuloksen mahdollisuutta”.
*Valon vaikutus aivoselkäydinneste-näytteen bilirubiiniin:
Aivoselkäydinneste-näytteen altistuminen valolle hajottaa näytteen bilirubiinia. Kirjallisuuden perusteella tiedetään, että valon vaikutus bilirubiinin hajoamiseen vaihtelee huomattavasti eri näytteissä. Joissakin näytteissä jo tunnin pituinen valoaltistus saattaa laskea bilirubiinipitoisuutta merkittävästi aiheuttaen virheellisen negatiivisen tuloksen. Keskimäärin bilirubiinin hajoaminen on valossa noin 4 kertaa nopeampaa kuin valolta suojatuissa olosuhteissa ³. Jatkossa lisäämme kaikkiin näytteisiin, joihin liittyen meillä on tieto vähintään 1 tunnin kestäneestä valoaltistuksesta seuraavan huomautuksen: ”Näyte altistunut kuljetuksen aikana valolle, mikä lisää väärän negatiivisen tuloksen mahdollisuutta”. Tämän huomautuksen puuttuminen ei kuitenkaan varmuudella poissulje valoaltistusta, koska laboratoriossa meillä ei ole täysin varmaa tietoa kuljetuksen aikaisista poikkeavista valoaltistuksista.
Koska väärien negatiivisten tulosten mahdollisuus on haluttu minimoida, osa näytteistä todetaan virheellisesti positiivisiksi. Väärän positiiviseen tuloksen aiheuttaa tavallisimmin tila, jossa selkäydinnesteessä todetaan bilirubiinia liittyen selkäydinnesteen proteiinipitoisuuden nousuun ja näytteessä on mahdollisesti lisäksi todettavissa artefaktaverestä johtuvaa oksihemoglobiinia ³ ⁴. Tästä syystä positiivisen tuloksen yhteydessä on kliinisesti syytä pitää mielessä myös esimerkiksi meningiitin mahdollisuus.
Alla taulukossa esitetty tutkimus lyhyesti, näihin tietoihin ei tule muutosta:
2664
Li -Spektri
Menetelmä:
Spektrofotometria
Näytetiedot:
Li-Spektri ja Li-Prot: Selkäydinnestettä 2 ml. Näytteeksi lähetetään fraktioidun näytteenoton viimeinen putki, jotta mahdollinen punktioartefaktasta johtuva verisyys on mahdollisimman vähäistä.
S-Prot: 1 ml (vähintään 0.5 ml) seerumia seerumigeeliputkeen 5/4 ml
P-Bil: 0.5 ml hepariiniplasmaa Li-hepariinigeeliputkeen 5/4 ml
Tulos valmiina:
Kahden arkipäivän kuluessa. Erikseen sovittaessa näyte voidaan tutkia päivystyksenä. Tällöin soitettava eritelaboratorioon ennen näytteenottoa (puh. 03 311 76132).
Tulkinta:
Lausunto. Näytteenotto suositellaan tehtäväksi aikaisintaan 12 h oireiden alkamisesta.
Viitteet:
Cruickshank A, Auld P, Beetham R, Burrows G, Egner W, Holbrook I, Keir G, Lewis E, Patel D, Watson I, White P; UK NEQAS Specialist Advisory Group for External Quality Assurance of CSF Proteins and Biochemistry. Revised national guidelines for analysis of cerebrospinal fluid for bilirubin in suspected subarachnoid haemorrhage. Ann Clin Biochem. 2008 May;45(Pt 3): 238–44.
Foroughi, M., Parikh, D., Wassell, J., & Hatfield, R. (2010). Influence of light and time on bilirubin degradation in CSF spectrophotometry for subarachnoid haemorrhage. British Journal of Neurosurgery, 24(4), 401–404.
Sulaiman, R. A., & Gama, R. (2010). Pitfalls in cerebrospinal fluid spectroscopy results for the diagnosis of subarachnoid haemorrhage. British Journal of Neurosurgery, 24(6), 726.
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot tutkimuksista ja niiden tulkinnasta pyydetään tarkistamaan sähköisestä ohjekirjasta fimlab.fi/ohjekirja.
Tiedustelut
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille, p. 03 311 77800.
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille Pohjanmaan alueella, p. 041 7314 786. (Ammattilaisten asiakaspalvelun ja neuvonnan puhelinnumero Pohjanmaalla muuttuu 12.3.2025 alkaen. Tiedotamme asiasta tarkemmin lähempänä muutosajankohtaa.)
Veripalvelun käyttämät punasolupussit muuttuvat 24.2.2025 alkaen (katso Veripalvelun tiedote). Vanhoja pusseja on käytössä uusien rinnalla, kunnes vanhojen pussien käyttöaika loppuu.
Trombosyyttivalmisteiden bakteeriviljely 1.4.2025 alkaen
Veripalvelu käynnistää kaikkien trombosyyttivalmisteiden bakteeriviljelyn 1.4.2025 (katso tästä Veripalvelun tiedote). Bakteeriviljely parantaa potilasturvallisuutta ja pidentää perusvalmisteiden kelpoisuusaikaa viidestä vuorokaudesta seitsemään. Bakteeriviljelystä aiheutuvat lisäkustannukset nostavat kaikkien trombosyyttivalmisteiden hintoja 25,81 €.
Muutos mahdollistaa myös trombosyyttivalmisteiden kuljetusten optimoinnin, paremman toimintavarmuuden ja helpottaa varaston hallintaa.
Copanin eMRSA-rikastusviljelyputkissa on havaittu ongelma: putkessa oleva neste voi muuttua vihertäväksi jo ennen näytteenottoa. Normaalisti putken neste on kellertävää. Värimuutoksesta huolimatta putkia voi käyttää normaalisti.
Tiedustelut
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille, p. 03 311 77800 (Pohjanmaalla p. 041 731 4786).
Munuaisen histologisen tutkimuksen (Diffuusit munuaisparenkyymin sairaudet) näytteet tehdään alihankintana HUSlabissa. Tutkimukselle tulee käyttöön uusi tutkimusnimike 40671 Ki-PADa 1.2.2025 alkaen. Vanha nimike poistetaan tilattavien tutkimusten valikosta.
Huom: Muutos ei koske munuaisten tuumorinäytteitä, jotka tilataan samalla tavalla kuin aikaisemmin.
Fimlabin Kuninkaankulman laboratoriossa on otettu käyttöön näyteastioiden nouto- ja palautusautomaatti. Automaatti palvelee potilaita, jotka noutavat näyteastiaa kotona otettavaa näytettä varten tai palauttavat kotona otettua näytettä.
Näyteastioiden nouto- ja palautusautomaatin käytön tavoitteena on sujuvoittaa näytteen antamista ja parantaa asiakastyytyväisyyttä. Näyteastian voi entiseen tapaan noutaa ja palauttaa myös asioimalla vuoronumerolla.
Hoitoyksiköllä erittäin tärkeä rooli potilaan ohjauksessa automaatin käyttöön
Jotta potilas voi käyttää näyteastioiden nouto- ja palautusautomaattia, hänellä täytyy olla voimassa oleva lähete ja hänen täytyy tietää, minkä näyteastian hän automaatista noutaa. Tämän tiedon potilas saa lähetteen tekevältä hoitoyksiköltä. Automaatti ei ole yhteydessä potilastietojärjestelmään.
Automaattia voivat käyttää potilaat, jotka noutavat tai palauttavat seuraavien virtsatutkimusten näyteastioita:
Albumiinin ja kreatiniinin suhde (U -AlbKre)
Virtsan perustutkimukset (U -KemSeul, U -Solut, U -BaktVi)
Klamydia ja tippuri (U -CtNgNhO).
Fimlab toivoo, että virtsatutkimuksiin lähetteitä tekevät ammattilaiset ohjaavat aktiivisesti potilaita käyttämään näyteastioiden nouto- ja palautusautomaattia Kuninkaankulman laboratoriossa asioidessaan.
Toimi näin, jos pyydät potilaalle yllä mainittua virtsatutkimusta:
Tee lähete virtsatutkimukseen normaaliin tapaan ja kerro asiakkaalle tutkimukseen kuuluvat ohjeet.
Kerro potilaalle, että hänelle pyydetyn virtsatutkimuksen näyteastian voi nykyisin noutaa Kuninkaankulman laboratorion näyteastioiden nouto- ja palautusautomaatista ja että näytteen voi myös palauttaa samaan automaattiin. Voit kertoa, että automaatti on helppokäyttöinen ja että siinä on ohjeet, miten potilaan pitää toimia. Kerro myös, että näyteastian voi entiseen tapaan noutaa ja palauttaa vuoronumerolla laboratoriossa tai näytteen voi antaa laboratoriossa.
Varmista, että potilas tietää, mikä tutkimus häneltä on pyydetty, jotta hän osaa noutaa automaatista oikean näyteastian. Jokaiselle kolmelle tutkimukselle on oma näyteastiapakkauksensa (sis. näyteastia, näytteenotto-ohje ja näyteputki).
Myös kotihoidon ottamat näytteet voi palauttaa automaattiin
Kotihoidon henkilöstö voi palauttaa potilaiden kotona ottamansa näytteet näyteastioiden nouto- ja palautusautomaattiin. Näytteiden mukana tulee toimittaa Hoitoyksiköissä ja kotihoidossa otettujen näytteiden -kuittauslomaketai vastaavat tiedot sisältävä lähete. Jos näyte vaatii välitöntä esikäsittelyä tai erityisolosuhteita, sitä ei voi palauttaa automaattiin, vaan näyte tulee palauttaa laboratorioon entiseen tapaan.
Näyteastioiden nouto- ja palautusautomaatin aukioloaika
Näyteastioiden nouto- ja palautusautomaatti sijaitsee liikekeskuksen käytävällä laboratorion ulkopuolella. Näyteastioita voi noutaa mihin aikaan tahansa liikekeskuksen aukioloaikojen puitteissa. Näyteastioiden palautus onnistuu laboratorion ollessa auki, arkisin ma–pe klo 7–17.
Lisätiedot
Pirjo Ritoniemi, palvelupäällikkö pirjo.ritoniemi[at]fimlab.fi, p. 050 322 6808
Nina Isomäki, näytteenoton kehittämispäällikkö, Fimlab nina.isomaki[at]fimlab.fi, p. 050 341 2174