30.11.2023
Laboratoriotiedote 157/2023 • Päijät-Häme
Fimlab on aloittanut näyteastia-automaatin käytön testauksen, ja ensimmäinen pilotti on alkanut Lahdessa Aleksanterinkadun näytteenottolaboratoriossa (Fimlab Aleksanteri) marraskuussa. Pilotti kestää puoli vuotta.
Automaattia voivat käyttää näytteenoton asiakkaat, jotka noutavat tai palauttavat seuraavien virtsatutkimusten näyteastioita:
A) Albumiinin ja kreatiniinin suhde U -AlbKre
B) Virtsan perustutkimukset U -KemSeul, U -Solut, U -BaktVi
C) Klamydia ja tippuri U -CtNgNhO
Hoitoyksikön tärkeä rooli
Hoitoyksiköllä on erittäin tärkeä rooli ohjeistaa asiakasta automaatin käyttöön: Jotta näytteenoton asiakas voi käyttää näyteastia-automaattia, hänellä täytyy olla voimassa oleva lähete ja hänen täytyy tietää, minkä näyteastian hän automaatista noutaa. Tämän tiedon asiakas saa lähetteen tekevältä hoitoyksiköltä. Automaatti ei ole yhteydessä potilastietojärjestelmään.
Fimlab toivoo, että virtsatutkimuksiin lähetteitä tekevät ammattilaiset ohjaavat pilotin aikana aktiivisesti asiakkaita käyttämään näyteastia-automaattia. Toimi näin, jos pyydät asiakkaalle yllä mainittua virtsatutkimusta:
- Tee lähete virtsatutkimukseen normaaliin tapaan LifeCaressa ja kerro asiakkaalle tutkimukseen kuuluvat ohjeet.
- Kerro asiakkaalle, että hänelle pyydetyn virtsatutkimuksen näyteastian voi nykyisin noutaa Aleksanterinkadun laboratorion näyteastia-automaatista ja että näytteen voi myös palauttaa automaattiin. Voit kertoa, että automaatti on helppokäyttöinen ja että siinä on selkeät ohjeet, miten asiakkaan pitää toimia. Kerro myös, että näyteastian voi entiseen tapaan noutaa ja palauttaa vuoronumerolla laboratoriossa tai näytteen voi antaa laboratoriossa.
- Varmista, että asiakas tietää, mikä tutkimus (A, B vai C) häneltä on pyydetty, jotta hän osaa noutaa automaatista oikean näyteastian.
Pilotin tarkoituksena on arvioida, miten näyteastia-automaatti toimii niin näytteitä antavan asiakkaan kuin laboratorion kannalta. Näyteastia-automaatin käytön tavoitteena on sujuvoittaa näytteen antamista ja parantaa asiakastyytyväisyyttä. Näyteastian voi pilotinkin aikana noutaa ja palauttaa ottamalla vuoronumeron ja käymällä hoitajan vastaanotolla.
Näyteastia-automaatti on käytössä Fimlab Aleksanterin aukioloaikojen mukaan arkisin klo 7–16.
Lisätiedot
Juuli Korhonen, asiakaspalvelukoordinaattori
juuli.korhonen[at]fimlab.fi