Suosittelemme maskin käyttöä laboratoriossa asioidessasi, mikäli sinulla on hengitystieinfektion oireita. Saavuthan laboratorioon vasta juuri ennen sinulle varattua aikaa.
Varaa aika puhelimitse
Kanta-Häme, Keski-Suomi, Pirkanmaa ja Päijät-Häme (Arkisin ma-pe klo 7-18)
Tilapäisestä reagenssin saatavuusongelmasta johtuen tutkimuksessa 3966 S -ICTP (Kollageeni I:n karboksiterminaalinen telopeptidi) on tuotantokatkos.
Vastausviive koskee näytteitä, jotka on otettu 15.7.2023 lähtien. Otetut näytteet säilytetään ja analysoidaan reagenssin saapuessa, arvioitu päättymisaika katkolle on viikolla 34.
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot tutkimuksista ja niiden tulkinnasta pyydetään tarkistamaan sähköisestä ohjekirjasta fimlab.fi/ohjekirja.
Tiedustelut
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille p. 03 311 77800 (Pohjanmaalla p. 041 7314 786).
Nokian laboratorio avaa ovensa uudella Nokian sosiaali- ja terveysasemalla (Maununkatu 12) maanantaina 14.8.2023 ja palvelee ajanvarauksella ma–pe klo 7.30–15. Jatkossa Nokian laboratoriossa voi asioida myös Nopsa-pisteellä. Lue lisää Nopsa-asioinnista fimlab.fi-sivuilta.
Laboratorio sijaitsee katutasossa. Kun asioit laboratoriossa, ilmoittaudu laboratorion ilmoittautumisautomaatilla. Fimlabilla on omat ilmoittautumisautomaatit, jotka sijaitsevat heti laboratorion sisäänkäynnin yhteydessä. Ilmoittautumisautomaattien yhteydessä on kyltti, jossa lukee laboratorion ilmoittautuminen.
Laboratoriossa asioidaan ajanvarauksella. Sähköinen ajanvaraus fimlab.fi/ajanvaraus. Puhelinajanvaraus 010 808 515 (arkisin ma–pe klo 7–18). Päivystysasiakkaat sekä näytteenottoastioita hakevat ja palauttavat asiakkaat palvellaan vuoronumerolla.
Nokian laboratorion nykyinen toimipiste osoitteessa Välikatu 18 palvelee normaalisti torstaihin 10.8.2023 saakka. Laboratorio on suljettu muuton vuoksi perjantaina 11.8.2023.
Kun saavut Fimlabin laboratorioon, aloita aina ilmoittautumisesta. Kaikkiin näytteenottopalveluihin, eli ajanvaraus- että vuoronumeroasiointiin, pitää ilmoittautua. Ainoa poikkeus on Nopsa-pikapalvelu; tullessasi Nopsaan verinäytteenottoon sinun ei tarvitse ilmoittautua.
Laboratorion aulassa oleva itseilmoittautumisautomaatti neuvoo sinua, miten toimia. Näytä Kela-kortin, ajokortin tai muun henkilökorttisi viivakoodi automaatin lukijaan. Automaatti lukee myös uusien, maaliskuun 2023 jälkeen myönnettyjen passien ja henkilökorttien QR-koodin.
Voit myös kirjoittaa automaatin kosketusnäytölle henkilötunnuksesi tai ajanvarauksen yhteydessä saamasi varausavaimen.
Ilmoittautumisesta tulostuu sinulle kuitti, jossa on palvelunumerosi. Näytteenottaja kutsuu sinua palvelunumerolla odotusaulasta.
Fimlab lähettää Pirkanmaan alueella näytteenoton asiakkaille asiakaskokemuskyselyn laboratoriokäynnin jälkeen. Kysely lähetetään joka viidennelle niistä asiakkaista, jotka ovat asioineet näytteenotossa ajanvarauksella.
Asiakas saa laboratoriokäyntinsä jälkeen tekstiviestin, joka sisältää linkin lyhyeen kyselyyn. Vastaaminen käy helposti ja nopeasti.
Syksyllä kysely laajentuu myös muille Fimlabin alueille, eli Kanta-Hämeeseen, Päijät-Hämeeseen, Keski-Suomeen ja Pohjanmaalle. Kysely on jatkossa tulossa käyttöön myös Nopsa-pikapalvelussa ja vuoronumerolla asioineille.
Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita arvokkaasta palautteesta.
Fimlab lopettaa selkäydinnesteestä tehtäviä infektioserologisia tutkimuksia vähäisen käytön sekä diagnostiikkaan paremmin soveltuvien menetelmien vakiintumisen vuoksi 1.7.2023 lähtien. Korvaavina tutkimuksina suositellaan tarvittaessa vastaavien mikrobien nukleiinihapon osoitustestejä selkäydinnestenäytteistä.
Keski-Suomen alueella olleet hankintasopimukset potilaiden omaseurannassa käytettävien glukoosimittarien osalta päättyvät syyskuussa 2023, ja Keski-Suomen hyvinvointialue siirtyy Fimlabin hankintasopimusten mukaisiin omaseurannan glukoosimittareihin. Fimlab on vuonna 2020 kilpailuttanut diabeteksen hoitoa tukevat laitteet ja tarvikkeet, Keski-Suomen alue on mukana hankintasopimuksissa (katso aiempi tiedote tästä).
Toimittaja: Roche Diagnostics Oy Laite: Accu-Chek Mobile, Roche Diabetes Care GmbH Verensokeriliuska: Accu-Chek Mobile 50 Tests, Roche Diabetes Care GmbH Verilansetti, rullassa: Accu-Chek Fastclix, Roche Diabetes Care GmbH Lisäksi:mySugr mobiiliapplikaatio potilaan omahoitoon
A1III: Omaseurannan glukoosin ja ketoaineiden mittauksen mahdollistava testausjärjestelmä
Toimittaja: Mediq Suomi Oy Laite: CareSens Dual, i-Sens Inc Verensokeriliuska: CareSens Pro, i-Sens Inc Ketoliuska: Ketosens, i-Sens Inc Lisäksi: Diacare mobiiliapplikaatio potilaan omahoitoon
Pistolaitteet ja verilansetit
Verensokerimittarin aloituspakkauksen mukana tuleva pistolaite ei ole hankintasopimukseen kuuluva. Potilaalle tilataan käyttöön verensokerimittarin kanssa hankintasopimuksen mukainen VivaChek Lancing Device -pistolaite sekä VivaChek Single Use lansetit. AccuChek Mobile-mittariin on integroitu AccuChek FastClix pistolaite. AccuChek Mobile-mittarin käyttäjille on saatavissa AccuChek FastClix-lansettirullat.
Toimittaja: Mediq Suomi Oy Insuliiniturvakynäneula: VeriFine, Promisemed Hangzhou Meditech Co.,Ltd
VeriFine turvakynäneula 30Gx5mm
VeriFine turvakynäneula 30Gx8mm
Insuliinipumppujen erikoismittarit
Insuliinipumppujen kanssa yhteen toimivien erikoismittareiden (Accu-Chek Guide Link, Contour Next Link 2.4) liuskat (Accu-Chek Guide ja Contour Next) ovat tilattavissa insuliinipumpun käyttäjille.
Tuotteiden tilaaminen
Uudet tuotteet ovat jo tilattavissa Keski-Suomen hyvinvointialueen yksiköissä. Glukoosimittareiden kohdalla siirtymäkausi vanhoista tuotteista uusiin pyritään pitämään lyhyenä, aiemman sopimuskauden mittareille liuskoja on saatavilla marraskuun 2023 loppuun saakka. Siirtymäkauden aikana potilaille vaihdetaan käyttöön uuden sopimuksen mukaiset mittarit, liuskat ja lansettikynät.
Verensokerimittarit, lansettikynät, lansetit ja insuliinikynäneulat.
Sairaala-apteekin OSTi-tilausjärjestelmässä ovat:
Verensokeritestiliuskat sekä kontrolliliuokset.
HUOM! Kyllön ja Viitasaaren alueella verensokeritestiliuskat ja kontrolliliuokset materiaalihallinnon OSTi-tilausjärjestelmässä
Tuotteita ei tilata suoraan toimittajilta.
Tuotteisiin liittyvät kysymykset ja reklamoinnit
Potilas: Yhteys omaan hoitoyksikköön tai hoitotarvikejakeluun, mikäli on ongelmia mittarin tai liuskojen kanssa. Laitetoimittajan asiakaspalvelu auttaa laitteen teknisten ongelmien tai takuuvaihtojen kanssa.
Hoitoyksikkö: Tarvittaessa yhteys laitevalmistajaan, jos on tarvetta neuvontaan tai jos tuotetta epäillään vialliseksi. Laajamittaisissa tai toistuvissa ongelmissa tulee ottaa aina yhteys Fimlabiin osoitteeseen diabetes[at]fimlab.fi.
Mediq Suomi Oy: yhteydenotot ensisijaisesti tukipyyntölomakkeella asiakaspalvelu[at]mediq.com, puh. 020 112 1510
Roche Diagnostics Oy: Loppukäyttäjät ja ammattilaiset: fi.accuchek[at]roche.com, puh. 0800 92066
Fimlabin Omamittauspalveluun sisältyvä Omamittaussovellus on aktivoitu terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön kaikille Lifecare-potilastietojärjestelmää käyttäville yksiköille Keski-Suomen hyvinvointialueella.
Omamittaussovellus toimii laiterekisterinä potilaan omaseurantaan luovutettaville laitteille. Omamittaussovellus on osa WebFimlab laboratoriotietojärjestelmää, johon pääsee Lifecaren linkkien kautta. Omamittaussovelluksen käyttö mahdollistaa myös laitteisiin liittyvien pilvipalveluiden käyttöönoton.
Omamittaussovelluksen käyttö pyritään syksyn 2023 aikana laajentamaan myös muita potilastietojärjestelmiä käyttäville yksiköille Keski-Suomen hyvinvointialueella.
Mittareihin liittyvät omahoitosovellukset potilaille
Potilaan on halutessaan mahdollista ottaa käyttöön laitteeseen liittyvä omahoitosovellus. Omamittaustulokset siirtyvät bluetooth-ominaisuuden avulla automaattisesti mobiilisovellukseen, kun verensokerimittari on yhdistetty sovellukseen. Omamittaustulokset on mahdollista jakaa terveydenhuoltoon sähköisesti pilvipalvelua hyödyntäen. Lisää tietoa omahoitosovelluksista ja ohjeita niiden käyttöönottoon löytyy Fimlabin verkkosivuilta: Diabetes Omamittauspalvelun osion laitekohtaisista ohjeista.
Koulutuksia ja ohjemateriaaleja
Fimlabin verkkosivujen Diabetes Omamittauspalvelu -osiosta löytyy tietoa sekä ammattilaisille että potilaille:
Sivuille on koottu ohjevideoita mittareiden ja pilvipalveluiden käytöstä. Sivuilta löytyvät myös usein kysytyt kysymykset ja laitteiden käyttöohjeet. Myös diabetestarvikkeisiin liittyvät ajankohtaiset tiedotteet ja toimittajien yhteystiedot löytyvät Fimlabin Diabetes Omamittauspalvelun sivuilta.
Tiedustelut
Keski-Suomen hyvinvointialueen hankintatoimisto: hankintatoimisto[at]hyvaks.fi
Fimlab-mobiilisovellus on nyt ollut asiakkaidemme käytössä vuoden. Tänä aikana sovelluksen on ladannut ja ottanut käyttöön jo noin 17 000 Fimlabin näytteenoton asiakasta.
Mobiilisovelluksella Fimlabin näytteenottoasiakkaat Pirkanmaan, Kanta-Hämeen (pois lukien toistaiseksi Forssan alue) ja Keski-Suomen alueella saavat yleisimpien laboratoriotutkimusten tulokset kätevästi ja tietoturvallisesti puhelimeensa tai muuhun mobiililaitteeseen. Sovellus on ladattavissa Applen ja Googlen sovelluskaupoista.
Uusimpina päivityksinä sovellukseen on tullut kaksi paljon toivottua parannusta:
Sovellukseen saa nyt laboratoriotulokset entistä laajemmasta määrästä tutkimuksia (ajantasainen tutkimuslista löytyy aina täältä fimlab.fi/mobiilisovellus).
Näinä päivinä myös tulosten näkyvyys sovelluksessa pitenee kaikilla käyttäjillä yhdestä vuodesta kahteen vuoteen.
Verkkopalvelumme Toimipisteet ja aukioloajat -osiota päivitetään kesän 2023 aikana. Päivitystyöstä johtuen toimipisteluettelon toiminnassa voi esiintyä ongelmia. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.
Toimipistehakuun on tulossa uusia ominaisuuksia, joiden avulla toimipisteitä on jatkossa mahdollista suodattaa sijainnin lisäksi myös palveluittain. Asteittain etenevästä päivitystyöstä johtuen toimipisteluettelon uusi hakutoiminto ei toimi vielä kattavasti. Tämä voi näkyä puutteellisina osumatuloksina eri palvelujen mukaan toimipisteitä haettaessa. Toimipistetietojen esitystapa muuttuu sivustolla sitä mukaa kun uusien ominaisuuksien käyttöönotto etenee. Myös palvelusuodatusvalikko täydentyy kesän edetessä.
Päivitystyön odotetaan valmistuvan elokuun 2023 loppuun mennessä. Kiitos kärsivällisyydestänne!
Krooninen myelomonosyyttileukemia (KMML) on myelodysplastinen/ myeloproliferatiivinen veritauti, johon liittyy perifeerisen veren monosytoosi (pitkittynyt monosytoosi, ≥0.5×109/L ja ≥10 % leukosyyteistä*). Reaktiivisen monosytoosin erottaminen veritautiin liittyvästä monosytoosista voi olla joskus diagnostiikan kannalta vaikeaa.
Perifeerisen veren monosyytit voidaan jakaa kolmeen eri luokkaan: ns. klassiset monosyytit, MO1 (CD14+CD16-), intermediate monosyytit, MO2 (CD14+/CD16+) ja ei-klassiset monosyytit, MO3 (CD14-/CD16+). Uusimpien suositusten mukaan yksi KMML:n diagnostinen alakriteeri on klassisten monosyyttien korostuminen veren monosyyteissä (> 94 % monosyyteistä, sensitiivisyys ja spesifisyys yli 90 %*).
15.6.2023 käyttöön otettavalla uudella tutkimuksella B-Mono-Fc, 23440 selvitetään veren monosyyttien jakauma ja annetaan lausuntomuotoinen vastaus, josta tulee ilmi MO1-monosyyttien osuus. Tutkimus ei kuitenkaan korvaa täysin luuydinnäytettä, vaan sen tarkoitus on täydentää KMML:n diagnostiikka. Sitä voidaan kuitenkin haluttaessa käyttää epäselvän monosytoosin alkuselvittelyssä itsenäisenä tutkimuksena. Tutkimus on tarkoitettu erikoissairaanhoitoon.
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot tutkimuksesta pyydetään katsomaan Fimlabin sähköisestä ohjekirjasta: fimlab.fi/ohjekirja.
*The 5th edition of the WHO Classification of Haematolymphoid Tumours: Myeloid and Histiocytic /Dendritic Neoplasms Leukemia, 2022 Jul;36(7):1703-1719. doi: 10.1038/s41375-022-01613-1
Tutkimuksen 2886 U -Uraat tarrojen tulostuksessa tapahtuu muutos Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä torstaista 15.6.2023 alkaen. Muutoksen myötä U -Uraat (2886) -tutkimukseen tulostuu jatkossa vain yksi tarra.
Aiemmin kertavirtsojen vastaukselle on ollut kaksi vastausriviä, joissa toisessa on numeerinen vastaus ja toisessa sana ”tehty”. Suurin osa kertavirtsojen pyynnöistä voidaan ohjata jatkossa laboratorion uuteen järjestelmään, joka ei tuota erikseen vastausta ”Tehty” pyydetylle/pyydetyille kertavirtsatutkimuksille.
Tilaaminen, viitevälit ja menetelmä säilyvät ennallaan.
Lisätiedot
Tarkemmat tiedot tutkimuksesta pyydetään katsomaan Fimlabin sähköisestä ohjekirjasta: fimlab.fi/ohjekirja.
Tiedustelut
Asiakaspalvelu ja neuvonta ammattilaisasiakkaille, p. 03 311 77800
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen palveluita haittasi keskiviikosta lähtien asiakas- ja potilastietojärjestelmän häiriö, jonka korjauksen ajaksi järjestelmän käyttö jouduttiin keskeyttämään kokonaan torstai-iltapäivänä. Käyttökatko päättyi tänään perjantaina kello 12.30. Asiakkaiden on hyvä varautua edelleen hieman normaalia pidempiin asiointiaikoihin.
Ne asiakkaat, joiden laboratorioaika jouduttiin häiriön vuoksi perumaan torstain ja perjantain 8.–9.6. aikana, voivat asioida vuoronumerolla Aleksanterinkadun näytteenottokeskuksessa Lahdessa perjantaina 9.6. klo 18 asti ja lauantaina 10.6. klo 10–14. Palvelemme Aleksanterinkadun toimipisteessä keskitetysti kaikkia Päijät-Hämeen alueen asiakkaita. Palvelemme asiakkaat vuoronumerolla saapumisjärjestyksessä. Laajennetuilla palveluajoilla pyritään purkamaan häiriön vuoksi syntynyttä jonoa.
Fimlab Aleksanteri palvelee osoitteessa Aleksanterinkatu 24 A, 15140 Lahti.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on käynnissä laaja järjestelmähäiriö, minkä seurauksena myös näytteenottotoiminta Fimlabin Päijät-Hämeen toimipisteissä joudutaan poikkeuksellisesti suurelta osin keskeyttämään. Vain päivystysasiakkaat palvellaan. Ajanvaraukset torstai-iltapäivältä 8.6.2023 ja perjantaiaamupäivältä 9.6.2023 perutaan. Seuraamme tilannetta, ja tarpeen vaatiessa perumme ajanvaraukset myös perjantai-iltapäivältä. Kaikkea kiireetöntä laboratorioasiointia on nyt syytä välttää Päijät-Hämeen alueella.